Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Jeg er prinsipielt imot surrogati, så det er rimelig provoserende at kronprinsessen reiser til utlandet for å bidra til at noen får gjennomført noe som faktisk ikke er lov her. Hun glemmer stadig rollen sin...

….og eneste som kunne gjøre dette fra Norge var noen med Norsk diplomatpass…..et pass utstedt i et land som har et lovverk mot surrogati. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carmen67 skrev (2 timer siden):

….og eneste som kunne gjøre dette fra Norge var noen med Norsk diplomatpass…..et pass utstedt i et land som har et lovverk mot surrogati. 

Vanvittig provoserende.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (3 timer siden):

Hva slags rådgivere har kongehuset egentlig? Det er utrolig at hoffet ikke innser at stillhet er blitt en gedigen hemsko, som langt på vei er iferd med å skade monarkiet på alvor.

Kongehuset har ikke maktet å ta eierskap over noen av skandalene som har rullet den siste tiden. Tvert imot har kongehuset opptrådt distansert og utilnærmelig, noe som langt på vei illustrerer at et folkelig og nært kongehus har vært en myte (eller en sagablott, alt ettersom hvordan man ser det).

Elendig håndverk fra hoffet (og de kongelige).  Når kongefamilien omsider vil adressere årets skandaler (som jeg tipper vil skje i NRKs "Året med kongefamilien" i desember), vil det nok mest sannsynlig være for sent.

Ja, apropos... Er spent på dette årets "Året med kongefamilien". Skal jeg tippe noe, vil de unngå å snakke om skandalene der også. Nå er det jo for sent med en kommentar uansett...

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etk skrev (14 minutter siden):

Skilsmisse ….. spørs vel om HM vil gi slipp på Mette-Minus…

Jeg tror skilsmisse bare er noe som lekes med på kg. I virkeligheten tviler jeg på at det blir å skje.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallepalle2 skrev (14 timer siden):

Og hvordan har du tenkt å forhindre at hun blir dronning? Ingen kan selvsagt pålegge kronprinsen å ta ut skilsmisse. Debatten her er jo fullstendig på bærtur. 

Hvis dere tror at andre kongehus ikke har hatt sin del av skandaler bør dere lese dere litt opp. 

Jeg bestemmer ikke noe. Dette er en anbefaling. Sjekker du andre kongehus så finner du ikke mange medlemmer som direkte har motarbeidet myndighetene gjennom mulig bevisforspillelse. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Jeg tror skilsmisse bare er noe som lekes med på kg. I virkeligheten tviler jeg på at det blir å skje.

Det er en ny spørsmålsstilling, men den er jo relevant opp mot at kronprinsessen, MM, velger sønnen over kongeriket. 
Det har vært flere skilsmisser i kongehus om vi bare tenker litt etter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (Akkurat nå):

Det er en ny spørsmålsstilling, men den er jo relevant opp mot at kronprinsessen, MM, velger sønnen over kongeriket. 
Det har vært flere skilsmisser i kongehus om vi bare tenker litt etter. 

Jeg klarer ikke å tro på at HM tenker i de baner engang. Kongen kommer neppe til å be han om det heller. Jeg tror de bare vil vente til stormen har lagt seg, og så håpe at folk glemmer både Märtha bryllup og MBHs drittsekk-oppførsel. Samt MMs elendige dømmekraft oppi det hele. Men jeg kan selvsagt ta feil. Jeg håper jo for guds skyld heller ikke at hun blir dronning, men noe sier meg at de driter i omdømme nå uansett.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (16 timer siden):

At dette skjer, gang på gang, er så sløvt. Hvorfor legges kongelig kutyme til siden på denne måten? 

Betimelig spørsmål - ikke opplæring? Eller kan det være at hun glemmer HM sin rolle? 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (2 minutter siden):

Betimelig spørsmål - ikke opplæring? Eller hva kan det være at hun glemmer HM sin rolle? 

Hun må jo ha fått opplæring, prinsesseskole of some sort? Hvert fall hvis de ser at hun gang på gang skal gå foran han osv, noen må jo ha plukket det opp? Jeg tror bare ikke det er så viktig for henne/dem. Og det er synd. Skal vi først ha et kongehus, og betale vannvittig summer for å ha det, burde de følge kutymene som er bestemt 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Hun må jo ha fått opplæring, prinsesseskole of some sort? Hvert fall hvis de ser at hun gang på gang skal gå foran han osv, noen må jo ha plukket det opp? Jeg tror bare ikke det er så viktig for henne/dem. Og det er synd. Skal vi først ha et kongehus, og betale vannvittig summer for å ha det, burde de følge kutymene som er bestemt 

Etikette/opplæring er selvsagt, det tar jeg for gitt at hun har fått. Normaltvis skulle man tro at det er enkelt å forholde seg til etiketten. Å glemme disse reglene ved offentlig representasjon kan lett speile at MM ikke har respekt for HM og kongehuset? Det er en naturlig konsekvens å tolke MM på en slik måte, tenker jeg. Vi ser ikke den type opptreden fra andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Etikette/opplæring er selvsagt, det tar jeg for gitt at hun har fått. Normaltvis skulle man tro at det er enkelt å forholde seg til etiketten. Å glemme disse reglene ved offentlig representasjon kan lett speile at MM ikke har respekt for HM og kongehuset? Det er en naturlig konsekvens å tolke MM på en slik måte, tenker jeg. Vi ser ikke den type opptreden fra andre. 

Det bør jo være en enkel sak å skjønne sin plass oppi det hele. Det sa hun faktisk ja til da de giftet seg. Men hvis du scroller opp, så la noen ut screenshots av hvordan folk omtaler henne. Hun er nok ei hissig dame som gjør som hun selv vil. Samme tankesett som vi ser fra eldstemann.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bråket rundt MM sin eldste sønn vedvarer. I går blei det sluppet flere nyheter om tidslinja og MM sin varsling til sønnen ang pågripelse, rydding av huset hans + at hun meldte fra til helsevesenet slik at sertifikatet til MBH blei inndratt. Det siste blei i flere medier oppfatta som forsvar mot all kritikken, og at det var merkelig det kom akkurat nå - i og med at tapet av sertifikat skjedde allerede i august. 
i denne artikkelen i dagens Se&Hør skriver svenske kommentatoren, Sara Mitchell-Malm i Expressenat jo mer som dukker opp i Marius-skandalens flodbølger, «jo mer innblandet blir moren. Og hele det norske hoffet». Videre: «Hun kan rett og slett ikke oppføre seg på denne måten. Det var ikke i går hun ble en del av denne kongelige leken. Det er altfor sent å komme nå og si at man ikke tåler den», skriver Sara om den norske kronprinsessen. «Uansett hvor dritt du føler deg for å ha mislykkes i å oppdra en gutt til å bli en mann som ikke undertrykker eller skader selv om han kan», står det videre i kommentaren.

https://www.seher.no/kongelig/kastet-ham-ut-i-offentligheten/82163242

Endret av LivEinar
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (2 minutter siden):

Bråket rundt MM sin eldste sønn vedvarer. I går blei det sluppet flere nyheter om tidslinja og MM sin varsling til sønnen ang pågripelse, rydding av huset hans + at hun meldte fra til helsevesenet slik at sertifikatet til MBH blei inndratt. Det siste blei i flere medier oppfatta som forsvar mot all kritikken, og at det var merkelig det kom akkurat nå - i og med at tapet av sertifikat skjedde allerede i august. 
i denne artikkelen i dagens Se&Hør skriver svenske kommentatoren, Sara Mitchell-Malm i Expressenat jo mer som dukker opp i Marius-skandalens flodbølger, «jo mer innblandet blir moren. Og hele det norske hoffet». Videre: «Hun kan rett og slett ikke oppføre seg på denne måten. Det var ikke i går hun ble en del av denne kongelige leken. Det er altfor sent å komme nå og si at man ikke tåler den», skriver Sara om den norske kronprinsessen. «Uansett hvor dritt du føler deg for å ha mislykkes i å oppdra en gutt til å bli en mann som ikke undertrykker eller skader selv om han kan», står det videre i kommentaren.

https://www.seher.no/kongelig/kastet-ham-ut-i-offentligheten/82163242

Hun sier det veldig mange av oss tenker. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra det finnes noen svensker som tør å si fra. Norske journalister og andre fremtredende er jo pingler som er altfor tro til kongehuset uansett hva det gjør eller ikke gjør. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (1 minutt siden):

Så bra det finnes noen svensker som tør å si fra. Norske journalister og andre fremtredende er jo pingler som er altfor tro til kongehuset uansett hva det gjør eller ikke gjør. 

Norske journalister er underkuet av kongehuset. De har aldri kunne skrive 100% ærlig, ikke før nå hvert fall. Det er en generell berøringsangst, men jeg håper at denne multiskandalen kan bidra til at dette bedrer seg fremover. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Norske journalister er underkuet av kongehuset. De har aldri kunne skrive 100% ærlig, ikke før nå hvert fall. Det er en generell berøringsangst, men jeg håper at denne multiskandalen kan bidra til at dette bedrer seg fremover. 

Begreper som "underkuet" synes jeg virkelig bør reserveres til autoritære regimer som faktisk forfølger og fengsler journalister - det er nok å velge mellom

Norge er et demokrati med ytrings- og trykkefrihet, der ingen journalister er underkuet kongehuset, som er uten politisk makt. I respekt for faktisk forfulgte og kneblete journalister verden over synes jeg vi skal være takknemlige for vårt eget frie ord, og roe overdramatiseringen noen hakk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (6 minutter siden):

Begreper som "underkuet" synes jeg virkelig bør reserveres til autoritære regimer som faktisk forfølger og fengsler journalister - det er nok å velge mellom

Norge er et demokrati med ytrings- og trykkefrihet, der ingen journalister er underkuet kongehuset, som er uten politisk makt. I respekt for faktisk forfulgte og kneblete journalister verden over synes jeg vi skal være takknemlige for vårt eget frie ord, og roe overdramatiseringen noen hakk.

Hvor fritt er det når journalister blir pirket på i det uendelige når et helt nøytralt intervju med kongeparet skal publiseres? Det er vilt hvor opptatt de er av fasade. Ikke bare får journalister retningslinjer før intervju, men selv om disse følges, skal det altså plukkes fra hverandre før det skal kunme publiseres. Noen la ut en link enten her eller i MBH-tråden, husker selvsagt ikke hvem. Men det merarbeidet journalister får i forkant av å skulle publisere noe, vitner ikke om at det er fritt, nei. @Vanedis var det du som la det ut?

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...