Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorvidt kongen og dronningen får seg en sarkofag etter eget ønske er det minste problemet kongehuset og folket som sådan har akkuarat nå. 
Det er kronprinsessenen sin sønn sine handlinger som ødelegger inntrykket av stolte institusjoner i kongefamilien (les: Skaugum) og drar alt ned i søla. Enn om kronprinsparet kunne gitt et intervju og snakket om hvor vanskelig dette var for de.  Det hadde hjulpet en god del for hele imaget deres, men skjønner at det ikke går pga pågående etterforskning. 😔

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (6 timer siden):

Ja. Syntes din bekjente at det var slitsomt eller fint og bli sendt rundt og hvordan var det og jobbe på slottet? 
når jeg var yngre hadde jeg en jobb hvor jeg jobbet i ulike avdelinger, og da syntes jeg det var gøy og farte litt rundt, få forandringer . Var litt rastløs. I dag hadde ikke en sånn jobb fungert. Jeg tror jeg hadde syntes var gøy og reise rundt ulike kongelige eiendommer når jeg var yngre, så jeg skjønner ikke hvorfor noen ser « reisevirksomhet « som negativt . For seg greit, men generelt? 

Han skrøt veldig av arbeidsmiljøet på Slottet og hoffet som arbeidsgiver. Han sa ikke så mye om kongefamilien (diskresjon er jo en viktig del av jobben for de som er ansatt i Det Kongelige Hoff), men det lille jeg hørte var utelukkende positivt.

Den gangen var han i midten av 20-årene, singel og barnløs, så det å bli sendt rundt ga en velkommen variasjon i arbeidsdagene hans. Såvidt jeg husker var det ikke sånn at han kom på jobb og fikk beskjed om at "I dag skal du til Kongsgården", det var planlagt frem i tid hvor han skulle jobbe når. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som min kommentar om bryllupet og Marius har blitt borte, men her er bildet fra balkongen etter bryllupet

IMG_0312.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke kongehuset har sagt noe ennå er for meg helt ubegripelig. Istedet teppebombes man med overskrifter om alt fra sarkofager til kommersielle prinsessetitler, og selvsagt Marius Borg Høiby. Folkemonarkiet er jo kun en myte.

• Liker 9
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellinoor skrev (10 timer siden):

Poenget mitt er at vi mangler det fulle bildet av faktumsiden, og da kan de advokatene være så store eksperter de bare vil.

Anvendelsen av reglene på faktum, er som jeg sa lenger oppe, halve jobben i jussen, og i denne saken mangler vi denne sentale brikken i puslespillet.

Advokatene sier hva reglene er. Ok. Det er sikkert riktig.

Så svarer hoffet at de har vurdert og anvendt en unntaksregel. Da antar jeg at du forstår at en unntaksregel er en regel som unntar dem fra det regelverket som advokatene beskrev.

Uansett, alle er enige om at denne unntaksregelen finnes. Superekspertadvokatene er også enige i at den finnes.

Uenigheten består kun i om denne regelen er anvendbar på det faktumet vi har.

Hoffet sier ja. Advokatene sier de ikke har vurdert det grundig nok.

Det fremgår ikke av artikkelen om advokatene som uttaler seg egentlig har lest hoffets vurdering, eller om de kun uttaler seg på generelt grunnlag.

Så der står vi. De er uenige. 

Og vi som publikum vet ikke nok til å vurdere hvem av dem som har rett.

Og da kommer vi til det jeg har sagt hele tiden: Vi vet ikke hvem som har rett. Da kan vi ikke fastslå, som en uomtvistet sannhet, at hoffet har brutt loven. 

Jeg tenker at loven i er ganske klar. Formålet med loven er nettopp å forhindre offentlig sløsing med penger og korrupsjon / kameraderi. Det burde være i alles interesse at loven følges og ikke jakte på smutthull. Ved å legge dette ut på Doffin ville vi fått vite om det fantes andre tilbydere og fått et godt grunnlag for å velge det beste forslaget. Meg bekjent har ikke Snøhetta hatt et eneste kongelig sarkofag oppdrag, så at Slottet skulle kunne påberope seg at de var de eneste kvalifiserte tilbyder faller på sin egen urimelighet.

Jeg har ikke til hensikt å bruke mer tid på å diskutere dette, da det ikke fremkommer argumenter fra din side og da blir det lite givende. 

Jeg er delt i synet på om det bør ettergås juridisk. En sarkofag er et ømtålig tema gitt hva den skal brukes til. Det blir kanskje en uverdig prosess. Det har det jo allerede blitt, når Slottet nå har gjort valg som gjør at det rettes kritikk mot prosessen. 

Jeg synes Slottet, som nå ser at omdømmet er i fritt fall, burde etterstrebe å jobbe for å beholde tillit. Da er det verdt å merke seg det som står om nettopp dette i forordet: 

«Formålet med reglene er å fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser samtidig som at anskaffelsesprosessen virker tillitsvekkende hos allmennheten»

Endret av NordreSving
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden går og går ift å ta tak i avtalen med ML og DV syns jeg. Gin-gate og det høyst kommersielle `private` "Royal wedding" har blitt forbigått helt i stillhet, og tilsynelatende bare med smil fra kongehuset. 

"Når det blir tid til det" eller noe lignende uttalte kronprinsen ift å ta tak i de ganske graverende bruddene på avtalen. 

Jeg klarer ikke å ha tillit til at kongehuset mener "Alt for Norge" lenger.  Jeg tror heller ikke de ønsker å være offentlige høyheter, men at de fortsatt ønsker privilegiene. Jeg tror ikke de egentlig har ment avtalen overhodet, den var proforma. Det kan se ut til at de ikke bryr seg om at ML bruker prinsessetittelen i influencervirksomhet og alternativvirksomhet - for å tjene penger. 

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (Akkurat nå):

Tiden går og går ift å ta tak i avtalen med ML og DV syns jeg. Gin-gate og det høyst kommersielle `private` "Royal wedding" har blitt forbigått helt i stillhet, og tilsynelatende bare med smil fra kongehuset. 

"Når det blir tid til det" eller noe lignende uttalte kronprinsen ift å ta tak i de ganske graverende bruddene på avtalen. 

Jeg klarer ikke å ha tillit til at kongehuset mener "Alt for Norge" lenger.  Jeg tror heller ikke de ønsker å være offentlige høyheter, men at de fortsatt ønsker privilegiene. Jeg tror ikke de egentlig har ment avtalen overhodet, den var proforma. Det kan se ut til at de ikke bryr seg om at ML bruker prinsessetittelen i influencervirksomhet og alternativvirksomhet - for å tjene penger. 

Helt enig. Spill for galleriet den avtalen med ML/DV. Skjer vell ikke noe mer i den saken. På tide å legge ned familiebedriften👍🏼

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Spill for galleriet den avtalen med ML/DV. Skjer vell ikke noe mer i den saken. På tide å legge ned familiebedriften👍🏼

På høy tid å begynne avviklingen. Det begynner å bli ganske klart at de har "tiet ihjel" ML/DV-sakene. Håndteringen deres av dette (mangelen på håndtering) sier iallefall meg høyt og tydelig at de ikke egentlig bryr seg om hvordan ML/DV bruker prinsessetittelen. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (3 timer siden):

God påminnelse fra @Isild. Bryllupet er blitt og blir fortsatt sterkt markedsført som «the Royal Wedding» av DV, innlegg blir  likt av ML. Det er klare avtalebrudd. 
Kongehuset har bare den siste uka lagt ut 9 innlegg med mange bilder av diverse representasjon på Instagram. Tror man dette skal veie opp og (gjen)skape tillit?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LivEinar skrev (37 minutter siden):

God påminnelse fra @Isild. Bryllupet er blitt og blir fortsatt sterkt markedsført som «the Royal Wedding» av DV, innlegg blir  likt av ML. Det er klare avtalebrudd. 
Kongehuset har bare den siste uka lagt ut 9 innlegg med mange bilder av diverse representasjon på Instagram. Tror man dette skal veie opp og (gjen)skape tillit?

Husker kongehusekspert Trond Norèn Isaksen sa nettopp det i et intervju på TV. Reporteren spurte hva han trodde måtte til for å gjenvinne tillit - og han sa at de må ut på jobb. De må representere, de må invitere og de må være i kontakt med folket igjen. 

Jeg tror det er det de bevisst forsøker ja. Å fylle på i den `andre vektskålen` for å balansere ut skandalene og dramaet. 

Tror ingenting på at det kommer til å fungere. Det er feid altfor mye under de kongelige teppene. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (1 time siden):

Hvordan er historikken med innlegg tidligere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (1 time siden):

For en negativt innstilling! Du tenker at det finnes ingen andre grunner til at kongehuset skal informere om hva de holder på med? 

Jeg skal holde meg for god til å karakterisere andres innstilling i en diskusjon… Og ja, det fins mange grunner for at kongehuset informerer om sin representasjon. Jeg peker på en mulig grunn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eyr skrev (30 minutter siden):

Hvordan er historikken med innlegg tidligere?

Har ikke tid til å gjøre en oversikt nå. Ser bare at i hele august var det ca 10 innlegg. De har nok mediefolk som ordner dette, men jeg står ved at jeg tror det i disse tider er viktig for kongehuset å vise hva de gjør. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (20 timer siden):

Har ikke tid til å gjøre en oversikt nå. Ser bare at i hele august var det ca 10 innlegg. De har nok mediefolk som ordner dette, men jeg står ved at jeg tror det i disse tider er viktig for kongehuset å vise hva de gjør. 

Helt enig med deg. De deler selvsagt det som skjer av representasjon, men aktiviteten er betydelig mindre enn f.eks det danske kongehuset. Det er bare å Google, så får man enkelt informasjon på dette. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.seher.no/kongelig/kan-ikke-hjelpe-marius/82079249

Da er kaoset komplett. Durek uttaler seg ift å evt hjelpe Marius. 

Ingen hadde vel noensinne forestilt seg at kongehusets nærmeste familie skulle være en "sjaman" som uttaler seg i influencerkommentarfelt om hvorfor han ikke kan helbrede en annen i familien som er voldelig rusmisbruker. 

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (18 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/kan-ikke-hjelpe-marius/82079249

Da er kaoset komplett. Durek uttaler seg ift å evt hjelpe Marius. 

Ingen hadde vel noensinne forestilt seg at kongehusets nærmeste familie skulle være en "sjaman" som uttaler seg i influencerkommentarfelt om hvorfor han ikke kan helbrede en annen i familien som er voldelig rusmisbruker. 

Synes det er like greit at Marius ikke tar imot hjelp fra det opplegget der😅 Da hadde jeg gitt helt opp... 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...