Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Nelliken skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt hver sin smak.

Jeg syntes ikke den var fin. Mary brukte samme klær ved ankomsten som hun hadde da hun var hos statsminister Støre i sommer - så gjenbruk hos kongelige er ikke sjeldent og burde være en selvfølge når de har så dyre klær.
Den røde kjolen Mary hadde til middagen var alldeles nydelig og frisyren hun hadde passet så fint til. 

Jeg er som dere kanskje forstår fan av stilen til dronning Mary 😅

Kjolen i seg selv er ok. Men minner veldig om en kjole jeg har fra Bubbleroom til skarve 1000 kr. Synes kanskje en annen kjole hadde passet seg bedre i den settingen, men det er nu meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nelliken
PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Kjolen i seg selv er ok. Men minner veldig om en kjole jeg har fra Bubbleroom til skarve 1000 kr. Synes kanskje en annen kjole hadde passet seg bedre i den settingen, men det er nu meg.

Enig, det var tross alt en gallamiddag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (9 minutter siden):

Det er selvsagt hver sin smak.

Jeg syntes ikke den var fin. Mary brukte samme klær ved ankomsten som hun hadde da hun var hos statsminister Støre i sommer - så gjenbruk hos kongelige er ikke sjeldent og burde være en selvfølge når de har så dyre klær.
Den røde kjolen Mary hadde til middagen var alldeles nydelig og frisyren hun hadde passet så fint til. 

Jeg er som dere kanskje forstår fan av stilen til dronning Mary 😅

Nå har hun fått kritikk for dyre kjoler fra utlandet flere ganger , så da må det være positivt det er norsk og gjenbruk fra mange år tilbake. Ja smaken er definitivt forskjellig, for Dronning Mary sin synes ikke jeg var fin mens kronprinsesse Mette Marit sin var fin

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Orly skrev (Akkurat nå):

Nå har hun fått kritikk for dyre kjoler fra utlandet flere ganger , så da må det være positivt det er norsk og gjenbruk fra mange år tilbake. Ja smaken er definitivt forskjellig, for Dronning Mary sin synes ikke jeg var fin mens kronprinsesse Mette Marit sin var fin

Ja, takk for at vi er forskjellige - det hadde vært kjedelig om alle hadde samme smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (29 minutter siden):

Enig, det var tross alt en gallamiddag. 

Riktig, det var en festmiddag, og det krever at antrekket er tilpasset anledningen. Siden hun er en voksen kvinne så er det gjerne slik at en pent oppsatt frisyre komplimenterer det hele. 
Dette kan også IA med stort hell ha forbedringspunkter på, med Ref til sist i Geiranger. 
Så får man håpe på at det norske kronprinspar fokuserer på etikette og royal skikk for fremtidig korrekt fremtreden og opptreden. Her er det ikke rom for feil. 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
TrineTrollet skrev (26 minutter siden):

Riktig, det var en festmiddag, og det krever at antrekket er tilpasset anledningen. Siden hun er en voksen kvinne så er det gjerne slik at en pent oppsatt frisyre komplimenterer det hele. 
Dette kan også IA med stort hell ha forbedringspunkter på, med Ref til sist i Geiranger. 
Så får man håpe på at det norske kronprinspar fokuserer på etikette og royal skikk for fremtidig korrekt fremtreden og opptreden. Her er det ikke rom for feil. 

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IMG_5966.thumb.png.bf17e2dffc6aae483f85c68b7ed3df6e.png

Flere som synes kjolen var fin, så ja man har forskjellige meninger 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (På 19.10.2024 den 15.48):

Er jo også mye mer "snadder" man kan trekke inn her, som har vært negativt for kongehuset:

• MM sitt vennskap med straffedømt "pedofil", Epstein.
  • Ta barna ut av skolesystemet, dra på "dannelsesreise" i 3 mnd. Nepal bl.a.
  • Plassere barna i privatskole. Tvert motsatt av god kongelig tradisjon.
  • Låne luksusyacht, som bruker mer energi på et par døgn, enn en gjennomsnittsfamilie på et år. Nekter å oppgi hvem de har lånt den av.
  • Hesten som ML fikk til låns av Rimi-Hagen. Like etterpå åpnet kongen Rimi-butikk i Riga (?)
  • MM fikk komme inn på studie det var mange som stod på venteliste på, selv om hun ikke hadde 180 sp., som det krevde.
  • Dronningen sin private garderobe på slottet som kosta 2,2 mill. Pluss champagnekjøler på luksus-baderom.
  • Kronprinsparet sitt fond, som sponser venner og bekjente sine bedrifter, og også private aktører i skolevesenet (materiell). Fondet får million-gaver fra Hoffet , som Hoffet igjen har fått i øremerkede midler over statsbudsjettet. Ung-elite-satsing. På rike unge mennesker. Ene rikmannsklubben de engasjerer seg i krever at en har formue over...var det 100 mill? 
  • At de brukte Hoffet sine midler på vedlikehold og oppussing av privat eiendom fram til 2016. Bl.a. Skaugum.
  • Seilbåten som kongen fikk i gave fra rikfolk.
  • ML sin oppstart av heste-helsesportsenter på Bygdøy, som gikk konkurs. Kostet flere rikinger masse penger, så vidt jeg husker ble det nesten rettsak der kongen ville bli involvert (hadde også spyttet inn i prosjektet).
  • Dronningen sin påvirkningsmakt i kunstmiljøet som utstiller/ arr. (KunstStallen) - som er urettferdig og som svært mange, særlig grafikkunstnere, har reagert på.
  • Ukritisk bruk av Kongeskipet, også til private ferier. Kongepar + kronprinspar et par uker i Hellas feks. Er dyrt, tar ressurser og personell fra Sjøforsvaret. Helt ræva for miljøet.

List goes on and on...

Takk for utfyllende liste, hadde glemt noe av dette. Masse eksempler på hvordan kongefamilien føler seg hevet over "vanlige" folk, og de er ikke redde for å vise oss det. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (39 minutter siden):

Så beleilig for festuskronprinsessen at bivirkningene av behandlingen kom etter hovedfestlighetene i Berlin:

https://www.dagbladet.no/studio/kjendisstudio/668?post=171989

MM sykemeldt foreløpig en uke. Ja, sånn vil nok dette være fremover - frisk nok for en fest, men ellers ikke i stand til å utføre oppdrag.

For å være helt ærlig så hun ikke akkurat ut til å kose seg på fest i går. Hun virket forvirret og bortkommen, der hun sto alene og speidet etter mannen sin. Tidligere på dagen snublet hun på den røde løperen. Hun virket veldig sliten.

Jeg er ikke det minste overrasket over at hun er sykemeldt, jeg tenker det er helt riktig avgjørelse, basert på hva vi så i går. Jeg håper hun forblir sykemeldt en stund, for slik de holder på nå er ikke verdig, verken for kongehuset eller folket. Det hjelper ikke at hun tar på seg flere oppdrag enn tidligere, når alle oppdragene drukner i den rungende stillheten angående MBH og volden han har utøvd. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må ha vært beintøft å "stå fint i" det som har skjedd rundt sønnen i uke etter uke. Vanlige folk ville nok blitt sykmeldt av mindre. Ingen betviler at MM i tillegg har en alvorlig diagnose, og sliter hun med bivirkninger av behandlingen nå - så trenger hun nok ro. 

Personlig syns jeg uansett det bare ser dumt ut at de møter opp på ting og smiler og vinker og "later som ingenting" . Bedre å komme tilbake på jobb når de faktisk kan og vil snakke igjen. Leste i går at de kongelige var i Berlin for å "kaste glans". Det er ikke mye glansfullt over kongehuset vårt om dagen. 

De kan sykmelde seg /permittere seg til alt dette er over for min del. Alle forstår at det er vanskelig å gå på jobben og smile når media kun vil ha svar på dette med Marius. Jeg tror urbane hager og andre opplegg klarer seg fint uten den "glansen" akkurat nå. 

• Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istapp skrev (1 time siden):

Så beleilig for festuskronprinsessen at bivirkningene av behandlingen kom etter hovedfestlighetene i Berlin:

https://www.dagbladet.no/studio/kjendisstudio/668?post=171989

MM sykemeldt foreløpig en uke. Ja, sånn vil nok dette være fremover - frisk nok for en fest, men ellers ikke i stand til å utføre oppdrag.

Et kronprinspar på oppdrag for landet vårt må forventes å også være tilgjengelig for pressen, også den norske. Til nå har vi registrert at de ikke ønsker å være det, og trolig er det for igjen å unngå spørsmål om «elefanten i rommet», MBH. 
I Berlin har vi sett de representere, og hvor MM ved et par anledninger har glemt (?) at det er HM som er tronarvingen, og der hun da har gått foran ham i stedet for å forholde seg til korrekt kutyme. I det danske kongehusets nettsider finner man at pressen har dekket dagene med bilder av kongeparet, og beskrivelser av representasjonen.
Det norske kongehuset har så langt knapt nevnt noe som helst. 

Så lenge kongehuset/ kronprinsparet velger taushet vil de i praksis bli /være irrelevante. Gjennom å gjøre seg utilgjengelig for pressen og folket mister kongehuset relevans. Hvor lenge skal de velge den rungende tausheten, og hvor lenge tror de at en moderne og demokratisk nasjon vil akseptere denne utdaterte holdning og praksis? 
At MM nå er sykemeldt er hva det er. Hvor lenge er hun utilgjengelig? Å svare på noen spørsmål fordrer ikke mye av tid og krefter. Utilgjengelighet gjennom tid gjør kongehuset irrelevant. Snart reiser kongeparet på en tre ukers ferie, dette mens HM da vil være alene tilbake som regent. Kongehuset tømmes for aktivitet og tilgjengelighet.

En mann, alene, bærer ikke et monarki. 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har en veldig alvorlig sykdom og får behandling for denne. Bivirkningene er ikke til å spøke med, ei heller ikke diagnosen. Akkurat her har Mette Marit min fulle sympati. Ikke det minste rart at hun er sykemeldt. De fleste andre med samme diagnose er uføretrygdet. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (2 minutter siden):

Et kronprinspar på oppdrag for landet vårt må forventes å også være tilgjengelig for pressen, også den norske. Til nå har vi registrert at de ikke ønsker å være det, og trolig er det for igjen å unngå spørsmål om «elefanten i rommet», MBH. 
I Berlin har vi sett de representere, og hvor MM ved et par anledninger har glemt (?) at det er HM som er tronarvingen, og der hun da har gått foran ham i stedet for å forholde seg til korrekt kostyme. I det danske kongehusets nettsider finner man at pressen har dekket dagene med bilder av kongeparet, og beskrivelser av representasjonen.

Så lenge kongehuset/ kronprinsparet velger taushet vil de i praksis bli /være irrelevante. Gjennom å gjøre seg utilgjengelig for pressen og folket mister kongehuset relevans. Hvor lenge skal de velge den rungende tausheten, og hvor lenge tror de at en moderne og demokratisk nasjon vil akseptere denne utdaterte holdning og praksis? 
At MM nå er sykemeldt er hva det er. Hvor lenge er hun utilgjengelig? Å svare på noen spørsmål fordrer ikke mye av tid og krefter. Utilgjengelighet gjennom tid gjør kongehuset irrelevant. Snart reiser kongeparet på en tre ukers ferie, dette mens HM da vil være alene tilbake som regent. Kongehuset tømmes for aktivitet og tilgjengelighet.

Godt innlegg. Jeg synes det er åpenbart at det de driver med nå, er fordi de har panikk. De vil utad virke som noen som har full kontroll, "står fint i kritikken", og som ikke vil gjemme seg. Samtidig nekter de å snakke med pressen, hvert fall om ting som er aktuelt å snakke om. Er ikke det indirekte å gjemme seg? Og da tenker jeg ikke bare på MBH, men om f.eks Sverre Magnus. Denne kjolen til MM ble også nevnt her, spørsmål om den vil ikke Kongehuset svare på. Det blir så mange ting de ikke vil uttale seg om nå, at jeg ikke ser vitsen med å representere i det hele tatt. Da kan de liksågodt holde seg hjemme. Og det er kanskje det beste mtp MMs helse. Hvis hun sliter seg sånn ut når hun åpenbart trenger hvile, er det virkelig verdt det? Er det SÅ forbanna viktig å late som ingenting, at det skal gå ut over hennes helse, og følgelig, omdømmet? Og kongelig kutyme synes jeg er viktig, alltid. Hvis hun går foran HM, synes jeg det er en uting. Her burde det strammes opp. Skal vi først ha et kongehus, forventer hvert fall jeg at skikker følges. Dette burde de i aller høyeste grad passe på, spesielt i en tid der alle følger med på dem. Noe annet oppleves som slapt. Har de råd til det nå?

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Godt innlegg. Jeg synes det er åpenbart at det de driver med nå, er fordi de har panikk. De vil utad virke som noen som har full kontroll, "står fint i kritikken", og som ikke vil gjemme seg. Samtidig nekter de å snakke med pressen, hvert fall om ting som er aktuelt å snakke om. Er ikke det indirekte å gjemme seg? Og da tenker jeg ikke bare på MBH, men om f.eks Sverre Magnus. Denne kjolen til MM ble også nevnt her, spørsmål om den vil ikke Kongehuset svare på. Det blir så mange ting de ikke vil uttale seg om nå, at jeg ikke ser vitsen med å representere i det hele tatt. Da kan de liksågodt holde seg hjemme. Og det er kanskje det beste mtp MMs helse. Hvis hun sliter seg sånn ut når hun åpenbart trenger hvile, er det virkelig verdt det? Er det SÅ forbanna viktig å late som ingenting, at det skal gå ut over hennes helse, og følgelig, omdømmet? Og kongelig kutyme synes jeg er viktig, alltid. Hvis hun går foran HM, synes jeg det er en uting. Her burde det strammes opp. Skal vi først ha et kongehus, forventer hvert fall jeg at skikker følges. Dette burde de i aller høyeste grad passe på, spesielt i en tid der alle følger med på dem. Noe annet oppleves som slapt. Har de råd til det nå?

De forsøker å representere, men all støyen omkring skandalen vedr. MBH står tilnærmet uadressert, så blir det ikke ro og fokus på hva de gjør av representasjon. Dette er noe vi ser er stadig tilbakevendende, og hvor pressen etterspør noe klargjørende omkring hvor de står ift. MBH og de meget alvorlige sakene mot ham. Selvsagt ber pressen om at de kommuniserer, i det minste noe, slik at folk blir gitt et inntrykk av hvilke holdninger de har slik realitetene faktisk er. Det er ikke mulig å gjemme seg bort fra noe slikt, det blir en meningsløs og kun nedbrytende ift det de har som plikt å være forbilder opp imot. Skinner de, som et monarki skal gjøre? Nei, det gjør de ikke!
De påberoper seg mye som privat, og langt utover hva andre monarki har som praksis. Vi vet knapt hvem Sverre Magnus er, og nå er det visst privat hva han gjør i Trondheim. Vi vet svært lite om ham når sant skal sies. Det danske kongehuset er dyktige på å dele med seg av hvem de er som en hel familie. Til og med på sommerene, i ferietiden, åpner de tidvis opp, noe også dronnning Margrethe alltid har gjort. Derfor står det danske monarkiet sterkt i Danmark. De er åpne, imøtekomne og veldig godt likt med da en helt naturlig god oppslutning. Dette jobber de med kontinuerlig, og med smil, engasjement og naturlig entusiasme. Jeg har hatt gleden av å se utallige danske TV-programmer med de kongelige. Dette er programmer som ligger tilgjengelig på dansk tv. 

Det norske monarkiet står i en gigantisk skandale, og kongehuset velger utilgjengelighet og taushet. Jeg tenker at det er ingen god strategi i vårt moderne samfunn.  

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

De forsøker å representere, men all støyen omkring skandalen vedr. MBH står tilnærmet uadressert, så blir det ikke ro og fokus på hva de gjør av representasjon. Dette er noe vi ser er stadig tilbakevendende, og hvor pressen etterspør noe klargjørende omkring hvor de står ift. MBH og de meget alvorlige sakene mot ham. Selvsagt ber pressen om at de kommuniserer, i det minste noe, slik at folk blir gitt et inntrykk av hvilke holdninger de har slik realitetene faktisk er. Det er ikke mulig å gjemme seg bort fra noe slikt, det blir en meningsløs og kun nedbrytende ift det de har som plikt å være forbilder opp imot. Skinner de, som et monarki skal gjøre? Nei, det gjør de ikke!
De påberoper seg mye som privat, og langt utover hva andre monarki har som praksis. Vi vet knapt hvem Sverre Magnus er, og nå er det visst privat hva han gjør i Trondheim. Vi vet svært lite om ham når sant skal sies. Det danske kongehuset er dyktige på å dele med seg av hvem de er som en hel familie. Til og med på sommerene, i ferietiden, åpner de tidvis opp, noe også dronnning Margrethe alltid har gjort. Derfor står det danske monarkiet sterkt i Danmark. De er åpne, imøtekomne og veldig godt likt med da en helt naturlig god oppslutning. Dette jobber de med kontinuerlig, og med smil, engasjement og naturlig entusiasme. Jeg har hatt gleden av å se utallige danske TV-programmer med de kongelige. Dette er programmer som ligger tilgjengelig på dansk tv. 

Det norske monarkiet står i en gigantisk skandale, og kongehuset velger utilgjengelighet og taushet. Jeg tenker at det er ingen god strategi i vårt moderne samfunn.  

100% enig.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
TrineTrollet skrev (35 minutter siden):

I Berlin har vi sett de representere, og hvor MM ved et par anledninger har glemt (?) at det er HM som er tronarvingen, og der hun da har gått foran ham i stedet for å forholde seg til korrekt kutyme. I det danske kongehusets nettsider finner man at pressen har dekket dagene med bilder av kongeparet, og beskrivelser av representasjonen.

Ja, det er like pinlig hver gang det skjer. Hvorfor gjør hun sånn gang på gang? Fatter ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (Akkurat nå):

Ja, det er like pinlig hver gang det skjer. Hvorfor gjør hun sånn gang på gang? Fatter ikke.

Får hun ikke tilsnakk? At man kan glemme, er vel forståelig, men da det jo vanlig at man blir gjort oppmerksom på det.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...