Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Eyr skrev (1 time siden):

Til evig tid virker det som. Skal vell passe på at gullgutten får minst mulig straff først.

Lurer på hvordan det skal gå til, siden M går inn for å ødelegge mer og mer for seg selv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i utgangspunktet for monarki og har likt kongefamilien. Alle kontroversene den siste tiden har rokket litt ved det standpunktet, men per nå har jeg ingen sterke meninger den ene eller den andre veien.

Noe jeg har tenkt på en stund er om "bemanningen" i det norske kongehuset er god nok til at de kan fylle rollen sin fremover. Det klages jo allerede på at de jobber for lite (bl.a. at de ikke har hatt et utgående statsbesøk siden før pandemien) og er for lite synlige. Det tror jeg ikke vil endre seg veldig den dagen Haakon blir konge, til det er de rett og slett for få "ansatte".

Per i dag består det norske kongehuset av:

Kong Harald og dronning Sonja: 87 år gamle, hadde de vært vanlige arbeidstakere hadde de pensjonert seg for 20 år siden. Helsa hans har skrantet de senere årene og de har redusert arbeidsmengden sin.

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit: Han jobber heltid, mens hun er kronisk syk og jobber redusert pga helseutfordringene sine.

Prinsesse Ingrid Alexandra: Avtjener per i dag førstegangstjeneste. Planen er at hun skal ta utdanning når den er avsluttet. Ingen plan om at hun skal ha en større offentlig rolle før hun er ferdig utdannet har jeg forstått.

De øvrige kongelige er:

Prinsesse Astrid: 92 år gammel og helsa skranter. Representerer fortsatt litt, men har naturlig nok redusert arbeidsmengden de siste årene.

Prinsesse Märtha Louise: Representerer ikke kongehuset offentlig lenger.

Prins Sverre Magnus: Har per nå ingen offisiell rolle og det er ikke planen at han skal ha en slik rolle på heltid i fremtiden heller, men "skal sikkert være med på noe" (sitat kronprinsen).

Totalt snakker vi altså om åtte personer, men per i dag er det kun en av dem, kronprinsen, som jobber heltid. Fire jobber redusert (kongeparet, kronprinsessen og prinsesse Astrid), mens de øvrige tre per i dag ikke har offentlige roller. Det sier seg selv at det er begrenset hva de når over og jeg klarer ikke å se at det vil bli en markant forbedring av det fremover.

Spoler vi 10-20 år frem i tid vil sannsynligvis kongehuset bestå av kong Haakon og dronning Mette-Marit, samt kronprinsesse Ingrid Alexandra. Haakon og Ingrid Alexandra på heltid. Mette-Marit jobber sikkert fortsatt redusert. Øvrige kongelige vil være prinsesse Märtha Louis og prins Sverre Magnus, som ikke representerer offentlig. (Det kan i tillegg dukke opp ektefeller, barn etc. av de yngre etter hvert.)

Totalt fem personer. To personer med offentlige roller på heltid, kongen og kronprinsessen, og en, dronningen, på deltid. De siste to uten offentlige roller. Jeg tror ikke oppdragsmengden vil øke markant etter et tronskifte. Til det er de for få "medarbeidere", rett og slett, om de ikke revurderer planen om at prins Sverre Magnus ikke skal ha en offentlig rolle på heltid.

Så kan vi ta turen over Kjølen, til Sverige. Der er det langt flere kongelige på jobb i tillegg til kong Carl Gustaf og dronning Silvia. Kongens yngste søster, prinsesse Christina, representerer en del. Kronprinsesse Victoria og prins Daniel har offentlige roller på heltid. Prins Carl Philip og prinsesse Sofia er stadig ute på representasjonsoppdrag. I tillegg er kronprinsessens eldste datter, prinsesse Estelle også en del å se (sist under Paralympics i Paris sammen med sin mor og mormor). Prinsesse Madeleine med familie flyttet hjem til Sverige i sommer etter flere år i USA, så jeg vil tro vi vil se henne mer fremover.

Beveger vi oss sydover til Danmark har kong Frederik og dronning Mary fortsatt god hjelp av dronning Margrethe. Hennes søster, prinsesse Benedikte, har også en del prepresentasjonsoppdrag. Kronprins Christian har rukket å representere litt på egenhånd og han de tre yngre søsknene hans, prinsesse Isabella, prins Vincent og prinsesse Josephine, er jevnlig å se i offentlige sammenhenger. Så vidt jeg vet er det ingen annen plan for dem enn at de skal ha offentlige roller på heltid når de blir voksne. Kongens yngre bror, prins Joachim, og hans kone, prinsesse Marie, representerer også en del.

Både det svenske og danske kongehuset har langt flere å fordele oppgavene på enn de har i det norske og det gjør jo også at de rekker over mye mer og er mer synlige blant folket. Da er det jo et paradoks at det norske kongehuset er Skandinavias dyreste og tredje dyrest i Europa. 

(En annen ting som gjør at man kan stusse over at prisen for kongehuset i Norge er så stiv sammenlignet med nabolandene våre er "mangelen" på pomp og prakt. Vi har f.eks. ikke en hoffstall med hester og kareter, a la det de har i begge nabolandene våre. Slottet i Oslo er beskjedent sammenlignet med Stockholms slott og Amalienborg, og de kongelige eiendommene rundt i landet er også beskjedne sammenlignet med våre naboland.)

Endret av Ginny Weasley
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (På 12.9.2024 den 14.48):

Jeg tenker at du sammenlignet med en høyformell situasjon med edavleggelse som er en seremoni vi ikke har her i landet for tronarvinger, kun for monarken selv, så sammenligningen din bråbremser allerede der.

Men for å kommentere det du likevel sier: Jeg har aldri vært i gallamiddag på slottet, så jeg har ingen formening om hva som er stilen på talene der, annet enn at jeg ikke kan tenke meg at de driver med formell edsavleggelse til Stortinget. Jeg har imidlertid sett opptak av en superseriøs tale som kronprinsen holdt, da han ble 18, men det var på regjeringens middag på Akershus, ikke på slottsgallaen. Og han var kronprins, det er ikke IA.

Det er jo mulig IA holdt en tilsvarende seriøs tale på regjeringens middag på Deichmann? Det vet jeg ikke.

Jeg sier bare at sammenligningen din er skjev. For å illustrere det med et bilde, så prøver du å sammenligne brudeparets løfter i kirken med brudgommens tale på bryllupsfesten.

At du klarer å trekke en slutning fra kommentarer om teksttolkning, til "Glücksburgdigging" bekrefter jo bare inntrykket jeg fikk av at resonnementene din halter.

Dette er ikke en uformell familiemiddag der man forteller hvor hyggelige og snille familien er. 

Hvis man ikke er den "moderne" familien Glucksburg. 

Arveprinsessen kom til alderen der hun kan bli rikets regent. 

Men talen var ikke noe annet enn noe som hvem som helst hadde kunnet holdt for å si noe hyggelig til sin familie. 

Jeg skjønner at du ikke er en tradisjonell monarkiet. Plikt, ære og slikt rare ting. 

Vi som er tradisjonelle monarkister liker å se slikt som dette.

Hun som snakket om å tjene folket i feiringen av sin 18 års dag. Blikket fremover og ikke innover. 

Jeg hopper slottet tar seg sammen.

Endret av Måne Rampelyset
Bilder med opphavsrett fjernet
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Scale.jpeg.a48570390c954dec892e5266d89942d6.jpeg

Dette er ikke en uformell familiemiddag der man forteller hvor hyggelige og snille familien er. 

Hvis man ikke er den "moderne" familien Glucksburg. 

Arveprinsessen kom til alderen der hun kan bli rikets regent. 

Men talen var ikke noe annet enn noe som hvem som helst hadde kunnet holdt for å si noe hyggelig til sin familie. 

Jeg skjønner at du ikke er en tradisjonell monarkiet. Plikt, ære og slikt rare ting. 

Vi som er tradisjonelle monarkister liker å se slikt som dette.

Leonor_091023_GettyImages-1722333666.jpg.b5160be0327003d5b5d858c50b95214f.jpg

Hun som snakket om å tjene folket i feiringen av sin 18 års dag. Blikket fremover og ikke innover. 

Jeg hopper slottet tar seg sammen.

Jeg forstår ikke hvorfor du driver å trekker fram det spanske monarkiet. Hvis du leser spanske aviser/magasiner, så vil du se at Leonor hadde problemer med å klare opptaksprøvene til de ulike våpengrenene og at det spanske kongehuset fortsatt har dårlig oppslutning, selv om det er bedre enn da Juan Carlos var konge.

Den spanske kongefamilien lever som en overklassefamilie, har svært god økonomi mens mange sliter i dyrtiden. Veldig lite snakk i Spania om at Leonor skal tjene folket, som du skriver. Virker litt pompøst, etter min mening. Ikke vondt ment, altså 🙂

Hadde det blitt folkeavstemming, så tror jeg kanskje Spania hadde blitt republikk

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (2 timer siden):

Men hvor mange ganger må vi gjenta at vi har ikke den seremonien i Norge? Du må gjerne mene at vi burde ha den, men det er helt urimelig å kritisere IA for at hun ikke holdt en tale beregnet på en seremoni vi ikke har.

Hun snakket også ved inngåelsen av eden. Men så holdt hun tale ved lunsjen. Hadde kunnet snakket om hvor gøy hun har det med sin søster, og hvor hyggelig det er å se på tv serier med mamma. 

Som var det som stortingspresidenten og andre dignitærer fikk høre på den statsmiddagen som ble holdt på slottet når arveprinsesse ble feiret fordi hun hadde blitt gammel nok til å bli regent. 

I Norge ble det brukt flere millioner på å feire dette. Men så kom talene.... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellinoor skrev (3 timer siden):

Men hvor mange ganger må vi gjenta at vi har ikke den seremonien i Norge? Du må gjerne mene at vi burde ha den, men det er helt urimelig å kritisere IA for at hun ikke holdt en tale beregnet på en seremoni vi ikke har.

Hun snakket også ved inngåelsen av eden. Men så holdt hun tale ved lunsjen. Hadde kunnet snakket om hvor gøy hun har det med sin søster, og hvor hyggelig det er å se på tv serier med mamma. 

Som var det som stortingspresidenten og andre dignitærer fikk høre på den statsmiddagen som ble holdt på slottet når arveprinsesse ble feiret fordi hun hadde blitt gammel nok til å bli regent. 

I Norge ble det brukt flere millioner på å feire dette. Men så kom talene..

SagaP skrev (4 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du driver å trekker fram det spanske monarkiet. Hvis du leser spanske aviser/magasiner, så vil du se at Leonor hadde problemer med å klare opptaksprøvene til de ulike våpengrenene og at det spanske kongehuset fortsatt har dårlig oppslutning, selv om det er bedre enn da Juan Carlos var konge.

Den spanske kongefamilien lever som en overklassefamilie, har svært god økonomi mens mange sliter i dyrtiden. Veldig lite snakk i Spania om at Leonor skal tjene folket, som du skriver. Virker litt pompøst, etter min mening. Ikke vondt ment, altså 🙂

Hadde det blitt folkeavstemming, så tror jeg kanskje Spania hadde blitt republikk

Hvis jeg var republikkaner som deg, så hadde jeg ikke gjort det. Vet at det er noe fra et gammelt klassesamfunn å ha et monarki, og at ingen hadde seriøst kommet på tanken at Norge skulle bli en monarki hvis selvstendigheten hadde kommet etter første verdenskrig. 

Etter at Juan Carlos gikk fra helt (militærkupoen som han gikk imot) til grisk kjeltring og ble tvunget til å abdisere, så har dagens kongefamilie jobbet hardt med å fokusere på plikten. Som det virker. 

Spania var et av de land som etter første verdenskrig ble republikk, og det er til forskjell fra i Norge, naturlig mange flere prinsipielle republikkaner i landet. Kongen har som person mye mer støtte enn monarkiet, som taler for at dem gjør en god figur. Men også monarkiet har en solid støtte i meningsmålinger. 

Leonor jobber mye i sin rolle som kongelig. Hatt sitt første statsbesøk alena, og representerer ofte. Er ikke selvrealisering, og det å finne sin vei som er fokus.

Selvfølgelig er det at jeg skriver dette, et resultat av en mediastrategi som fokuserer på henne som arving til kronen, og ikke en "vanlig" ung kvinne.

Alle Europeiske kongelige lever priviligerte liv, med mye penger (uten risiko, til forskjell fra dem som tjener egne penger), og høy sosial status. Jeg tror den norske kongefamilien har valgt en gal vei ved at dem i tillegg skal være vanlige og finne sin egen vei. Da risikerer dem bare å fremstå som rike og bortskjemte. Det å være garantert svært god og trygg økonomi, og høy sosial status skal ikke presenteres som en byrde.

Ja, som monarkist hadde jeg hoppet at slottet såg til Spania, og revurderte den vei man har valgt. 

Men skjønner at du som republikkaner er meget fornøyd med dagens kongehus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

I Norge ble det brukt flere millioner på å feire dette. Men så kom talene..

Hvis jeg var republikkaner som deg, så hadde jeg ikke gjort det. Vet at det er noe fra et gammelt klassesamfunn å ha et monarki, og at ingen hadde seriøst kommet på tanken at Norge skulle bli en monarki hvis selvstendigheten hadde kommet etter første verdenskrig. 

Etter at Juan Carlos gikk fra helt (militærkupoen som han gikk imot) til grisk kjeltring og ble tvunget til å abdisere, så har dagens kongefamilie jobbet hardt med å fokusere på plikten. Som det virker. 

Spania var et av de land som etter første verdenskrig ble republikk, og det er til forskjell fra i Norge, naturlig mange flere prinsipielle republikkaner i landet. Kongen har som person mye mer støtte enn monarkiet, som taler for at dem gjør en god figur. Men også monarkiet har en solid støtte i meningsmålinger. 

Leonor jobber mye i sin rolle som kongelig. Hatt sitt første statsbesøk alena, og representerer ofte. Er ikke selvrealisering, og det å finne sin vei som er fokus.

Selvfølgelig er det at jeg skriver dette, et resultat av en mediastrategi som fokuserer på henne som arving til kronen, og ikke en "vanlig" ung kvinne.

Alle Europeiske kongelige lever priviligerte liv, med mye penger (uten risiko, til forskjell fra dem som tjener egne penger), og høy sosial status. Jeg tror den norske kongefamilien har valgt en gal vei ved at dem i tillegg skal være vanlige og finne sin egen vei. Da risikerer dem bare å fremstå som rike og bortskjemte. Det å være garantert svært god og trygg økonomi, og høy sosial status skal ikke presenteres som en byrde.

Ja, som monarkist hadde jeg hoppet at slottet såg til Spania, og revurderte den vei man har valgt. 

Men skjønner at du som republikkaner er meget fornøyd med dagens kongehus. 

Tråden heter Kongehuset og de øvrige. Altså de øvrige medlemmene av vårt kongehus. Hvorfor du bringer inn det spanske kongehuset stadig vekk, forstår jeg ikke. 
Foreslår at du oppretter en egen tråd 🙂

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så mye skriverier her inne om det spanske kongehuset? Det er ikke interessant her i denne tråden. Må innrømme at jeg bare scroller over innleggene om det, for det har null relevans for tema. Sier det samme som over, lag egen tråd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (21 minutter siden):

Tråden heter Kongehuset og de øvrige. Altså de øvrige medlemmene av vårt kongehus. Hvorfor du bringer inn det spanske kongehuset stadig vekk, forstår jeg ikke. 
Foreslår at du oppretter en egen tråd 🙂

Sammenligninger er nok så naturlige, som her mellom taler når en tronarving ble myndig til å arve kronen. 

Ja, kunde ha droppet sammenligningen, uansett var talene på kalaset som kostet flere millioner merkelige. Skryt av hvor hyggelige å snille de i familien er, og så kronprinsen som fokuserte på datterens muligheter å drive med selvrealisering. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (47 minutter siden):

Sammenligninger er nok så naturlige, som her mellom taler når en tronarving ble myndig til å arve kronen. 

Ja, kunde ha droppet sammenligningen, uansett var talene på kalaset som kostet flere millioner merkelige. Skryt av hvor hyggelige å snille de i familien er, og så kronprinsen som fokuserte på datterens muligheter å drive med selvrealisering. 

Det er nok noen kulturforskjeller ute og går her også. Nordmenn er uformelle og svært lite hierarkiske, og det inkluderer også kongefamilien.

Dette skiller omgangsformen i Norge både fra resten av Europa, og fra de andre skandinaviske landene. Alle som omgås mellom-europeere eller feks svensker i jobbsammenheng har garantert opplevd at disse forskjellene er større og stikker dypere enn man i utgangspunktet skulle tro.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Da lurer jeg på om du fikk med deg dronningens tale til barnebarnet?

Den var virkelig fin:

https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=212588&sek=26947&scope=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer virkelig på hva Kongen og Dronningen tenker om M-saken. De må da merke noe de også, eller er de så skjermet fra omverden at det er life as usual?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (1 time siden):

Jeg lurer virkelig på hva Kongen og Dronningen tenker om M-saken. De må da merke noe de også, eller er de så skjermet fra omverden at det er life as usual?

De er nok oppdatert - hvert fall på noe. Skal godt gjøres at kongen, som er øverst av de øverste, blir skjermet fra alt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (2 timer siden):

Jeg tror de følger godt med og leser det som står på nettet, i tillegg har de jo rådgivere som helt sikkert forteller de det de ønsker å vite.

Mette-Marit og Haakon Magnus er helt sikkert her inne og leser, tror du ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tough cookie skrev (23 minutter siden):

Jeg tror de følger godt med og leser det som står på nettet, i tillegg har de jo rådgivere som helt sikkert forteller de det de ønsker å vite.

Mette-Marit og Haakon Magnus er helt sikkert her inne og leser, tror du ikke?

Tvilsomt. Ingenting godt kommer ut av at det leser sladder om seg selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (3 timer siden):

Jeg tror nok de er helt oppdaterte. Det er et oppegående kongepar og jeg er ganske sikker på at de leser mange aviser hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (16 minutter siden):

Jeg tror nok de er helt oppdaterte. Det er et oppegående kongepar og jeg er ganske sikker på at de leser mange aviser hver dag. 

Det tror jeg også, har ingen tro på at de blir skjermet fra noe som helst. Skulle da bare mangle at de ikke blir informert om det som skjer av politiet og sikkerhetsstyrken. De vet nok det som er å vite. Er synd de må gjennom dette nå på tampen, ikke en verdig avslutning på kongsgjerningen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (10 timer siden):

Det tror jeg også, har ingen tro på at de blir skjermet fra noe som helst. Skulle da bare mangle at de ikke blir informert om det som skjer av politiet og sikkerhetsstyrken. De vet nok det som er å vite. Er synd de må gjennom dette nå på tampen, ikke en verdig avslutning på kongsgjerningen. 

Er veldig synd. Harald og Sonja har jobbet samvittighetsfullt siden kong Olav døde. Utrolig trist at de får dette i fanget på slutten av livet. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...