Gå til innhold

Kongehuset og de øvrige.

Eyr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ellinoor skrev (5 minutter siden):

Min erfaring med folk som snakker ned andres jobb, er at de har ikke så veldig krevende jobb selv. Det er ikke så lett å se hva som er krevende, hvis du har en enkel jobb selv. Eller så er de misunnelig.

Og, du? Det er veldig rart å si at han jobber lite fordi han er så god i jobben etter mange års trening. 

Nå vet du ingenting om hverken min jobb eller utdanning. Ditt forsøk på å se i spåkula, er dessverre feilslått. 

Debatten handler da heller ikke om meg. 

Jeg debatterer at kongefamilien har redusert sitt program betraktelig.

MM er nesten helt arbeidsufør, Haakon hadde 89 eksterne oppdrag i fjor (flere på samme dag). Barna deres jobber ikke i hele tatt. Søster Märtha er opptatt av egen business knyttet til tittelen og representerer aldri. 
Kongeparet har redusert betraktelig, ned til et minimum og har ikke vært på statsbesøk på fire og et halvt år. 
Ingen kongelige er med næringslivet og statsministeren på tre dagers besøk til Kina. Det at de kongelige er døråpnere for næringslivet, pleier å være kronargumentet til monarkistene, selv om det er tvilsomt at argumentet har noe som helst gyldighet. 

Håper du har bedre argument enn personangrep, det pleier å bety at man har kastet inn håndkleet 🙂

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Ellinoor skrev (15 minutter siden):

Det er jo ikke så veldig rettferdig å sammenligne arbeidsmengden til et par som nesten er 90, med et par i 50-årene.

Hvis du sammenligner kongeparet med andre 87-åringer, så blir det rettferdig.

Eller du kan sammenligne det danske kongeparet med det norske kongeparet på begynnelsen av 90-tallet. Det er rettferdig.

Hvis du ser så kan du sortere lister på akkurat de personene du ønsker å se. 

Kan jo ta lister over kronprinsparet ifjor - før de ble konge og dronning i Darnmark. 

Eller lage lister over hele kongehuset i de to landene. Har dessverre ikke tid til det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (16 minutter siden):

Ja, jeg har et kjempegodt argument, og det er at du har ikke filla peiling på hvor lette eller vanskelige kongefamiliens arbeidsoppgaver er. Det viser du med hvert ord du skriver. Det finnes ingen logisk sammenheng mellom argumentet du presenterer, og slutningen du trekker. Du viser til at de utfører færre oppgaver. No shit, Sherlock!! De er gamle og syke. Men det betyr ikke at kronprinsen jobber lite eller har enkle oppgaver. Det er ikke en logisk slutning. Det er bare en desperat hater på jakt etter billige poenger.

De offisielle oppdragene er det ingen som trenger å tvile på ikke er korrekt gjengitt. Når man ser på Kongehuset i sin helhet har de offisielle oppdragene gått betydelig ned i mengde. Det er fakta. 
Du går først i et sterkt personangrep, og deretter dreier du debatten til Kongens oppdragsmengde, kaller det urettferdig sammenligning gitt alderen, når mange av innleggene dreier seg om Kronprinsens arbeidsmengde som er en frisk arbeidsfør mann. Dette er oppskriften på en stråmannsargumentasjon og ingen tvil om at du glatt ignorer opplysninger på Kongehusets offisielle side. Kongehuset skal ses i offisielle sammenhenger som den viktigste biten. Der glimrer de med stor samlet nedgang. 
Og om du skulle falle for fristelsen å kalle noen som helst av dine meningsmotstandere for gammelroyalister som selv sitter i en dårlig jobb og egentlig er misunnelige, har du allerede brukt opp dette personangrepet.
Kom med en begrunnelse for hva du påstår er stor arbeidsmengde til tross for merkbar nedgang på offisielle oppdrag, så kan man ta det derfra. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carmen67 skrev (10 minutter siden):

De offisielle oppdragene er det ingen som trenger å tvile på ikke er korrekt gjengitt. Når man ser på Kongehuset i sin helhet har de offisielle oppdragene gått betydelig ned i mengde. Det er fakta. 
Du går først i et sterkt personangrep, og deretter dreier du debatten til Kongens oppdragsmengde, kaller det urettferdig sammenligning gitt alderen, når mange av innleggene dreier seg om Kronprinsens arbeidsmengde som er en frisk arbeidsfør mann. Dette er oppskriften på en stråmannsargumentasjon og ingen tvil om at du glatt ignorer opplysninger på Kongehusets offisielle side. Kongehuset skal ses i offisielle sammenhenger som den viktigste biten. Der glimrer de med stor samlet nedgang. 
Og om du skulle falle for fristelsen å kalle noen som helst av dine meningsmotstandere for gammelroyalister som selv sitter i en dårlig jobb og egentlig er misunnelige, har du allerede brukt opp dette personangrepet.
Kom med en begrunnelse for hva du påstår er stor arbeidsmengde til tross for merkbar nedgang på offisielle oppdrag, så kan man ta det derfra. 

Takk for fint innlegg.
Jeg har forstått det slik at det å kritisere noen i kongefamilien utenom Marius, Märtha og Durek, kan være ensbetydende med store følelsesmessige utbrudd. 
Jeg kan både henvise til journalister som påpeker det massive fallet i antall representasjonsoppgaver, og politikere som nå tar til orde for at monarkiet som er basert på arv, nå begynner å gå ut på dato. 

Etterhvert vil det komme flere og bredere debatter om statsformen vår. Selv har jeg ønsket republikk i alle år (så lenge jeg kan huske), men tidligere ble man ofte møtt med skuldertrekk og en generell oppfatning av at tross man mente noe annet prinsipielt, så fungerte det så godt her i Norge med kongedømme.

Nå merker jeg noe annet, og særlig blant de unge. Folk virker generelt mer interessert i å debattere kostnadene, samt det faktum at kongepar, kronprinspar og prinsesse Ingrid er fritatt fra å betale både inntektsskatt og formueskatt.
Manglende religionsfrihet for monarken, dennes immunitet  og regelen med at det eldste barnet arver tronen uavhengig av kvalifikasjoner, er andre momenter som opptar i hvert fall de jeg diskuterer med.

Takk for at du bidrar til et sunnere debattklima, @Carmen67 ❤️

Jeg har fått støttende meldinger i innboksen min og beskjed om at bruker er rapportert. Håper vi kan ha en saklig debatt om dette temaet som jeg har forstått berører mange både dypt og følelsesmessig 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

Fint du får støtte, @SagaP. Du har en klar og tydelig stemme i diskusjonen. 👍🏻 Ellers ble det veldig stille her i tråden… Nå starter kronprinsparet sin tur i Trøndelag, jeg er spent på om de tillater/svarer på spørsmål - særlig fordi Se & Hør nå ruller opp mer i forhold til kronprinsessens sønn…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (28 minutter siden):

Fint du får støtte, @SagaP. Du har en klar og tydelig stemme i diskusjonen. 👍🏻 Ellers ble det veldig stille her i tråden… Nå starter kronprinsparet sin tur i Trøndelag, jeg er spent på om de tillater/svarer på spørsmål - særlig fordi Se & Hør nå ruller opp mer i forhold til kronprinsessens sønn…

Ja, jeg er i mot forskjellsbehandling og forsøk på å framstille et fenomen som noe helt annet enn det faktisk er, tross at det blir lagt ved dokumentasjon. 
Jeg har «flyttet tilbake» til Marius-tråden 🙂

Spørsmålene vil nok ikke stoppe, rart at paret ikke innkaller til pressekonferanse og på den måten tar kontroll, framfor å la seg drive fra skanse til skanse slik som Haakon opplevde på oljemessa i Stavanger

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (48 minutter siden):

Blir spennende med Trøndelagsturen ja, men tror ikke vi får nå flere svar denne gangen dessverre. 🫣

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på om Sverre Magnus kommer til å velge utdanning og yrke eller satse alternativt som søskenbarna. 😊 Noen som vet hva han gjør i år?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (11 minutter siden):

Blir spennende med Trøndelagsturen ja, men tror ikke vi får nå flere svar denne gangen dessverre. 🫣

Er det lagt opp til at det skal kunne stilles så mye spørsmål? De skal jo besøke skoler i store deler av tiden de er der, og jeg vet hvertfall programmet på den ene skolen de skal. Er ikke lagt opp til mye utenom skjema så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Er det lagt opp til at det skal kunne stilles så mye spørsmål? De skal jo besøke skoler i store deler av tiden de er der, og jeg vet hvertfall programmet på den ene skolen de skal. Er ikke lagt opp til mye utenom skjema så vidt jeg kan se.

Det er lagt opp til at pressen kan være med.

IMG_4564.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eyr skrev (1 minutt siden):

Det er lagt opp til at pressen kan være med.

IMG_4564.png

Har lest det der, men tydeligvis ble jeg lei før jeg kom til det siste avsnittet, for det har jeg ikke fått med meg i det hele tatt😆Men ok, da får vi se om de blir bombardert med spørsmål. Spennende.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

110 nominerte til Jenteprisen 2024 | Plan International Norge (ntb.no)

Kronprinsessen er en av de nominerte til årents Jentepris. To andre som er nominert, er to av de som hennes sønn har gått løs på. 

Det var veldig mange nominerte. 
Vet hvem jeg heier på💪🏼🤞🏼

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

110 nominerte til Jenteprisen 2024 | Plan International Norge (ntb.no)

Kronprinsessen er en av de nominerte til årents Jentepris. To andre som er nominert, er to av de som hennes sønn har gått løs på. 

Ikke akkurat få som var nominert der 😅 Typ alle kvinnelige kjendiser/influenser i Norge, haha

Men ja, litt rart å være nominert for jenteprisen sammen med noen som sønnen har gått løs på.... 😕 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (31 minutter siden):

Det var veldig mange nominerte. 
Vet hvem jeg heier på💪🏼🤞🏼

Ja, veldig mange. Noen som vet om det bare deles ut èn, eller om flere får den innen kategorier osv? Hvis ikke, er det jo helt håpløst å ha så mange nominerte. Jepp, vet også hvem jeg heier på!

pop up bruker skrev (29 minutter siden):

Ikke akkurat få som var nominert der 😅 Typ alle kvinnelige kjendiser/influenser i Norge, haha

Men ja, litt rart å være nominert for jenteprisen sammen med noen som sønnen har gått løs på.... 😕 

Ja, "alle" kan jo i teorien få den - men på veldig ulikt grunnlag vil jeg si😅 Mhm, meget merkelig at de alle er nominert. Blir smått ironisk, selv om MM ikke har noe med hva MBH gjør på fritiden sånn sett. 

Endret av PusheenPusheen
Bokstavfeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...