Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

DaisyD skrev (13 minutter siden):

Det har faktisk jeg og. 
Tror det er vanskelig for dem alle nå med tanke for fortsettelse. 

Jeg har alltid hatt stor respekt for kongeparet og får frysninger når jeg hører kongesangen. Synes det er utrolig trist at vårt arbeidsomme og pliktoppfyllende kongepar skal oppleve alt dette på sine gamle dager. 

Jeg sliter litt med respekten nå hvis Kongen er klar i hodet fremdeles. For da mener han tydeligvis at dette ikke krever noe slags handling fra hans side og forventer at vi skal normalisere det også. Jeg kan ikke tolke dette på annen måte enn at det er viktigere å være en god svigerfar enn å være en god konge. Men vi betaler han ikke for å være en god svigerfar. Og selv om ingenting av dette er hans skyld, så er det hans ansvar å foreta seg noe ettersom det nå engang er han som sitter på toppen i dette hierarkiet.

Det er lettere for meg å unnskylde de alder yngste fordi de er ikke ferdig utviklet i hodene sine ennå. Og det ser ikke ut som om de har hatt de aller beste rollemodellene heller. Dessverre taler dette med manglende rollemodeller i mot dem også mtp framtida til monarkiet. For det løser egentlig ikke noe om HM trekker seg hvis IA ikke ser problemet.

• Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DaisyD skrev (59 minutter siden):

Det har faktisk jeg og. 

Jeg har alltid hatt stor respekt for kongeparet og får frysninger når jeg hører kongesangen. Synes det er utrolig trist at vårt arbeidsomme og pliktoppfyllende kongepar skal oppleve alt dette på sine gamle dager. 

Klar i hodet eller ei - håper de rundt ham sier ifra hvis de ser endringer den veien. 

Selvom han som konge har det øverste ansvar så har jeg medfølelse med ham. Han har vært så pliktoppfyllende og nedpå jorden hele livet at dette fortjener han ikke. Vi ser en helt annen type mennesker i de som kommer etter han. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader ting kan snu raskt. 

Fra å i alle år være stolt over de flotte kongelige våre, til å være direkte flau. De kan faktisk bare gå av hele gjengen, overhodet ikke interessert i at skattepengene mine skal sponse dette shitshowet. 

• Liker 23
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (2 timer siden):

Klar i hodet eller ei - håper de rundt ham sier ifra hvis de ser endringer den veien. 

Selvom han som konge har det øverste ansvar så har jeg medfølelse med ham. Han har vært så pliktoppfyllende og nedpå jorden hele livet at dette fortjener han ikke. Vi ser en helt annen type mennesker i de som kommer etter han. 

Jeg har medfølelse med alle som har en rusmisbruker i familien. Ingen fortjener det. Ingen fortjener å ha en voldtektsmann i familien heller.

Når jeg tar ut frustrasjonen min her over manglende handling så er det fordi det er som statsoverhode han har relevans for meg. Som pårørende til en rusmisbruker og sannsynligvis kriminell så er han ikke mer relevant enn andre.

Nettopp fordi de før han var en annen type og jeg trodde han var en annen type, er jeg skuffet. De som kommer etter han tror jeg ikke man kan forvente så mye mer fra.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NordreSving

«Da VG gjennomførte en lignende undersøkelse for ti år siden, svarte 65,4 prosent «nei» på om de ønsket at kongehuset skulle bli avskaffet. Nå svarer hele 72 prosent at de ønsker å beholde monarkiet.»

https://www.vg.no/rampelys/i/LMWLz9/nesten-tre-av-fire-nordmenn-vil-beholde-monarkiet-viser-ny-maaling

Riktignok fra oktober, kan selvsagt ha endret seg noe, men virker ikke som avskaffelse av kongehuset er viktig for folk. 
(hilsen en som ønsker republikk🤭

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (44 minutter siden):

@NordreSving

«Da VG gjennomførte en lignende undersøkelse for ti år siden, svarte 65,4 prosent «nei» på om de ønsket at kongehuset skulle bli avskaffet. Nå svarer hele 72 prosent at de ønsker å beholde monarkiet.»

https://www.vg.no/rampelys/i/LMWLz9/nesten-tre-av-fire-nordmenn-vil-beholde-monarkiet-viser-ny-maaling

Riktignok fra oktober, kan selvsagt ha endret seg noe, men virker ikke som avskaffelse av kongehuset er viktig for folk. 

Vi får vente på neste meningsmåling. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollontaj skrev (1 time siden):

@NordreSving

Påstanden til @Kvittre i den andre tråden var at «monarkiet var mer populært enn noensinne». 

Det ble vist til et (snitt av) partibarometre, som om det å stemme på et parti utelukkende avhang av hva hva slags syn man har på monarkiet. Slik situasjonen er for folk flest, er det nok mange andre saker som avgjør valg av parti. 

Påstanden som diskuteres er ikke «avskaffelse av monarkiet» som du kommer trekkende med statistikk på. Påstanden var at «monarkiet er mer populært enn noensinne», hvilket betyr at det er mer populært enn noen gang tidligere. Det er ikke sant. Fra lenken din kan man se at i den undersøkelsen har 35% blitt mindre positive - hvilket slår beina under påstanden om at det er «mer populært enn noensinne». Det er stor likhet mellom «mindre positive» og «mindre populært». 

I artikkelen refereres det til andre undersøkelser: 

«NRK har gjennomført en rekke målinger de siste årene. Oppslutningen om kongehuset har variert stort, fra 81 prosent i 2018 til rekordlave 62 prosent for en måned siden». 

Når støtten i denne undersøkelsen viser at 72% vil beholde monarkiet, mens det i  2018 var på 81%, så var defakto «monarkiet mer populært» i 2018, enn nå; altså ikke slik Kvittre påstår mer populært nå enn noensinne. Vedkommende har dermed ikke belegg for påstanden. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 minutt siden):

Påstanden til @Kvittre i den andre tråden var at «monarkiet var mer populært enn noensinne». 

Det ble vist til et (snitt av) partibarometre, som om det å stemme på et parti utelukkende avhang av hva hva slags syn man har på monarkiet. Slik situasjonen er for folk flest, er det nok mange andre saker som avgjør valg av parti. 

Påstanden som diskuteres er ikke «avskaffelse av monarkiet» som du kommer trekkende med statistikk på. Påstanden var at «monarkiet er mer populært enn noensinne», hvilket betyr at det er mer populært enn noen gang tidligere. Det er ikke sant. Fra lenken din kan man se at i den undersøkelsen har 35% blitt mindre positive - hvilket slår beina under påstanden om at det er «mer populært enn noensinne». Det er stor likhet mellom «mindre positive» og «mindre populært». 

I artikkelen refereres det til andre undersøkelser: 

«NRK har gjennomført en rekke målinger de siste årene. Oppslutningen om kongehuset har variert stort, fra 81 prosent i 2018 til rekordlave 62 prosent for en måned siden». 

Når støtten i denne undersøkelsen viser at 72% vil beholde monarkiet, mens det i  2018 var på 81%, så var defakto «monarkiet mer populært» i 2018, enn nå; altså ikke slik Kvittre påstår mer populært nå enn noensinne. Vedkommende har dermed ikke belegg for påstanden. 

Gi deg 😅 jeg svarte på @DaisyD sin kommentar om at hun håpet og trodde Stortinget kom til og se på dette med monarki og apanasje. 
Ja, partibarometeret  sier noe om hvem folk ønsker at skal sitte i Stortinget og hvis det ikke skjer store endringer , enten på folks stemmer eller partiene/ politikernes politikk , så skjønner jeg ikke at dette blir tema. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (23 minutter siden):

Gi deg 😅 jeg svarte på @DaisyD sin kommentar om at hun håpet og trodde Stortinget kom til og se på dette med monarki og apanasje. 
Ja, partibarometeret  sier noe om hvem folk ønsker at skal sitte i Stortinget og hvis det ikke skjer store endringer , enten på folks stemmer eller partiene/ politikernes politikk , så skjønner jeg ikke at dette blir tema. 

Kommer aldri til å stilletiende akseptere den typen virkelighetsforfalsking. Vel er dette KG, men man kan forvente å slippe unna med så tynn argumentasjon. Slå om seg med statistikk og forvente at man ikke blir imøtegått. Innlegget ditt var ikke til å misforstå og påstanden var at «monarkiet var mer populært enn noensinne». 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (21 minutter siden):

Kommer aldri til å stilletiende akseptere den typen virkelighetsforfalsking. Vel er dette KG, men man kan forvente å slippe unna med så tynn argumentasjon. Slå om seg med statistikk og forvente at man ikke blir imøtegått. Innlegget ditt var ikke til å misforstå og påstanden var at «monarkiet var mer populært enn noensinne». 

Vel, du valgte og dra ting helt ut av sammenheng i den andre tråden. Nå tagger du meg i en annen tråd og endrer tema. Ja brukte statistikk/ valgomat som link for og poengtere hvorfor jeg mente som jeg gjorde. Den er jo ikke et fasitsvar uansett, stortinget kan jo se helt annerledes ut etter valget, og politikere kan snu selvom jeg er uenig med miss daisy i troen på at det skjer. Nei, hvis ikke innlegget mitt var til og misforstå så er det jo godt gjort av deg og skrive innlegg etter innlegg om hvordan du misforsto. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (18 minutter siden):

Vel, du valgte og dra ting helt ut av sammenheng i den andre tråden. Nå tagger du meg i en annen tråd og endrer tema. Ja brukte statistikk/ valgomat som link for og poengtere hvorfor jeg mente som jeg gjorde. Den er jo ikke et fasitsvar uansett, stortinget kan jo se helt annerledes ut etter valget, og politikere kan snu selvom jeg er uenig med miss daisy i troen på at det skjer. Nei, hvis ikke innlegget mitt var til og misforstå så er det jo godt gjort av deg og skrive innlegg etter innlegg om hvordan du misforsto. 

Du skrev følgende : «Den gjør vel neppe det. Har folk som er nye motstandere av monarkiet tenkt på det? For i følge partibarometeret er jo monarkiet mer populært enn noen sinne? https://polls.faktisk.no/siste».  Et partibarometer har ikke noe med oppslutningen av kongehuset å gjøre , det sier ingenting om hva befolkningen mener. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (50 minutter siden):

Det står tydelig « mer populært enn noensinne». 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (13 minutter siden):

Du skrev følgende : «Den gjør vel neppe det. Har folk som er nye motstandere av monarkiet tenkt på det? For i følge partibarometeret er jo monarkiet mer populært enn noen sinne? https://polls.faktisk.no/siste».  Et partibarometer har ikke noe med oppslutningen av kongehuset å gjøre , det sier ingenting om hva befolkningen mener. 

Nei, det sier  noe om hvordan Stortinget kommer til og se ut. Tenker nye mostanderne av monarkiet på det, når de velger? Det ser ikke sånn ut? 
jeg er enig i at jeg har formulert meg dårlig og burde ha skrevet mer, sånn at det ga mening ut av sammenheng også når det blir postet her i ny tråd hvor noe annet blir diskutert . Nei, et partibarometer sier noe om hvem skal sitte i Stortinget og bestemme om avvikling av monarkiet blir en prioritet sak. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattedama skrev (26 minutter siden):

Prøvde også å si det.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (25 minutter siden):

Det står tydelig « mer populært enn noensinne». 

Ja, mulig de blå har vært mer populære totalt  før, jeg burde lest litt statistikk. Det ser ganske borgerlig ut ihvertfal . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (52 minutter siden):

Du utelater en endring gjort for 4 timer siden:

"Obs .. Linken er kun et  argument for at jeg ikke tror det kommer opp i Stortinget med det første. "

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nymerïa skrev (10 timer siden):

Det trenger ikke å være i tilknytning til et valg. EU-avstemmingene ble lagt til egne tidspunkt.

Fram til nå har jeg hatt et lite håp om at Kongen eller kronprinsparet skulle foreta seg noe, men det kommer tydeligvis ikke til å skje. Da er selv jeg som egentlig er monarkist klar for en folkeavstemming, for dette går ikke.

Ja, husker eu avstemmingen var for seg selv. Men synes det er greit å ta det samtid som valget. Da er det mange som møter opp for å stemme og kanskje det er lettere å ta det mens de allerede er der i valgboksen. Er det ikke kirkevalget som også er samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (15 timer siden):

Jeg sliter litt med respekten nå hvis Kongen er klar i hodet fremdeles. For da mener han tydeligvis at dette ikke krever noe slags handling fra hans side og forventer at vi skal normalisere det også. Jeg kan ikke tolke dette på annen måte enn at det er viktigere å være en god svigerfar enn å være en god konge. Men vi betaler han ikke for å være en god svigerfar. Og selv om ingenting av dette er hans skyld, så er det hans ansvar å foreta seg noe ettersom det nå engang er han som sitter på toppen i dette hierarkiet.

Det er lettere for meg å unnskylde de alder yngste fordi de er ikke ferdig utviklet i hodene sine ennå. Og det ser ikke ut som om de har hatt de aller beste rollemodellene heller. Dessverre taler dette med manglende rollemodeller i mot dem også mtp framtida til monarkiet. For det løser egentlig ikke noe om HM trekker seg hvis IA ikke ser problemet.

«Alt for Mette» ser ut til å ha vært praksis en stund…

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (6 timer siden):

Prøvde også å si det.

Ja, det gjorde du og du burde ha stått på ditt. Jeg skrollet bare gjennom, sjekket ikke lenken (annerkjente at den var fra faktisk) og når du gav deg, så gikk jeg ut fra at du hadde blitt motbevist. Men påstanden stemte dårlig overens med min magefølelse og mine kaffemaskin-prater så jeg valgte å sjekke lenken, og brukte noen minutter på å lure på om lenken gikk til feil undersøkelse. Så droppet mynten og da ble jeg forbanna. Fordi folk flest skroller bare forbi og plutselig er noe en sannhet som overhode ikke er sant. Det er sterke krefter i sving på Sosiale medier som bedriver bevisst feilinformasjon, ref feks landet over dammen. Det er ytringsfrihetens bakside. Det er ikke uten grunn at faktasjekking som feks Faktisk.no er opprettet, og i dette tilfellet ble det misbrukt. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (3 minutter siden):

«Alt for Mette» ser ut til å ha vært praksis en stund…

Det er forstemmende at både kongen og kronprinsen sine uttalelser i stor grad har fokusert på familien og hvor tungt de har det og hvor viktig det er at de tar vare på hverandre. Skuffende er ikke et dekkende ord. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...