Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Kvittre skrev (På 16.10.2024 den 12.05):

Har ikke hun og slottet vært åpne da? Skal hun fortelle dag til dag i alle sammenheng ? Hun er jo på jobb så da er det jo ikke så alt for ille den dagen. Så har hun informert om bivirkninger så vi er forberedt på at hun kan måtte avlyse / sykemeldes senere. Så hver gang hun viser seg skal hun fortelle « vel som dere ser er jeg på bena i dag.. men altså forrige uke var jævlig «. Hvis kongefamiliens helse er viktig for deg, så vet du vel at Mette Marit har dårlig helse? Og ble sikkert veldig glad over og se henne på jobb nå tross behandling med sterke bivirkninger. 

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TrineTrollet skrev (På 23.10.2024 den 14.53):

De forsøker å representere, men all støyen omkring skandalen vedr. MBH står tilnærmet uadressert, så blir det ikke ro og fokus på hva de gjør av representasjon. Dette er noe vi ser er stadig tilbakevendende, og hvor pressen etterspør noe klargjørende omkring hvor de står ift. MBH og de meget alvorlige sakene mot ham. Selvsagt ber pressen om at de kommuniserer, i det minste noe, slik at folk blir gitt et inntrykk av hvilke holdninger de har slik realitetene faktisk er. Det er ikke mulig å gjemme seg bort fra noe slikt, det blir en meningsløs og kun nedbrytende ift det de har som plikt å være forbilder opp imot. Skinner de, som et monarki skal gjøre? Nei, det gjør de ikke!
De påberoper seg mye som privat, og langt utover hva andre monarki har som praksis. Vi vet knapt hvem Sverre Magnus er, og nå er det visst privat hva han gjør i Trondheim. Vi vet svært lite om ham når sant skal sies. Det danske kongehuset er dyktige på å dele med seg av hvem de er som en hel familie. Til og med på sommerene, i ferietiden, åpner de tidvis opp, noe også dronnning Margrethe alltid har gjort. Derfor står det danske monarkiet sterkt i Danmark. De er åpne, imøtekomne og veldig godt likt med da en helt naturlig god oppslutning. Dette jobber de med kontinuerlig, og med smil, engasjement og naturlig entusiasme. Jeg har hatt gleden av å se utallige danske TV-programmer med de kongelige. Dette er programmer som ligger tilgjengelig på dansk tv. 

Det norske monarkiet står i en gigantisk skandale, og kongehuset velger utilgjengelighet og taushet. Jeg tenker at det er ingen god strategi i vårt moderne samfunn.  

Du skriver mye bra og fornuftig, men også noe jeg stusser litt over.. 

Holdningene deres, tror du deres holdninger er endret pga at Marius har gjort det han har gjort?

Og du sammenligner den norske kongefamilien med mange andre kongehus. Men, vi ser jo kun det som står i media, de aller, aller fleste vet jo ikke alt som skjer innenfor dørene hos de kongelige når pressen ikke er tilstede. 

Hva vet du f eks om Fredrik da han studerte på Cambridge i Boston? Svært lite vil jeg tro.

Flere år senere, godt gift med barn, kom oppslag på oppslag om Madrid-turen som endte med i at den danske dronningen abdiserte i rekordfart og overlot tronen til F.  Og, det er heller ikke lenge siden det var presseoppslag etter presseoppslag om Joachim, vold og alkoholproblemer. 

Synes MM og HM deler ganske likt, ift til de svenske og danske. I UK deler de enda mindre faktisk. Der er det nesten hermetisk lukket foruten et par uttalelser og to videoer hittils i år.   

Dessuten er barna de til de svenske og danske litt yngre så mye kan fortsatt skje - bank i bordet. Og at Sverre Magnus har en periode i Trondheim hvor han prøver å finne ut av livet sammen med kjæresten tror jeg ikke bare er sunt for han, spesielt nå i kaoset som har oppstått, men nyttig og et litt roligere sted å være enn i hovedstaden.  Han får være mere i fred før han evt begynner å delta i maskineriet og "kaster glans" på kongehuset i den grad han skal..

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (5 timer siden):

Så har vi den danske avgåtte monarken da, som ikke sparer seg: https://www.dagbladet.no/kjendis/ny-helseoppdatering/82134427

Sykemeldt etter fall og har brukt/bruker nakkekrage osv. men hun greier å representere og delta dog.

Kan se ut som de to eldste kongelige i Europa presterer bedre, enn den langt yngre MM noen gang har gjort eller kommer til å gjøre. 

Veldig fint at andre ønsker å representere selvom de er skadet, men jeg tenker at dersom lege/helsepersonell anbefaler å holde seg i ro er det greit å gjøre det. Gjelder både kongelige og den vanlige mannen i gata

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/MndddB/hoffet-kan-faa-sarkofag-smekk?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Utvikling i «sarkofag-saken» . Slottet er innklaget til Kofa; Klagenemnda for offentlige anskaffelser. 

«Heller ikke advokat og anbudsekspert Robert Myhre i Veritas Advokatfirma kan se noen grunn til at sarkofag-oppdraget ikke skulle vært lagt ut på anbud»

Han er forøvrig tidligere leder av Kofa, så han burde nok ha kompetanse til å kunne uttale seg. Han svarer nei på om han ser noen gode argumenter 

Nå er vi oppe i tre advokater som alle mener at dette er feil håndtert. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (2 timer siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/MndddB/hoffet-kan-faa-sarkofag-smekk?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Utvikling i «sarkofag-saken» . Slottet er innklaget til Kofa; Klagenemnda for offentlige anskaffelser. 

«Heller ikke advokat og anbudsekspert Robert Myhre i Veritas Advokatfirma kan se noen grunn til at sarkofag-oppdraget ikke skulle vært lagt ut på anbud»

Han er forøvrig tidligere leder av Kofa, så han burde nok ha kompetanse til å kunne uttale seg. Han svarer nei på om han ser noen gode argumenter 

Kanskje dronningen fikk idèen da hun åpnet hytten på Tungestølen, som Snøhetta tegnet? Synest det lyser dronning s av denne beslutningen med Snøhetta:

Sitat

– Vi var veldig spente, men no når vi ser ho i ferdig tilstand, så har hytta blitt veldig flott. Og som dronninga sa i talen sin; trass spenstig arkitektur er det ein nøktern standard, stillheit og ro.

Ikke første gang dronningen åpner Snøhetta-bygg:

Sitat

Slik gikk det til at Staten høsten 1990 bevilget penger til utvidelsen av Lillehammer Bys Malerisamling. I rekordfart fikk Snøhetta AS oppdraget med å tegne nybygget, «Flygelet». Som ble åpnet av Dronning Sonja i november 1992 og døpt om til Lillehammer Kunstmuseum i april 1994. Etter OL.

Endret av Déjà vu
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under overskrifta «Slik ble kongefamilien milliardærer» tas det opp det kongelige nøysomhetsidealet, folkelighet og kongefamiliens reelle formue. Hvor mye eier kongehuset egentlig?  Avslutningsvis og etter en gjennomgang i artikkelen anslås den sannsynlige totalverdien av den kongelige formuen opp i godt over 2,5 milliarder kroner. 
Sitater: 

«Kongehuset har ingen formue i form av eiendeler i utlandet. Formuen er plassert i fond og obligasjoner i Norge og utlandet, svarer slottets kommunikasjonssjef Guri Varpe i en epost.

Vi får altså ikke noe offisielt svar på hva verdien er. I 2010 opplyste slottet til VG at denne formuen i fond og obligasjoner var i underkant av 100 millioner kroner. 

Legger vi til grunn verdensindeksen for aksjer målt i norske kroner, har den omtrent sjudoblet seg siden 2010. Det betyr at den kongelige formuen i fond og obligasjoner kan ha en verdi på mellom 600 og 700 millioner kroner i dag.»

«Men ved siden av fondsformuen er det svært store verdier i kongehusets private eiendom. Kongehuset har gjennom over 100 år opparbeidet seg et betydelige private eiendommer, dels gjennom egne investeringer og dels gjennom arv og gaver.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.

Sol, admin.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (22 timer siden):

Tenker at det er unødvendig å kritisere MM for fraværet i forbindelse med stortingsmiddagen, hun er alvorlig syk. 

Signerer!

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Sverre Magnus får være i fred i Trondheim, og bare få være en normal ungdom. Spesielt nå da halvbroren har messet opp så grundig.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (8 timer siden):

Trist å se at de har ansatt så dårlige rådgivere i kongehuset. Dette er ikke noe kongeparet trenger på toppen av de andre utfordringene. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (9 timer siden):

Jeg håper Sverre Magnus får være i fred i Trondheim, og bare få være en normal ungdom. Spesielt nå da halvbroren har messet opp så grundig.

Han har jo vært i Trondheim i noen måneder allerede og har da i aller høyeste grad fått vært i fred. Så hvorfor skriver du som du gjør her?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (På 13.10.2024 den 14.33):

Det bør absolutt være den siste. Håper Haakon trekker seg. Klarer ikke se at MM og han blir kronet til dronning og konge, det ville vært så malplassert og veldig feil. Håper Harald holder ut noen år til, og med denne farten i nedoverbakke blir det forhåpentligvis ikke så mange igjen som ønsker monarki.

Jeg tror også at interessen for/ tro og tillit til monarki vil øke i fart i den nedoverbakken det er i nå. Kong Haakon, Kong Olav og Kong Harald har vært flotte monarker, men med alt det glansløse øvrig familie kaster over Haakon Magnus nå, så ser jeg ikke for meg at det er mye håp for videre "høyhetlig" der.

Søsteren og svogeren er bokstavelig talt på en helt egen planet, kona er syk, stesønnen kommer til å fortsette å lage skandaler og rabalder. IA og SM er unge og avgårde på sitt. HM blir selve definisjonen på "ensom majestet". 

Jeg håper også virkelig at Harald holder noen år til. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppfatter at begrepet "sykemeldt" brukes er for å gi signaler til det norske folk om at nå er Mette-Marit/kongen ute av offentligheten en periode. Ikke at legen har fylt ut skjema for sykemelding og sendt til arbeidsgiver og NAV. 

Kongen og kronprinsen har vel apanasjen helt uavhengig av hvor syke eller friske de er og hvor lenge de er syke. Og uavhengig av helsetilstanden til ektefellene. 

I den virkelige verden ville kanskje Mette-Marit vært uføretrygdet helt eller delvis. Eller hatt AAP. Kongen ville ha vært alderspensjonist i 20 år . 

Dette er ikke hvermansen med hvermansens  ordninger for å skaffe seg inntekt til å overleve. At de har lettere tilgang til det beste av helsetjenester er innlysende. Som nasjon bør vi ivareta vår aldrende monark med det beste vi har. 

Jeg vet ikke noe om hvor syk Mette-Marit er nå eller har vært opp gjennom årene. Hva hun bruker den energien hun har på vurderer hun tydeligvis helt selv ut fra egne preferanser. 

Synd kronprinsfamilien ikke har benyttet tilgangen til ulike hjelpetilbud fra tidlige barneår når det gjelder eldste sønn. 

• Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (9 minutter siden):

Jeg oppfatter at begrepet "sykemeldt" brukes er for å gi signaler til det norske folk om at nå er Mette-Marit/kongen ute av offentligheten en periode. Ikke at legen har fylt ut skjema for sykemelding og sendt til arbeidsgiver og NAV. 

Kongen og kronprinsen har vel apanasjen helt uavhengig av hvor syke eller friske de er og hvor lenge de er syke. Og uavhengig av helsetilstanden til ektefellene. 

I den virkelige verden ville kanskje Mette-Marit vært uføretrygdet helt eller delvis. Eller hatt AAP. Kongen ville ha vært alderspensjonist i 20 år . 

Dette er ikke hvermansen med hvermansens  ordninger for å skaffe seg inntekt til å overleve. At de har lettere tilgang til det beste av helsetjenester er innlysende. Som nasjon bør vi ivareta vår aldrende monark med det beste vi har. 

Jeg vet ikke noe om hvor syk Mette-Marit er nå eller har vært opp gjennom årene. Hva hun bruker den energien hun har på vurderer hun tydeligvis helt selv ut fra egne preferanser. 

Synd kronprinsfamilien ikke har benyttet tilgangen til ulike hjelpetilbud fra tidlige barneår når det gjelder eldste sønn. 

Nemlig. Og dette er selvsagt gjort i samråd med legen hennes. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (29 minutter siden):

Et reflektert og godt innlegg, @Olsen

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Olsen skrev (34 minutter siden):

Du vet vel strengt tatt ikke hvilke hjelpetilbud kronprinsfamilien har benyttet, vel? 

Regner med at som sykemeldt drar ikke MM på kontoret på Slottet, hun jobber jo faktisk der, selv om jeg ikke vet om det er daglig. De fleste kronisk syke eller sykemeldte bruker også energien de har på det de synes de kan, det er jo bra å kjenne til egen kropp og egne begrensinger. Her er nok MM som folk flest. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (54 minutter siden):

Søsteren og svogeren er bokstavelig talt på en helt egen planet, kona er syk, stesønnen kommer til å fortsette å lage skandaler og rabalder. IA og SM er unge og avgårde på sitt. HM blir selve definisjonen på "ensom majestet". 

Du ser ikke noe behov for å differensiere mellom de valgene Mârtha tar mht feks å bryte avtaler med kongehuset om kommersiell bruk av prinsessetittelen, Borg Høibys siktelse for vold, og at Mette Marit er rammet av en kronisk sykdom?

For i min verden er det mildt sagt ikke så mange paralleller her.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (2 timer siden):

Godt innlegg! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og spekulasjoner.

Sol, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...