Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

FORFAR skrev (11 timer siden):

Tviler på det. Kronprinsen ankom London torsdag (ettermiddag?), og kongen ledet statsråd fredag kl 11.00.  Mulig de møttes i forbifarten, men jeg innbiller meg at de ville hatt et slikt møte hjemme? 

Familien liker forøvrig å ha sine rådgivere tilstede, som hoffsjef, kabinettsekretær og andre rådgivere. 

Da skandalene rundt slottsoppussingen eksploderte i juli 1998 var et av problemene at det skjedde i fellesferien, og man hadde svare strev med å få samlet troppene.

Ja, da ble det nok knapt med tid for et møte. Jeg var ikke klar over at de foretrekker å ha rådgiverne sine til stede, men det høres jo fornuftig ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trønder skrev (1 time siden):

MM besøkte IA og Forsvaret i Skjold i dag. Arrangementet ble først lagt til i kalenderen i dag, og pressen ble ikke invitert.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-besokte-prinsesse-ingrid-alexandra-i-haeren-1.17128071

Det er interessant. Hadde nok vært beintøft for henne å møte pressen uten Haakon Magnus ved siden av. Syns dog det er spesielt at de gjør det på den måten.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (3 timer siden):

Det er interessant. Hadde nok vært beintøft for henne å møte pressen uten Haakon Magnus ved siden av. Syns dog det er spesielt at de gjør det på den måten.

Var dette besøket regnet av privat karakter, eller var det et offisielt oppdrag? 

Dersom det var et offisielt oppdrag vitner dette om en uheldig utvikling. 

Som jeg skrev I en annen tråd: Vi er absolutt tjent med uavhengig presse, især i en tid som denne.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (9 timer siden):

Var dette besøket regnet av privat karakter, eller var det et offisielt oppdrag? 

Som jeg skrev I en annen tråd: Vi er absolutt tjent med uavhengig presse, især i en tid som denne.

Dette må være å anse som et offisielt oppdrag siden det ble oppført i Kongehusets kalender (samme dag). Kongehuset utarbeidet også en PR-pakke de distribuerte til media i etterkant.

Media ble ikke invitert.

Skremmende utvikling.

Endret av trønder
  • Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (10 minutter siden):

Dette må være å anse som et offisielt oppdrag siden det ble oppført i Kongehusets kalender (samme dag). Kongehuset utarbeidet også en PR-pakke de distribuerte til media i etterkant.

Media ble ikke invitert.

Skremmende utvikling.

Ja, da er det sterkt kritikkverdig. Jeg håper det blir en offentlig debatt omkring dette. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (10 timer siden):

Jeg fikk innlegg om dette slettet i MBH-tråden så velger å reposte det her: 

Vedr. diskusjonen om fri presse så begynner det virkelig å danne seg et mønster. 

Vi kan starte med brevet på 20-års dagen som refset deler av pressen og ba om at MBH fikk være i fred. 

Deretter går det noen år før situasjonen med ML og etterhvert MBH fører til kritikk. Det er da vi ser det i klartekst. 

Tar med bryllupet til ML her, da ML tillates å stenge ute norsk presse og selger til utenlandsk media.  Kongeparet og kronprinsparet stiller ikke opp for pressen. De vinker på avstand og norsk presse blir stemoderlig behandlet. 

Helt i starten var det også påstander om at hendelsen på Frogner ikke var logget i politiets åpne kanaler, som gir pressens innsynsmulighet. 

Så det famøse «vi skjønner at dere har spørsmål», men forståelsen strekker seg ikke til å ville svare. 

Så spørsmål fra pressen om hva hun tenker om kritikken om manglende uttalelse hvorpå svaret er «hun står godt i den kritikken» 

Og så har vi trillebår-gate, Londontur ute at pressen blir informert om at begge de to regentene er ute av landet, og nå formelt besøk i leiren til vår kommende tronarving, som ikke settes i kalenderen slik at pressen blir informert. 

Fyll på med at i løpet av 3 måneder har ingenting blitt kommentert. 

Problemet her er at det er plenty av kritiske spørsmål omkring kronprinsparet sin håndtering som pressen som den fjerde statsmakt og garantist for demokratiet burde ha fått stille. Men hele saken viser at pressen ikke får mulighet til å utføre samfunnsoppdraget sitt. Det gikk bra i mange år, helt til Kongehuset burde blitt gått etter sømmene. Da ble det åpenbart for mange at Kongehuset forsøker å hindre dem i å gjøre jobben sin. 

Og det er jo dette som i aller høyeste grad burde få varselklokkene til å ringe. 

• Liker 15
  • Nyttig 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NordreSving skrev (15 minutter siden):

Vedr. diskusjonen om fri presse så begynner det virkelig å danne seg et mønster. 

Vi kan starte med brevet på 20-års dagen som refset deler av pressen og ba om at MBH fikk være i fred. 

Deretter går det noen år før situasjonen med ML og etterhvert MBH fører til kritikk. Det er da vi ser det i klartekst. 

Tar med bryllupet til ML her, da ML tillates å stenge ute norsk presse og selger til utenlandsk media.  Kongeparet og kronprinsparet stiller ikke opp for pressen. De vinker på avstand og norsk presse blir stemoderlig behandlet. 

Helt i starten var det også påstander om at hendelsen på Frogner ikke var logget i politiets åpne kanaler, som gir pressens innsynsmulighet. 

Så det famøse «vi skjønner at dere har spørsmål», men forståelsen strekker seg ikke til å ville svare. 

Så spørsmål fra pressen om hva hun tenker om kritikken om manglende uttalelse hvorpå svaret er «hun står godt i den kritikken» 

Og så har vi trillebår-gate, Londontur ute at pressen blir informert om at begge de to regentene er ute av landet, og nå formelt besøk i leiren til vår kommende tronarving, som ikke settes i kalenderen slik at pressen blir informert. 

Problemet her er at det er plenty av kritiske spørsmål omkring kronprinsparet sin håndtering som pressen som den fjerde statsmakt og garantist for demokratiet burde ha fått stille. Men hele saken viser at pressen ikke får mulighet til å utføre samfunnsoppdraget sitt. Det gikk bra i mange år, helt til Kongehuset burde blitt gått etter sømmene. Da ble det åpenbart for mange at Kongehuset forsøker å hindre dem i å gjøre jobben sin. 

Og det er jo dette som i aller høyeste grad burde få varselklokkene til å ringe. 

Takk for enda et godt og betimelig innlegg. 
Du skriver/beskriver problematikken godt, som godt i negativ betydning. Jeg velger også nå å bruke ordet «problem» i stedet for «utfordring», da vi står midt oppe i en ny tid hvor monarkiet så og si ikke kommuniserer. De utfører riktignok sitt arbeide i det å representere, men hvor pressen ikke gis mulighet til å dekke sakene annet enn i bilder. Pressen blir også hindret i arbeidet ved fysiske stengsler og/eller at spørsmål møtes med ignoranse og taushet. Det er ikke underlig at kritikken vokser. Deres representasjonsoppgaver og fokus på disse drukner i all støy fra ubesvarte spørsmål og mangel på kommunikasjon. 

Jeg merker meg at du også får relevante innlegg slettet, det har skjedd meg ved flere anledninger. Vi står ovenfor en skandale av dimensjoner, og de kongelige velger å trekke seg helt unna. Det fremstår ikke lovende for demokratiet i vårt moderne samfunn. 
Å bli hindret i å stille legitime spørsmål vil ikke tjene verken monarkiet eller vårt demokratiske land. 

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (46 minutter siden):

Et veldig fint og nyttig sammendrag.
Det er skremmende at det norske kongehuset velger å gå fram på en måte som vi aldri har sett før. Det er ikke en utvikling som er ønskelig i et demokrati. Sannelig ikke rart at oppslutningen om kongehuset er rekordlav

Jeg for min del føler mer og mer forakt for denne institusjonen vi kaller kongehus - og jeg vet at jeg ikke er den eneste som sitter med den følelsen etter de siste måneders begivenheter. 

Snart kommer vel årets "koselige" bilder fra Skaugum og slottet, hvor de smilende pynter juletre og pepperkaker.

• Liker 14
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (6 timer siden):

Helt enig. Det er en forutsetning for et åpent samfunn at pressen har tilgang. At kongehuset forsøker å bryte den kontrakten opplever jeg som absurd, trist og provoserende.

Det folkelige monarkiet er en sagablott, om det da noensinne eksisterte. Man spør seg jo litt da, om hvorvidt kongehuset egentlig var så veldig folkelig, eller om det var mer vi nordmenn som speilet oss litt i kongen og hans anorakk.

• Liker 18
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatter Tore Rem om Kong Olav og trikken:

Sitat

Det norske folket fikk det vi ønsket oss: En folkekonge. Fotografiet av kongen på trikken, har blitt et symbol på nettopp dette. Men Rem påpeker at også dette må regnes som konstruert.

– Det bildet var jo rigget. Pressen fikk beskjed om å møte opp ved hovedporten på slottet, og ble så med kongen ned til trikken, sier Rem.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongehus er bare er litt merkelig teateroppsetning alt sammen. Vi velger at en familie skal være "overmennesker" på samfunnets regning. Bo på slott, bære krone, ha sjåfør, butler og flotte kjoler. Jobben skal være å "kaste glans", de skal ikke engasjere seg politisk, og alltid være litt glatte og diplomatiske. 

Det er jo helt latterlig absurd i 2024 hvis man virkelig tenker over det. 

• Liker 26
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (På 9.11.2024 den 12.45):

Som sagt bekrefter du hypotesen min om at innlegget mitt ville falle noen som «synes MM gjør en god jobb» tungt for brystet. Jeg burde tippe lotto, så treffsikkert er det hvem som reagerte på innlegget inkl @Aricia og @Orly. Inkludert behovet for å rykke ut med litt nedlatende brukerdebatt fra noen. 

Dette er ikke å gjøre en god jobb. En vesentlig del av jobben, som hun har hatt i en god del år, er å holde tale/innlegg eller si noen velvalgte ord. Når du må lese fra manus selv i innledningen der du sier velkommen og at du gleder deg, da er det flaut. Det å lære å holde tale er mulig. Påstanden er at MM er en dame med mye empati som brenner for psykisk helse. Vel da burde det være mulig å fremstå noe mer genuin enn hun gjorde her. At noen ikke heller på dette helt åpenbare punktet greier å se det kritikkverdige i dette som går direkte på JOBBUTFØRELSEN hennes. Merk det siste; det går ikke på henne som mor eller person, men på kvaliteten på jobben hennes. Hvis jeg skal stave det så kalles det legitim kritikk.

Så du kaster ut vilkårlige teorier og er glad når de treffer? Siden du sammenligner kommentarene dine med å vinne i Lotto, som (også?) bare er flaks og ikke har noe med kunnskap og intelligens å gjøre. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (22 timer siden):

Media ble ikke invitert.

Skremmende utvikling.

Dette besøket er vel igjen en sammenblanding av roller og MMs dårlige rolleforståelse. Hun hadde nok lyst og et behov for å treffe IA for sin egen del, men også for å sjekke innom å høre hvordan det går med henne. Dette kan ikke MM utføre som mor. Dette ville gitt helt feil signaler, for hvorfor skulle "moren" få besøke sitt avkom i militæret sånn helt plutselig?

Som HM og MBHs plutselige London tur, kan det virke som impulsiviteten er like stor hos MM, og besøket til IA ble annonsert i kalenderen samme dag.

Står vi igjen med et rent offentlig arrangement siden MMs tur til Forsvarets forlenging i nord ble besøkt? Hvorfor ble akkurat denne forlegningen valgt i et eventuelt offentlig besøksoppdrag? 

Nei, dette besøket fremstår egentlig mest som et privat gjøremål, dekket som et kvasi offisielt ett. Et privat anliggende behov hos MM, som ikke kunne gjennomføres uten å innføre et snev av offisielt snitt. Klønete og igjen dårlig vurdering oppi den situasjonen som foregår. 

At pressen ikke var tilstede og at oppdraget plutselig ble satt inn i kalenderen viser vel litt av det "private" oppi det hele. Men ingen private besøksrekord ville gitt tilgang til forlegningen, derfor settes det opp som et særdeles mangelfullt offisielt oppdrag. Skal fremstå utad fint og flott og som et "stykke jobbutøvelse" - "se hvor engasjert og intressert jeg er-oppdrag", mens det i bunn og grunn er selvsentrert behov privat og å styre og ha kontroll over besøket. 

• Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isild skrev (4 timer siden):

Kongehus er bare er litt merkelig teateroppsetning alt sammen. Vi velger at en familie skal være "overmennesker" på samfunnets regning. Bo på slott, bære krone, ha sjåfør, butler og flotte kjoler. Jobben skal være å "kaste glans", de skal ikke engasjere seg politisk, og alltid være litt glatte og diplomatiske. 

Det er jo helt latterlig absurd i 2024 hvis man virkelig tenker over det. 

Interessant med analogen til teater. Kongehuset er jo på mange måter iscenesatt, selv der de vil være intime og autentiske. Det er en fasinerende dynamikk der, mellom det opphøyde og det folkelige, som hele tiden skal etterkommes.

Særlig i Norge har dette vært oppskriften på monarki. Hvilket var årsaken til at kong Haakon ble avbildet i nordmarka med ski på bena. 

Og vi er et ivrig publikum (for å holde oss til analogen), i slik grad at vi forvekslet den engelske væremåten til kong Olav med norsk folkelighet.

Han kledde seg fornuftig når han skulle på tur, og han hadde ikke noe imot at møblene var litt slitne. Han var på mange måter en enkel sjel i den forstand, ikke helt ulik dronning Elizabeth som kledde seg etter forholdene på Sandringham og Balmoral, og som heller ikke hadde noe særlig imot litt slitne møbler (Et hull her eller der gjør vel ingenting)

Analogen mellom teater og kongehus er god fordi den berører komplekse dynamikker mellom 'oss' og 'dem'.

Som i teateret finner man en implisitt kontrakt mellom utøver og betrakter der samtlige er med på å bidra til forestillingen. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (5 timer siden):

Dette besøket er vel igjen en sammenblanding av roller og MMs dårlige rolleforståelse. Hun hadde nok lyst og et behov for å treffe IA for sin egen del, men også for å sjekke innom å høre hvordan det går med henne. Dette kan ikke MM utføre som mor. Dette ville gitt helt feil signaler, for hvorfor skulle "moren" få besøke sitt avkom i militæret sånn helt plutselig?

Som HM og MBHs plutselige London tur, kan det virke som impulsiviteten er like stor hos MM, og besøket til IA ble annonsert i kalenderen samme dag.

Står vi igjen med et rent offentlig arrangement siden MMs tur til Forsvarets forlenging i nord ble besøkt? Hvorfor ble akkurat denne forlegningen valgt i et eventuelt offentlig besøksoppdrag? 

Nei, dette besøket fremstår egentlig mest som et privat gjøremål, dekket som et kvasi offisielt ett. Et privat anliggende behov hos MM, som ikke kunne gjennomføres uten å innføre et snev av offisielt snitt. Klønete og igjen dårlig vurdering oppi den situasjonen som foregår. 

At pressen ikke var tilstede og at oppdraget plutselig ble satt inn i kalenderen viser vel litt av det "private" oppi det hele. Men ingen private besøksrekord ville gitt tilgang til forlegningen, derfor settes det opp som et særdeles mangelfullt offisielt oppdrag. Skal fremstå utad fint og flott og som et "stykke jobbutøvelse" - "se hvor engasjert og intressert jeg er-oppdrag", mens det i bunn og grunn er selvsentrert behov privat og å styre og ha kontroll over besøket. 

Nok et oppdrag hvor presse ikke gis tilgang. Det skjer åpenbart på MM sine premisser? Vi ser i tillegg en kronprinsesse som ikke ser ut til å legge særlig vekt på det å fremstå velstelt, men i dagligdags antrekk, et ansikt uten snev av sminke, og et hår dratt bak i en strikk. Er det virkelig mulig å gi så totalt blaffen i rollen, men velger altså å stille som en hvilken som helst person fra det sivile liv?! Finnes det ikke forventninger og føringer ift å kle seg og stelle seg som en kronprinsesse bør gjøre når hun faktisk stiller fra kongehuset?

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (6 minutter siden):

Nok et oppdrag hvor presse ikke gis tilgang. Det skjer åpenbart på MM sine premisser? Vi ser i tillegg en kronprinsesse som ikke ser ut til å legge særlig vekt på det å fremstå velstelt, men i dagligdags antrekk, et ansikt uten snev av sminke, og et hår dratt bak i en strikk. Er det virkelig mulig å gi så totalt blaffen i rollen, men velger altså å stille som en hvilken som helst person fra det sivile liv?! Finnes det ikke forventninger og føringer ift å kle seg og stelle seg som en kronprinsesse bør gjøre når hun faktisk stiller fra kongehuset?

Har noen peiling på om pressen har skrevet noe om dette? Da tenker jeg ikke på selve besøket, men på det faktum at pressen ikke var invitert.

En ytterligere dimensjon ved dette er jo hvordan pressen virker stadig mer fraværende (Ja, jeg er klar over at jeg gjentar meg selv nå).

Når Dagbladet kjørte en sak mot kongehuset i går baserte de seg først og fremst på uttalelsene til en svensk kongereporter. Hvor er våre egne kongeeksperter og rikssynsere?

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamman min fikk aldri invitasjon til å komme å besøke meg under førstegangstjenesten. 🤔

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (På 16.11.2024 den 13.30):

Hadde aldri trodd jeg skulle si det, men nettopp derfor har jeg ingen problemer med at media nå er aggressive ovenfor det norske kongehuset. Ja endatil om Se & Hør ligger i buskene og lurer, eller bruker kilder tett på kongehuset for å eksponere de.
Du ser det tydelig nå at respekten blant utegående journalister som prøver å få kongehuset i tale, spesielt ovenfor kronprinsparet, har endret seg. De får mikrofonen kjapt opp i fleisen (om de ikke blir stoppet av trillebårer) og de dropper ofte høflig tiltale som "De", "Kronprinsen" og "Kronprinsessen". Noe som ville vært utenkelig for ti år siden. 
Respekten er rett og slett med god grunn forvitret. Folk begynner å skjønne skuespillet, det falske smilet til MM, fornektelser og feie under teppet-taktikk. 
Kongehuset har snart ikke flere tepper å feie under. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo selvfølgelig invitert til den leiren pga bursdagen. Og hele dette opplegget planla de på 1 dag👌🏼

Måtte presse inn litt Mental Helse der og… 

IMG_5355.png

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...