Freydis Skrevet onsdag kl 21:51 #1481 Del Skrevet onsdag kl 21:51 Aricia skrev (Akkurat nå): Nei, nettopp. Så hvorfor henger du deg opp i ørepynten og Prada-vesken da? Kanskje lese alt folk skriver før du kaster deg over tastaturet? Det er pressen som skriver det: https://www.dagbladet.no/kjendis/luksusoredobber-til-svimlende-sum/82400103 Og de kongelige er såpass proffe at de vet at det er sånn som kommer i fokus og ikke de syke barna. 12 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet onsdag kl 22:04 #1482 Del Skrevet onsdag kl 22:04 advent skrev (På 11.12.2024 den 15.50): Det er mye fokus i media nå på gladsaker rundt kongelige, til og med ned til lilla støvletter hos MM. Så fint å se at bindinger og nettverk rundt de kongelige trår til nå i krisetider. Ja det er da svært mange ikke-nyheter i både vg, Aftenposten og nrk om dagen med "fine" nyheter? Har tenkt på det samme, og de fleste av disse sakene er en ikke-sak som jeg syns det er merkelig st det nå skrives om all den tid at det er lignende nyheter gjennom året som det ikke skrives om. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet onsdag kl 22:14 #1483 Del Skrevet onsdag kl 22:14 TrineTrollet skrev (På 17.12.2024 den 8.43): Kongehuset, og spesielt kronprinsparet og familien, har en lang vei å gå for å kunne klare å gjøre seg relevant som en del av vårt lands styringsform. De har riktignok en del representasjonsoppgaver for tiden, men alt i alt er disse svært passive fra deres ståsted. Å være passiv mottager er kun visuelt og etterlater egentlig lite innhold annet enn det faktum at de møter opp som gjester. Vi ser svært lite til noen form for engasjement i saker, ei heller som evt aktive beskyttere av ideelle organisasjoner. De få intervjuene som finnes består av relativ enkel tilnærming til tematikk, og da gjerne krydret med helt meningsløs fnis og fjas, dette med ref. til TV-serie og intervju i forbindelse med deres 50 års fødselsdager. Hvordan de selv tolker sine roller er slik folk vil definere dem som representanter for kongehuset. Er det ingen som veileder dem i kutyme og etikette! Vi har ikke behov for å vite om kronprinsparet krangler og angivelig har sine virkelig dårlige dager, dette jamfør MM selv i intervjuet i forbindelse med hennes 50 års dag. Vi har på ingen måte behov for å bli pådyttet helt privat informasjon om dagsform og humørsvingninger, hvilket også ble formidlet i samme intervju. Det jeg ønsker å påpeke er hvor påtrengende behovet synes å være i det å fortelle om negativitet i privatlivet. Det er rollen som offentlig de kongelige skal formidle, og ikke private utfordringer og kontroverser. Et kongehus skal formidle seg på en verdig måte, de skal løfte gode og viktige saker, våre tradisjoner og mennesker i vårt vidstrakte land. Hvor er kommunikasjon og dialoger? Det må definitivt forventes å kunne høre annet enn at «ting er veldig, veldig viktig, og at man er veldig, veldig imponert» på repeat. Jeg har flere ganger vist til det danske kongehus i positivitet, og hvor dyktige de er på å fremstå korrekte og relevante i et moderne samfunn. Jeg kan anbefale de som er interessert å ta en titt på deres nettsider kongehuset.dk Det danske kongeparet har til og med en egen adventskalender. De representerer, de kommuniserer og de løfter sitt folk og land på en forbilledlig måte. Det norske kongehus er nå i stor grad tilbake til stumfilmens tid - i sort-hvitt. Jeg tror nok av svakheten ligger i at kongehuset vi har i dag er så ungt. Det er ikke slik at de kommer fra en mange år hundre slekt med konger i Norge, nei det er såpass nytt og importert som for bare 120 år siden. De har ingen kobling til tidligere konger i Norge. Vi har heller ingen adel i Norge som står rundt de kongelige. De står derfor litt midt i det hele alene, og da blir det også litt vanskelig å finne "formen". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet onsdag kl 22:20 #1484 Del Skrevet onsdag kl 22:20 Ulven skrev (4 timer siden): Ok. Men nå er det engang slik at kongen, og i sin tur kronprinsen og prinsessen, er de eneste i landet som er pålagt å bekjenne seg til den evangelisk-lutherske tro. Altså de får ikke bestemme om de vil tilhøre kirken eller ei slik som alle oss andre. Da tenker jeg det er helt naturlig at de går med religiøse symboler. Som jo i seg selv er et helt vilt stort menneskerettighetsbrudd, men det er helt ok så lenge de er kongelige 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet torsdag kl 01:57 #1485 Del Skrevet torsdag kl 01:57 pop up bruker skrev (3 timer siden): Ja det er da svært mange ikke-nyheter i både vg, Aftenposten og nrk om dagen med "fine" nyheter? Har tenkt på det samme, og de fleste av disse sakene er en ikke-sak som jeg syns det er merkelig st det nå skrives om all den tid at det er lignende nyheter gjennom året som det ikke skrives om. Det er jo egentlig ikke så merkelig mtp at «alt» med de kongelige gir klikk disse dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet torsdag kl 06:17 #1486 Del Skrevet torsdag kl 06:17 DaisyD skrev (8 timer siden): Kanskje lese alt folk skriver før du kaster deg over tastaturet? Det er pressen som skriver det: https://www.dagbladet.no/kjendis/luksusoredobber-til-svimlende-sum/82400103 Og de kongelige er såpass proffe at de vet at det er sånn som kommer i fokus og ikke de syke barna. Man trenger ikke akseptere vinklingene til Dagbladet/Se og Hør, vet du. Man kan feks være litt mediekritisk i stedet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Le Fay Skrevet torsdag kl 06:20 #1487 Del Skrevet torsdag kl 06:20 DaisyD skrev (17 timer siden): Jeg forstår veldig godt hva du mener og er helt enig med deg. Hvorfor skal hun sitte å strigråte på et sykehjem? Skal hun være medias fokus? Sykehjemsbeboere trenger godt humør og glade folk rundt seg. Det er helt tydelig (nok en gang) at hun ikke forstår sin rolle og opptrer totalt uprofesjonelt. Dette er jeg enig i. Denne evige griningen må hun faktisk slutte med. Det er ytterst uprofesjonelt. Det blir fokus på hennes tårer, nesten uansett hvor hun er og hva hun gjør. Hun griner på gudstjenester og konserter, på møter med biskoper og på fredsprisutdelinger, på besøk på sykehjem, asylmottak, Blå Kors og fattighus, i møter med forfattere, hjelpearbeidere og ungdom i arbeidstrening og så videre. Hvis man googler MM og gråt/tårer, så er det ganske sjokkerende hvor mye som kommer opp. Og det havner selvsagt alltid i overskriften. Noen sier hun er så lettrørt og empatisk og at det er fint, men det er jeg helt uenig i. Hun er på jobb. Det må kunne gå an å representere uten å begynne å sippe i alle mulige sammenhenger. Det blir en måte å få fokuset vekk fra saken og over på seg selv. Skal liksom asylsøkerne måtte trøste kronprinsessen? Veldig upassende. 13 3 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet torsdag kl 06:28 #1488 Del Skrevet torsdag kl 06:28 Aricia skrev (8 minutter siden): Man trenger ikke akseptere vinklingene til Dagbladet/Se og Hør, vet du. Man kan feks være litt mediekritisk i stedet. Tror kanskje du fikk med deg poenget. 5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natron Skrevet torsdag kl 12:41 #1489 Del Skrevet torsdag kl 12:41 TrineTrollet skrev (15 timer siden): Er det et poeng at du velger å fortelle at du bærer smykker for 100 K nå? Jeg ser deg ikke, men jeg kunne enkelt vurdert deg/dette om det er et poeng i seg selv Ja, i forbindelse med at om jeg ikke fortalte det/media ikke skrev om det, ville du ikke visst prisen. Da blir det media som fôrer omverdenen med (unødvendig) informasjon som brukes som grunnlag for kritikk mot IAs valg av ørepynt. Kanskje de kunne tenkt seg bedre om i utgangspunktet, men jeg tviler på at IA reflekterte et eneste sekund over valget. Akkurat som da hun ville invitere pressen inn på rommet sitt, der faren sa stopp. Like lite som meg, til jeg plutselig innså verdien av egne smykker igår, iført på autopilot. Forskjellen var at IA var på offisielt oppdrag og ble fotografert. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet torsdag kl 12:50 #1490 Del Skrevet torsdag kl 12:50 Natron skrev (7 minutter siden): Ja, i forbindelse med at om jeg ikke fortalte det/media ikke skrev om det, ville du ikke visst prisen. Da blir det media som fôrer omverdenen med (unødvendig) informasjon som brukes som grunnlag for kritikk mot IAs valg av ørepynt. Kanskje de kunne tenkt seg bedre om i utgangspunktet, men jeg tviler på at IA reflekterte et eneste sekund over valget. Akkurat som da hun ville invitere pressen inn på rommet sitt, der faren sa stopp. Like lite som meg, til jeg plutselig innså verdien av egne smykker igår, iført på autopilot. Forskjellen var at IA var på offisielt oppdrag og ble fotografert. Nettopp - og dersom hun kan skrive det på konto for uerfarenhet så kan ikke MM eller rådgiverne det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet torsdag kl 13:00 #1491 Del Skrevet torsdag kl 13:00 Tror dere kongen tar med Durek i kirken i julen? Og Marius? https://www.nettavisen.no/kjendis/advarer-kong-harald-mot-a-ta-med-durek-i-kirken-vil-sende-et-darlig-signal/s/5-95-2199020#am-comments 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet torsdag kl 13:18 #1492 Del Skrevet torsdag kl 13:18 Natron skrev (27 minutter siden): Ja, i forbindelse med at om jeg ikke fortalte det/media ikke skrev om det, ville du ikke visst prisen. Da blir det media som fôrer omverdenen med (unødvendig) informasjon som brukes som grunnlag for kritikk mot IAs valg av ørepynt. Kanskje de kunne tenkt seg bedre om i utgangspunktet, men jeg tviler på at IA reflekterte et eneste sekund over valget. Akkurat som da hun ville invitere pressen inn på rommet sitt, der faren sa stopp. Like lite som meg, til jeg plutselig innså verdien av egne smykker igår, iført på autopilot. Forskjellen var at IA var på offisielt oppdrag og ble fotografert. Som jeg skrev i mitt tilsvar til deg tidligere, så er hva vi to bærer av smykker irrelevant. Slik du fremstiller og insisterer i dine meninger, så tolker jeg deg som at hva kongelige bærer av klær og smykker er noe du mener er «unødvendig informasjon». Du må få lov å mene det. Imidlertid bør du samtidig ta høyde for at dine meninger ikke er føringer for andres oppfatning. Jeg velger å tenke at de kongelige er oppmerksomme på at deres valg av antrekk og tilbehør vil bli lagt merke til. Det er gammelt nytt at media/motemagasiner dekker dette. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet torsdag kl 13:32 #1493 Del Skrevet torsdag kl 13:32 Julen nærmer seg, og kongehuset kommuniserer lite omkring julefeiringen. Har vi fått se noen nye bilder? Så langt er det lekket ut noen smuler av informasjon, og noen gamle bilder fra hine dager. Vi har imidlertid fått vite at ML og DV vil feire jul sammen med barna og kongeparet. Utover det er det ser det ut til å være hemmelig/privat. Pressen har imidlertid en klar oppfatning av at om Kongen velger å invitere sin svigersønn, DV, til kirken 1 juledag, så vil han oppfattes som at han støtter ham i hans eskapader. Det er jo ikke rent lite av etiske og moralske utfordringer denne nye svigersønnen representerer. Jeg vil ikke si at det vil styrke et kongehus i krise å bringe DV og hans kontroverser inn i kirken, i offentligheten. Det vil ta seg svært dårlig ut slik tilstandene er nå. https://www.seher.no/kongelig/klart-durek-rad-til-kong-harald/82412963 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet torsdag kl 13:35 #1494 Del Skrevet torsdag kl 13:35 DaisyD skrev (32 minutter siden): Tror dere kongen tar med Durek i kirken i julen? Og Marius? https://www.nettavisen.no/kjendis/advarer-kong-harald-mot-a-ta-med-durek-i-kirken-vil-sende-et-darlig-signal/s/5-95-2199020#am-comments Tja, om kongehuset velger å fremstå som grenseløse? Om det vil være klokt tviler jeg sterkt på. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet torsdag kl 13:36 #1495 Del Skrevet torsdag kl 13:36 TrineTrollet skrev (1 minutt siden): Tja, om kongehuset velger å fremstå som grenseløse? Om det vil være klokt tviler jeg sterkt på. Vi får vente i spenning 😅 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet torsdag kl 14:24 #1496 Del Skrevet torsdag kl 14:24 TrineTrollet skrev (1 time siden): Som jeg skrev i mitt tilsvar til deg tidligere, så er hva vi to bærer av smykker irrelevant. Slik du fremstiller og insisterer i dine meninger, så tolker jeg deg som at hva kongelige bærer av klær og smykker er noe du mener er «unødvendig informasjon». Du må få lov å mene det. Imidlertid bør du samtidig ta høyde for at dine meninger ikke er føringer for andres oppfatning. Jeg velger å tenke at de kongelige er oppmerksomme på at deres valg av antrekk og tilbehør vil bli lagt merke til. Det er gammelt nytt at media/motemagasiner dekker dette. Det ligger mye markedsføringsverdi i å vise seg frem på oppdrag med smykker, klær og sko. Så mye at det har måtte gjøres en endring på hvordan kongehuset skal ta i mot design klær. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet torsdag kl 14:39 #1497 Del Skrevet torsdag kl 14:39 (endret) TrineTrollet skrev (1 time siden): Julen nærmer seg, og kongehuset kommuniserer lite omkring julefeiringen. Har vi fått se noen nye bilder? Så langt er det lekket ut noen smuler av informasjon, og noen gamle bilder fra hine dager. Vi har imidlertid fått vite at ML og DV vil feire jul sammen med barna og kongeparet. Utover det er det ser det ut til å være hemmelig/privat. Pressen har imidlertid en klar oppfatning av at om Kongen velger å invitere sin svigersønn, DV, til kirken 1 juledag, så vil han oppfattes som at han støtter ham i hans eskapader. Det er jo ikke rent lite av etiske og moralske utfordringer denne nye svigersønnen representerer. Jeg vil ikke si at det vil styrke et kongehus i krise å bringe DV og hans kontroverser inn i kirken, i offentligheten. Det vil ta seg svært dårlig ut slik tilstandene er nå. https://www.seher.no/kongelig/klart-durek-rad-til-kong-harald/82412963 Ja, nevnte problemstilling illustrerer mye av presset som kongehuset må forholde seg til fremover. Gudstjeneste i Holmenkollen kapell er tradisjon for kongeparet og deres gjester. Da ville det sett rart ut om ikke alle ble invitert, i tillegg til at det ville satt i gang en rekke spekulasjoner. Pluss at ML og Durek ville fått bekreftet deres posisjoner som underdog, noe som hadde gjort seg godt på Netflix, for eksempel. Dersom ML og Durek skal feire jul på konsseteren vil de bli invitert til gudstjeneste også. Men jeg er ikke så sikker på om de skal dit i utgangspunktet. Edit: Leser av innlegget ditt at ML og Durek skal feire jul sammen med kongeparet? Endret torsdag kl 14:43 av FORFAR 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korpsnerden Skrevet torsdag kl 16:02 #1498 Del Skrevet torsdag kl 16:02 TrineTrollet skrev (2 timer siden): Tja, om kongehuset velger å fremstå som grenseløse? Om det vil være klokt tviler jeg sterkt på. Virker ikke som de bryr seg så mye om hva andre måtte mene om hverken det ene eller det andre. Alt for familien! 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet torsdag kl 17:19 #1499 Del Skrevet torsdag kl 17:19 (endret) Korpsnerden skrev (1 time siden): Virker ikke som de bryr seg så mye om hva andre måtte mene om hverken det ene eller det andre. Alt for familien! Både hoffet og kongefamilien gambler nok på at tiden jobber for dem, og ikke mot. De er vant til å tenke lange linjer og vet fra tidligere at skandaler har en tendens til å gå over. Om strutsemetoden er riktig gjenstår å se. Det er tegn som tyder på at skandalene ikke vil roe seg med det første. Samtidig ser vi tegn på det motsatte, som at norsk presse gir kongehuset dra-hjelp ved å skrive om gladsaker. Dette siste har forøvrig overrasket meg. Reflekterer pressen det norske folkedypet, eller sier det noe om norsk presse? Endret torsdag kl 17:34 av FORFAR 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet torsdag kl 17:34 #1500 Del Skrevet torsdag kl 17:34 FORFAR skrev (9 minutter siden): Både hoffet og kongefamilien gambler nok på at tiden jobber for dem, og ikke mot. De er vant til å tenke lange linjer og vet fra tidligere at skandaler har en tendens til å gå over. Om strutsemetoden er riktig gjenstår å se. Det er tegn som tyder på at skandalene ikke vil roe seg med det første. Samtidig ser vi tegn på det motsatte, som at norsk presse i økende grad skriver om gladsaker vedrørende de kongelige. Tror de vil prøve å snu det negative inntrykket vi sitter med etter alle skandalene. Det nærmer seg tross alt jul og da er det tid for juletrepynting og julebilder med smilende kongefamilemedlemmer. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå