Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Nelliken skrev (17 minutter siden):

Det vet vi. Og han ønsket at halvparten av hans aske skulle spres i dansk farvann og halvparten skulle begraves i en urne på Fredensborg slott. Hvilket selvsagt ble respektert. 

Og dermed hadde beslutningen ikke noe med sarkofagens pris å gjøre, slik du antydet i ditt forrige innlegg. Saken er derfor ikke umiddelbart sammenliknbar med det som nå diskuteres her i landet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nelliken
Aricia skrev (4 minutter siden):

Og dermed hadde beslutningen ikke noe med sarkofagens pris å gjøre, slik du antydet i ditt forrige innlegg. Saken er derfor ikke umiddelbart sammenliknbar med det som nå diskuteres her i landet.

Det vet vi slett ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (3 minutter siden):

Det vet vi slett ikke. 

Jeg ser fram til lenkene som underbygger det motsatte.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Aricia skrev (1 minutt siden):

Jeg ser fram til lenkene som underbygger det motsatte.

Han ville ikke begraves sammen med sin hustru og det ble han ikke. Den egentlige grunnen vet hverken du eller jeg. Dette er ikke det denne tråden handler om så vennligst start en ny diskusjon om du vil ta det videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (3 minutter siden):

Han ville ikke begraves sammen med sin hustru og det ble han ikke. Den egentlige grunnen vet hverken du eller jeg. Dette er ikke det denne tråden handler om så vennligst start en ny diskusjon om du vil ta det videre. 

Nei, det er ikke det denne tråden (eller mer presist deldiskusjonen om hvorvidt en sarkofag er et unikt kunstnerisk uttrykk eller ikke) handler om. Det var også mitt poeng, så da er vi jo enige! :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nelliken
Aricia skrev (1 time siden):

Hva??? Har vel ikke nevnt pris bortsett fra at ved å få anbud så er sjansen veldig stor for at man kommer et godt stykke under de 20 millionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (19 timer siden):

Dette er ikke kun offentlige personer som får lønn fra staten. De er en familie, som representerer Norge som en familie, og der familie/familiedynamikk/familiemoral etc er eneste grunn for at de får mange millioner i året. Deres jobb er å være en familie som er litt bedre enn oss andre. Ingen andre offentlige personer med lønn fra staten må vise fram familielivet sitt som jobb, derfor er det heller ikke lønn, men apanasje de mottar. Vår kongefamilies helse er veldig viktig for monarkiet og folket. Se på all kritikk mot Kate i UK f.eks.

Har ikke hun og slottet vært åpne da? Skal hun fortelle dag til dag i alle sammenheng ? Hun er jo på jobb så da er det jo ikke så alt for ille den dagen. Så har hun informert om bivirkninger så vi er forberedt på at hun kan måtte avlyse / sykemeldes senere. Så hver gang hun viser seg skal hun fortelle « vel som dere ser er jeg på bena i dag.. men altså forrige uke var jævlig «. Hvis kongefamiliens helse er viktig for deg, så vet du vel at Mette Marit har dårlig helse? Og ble sikkert veldig glad over og se henne på jobb nå tross behandling med sterke bivirkninger. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (10 timer siden):

Du må ikke glemme å ta med et relevant punkt i paragraf 13-4 bokstav b: "Nr. 2 og 3 gjelder bare når det ikke foreligger rimelige alternativer og den manglende konkurransen ikke skyldes at oppdragsgiveren har tilpasset anskaffelsesdokumentene til en bestemt leverandør".

Hoffet kan derfor ikke legge inn tilpassninger selv. Her har nok godeste kunstnerSonja hatt egen interesse av å samarbeide med Snøhetta og Snøhetta alene, og da "avtalt" bestilling av sarkofag. Ikke ulikt danskenes avgåtte dronning, som selv tegnet og designet felles sarkofagen til seg selv og ektemannen (som nektet å gravlegges sammen med henne i denne sarkofagen). Jeg vil anta at Sonja ikke skulle være dårligere. Men utførelsen av hvem som laget den i Danmark, ble lagt ut på "anbudsrunde" etter sine lands regler. Det var forarbeidet som ble unikt - ikke gjennomføringen. I Norge nå virker det som prosessen tas i feil retning, man tenker den skal bli unik som ferdigresultat og bruker unntaksregelen. Dette blir feil lovtolkning og følger ikke verken forskrift eller veiledninger innenfor loven. Her har det nok gått litt fort i svingene eller tatt seg litt til rette i lovforståelse. Det er jo bedre med tilgivelse enn tillatelse! Ikke første gangen kongehuset/hoffet gjør dette og blir ikke den siste.

Det stemmer at Nr 2 og 3 gjelder bare når det ikke foreligger rimelige alternativer og den manglende konkurransen ikke skyldes at slottet har tilpasset anskaffelsesdokumentene til en bestemt leverandør. 

Minner på det som tidligere er skrevet om at  det ikke foreligger noe bevis på dette og at anskaffelsesdokumentene er ukjent for offentligheten. 

Dette kan være en juridisk gråsone, som ikke er nødvendigvis brudd på loven, men som heller ikke er helt i tråd med praksisen for offentlige anskaffelser. 

For å vurdere det må man kunne ha innsyn i disse dokumentene (selve bestillingen) for å se om det har forekommet en slik «tilpasning» som det antydes. 

Påstanden min står, vi vet ikke om det er brudd på forskriftene, og har ikke nok grunnlag for å si at de har brutt loven slik nevnt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (4 timer siden):

Disse sarkofagene er «nøysomme» i mangel på er bedre ord. Det er sarkofager og ikke kunstverk. Først og fremst virker de å ha fokusert på funksjon. Det er jo denne linjen man bør legge seg på, da de jo faktisk sier noe om hva som er tradisjon for sarkofager i til våre monarker. Det er jo merkelig og respektløst mot våre tidligere monarker dersom det insisteres på å lage et ekstra forseggjort en til nåværende kongepar. 

Slik sett kan man argumentere for at man ikke tenker unikt kunstverk men heller forholder seg til tradisjonen. Vi kan jo bare se på den nyeste sarkofagen i Danmark og forestille oss at noe liknende unikt ble plassert på den ledige plassen. De bør jo absolutt sees i sammenheng. 

Jeg får assosiasjoner til vikingtiden og det gamle Egypt der man skulle overgå hverandre i avsendelsen til Dødsriket, og det vesentlige var å fremheve rikdom og status. 

De er ikke kunstverk? Patinert bronse og nordlandsmarmor fra Fauske er fokus på funksjon og nøysomhet? Fikk Arnstein arneberg oppdraget « lovlig « begge gangene forresten ? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (3 timer siden):

Og for å fortsette billedliggjøringa, her er en artikkel om sarkofagen som Danmarks dronning Margrethe skal legges i (første bilde).
https://www.aftenposten.no/verden/i/AvGROj/kongelig-sarkofag-i-danmark-betalte-40-millioner-for-sarkofag-som-skapte-kongelig-rabalder

Også et bilde nr. 2, sitat fra artikkelen: «Selve gravsteinen består av glass, og står plassert på tre søyler av stein og marmor fra ulike steder i kongeriket. Toppen av «sigaren» er dekket med gull, og søylene er dekorert med elefanthoder i sølv. Av hensyn til franskfødte prins Henrik skulle monumentet hvile på en sokkel av fransk sandstein.»
https://www.seher.no/kongelig/full-splid-i-kongefamilien/82043786

Så opphøyd som dette kan man altså se på seg sjøl! 

IMG_7055.jpeg

IMG_7056.jpeg

Hjelpes. Kanskje dette var skrekkeksempelet som gjorde at slottet og kongeparet ønsket og ta kontroll. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinoor
Kvittre skrev (På 16.10.2024 den 12.23):

Endret av Ellinoor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (1 minutt siden):

Nå kom jeg plutselig på hva det er dronning Margrethes glasssarkofag minner meg om: 

10 Things about Snow White and the Seven Dwarfs That Make no ...

😅 men altså , skal hun ligge i en glasskiste? Så vi kan se liket hennes? Har ikke fått med meg dette men.. mulig det blir en stor turistattraksjon ? Man må jo nesten ta turen til København for og se på dette spetakkelet når den tid kommer, tar de inngangspenger har hun kanskje kommet opp med en god forretningsidé . 

Husker jeg syntes det var skummelt og se sarkofagene på Akershus når jeg var liten.. dette hadde jo gitt mareritt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (14 minutter siden):

😅 men altså , skal hun ligge i en glasskiste? Så vi kan se liket hennes? Har ikke fått med meg dette men.. mulig det blir en stor turistattraksjon ? Man må jo nesten ta turen til København for og se på dette spetakkelet når den tid kommer, tar de inngangspenger har hun kanskje kommet opp med en god forretningsidé . 

Husker jeg syntes det var skummelt og se sarkofagene på Akershus når jeg var liten.. dette hadde jo gitt mareritt. 

Hun skal ligge i krypten under sarkofagen. Sarkofagen er kun et minnesmerke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (13 minutter siden):

Hun skal ligge i krypten under sarkofagen. Sarkofagen er kun et minnesmerke. 

Okei, like greit 😅 logisk nok egentlig, men fryktelig stygt allikevel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Okei, like greit 😅 logisk nok egentlig, men fryktelig stygt allikevel. 

Ja, den var ikke etter min smak - men det er vel ingen sarkofager. Fatter ikke at de vil fortsette den gamle tradisjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kvittre skrev (1 time siden):

De er ikke kunstverk? Patinert bronse og nordlandsmarmor fra Fauske er fokus på funksjon og nøysomhet? Fikk Arnstein arneberg oppdraget « lovlig « begge gangene forresten ? 

Nåværende lov om anskaffelser gjaldt ikke på det tidspunktet, så umulig å si om de var lovlige. 

Definisjonen på hva som klassifiseres som er et kunstverk spriker stort og jeg finner lenker som både underbygger min og din påstand om hvorvidt dette er et kunstverk.

Jeg kjenner lite til pris på bronse og nordlandmarmor, så mulig dette ikke er nøysomt i den forstand, men jeg synes ikke disse sarkofagene fremstår som så ekstravagante.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
NordreSving skrev (1 time siden):

Nåværende lov om anskaffelser gjaldt ikke på det tidspunktet, så umulig å si om de var lovlige. 

Definisjonen på hva som klassifiseres som er et kunstverk spriker stort og jeg finner lenker som både underbygger min og din påstand om hvorvidt dette er et kunstverk.

Jeg kjenner lite til pris på bronse og nordlandmarmor, så mulig dette ikke er nøysomt i den forstand, men jeg synes ikke disse sarkofagene fremstår som så ekstravagante.

Nei, de minner mer om sånne rosemalte skipskister folk har på hytta 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for sent ute til å kommenter tråden til sønn av kronprinsessen - som nå er stengt. Etter dagens nyheter er det å håpe at enda flere ønsker slutt på monarkiet. Summen av alt gjør i hver fall meg uvel.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...