Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Istapp skrev (3 timer siden):

Enig! Særdeles tonedøvt og bidrar til å svekke omdømmet enda mer. Kan virke som sirkuset aksepterer absolutt alt og ikke har noen verdighet igjen.

Heldigvis virker det som noen kloke hoder har nevnt hva som er lurt omkring julefeiring:

https://www.dagbladet.no/kjendis/feirer-jul-pa-hytta/82427515

Og årets julebilde er skrellet ned til minste minimum. Stusselig! Bør ikke denne sirkusdirektøren og hans familie slippes fri fra manesjen nå for fremtiden? De kler ikke rollene lenger. De virker bare som overbetalte, ikke hardt arbeidende, mindre intellektuelle personer som tar seg til rette og ikke bryr seg om verken rolle, lover, omdømme eller at de "skulle vært et positivt bilde" innad i landet og rettet mot utlandet. Tenk at vi er kommet dit, at mange skjemmes av monarkiet og deres representanter, som vi overbetaler til å være landets "ansikter". Gallionsfigurene har mistet sin glans!

Det er et betimelig spørsmål om disse folkene som representerer det norske monarkiet lenger bekler sine posisjoner slik det er ment, både i og etter skandalene som har fått lov å utspille seg uten at de har verken ryddet opp eller kommunisert noe særlig ift. disse. Strategien om «å sitte stille i båten» har ikke fungert, og det er som om denne imaginære båten er i ferd med å synke mens de passivt lar det skje. 

De «opphøyde» er ikke lenger det, de har braklandet og både de opphøyde som i idealer og forbilder er smuldret opp til noe som ikke reflekterer et velfungerende og meningsfylt monarki i praksis. Kongen lot sin datter raljere med engler og fjør i årevis, hun fikk lov til å gifte seg med en sjaman/reptil som har en svært utfordrende og negativ portefølje, hvor også hvor overgrep nå er dokumentert i lydfiler. Datteren, ML, utnytter prinsessetittel kommersielt, og får åpenbart lov til det av sin far, Kongen. Hun får visst lov til alt - «jenta til pappa»? Vin er også solgt inn på markedet med reklame for hennes tittel som kongelig - igjen kommersiell drift. Inntrykket av grenseløsheten er påtrengende når man summerer opp. Kan de virkelig tillate seg dette? Det tjener ikke monarkiet som sådan at de går utenpå etikk, moral og lovverk som vanlige folk forholder seg til i respekt. Denne nye svigersønnen, DV, vil ikke speile monarkiet på en god måte med sine utspill og nå også seksuelle overgrep. Han er likevel akseptert, slik vi kan tolke at han avbildes sammen med Kongen og hans familie. Hvordan vil det oppfattes av det norske folk? 

Å eventuelt se denne aparte forsamling innta julegudstjenesten 1 juledag vil gi rom for refleksjoner! 

Denne såkalte opphøydheten er forduftet, og jeg klarer ikke å se for meg at det krakelerte omdømmet kan lappes sammen. 
Hvordan i alle dager skal de kunne løfte saker/organisasjoner når det meste har fått lov å skli helt ut! 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TrineTrollet skrev (30 minutter siden):

Det er et betimelig spørsmål om disse folkene som representerer det norske monarkiet lenger bekler sine posisjoner slik det er ment, både i og etter skandalene som har fått lov å utspille seg uten at de har verken ryddet opp eller kommunisert noe særlig ift. disse. Strategien om «å sitte stille i båten» har ikke fungert, og det er som om denne imaginære båten er i ferd med å synke mens de passivt lar det skje. 

De «opphøyde» er ikke lenger det, de har braklandet og både de opphøyde som i idealer og forbilder er smuldret opp til noe som ikke reflekterer et velfungerende og meningsfylt monarki i praksis. Kongen lot sin datter raljere med engler og fjør i årevis, hun fikk lov til å gifte seg med en sjaman/reptil som har en svært utfordrende og negativ portefølje, hvor også hvor overgrep nå er dokumentert i lydfiler. Datteren, ML, utnytter prinsessetittel kommersielt, og får åpenbart lov til det av sin far, Kongen. Hun får visst lov til alt - «jenta til pappa»? Vin er også solgt inn på markedet med reklame for hennes tittel som kongelig - igjen kommersiell drift. Inntrykket av grenseløsheten er påtrengende når man summerer opp. Kan de virkelig tillate seg dette? Det tjener ikke monarkiet som sådan at de går utenpå etikk, moral og lovverk som vanlige folk forholder seg til i respekt. Denne nye svigersønnen, DV, vil ikke speile monarkiet på en god måte med sine utspill og nå også seksuelle overgrep. Han er likevel akseptert, slik vi kan tolke at han avbildes sammen med Kongen og hans familie. Hvordan vil det oppfattes av det norske folk? 

Å eventuelt se denne aparte forsamling innta julegudstjenesten 1 juledag vil gi rom for refleksjoner! 

Denne såkalte opphøydheten er forduftet, og jeg klarer ikke å se for meg at det krakelerte omdømmet kan lappes sammen. 
Hvordan i alle dager skal de kunne løfte saker/organisasjoner når det meste har fått lov å skli helt ut! 

ML har jo relativt ofte vært ute og refset media og fokusert på hvor forferdelig hun hadde det i oppveksten med det fokuset på sin person. Og ja, kanskje passer det ikke for alle å skulle bære et sånt fokus på seg selv gjennom hele sin livsgjerning. Så vondt det må være, hvis man egentlig er ganske innadvendt og kunne helst tenkt seg og fått vært i fred. Og kanskje er man som kongelig ikke så forferdelig interessert i å sitte og høre på et surt skolekorps spille Walking on sunshine og Gammel jegermarsj inne i en forblåst fjord heller, når man egentlig kunne tenkt seg og blitt interiørarkitekt, elektriker eller jobba for Leger uten grenser. 

Jeg tror de kongelige lenge har overvurdert sin betydning, tatt det for gitt at de har støtte i folket uansett. Nå tikker klokka. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ML hadde ønsket seg et stille liv utenfor offentligheten, hadde hun fint kunnet fått til det. Hun kunne levd hverdagsliv i Lommedalen i rideklær og kjørt unger til aktiviteter, og ellers stilt opp på noen offentlige middager i ny og ne. Hun kunne ha giftet seg nedtonet og privat, og hun kunne ha droppet kleine filmer på TikTok eller intervjuer hvor hun anklager alle for å gjøre livet hennes kjipt. Jeg tenker at alle har et ansvar for valgene de gjør i livet, og ML har fått alle muligheter til privatliv for både seg og barna sine, som hun har valgt å ikke utnytte. Hvor mye publisitet har for eksempel barna til prinsessene Ragnhild og Astrid hatt oppigjennom?

Endret av pøbelsara
  • Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (18 timer siden):

Ja, nå vet jeg det! Skjønner ikke hvorfor de gjør det forskjellig når det er helt likt. Synes nå likevel det er best slik de gjør det i Danmark, der Fredrik er Konge selv om Mary er tre måneder eldre enn ham. De er litt mer tradisjonelle i Danmark.

Hva i all verden mente du her? Du er klar over at Mary ikke er søsteren, men kona til Fredrik? Hadde Mary vært søsteren, så hadde det vært relevant at hun var eldst. Da ville hun blitt dronning, hennes mann ville blitt prinsgemal, og Fredrik ville forblitt prins. Det er alderen på barna til kongen/dronningen som er relevant, ikke alderen på den barna gifter seg med.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frømiks skrev (13 timer siden):

I går kveld var de samlet på Operaen sammen med DV. Som om ikke noe har skjedd. Tonedøvt og veldig upassende. 

https://www.seher.no/kongelig/arm-i-arm-med-kjaeresten/82426527

Det synes jeg også.

Kongen kunne tatt med barnebarna og eventuelt kronprinsen på Operaen. ML burde ha så må respekt for sin far at hun og ektemannen holdt seg hjemme. Det virker ikke som hun forstår hva hun utsetter Kongen for, han er en gammel mann.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 time siden):

Hvis ML hadde ønsket seg et stille liv utenfor offentligheten, hadde hun fint kunnet fått til det. Hun kunne levd hverdagsliv i Lommedalen i rideklær og kjørt unger til aktiviteter, og ellers stilt opp på noen offentlige middager i ny og ne. Hun kunne ha giftet seg nedtonet og privat, og hun kunne ha droppet kleine filmer på TikTok eller intervjuer hvor hun anklager alle for å gjøre livet hennes kjipt. Jeg tenker at alle har et ansvar for valgene de gjør i livet, og ML har fått alle muligheter til privatliv for både seg og barna sine, som hun har valgt å ikke utnytte. Hvor mye publisitet har for eksempel barna til prinsessene Ragnhild og Astrid hatt oppigjennom

Hun er til og med utdannet fysioterapeut og kunne jobbet som det. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junijulia skrev (14 minutter siden):

Det synes jeg også.

Kongen kunne tatt med barnebarna og eventuelt kronprinsen på Operaen. ML burde ha så må respekt for sin far at hun og ektemannen holdt seg hjemme. Det virker ikke som hun forstår hva hun utsetter Kongen for, han er en gammel mann.

Og Durek må selvsagt ta kongen på ryggen. Trodde det var en uskreven regel at man ikke tar på konge/dronning - men det gjelder kanskje ikke en svigersønn 😅

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om Kongen og Kronprinsen er parkert på sidelinjen, og de som bestemmer er ML og MM.

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (1 minutt siden):

Det virker som om Kongen og Kronprinsen er parkert på sidelinjen, og de som bestemmer er ML og MM.

Når man hører familiemedlemmer (bla dronningen) beskrive MM så forstår man at hun ikke er helt enkel å ha med å gjøre. 
Jeg ville aldri beskrevet noen av mine svigerdøtre som "blir lett sint" selvom alle tre har konkurranseinstinkt og vet hva de vil. Det høres litt spesielt ut. Er det vanlig å bli sint overfor svigerfamilien sin?

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (22 minutter siden):

Når man hører familiemedlemmer (bla dronningen) beskrive MM så forstår man at hun ikke er helt enkel å ha med å gjøre. 
Jeg ville aldri beskrevet noen av mine svigerdøtre som "blir lett sint" selvom alle tre har konkurranseinstinkt og vet hva de vil. Det høres litt spesielt ut. Er det vanlig å bli sint overfor svigerfamilien sin?

Jeg lar meg i hvert fall ikke lure av MM sitt falske smil og tårer. 
Jeg kjenner selv til folk som smiler ute blant folk men som på hjemmebane ofte blir sinna og irriterte. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (1 time siden):

Det er utrolig spesielt ja. Alle beskriver henne som sint… hva har hun å være så sint for egentlig? Det forklarer også hvorfor man ikke kan argumentere rasjonelt med henne, slik det ble fortalt. For når du er sint så synker IQ ganske dramatisk.

Jeg kan nesten ikke tenke meg noen som er mindre egnet til rollen enn henne. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (3 timer siden):

Hvis ML hadde ønsket seg et stille liv utenfor offentligheten, hadde hun fint kunnet fått til det. Hun kunne levd hverdagsliv i Lommedalen i rideklær og kjørt unger til aktiviteter, og ellers stilt opp på noen offentlige middager i ny og ne. Hun kunne ha giftet seg nedtonet og privat, og hun kunne ha droppet kleine filmer på TikTok eller intervjuer hvor hun anklager alle for å gjøre livet hennes kjipt. Jeg tenker at alle har et ansvar for valgene de gjør i livet, og ML har fått alle muligheter til privatliv for både seg og barna sine, som hun har valgt å ikke utnytte. Hvor mye publisitet har for eksempel barna til prinsessene Ragnhild og Astrid hatt oppigjennom

Nettopp. Publisitet er bra for henne når hun tjener på det, men not so much når hun ikke får ha styringa sjøl.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (1 time siden):

Jeg lar meg i hvert fall ikke lure av MM sitt falske smil og tårer. 
Jeg kjenner selv til folk som smiler ute blant folk men som på hjemmebane ofte blir sinna og irriterte. 

Er det noen som ikke blir irritert på hjemmebane?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Det er utrolig spesielt ja. Alle beskriver henne som sint… hva har hun å være så sint for egentlig? Det forklarer også hvorfor man ikke kan argumentere rasjonelt med henne, slik det ble fortalt. For når du er sint så synker IQ ganske dramatisk.

Jeg kan nesten ikke tenke meg noen som er mindre egnet til rollen enn henne. 

Bare spekulerer; Kanskje hun er så innmari sint fordi hun egentlig mistrives i denne rollen sin. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus skrev (8 minutter siden):

Er det noen som ikke blir irritert på hjemmebane?

Når selveste dronning Sonja og svigermor kommenterer det. Er det nok mer enn vanlig irritasjon. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.seher.no/kongelig/til-london-i-all-hast/82428697
Kronprins Haakon reiste til London på morgenen i dag. Han ble hentet i en bil ute på flyplassen, og der skal angivelig være en del bagasje med. 

Det kan se ut til at de, MM og HM, skal tilbringe deler av julen i London? Eller er det slik at MBH skal hjem på et julebesøk, mon tro? 
Om så er kan man spørre seg om det er ideelt med et avbrekk så tidlig i en behandling? 
Omsorg fra familie er en fin ting, men her bør omsorgen bestå av en hard ramme med regler og realiteter. Så langt synes ikke dette å ha vært praktisert i stor utstrekning. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TrineTrollet skrev (10 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/til-london-i-all-hast/82428697
Kronprins Haakon reiste til London på morgenen i dag. Han ble hentet i en bil ute på flyplassen, og der skal angivelig være en del bagasje med. 

Det kan se ut til at de, MM og HM, skal tilbringe deler av julen i London? Eller er det slik at MBH skal hjem på et julebesøk, mon tro? 
Om så er kan man spørre seg om det er ideelt med et avbrekk så tidlig i en behandling? 
Omsorg fra familie er en fin ting, men her bør omsorgen bestå av en hard ramme med regler og realiteter. Så langt synes ikke dette å ha vært praktisert i stor utstrekning. 

Vi får håpe på at all bagasjen er pakker og ting han skal ha for videre opphold i institusjonen. Som du sier, et avbrekk nå er ikke helt ideelt for videre behandling. 

De skal muligens tilbringe noen dager sammen med ham mens han er på klinikken. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (26 minutter siden):

Vi får håpe på at all bagasjen er pakker og ting han skal ha for videre opphold i institusjonen. Som du sier, et avbrekk nå er ikke helt ideelt for videre behandling. 

De skal muligens tilbringe noen dager sammen med ham mens han er på klinikken. 

Er det noen som tror at han kommer ut av oppholdet på rehab som en ny og forbedret mann.
Jeg må innrømme at jeg tviler

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (4 minutter siden):

Er det noen som tror at han kommer ut av oppholdet på rehab som en ny og forbedret mann.
Jeg må innrømme at jeg tviler

Det krever veldig mye av den enkelte. I rusbehandling er det bare 13% som er rusfri en tid etter ferdig behandling. 
Jeg vet ikke hva han behandles for og hvor lenge han har holdt på med rus. 

Har ikke ant at han har hatt rusproblemer - men nå i ettertid har jeg pratet med folk som har visst om det lenge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (1 time siden):

Når selveste dronning Sonja og svigermor kommenterer det. Er det nok mer enn vanlig irritasjon. 

Hvor er det dronning Sonja uttaler dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...