Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

DaisyD skrev (40 minutter siden):

Jeg mener at de av alle bør vite at det er sånt media henger seg opp i. De har trente folk på dette som vet akkrat hva slags veske, hva slags smykke, øredobber, sko, kjole som brukes - hvilket merke og hva det koster. 

Og summa sumarum har dette betydning for hvordan de utfører arbeidet sitt? 

Du hevder de har trente folk på akkurat hva som brukes og til hvilken pris. Da er det jo ikke MM og IA selv som avgjør hva de ifører seg til oppdragene?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Natron skrev (2 minutter siden):

Og summa sumarum har dette betydning for hvordan de utfører arbeidet sitt? 

Du hevder de har trente folk på akkurat hva som brukes og til hvilken pris. Da er det jo ikke MM og IA selv som avgjør hva de ifører seg til oppdragene?

Jeg sier at media har folk som kjenner til hva slags vesker, klær, smykker, sko, osv de bruker, hvilke merker og hvor mye det koster.

Om MM har stylister ol må vi anta - på samme måte som vi må anta at de har rådgivere - selvom det ikke virker sånn til tider. 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 time siden):

Jeg sier at media har folk som kjenner til hva slags vesker, klær, smykker, sko, osv de bruker, hvilke merker og hvor mye det koster.

Om MM har stylister ol må vi anta - på samme måte som vi må anta at de har rådgivere - selvom det ikke virker sånn til tider. 

Åja. Du er fullt informert, med andre ord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et fint program fra kirken i kveld, og representasjonen var god. 
Dog er det noe forstemmende at ikke prinsesse IA har fått opplæring i fremføring og taleteknikk. Hun er å regne som så voksen at det bør være på stell. Med alle tilgjengelige ressurser de besitter så bør det være selvsagt. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (5 minutter siden):

Informert om hva da? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (5 minutter siden):

Ja, i media er det folk som har peiling på eksklusive vesker, klær, sko ol - og dersom de ikke vet så vet de ihvertfall hvem de kan ringe til.

Om MM har stylister har jeg lurt på mange ganger. Selv om det som regel ikke ser sånn ut så antar jeg at hun må ha det. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (1 time siden):

Helt riktig, og antrekk kan tidvis bæres også for å fremme f.eks norsk design. 
Det er neppe tilfeldig hvilke klær, sko og vesker som bæres ved anledninger. Så sier jeg meg helt enig i at det har vært litt underlige valg enkelte ganger med tanke på åpenbar tilgjengelighet økonomisk til å kunne ha/få all mulig bistand. 
Hår og sminke f.eks. er absolutt en del å ta tak i - sist ved Nobel gallamiddag. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (På 17.12.2024 den 14.04):

Det er å håpe på at kongehusets medlemmer tar til seg hvordan folk reagerer, og hvilke forventninger de har til de kongelige i vårt land. 
I dag kan vi lese i VG at MM ved et julebesøk hos Risenga bo-og omsorgssenter ble tårevåt når sykepleiere ble hyllet av artister som opptrådte. VG har publisert et bilde av den tårevåte kronprinsessen ved siden av kronprins HM. 
Jeg tillater meg å stille spørsmål ved fokuset ved det planlagte besøket, og hvor fint og positivt det er når de som har behov for hjelp og omsorg i sine liv får dette. Sykepleiere har en oppgave i dette som det står respekt av, og de fortjener virkelig hyllest, også i det daglige arbeidet. Imidlertid blir det en påtagelig skjæring i fokuset når berettiget hyllest til sykepleiere og de ansatte blir satt i skyggen at MM ikke forstår sin plass/rolle i dette, og lar tårer renne foran kamera som hun inderlig vet vil avbilde henne på denne måten. Retorisk så overtar hun seansen og hensikten med besøket til dette flotte senteret ved å ikke selv forstå at det å vise glede og stolthet ville ha løftet beboere, sykepleiere og senteret som sådan. 
Det hele fremstår trist. Det som skal løftes blir motsatt, og man må undres på rolleforståelsen i denne settingen. 

Et kronprinspar bør løfte saker på en positiv måte, og uten å sette seg selv i fokus ved å agere slik at oppmerksomheten tas bort fra selve oppdraget/representasjonen. Hvorfor i all verden gråtes det når oppgaven er positiv?! Man skulle tro at smil og glede ville være en god tilnærming til beboere og ansatte ved denne anledningen. - Og hva med et hjerte, som i glede og omsorg, som smykke i halsen fremfor et kors? Det bør være rom for å ha betraktninger omkring et sånt opptrinn fra kongehuset. 

Tusen takk for gode kommentarer.  Jeg er så enig med deg. MM fremstår veldig uprofesjonell,  og ute av stand til å forstå rollen hun har giftet seg inn i. 

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (10 minutter siden):

Helt riktig, og antrekk kan tidvis bæres også for å fremme f.eks norsk design. 
Det er neppe tilfeldig hvilke klær, sko og vesker som bæres ved anledninger. Så sier jeg meg helt enig i at det har vært litt underlige valg enkelte ganger med tanke på åpenbar tilgjengelighet økonomisk til å kunne ha/få all mulig bistand. 
Hår og sminke f.eks. er absolutt en del å ta tak i - sist ved Nobel gallamiddag. 

Hun har nok funnet sin egen stil og liker det sånn - selvom jeg skulle ønske det var litt mer representativt som når du ser på andre kronprinsesser rundt i Europa. Når vi vet hvor mye penger som legges i garderoben hennes så burde det vært litt mer stil og eleganse. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (3 timer siden):

Ser du har fått flere tilbakemeldinger på deler av dette.

Til det uthevede: MM har etter min mening sjeldent vært god på flatterende antrekk og tilbehør, heller ikke alltid til tid og sted. Men den vesken putter jeg i arkivet for ren ubetenksomhet og ikke en bevisst handling. Jeg følger ikke nøye med på MM og hva hun gjør, men det bør være rom for tabber og menneskelighet.

Når det gjelder IA sine øredobber hadde vi vel ikke visst prisen på øredobbene om media ikke hadde skrevet om det. Hun er ung og har mye læring foran seg. Vi får la tvilen komme henne til gode.

Idag er jeg iført smykker til en verdi av 100k kroner. Det ville du ikke visst om jeg ikke fortalte det. Det er liksom ikke noen vits i å blåse opp slike detaljer når den eneste grunnen er at media tror vi trenger denne dumme informasjonen og på sitt vis ruller terningkast på irrelevante detaljer for klikk.

Vedr. dyre ørepynt så kan jeg ikke tenke meg at de er plukket ut tilfeldig. Mix&Match av antrekk og accessoirer er en kunst å beherske på en flatterende måte. Dette fikser ikke IA så godt denne gangen, og de kongelige må påregne at bekledning blir vurdert både av ulike media og folk ellers. Hun kunne med litt innsats ha fremstått bedre. 

Er det et poeng at du velger å fortelle at du bærer smykker for 100 K nå? Jeg ser deg ikke, men jeg kunne enkelt vurdert deg/dette om det er et poeng i seg selv. Like lite relevant som at jeg trolig gjør det også, bare at jeg ikke tenkte over verdiene jeg bærer, dette før du valgte å bringe deg selv inn i debatten. I denne sammenhengen er vi to irrelevante. 

Når kongelige får oppmerksomhet pga. smykker er det også fordi det kan handle om det å fremme designere, så også mht. klær. I dette har kronprinsesse Kate vært helt fantastisk ved å blande billige kjedeklær med dyre designer kreasjoner. Hun er alltid også svært påpasselig med å fremstå både velkledd og stelt. 

Om du mener at kongelig påkledning/smykkevalg er «dumt» så må du få lov å mene det. Trenger de da så mye i apanasje mon tro - og de kan sikkert downsize litt i bolig også? For; Det er bare bagateller og detaljer? 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (4 timer siden):

Antrekkene deres er en stor del av jobben deres. MM bruker ca 1 million kroner i året på klær så hvis vi ikke kan diskutere disse så hadde jeg virkelig begynt å lure på om vi bor i Norge eller i Kina. 

Når det gjelder religiøse symboler så er dette et stadig tilbakevennende tema. På mange arbeidsplasser er det forbudt med reigiøse symboler.

En gang reiste MM til Ghana og besøkte fattige og sultende - med en diger, spinndyr Prada-veske på armen - hun virker ikke å ta rollen sin seriøst. Har hun rådgivere eller hører hun ikke på dem?
Den plastringen til IA var helt ok den - men hvorfor i all verden måtte hun ta på seg øredobber til over 40.000 og en Prada-veske? De burde visst av erfaring at det er dette pressen er opptatt av å skrive om:

https://www.dagbladet.no/kjendis/luksusoredobber-til-svimlende-sum/82400103

Jeg ser ikke helt problemet med øredobbene? De er tydeligvis ikke hennes, hun har lånt de fra sin mor, leste jeg, og hun har lånt de tidligere. At kongehuset vårt har smykker til 40.000,- som blir brukt av flere generasjoner og gjenbrukt; kan jeg ikke helst se er spesielt kritikkverdig ?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke helt problemet med øredobbene? De er tydeligvis ikke hennes, hun har lånt de fra sin mor, leste jeg, og hun har lånt de tidligere. At kongehuset vårt har smykker til 40.000,- som blir brukt av flere generasjoner og gjenbrukt; kan jeg ikke helst se er spesielt kritikkverdig ?

Nei, hun må bare låne så mye hun vil av moren sin. Og det er ikke noe i veien for å bruke dyre klær, smykker og vesker når de er ute og reiser, representerer her til lands, mottar utenlandske statsoverhoder hjemme, er på fredspriskonsert el. 
Men når man besøker syke barn på sykehus så er det barna og kontakten mellom barna og de kongelige som bør være i fokus, ikke hvor mye ørepynten kostet og at vesken var fra Prada. De kongelige er så proffe at de vet at det er dette som blir slått opp i media. Eller at kronprinsessen gråter når hun er tilstede for å kaste glans over sykepleiere og beboere. 

Jeg mener at det gjelder å bruke hodet og tenke litt. Men det er min tankegang - alle trenger selvsagt ikke være enige. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden):

Her er vi så enige

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Natron skrev (3 timer siden):

Ser du har fått flere tilbakemeldinger på deler av dette.

Til det uthevede: MM har etter min mening sjeldent vært god på flatterende antrekk og tilbehør, heller ikke alltid til tid og sted. Men den vesken putter jeg i arkivet for ren ubetenksomhet og ikke en bevisst handling. Jeg følger ikke nøye med på MM og hva hun gjør, men det bør være rom for tabber og menneskelighet.

Når det gjelder IA sine øredobber hadde vi vel ikke visst prisen på øredobbene om media ikke hadde skrevet om det. Hun er ung og har mye læring foran seg. Vi får la tvilen komme henne til gode.

Idag er jeg iført smykker til en verdi av 100k kroner. Det ville du ikke visst om jeg ikke fortalte det. Det er liksom ikke noen vits i å blåse opp slike detaljer når den eneste grunnen er at media tror vi trenger denne dumme informasjonen og på sitt vis ruller terningkast på irrelevante detaljer for klikk.

Jeg synes MM er flott og jeg synes hun kler seg stilig. Jeg har kritisert henne for å fremstå falsk og kunstig når det gjelder håndteringen av MBH saken, men hun skal ha det at hun fremstår tro mot seg selv når det gjelder hvordan hun presenterer og bærer seg selv frem. Hadde hun dukket opp i samme type gallakjoler som de svenske prinsessene mener jeg det hadde fremstått enda mer stift og unaturlig. Jeg liker stilen til MM, jeg :) jeg liker også at hun er høy, litt bredskuldret og statuesk, og synes det var en frisk pust av valg når man ser hva mange av de andre prinser har valgt seg av prinsesser; de skal helst være så små og spe. Noe som er fint og yndige, men at MM er litt mer «viking» kvinne det syns jeg personlig er flott :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (1 minutt siden):

Her er vi så enige

Jeg synes det er fint at vi har forskjellige meninger. Det hadde ikke vært noe å diskutere hvis alle hadde ment det samme som meg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (3 minutter siden):

Her er vi så enige

Ja det varer vel sikkert ikke så lenge så vi får nyte det mens det varer 😅

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Jeg synes MM er flott og jeg synes hun kler seg stilig. Jeg har kritisert henne for å fremstå falsk og kunstig når det gjelder håndteringen av MBH saken, men hun skal ha det at hun fremstår tro mot seg selv når det gjelder hvordan hun presenterer og bærer seg selv frem. Hadde hun dukket opp i samme type gallakjoler som de svenske prinsessene mener jeg det hadde fremstått enda mer stift og unaturlig. Jeg liker stilen til MM, jeg :) jeg liker også at hun er høy, litt bredskuldret og statuesk, og synes det var en frisk pust av valg når man ser hva mange av de andre prinser har valgt seg av prinsesser; de skal helst være så små og spe. Noe som er fint og yndige, men at MM er litt mer «viking» kvinne det syns jeg personlig er flott :) 

Har ikke noe å si om kroppen hennes hvis dere tror det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (2 minutter siden):

Har ikke noe å si om kroppen hennes hvis dere tror det. 

Nei jeg sa ikke at du eller noen andre hadde det, jeg sier noe om kroppen hennes, hvis man skal si det på den måten. Ikke at jeg har for vane å kommentere kroppene til folk, men i denne konteksten hvor man snakket om hvordan hun kler seg påpekte jeg at jeg synes hun er en flott og statuesk nordisk kvinne, og jeg sier det i konteksten av hvordan hun bærer seg og fremtoningen hennes. Jeg synes hun er stilig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (11 minutter siden):

Men når man besøker syke barn på sykehus så er det barna og kontakten mellom barna og de kongelige som bør være i fokus, ikke hvor mye ørepynten kostet og at vesken var fra Prada. De kongelige er så proffe at de vet at det er dette som blir slått opp i media. Eller at kronprinsessen gråter når hun er tilstede for å kaste glans over sykepleiere og beboere. 

Nei, nettopp. Så hvorfor henger du deg opp i ørepynten og Prada-vesken da? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt preget av at jeg er mye i København ifm jobb og derfor har det vært naturlig for meg å lese meg opp på de danske kongelige. Dronning Mary er min absolutte kongelige favoritt. Hun er velutdannet, har hatt en skikkelig jobb før hun kom til Danmark, sporty, alltid elegant uansett hva hun har på seg, en super taler og har en arbeidskapasitet mange bare kan drømme om. 

Har nok en tendens til å sammenligne henne med MM siden de kom fra ganske vanlige familier begge to. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...