Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Natron skrev (6 timer siden):

MM er vel ikke akkurat kjent for å være en uberørt person, snarere tvert imot. Med alt sirkuset i bakgrunnen skjønner jeg godt at tårene renner både i tide og utide. Ikke hennes feil at media trykker bilder av henne.

Nå er det ikke kun den siste tiden at det tas til tårer.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TrineTrollet skrev (På 20.12.2024 den 16.41):

Sitat MM selv; - For meg har det vært viktig å holde et fokus på at det er jeg som bestemmer over mitt liv, det er jeg som tar mine valg, og det er jeg som definerer hvem jeg skal være i denne rollen, så får andre forholde seg til det.

Jeg er så enig med deg. Dette er så moderne tanker. Vi må ikke komme i en situasjon der Prinsesser skal drive og tenke selv, eller være forbilde for jenter som vil bestemme selv. Det passer seg ikke for en Prinsesse. Hva blir det neste? Skal hun begynne med kvinnesak? Jeg bare spør. Takk for at du løfter frem dette.

Endret av Daisy_D
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (14 minutter siden):

Jeg er så enig med deg. Dette er så moderne tanker. Vi må ikke komme i en situasjon der Prinsesser skal drive og tenke selv, eller være forbilde for jenter som vil bestemme selv. Det passer seg ikke for en Prinsesse. Hva blir det neste? Skal hun begynne med sånn kvinnesak? Jeg bare spør. Takk for at du løfter frem dette.

Jeg reagerte primært på at hun hevder en selvstendighet som ikke nødvendigvis er forenlig med den kongelige rollen hun sa ja til ved å inngå ekteskap med HM. I rollen ligger åpenbare forventninger og føringer for rollen hun har. Det er ikke hun som bestemmer, selv om det kan synes som om at det er hun som får lov å lede an - hun går ofte foran kronprinsen, snakker før ham, hilser på president i Tyskland før HM osv. Er det MM som bestemmer dette også, og HM tasser etter? 
Rollen kan selvsagt tilpasses et moderne samfunn, men deres lave aktivitetsnivå reflekterer lite både ift muligheter som finnes og øvrig generelt. 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (18 minutter siden):

MM var starten på slutten av monarkiet.

Jeg satt nettopp og så "En kongelig skandale" på NRK. Den viser hvordan prins Andrew blir behandlet innad i familien ifm beskyldningene om seksuelle overgrep når det kommer til hans omgang med Epstein. 

Han ble skjøvet ut i kulden, mistet tittel og all anseelse. Dronningen betalte en stor sum (det antas rundt 12 milioner pund i et forlik for hun mente at monarkiet ikke ville tåle en rettssak. 

Lurer litt på hva kongehuset tenker om en rettssak ifm Marius sine handlinger. Det er stor sannsynlighet for at det vil komme fram mye som kan gjøre store skader på monarkiet. 

Vil monarkiet tåle denne saken?

Endret av Freydis
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (8 minutter siden):

Jeg reagerte primært på at hun hevder en selvstendighet som ikke nødvendigvis er forenlig med den kongelige rollen hun sa ja til ved å inngå ekteskap med HM. I rollen ligger åpenbare forventninger og føringer for rollen hun har. Det er ikke hun som bestemmer, selv om det kan synes som om at det er hun som får lov å lede an - hun går ofte foran kronprinsen, snakker før ham, hilser på president i Tyskland før HM osv. Er det MM som bestemmer dette også, og HM tasser etter? 
Rollen kan selvsagt tilpasses et moderne samfunn, men deres lave aktivitetsnivå reflekterer lite både ift muligheter som finnes og øvrig generelt. 

Jeg reagerte også på det. Det kunne virke som om hun tok til seg råd fra noen kanter:

Sitat

For meg har det vært viktig å holde et fokus på at det er jeg som bestemmer over mitt liv, det er jeg som tar mine valg, og det er jeg som definerer hvem jeg skal være i denne rollen, så får andre forholde seg til det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TrineTrollet skrev (11 minutter siden):

Saudi-Arabia ringte og vil ha igjen kvinnesynet sitt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Aricia skrev (2 minutter siden):

Tenker at de heller bør ringe sønnen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Freydis skrev (8 minutter siden):

Jeg reagerte også på det. Det kunne virke som om hun tok til seg råd fra noen kanter:

Klart hun ikke tar til seg råd. Bare se på saken der hun hentet surrogat barn med diplomatpass fordi foreldrene ikke kunne hente de selv. Eller andre saker der hun gjør som hun vil, uten å ta hensyn til den rollen hun har og de rammene de skal agere innenfor som en del av en instutisjon, betalt av våre skattepenger. 

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (5 minutter siden):

Klart hun ikke tar til seg råd. Bare se på saken der hun hentet surrogat barn med diplomatpass fordi foreldrene ikke kunne hente de selv. Eller andre saker der hun gjør som hun vil, uten å ta hensyn til den rollen hun har og de rammene de skal agere innenfor som en del av en instutisjon, betalt av våre skattepenger. 

Det er solo-kjøring hele veien, dessverre. 

• Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Daisy_D skrev (33 minutter siden):

Jeg er så enig med deg. Dette er så moderne tanker. Vi må ikke komme i en situasjon der Prinsesser skal drive og tenke selv, eller være forbilde for jenter som vil bestemme selv. Det passer seg ikke for en Prinsesse. Hva blir det neste? Skal hun begynne med sånn kvinnesak? Jeg bare spør. Takk for at du løfter frem dette.

Hun kan da ikke definere sin rolle i en instutisjon som allerede har definert rollen for henne. Newsflash det er faktisk slik et kongehus fungerer. Hun er i dette øyeblikket tidenes dårligste forbilde i så måte for unge jenter, etter den manglende håndteringen i det  offentlige av vold og voldtektssaken sønnen hennes er siktet for.  Hva skjedde med «kvinnesak» i denne sammenhengen egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (21 minutter siden):

Du skjønner sikkert at dette handler om roller, ikke om kjønn? I Sverige er det Victoria som er tronarving, og der må Daniel spille andrefiolin. Samme med dronning Elizabeth og prins Philip. Hun hadde hovedrollen hele tiden. (Og England på 50-tallet var ikke veldig moderne…)

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (23 minutter siden):

Er ikke dette en avsporing? 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (7 minutter siden):

Denne brukeren du siterer opprettet brukeren sin nylig. Bruker samme navnet som jeg hadde tidligere (DaisyD) - hun måtte ta en strek for å få navnet gjennom. 
Innleggene er bare splid - tull og tøys fra ende til annen. 
Rapporter og ignorer. 

Jeg noterte meg det samme. Takk på presiseringen. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Morgan Le Fay skrev (14 minutter siden):

Du skjønner sikkert at dette handler om roller, ikke om kjønn? I Sverige er det Victoria som er tronarving, og der må Daniel spille andrefiolin. Samme med dronning Elizabeth og prins Philip. Hun hadde hovedrollen hele tiden. (Og England på 50-tallet var ikke veldig moderne…)

Institusjonen har vel ikke klart å matche den moderne verden vi lever i, utenom det at IA og den spanske kronprinsessa har fullført førstegangstjenesten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Xmasclovn skrev (51 minutter siden):

MM var starten på slutten av monarkiet.

Det er fristende å sitere fra det åpne brevet på MBH sin 20-års dag

«Marius ble et symbol på det uvanlige valget vi gjorde da vi giftet oss,»

https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Som sagt før tenker jeg at starten på slutten av monarkiet skjedde i det øyeblikket Harald fikk sin Sonja. Jeg tenker at nettopp deres erfaring med å måtte kjempe for kjærligheten, så har de ikke hatt stort å si i forhold til barnas valg av ektefelle. Og der står vi i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrekk og gru når jeg tenker på vi skal ha dette kronprinsparet/fremtidig kongepar i 30+ år fremover. For jeg kan ikke se for meg klimaet på Stortinget er i nærheten av å skulle tenke på å avvikle monarkiet. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (3 timer siden):

Nå er det ikke kun den siste tiden at det tas til tårer.

Det er så sant, så sant. Hun gråt i sitt eget bryllup, og hun gråt i Prinsens konfirmasjon og hun gråt den første 17. mai'en etter koronaen.

Det var jo en gledens dag. Det passer seg virkelig ikke å gråte på 17. mai, selv om de må høre på veldig mange skolekorps. Personlig blir jeg jo veldig rørt bare jeg ser Kongen på slottsverandaen på 17. mai, så jeg forstår jo godt at det må være veldig vanskelig å stå rett ved siden av ham uten å bli meget rørt, men det er virkelig ikke passende. Dronning Margrethe ville aldri grått på 17. mai.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (På 21.12.2024 den 13.01):

Som forventet - knusende meningsmåling:

https://www.dagbladet.no/kjendis/knusende-meningsmaling/82413106

Nesten halvparten svarer at synet på kongehuset har endret seg til det negative. 

Ja her ser vi jo at det ikke svarer  seg å gråte på jobben. Dette kommer jo bare et par dager etter at de gråt på jobben  istedet for å la krigsheltene gråte alene. Tilfeldig? Neppe.

Rolleforståelse. Helt enig med deg. Den svikter. Men et lys i vintermørket er jo at de yngste har blitt mer positive, så fremtiden ser lys ut for vårt kjære monarki. Hvis de nå bare kunne sender Prinsessen på dronningskole i Danmark så hun kan lære rolleforståelse av de beste, så ordner det seg nok. Enig med deg i det. Jada.

Endret av Daisy_D
Jeg skrev "bare" istedet for "par". Unnskyld. Var så vanskelig å se mellom tårene.
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...