Gå til innhold

Eksem

Gjest Gjest_Daisy_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruk en fet krem. Den lille blå boksen fra Nivea er mild og OK dersom de ikke reagerer på sitrus. Spenol funker veldig bra. Pass på at det ikke er parfyme i den og vær forsiktig med EDTA.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fikk anbefalt Locobase Repair av min lege. Meget fet krem som omtrent ikke kan smøres utover, men er flott på tørre små områder. Ca kr 170 på apoteket.

Bare som en parentes, var på apotek i dag og så en liten tube til 75 kroner. Kremen er veldig drøy!

Skrevet

Jeg har sånn vintertørrhet i nakken og fikk Flutivate krem av legen for det. Funker kjempefint. Smører på kvelden og dagen etter er det fint igjen, så det er en smøring hver uke på meg. Resten holder det med fuktighetskrem og olje i dusjen.

Spør på apoteket ang reseptfritt og vis de beinet til barnet ditt. De har god peiling og finner sikkert det som passer best. :)

Skrevet

Jeg hadde aldri brukt Flutivate på et barn. Nå er jeg ikke helt sikker på om kremen og salven er lik - jeg har salven, og dette er et meget sterkt preparat, og det er en grunn til at man får det på resept. Flutivate er et nødpreparat som tar eksemen kjapt, men som skal brukes svært lite.

Skrevet

Nå er hun ikke så ille plaget, men kan i perioder få veldig tørr hud som klør og da svir allt som smøres på også.. Vi har prøvd det meste, både med og uten resept.. Og det eneste som hjelper hos oss er Decubal, den klør og svir ikke etter påføring, og er veldig effektiv om man er flinke til å smøre ofte noen dager.. Er det skikkelig utslett så bruker vi diverse kremer med Kortison på resept i noen dager, men følger opp videre med Decubal..

Skrevet

Jeg sverger til Aderma Exomega. Lillegutt hadde noen tørre flekker i pannen og tinningene i flere mnd etter fødselen, og locobase (vanlig og repair) hjalp bare mens det var påsmurt.

Prøvde Aderma Exomega, og flekkene forsvant på et par dager. Nå trenger vi ikke smøre hver dag en gang.

Skrevet

Vi har vært hos en spesialist, barneallergiologisk seksjon, og dette er vår oppskrift.

Bad i badeolje HVER DAG, 2-3 dl badeolje HVER GANG!

Smør med fuktighetskrem (hvilken er egentlig irrelevant, men husk at karbamid binder fuktighet, atopisk eksem hud trenger hjelp til å gjøre dette) 3 GANGER PER DAG!

Om eksemet starter begynner du behandling MED KORTISON ØYEBLIKKELIG!

Vi har Locoid, Flutivate men bruker kun Elocon.

Om eksemet blir "flammete" og ikke bra av kortison er det mest sannsynlig gått sopp i eksemet. Det er veldig vanlig, Start med soppdrepende middel (vi har Dactacort, reseptpliktig), bruk denne inntil all soppen er borte + 2 UKER (nesten mest viktig å behandle lenge nok enn styrken på salven)!

Anbefalte kremer av hudspesialisten:

- Eucerin 10% karbamid

- Spenol

- HTH karbamidkrem

Anbefalte badeoljer:

- NAF

- Balneum Hermal

Skrevet

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor en diskuterer bøtter av midler som funker mot atopisk eksem når trådstarter ikke har vært hos lege og engang vet om barnet i det hele tatt har atopisk eksem Er barnet i det hele tatt atopiker? Hva med å få en skikkelig diagnose, og så spørre folk etterpå hva legene deres skriver ut, og hva som funker?

Skrevet

Enig med gjest over.

Qlio: Var det en "vanlig" lege eller en hudlege du var hos? De aller fleste hudleger vil slakte bruk av kortison som helbredelse av eksem. Min slaktet det så mye at han sendte klagebrev til legen som har skrevet det ut til meg. Kortison er ikke ment som helbredende - den er ment for å holde det i sjakk.

Jeg kan, om jeg vil, smøre på kortison -en- gang tre dager pr uke. Det er maks.

Skrevet

Jeg gikk på Smestad Barneallergiologisk Seksjon hos en hudspesialist for barn.

Antar at disse vet mer enn de fleste ang. barn...

Elocon er en kortisonsalve som er "testet ut" på barnehud, og det er ikke endringer etter langtidsbruk.

Gjest Fruktfat
Skrevet

elocon er veldig fin, eneste jeg kan bruke som funker og som hjelper mot kløe. i de periodene jeg har eksem må jeg smøre hver dag for å slå ned på det.

karbamid er det ganske mange som ikke tåler, så det bør man prøve seg fram med.

Skrevet

Joda, godt mulig de vet mer enn de fleste om barn.

Jeg kan bare snakke for meg selv mht. mine opplevelser, men dersom jeg en gang i tiden får barn som arver mine eksemproblemer (som er ganske store) skal de ikke ha kortison.

Jeg har hatt eksem siden fødselen av. Det begynte med at huden ved ørene sprakk, og etterhvert spredde det seg til hals, nakke, hodebunn, ansikt, armer, føtter, rygg, mage.. Overalt. Jeg ble betegnet som atopisk, men siden jeg aldri vokste det av meg men snarere ble verre er det nå allergier, psoriasis og litt til.

Min hud/blodårer er så ødelagt av kortison at det betegnes som tilnærmet umulig å ta f.eks. blodprøver av meg. Huden i armhulene er læraktig, slik at de ikke finner årer, og resten av huden og blodårene er tynnslitte, slik at å sette en sprøyte i disse årene ville føre til at de sprekker. Jeg kan ikke tenke meg at noen som helst finner det morsomt å bli stukket over hele kroppen. I tillegg er huden skjoldete, misfarget og som sagt enten veldig tynn eller veldig læraktig. I disse områdene får jeg arrdannelser av ingenting. Jeg blir aldri jevnt brun - eller for den saks skyld brun, på disse områdene.

Det finnes andre alternativer enn kortison.

Skrevet
Joda, godt mulig de vet mer enn de fleste om barn.

Jeg kan bare snakke for meg selv mht. mine opplevelser, men dersom jeg en gang i tiden får barn som arver mine eksemproblemer (som er ganske store) skal de ikke ha kortison.

Jeg har hatt eksem siden fødselen av. Det begynte med at huden ved ørene sprakk, og etterhvert spredde det seg til hals, nakke, hodebunn, ansikt, armer, føtter, rygg, mage.. Overalt. Jeg ble betegnet som atopisk, men siden jeg aldri vokste det av meg men snarere ble verre er det nå allergier, psoriasis og litt til.

Min hud/blodårer er så ødelagt av kortison at det betegnes som tilnærmet umulig å ta f.eks. blodprøver av meg. Huden i armhulene er læraktig, slik at de ikke finner årer, og resten av huden og blodårene er tynnslitte, slik at å sette en sprøyte i disse årene ville føre til at de sprekker. Jeg kan ikke tenke meg at noen som helst finner det morsomt å bli stukket over hele kroppen. I tillegg er huden skjoldete, misfarget og som sagt enten veldig tynn eller veldig læraktig. I disse områdene får jeg arrdannelser av ingenting. Jeg blir aldri jevnt brun - eller for den saks skyld brun, på disse områdene.

Det finnes andre alternativer enn kortison.

Det skjer forhåptentligvis forskning og forandringer på det området også.

Jeg ble proppet full med antibiotika da jeg var liten, det skjer ikke lenger.

Hvilke andre alternativver foreslår du istedet?

Jeg tror på systematisk forebygging og rask/effektiv behandling.

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet

Har vært på apoteket og fikk tips om Aderma. Har smørt han 2 ganger om dagen og han blir bare finere og finere på beina nå

Skrevet
Har vært på apoteket og fikk tips om Aderma. Har smørt han 2 ganger om dagen og han blir bare finere og finere på beina nå

Aderma er en helt super serie! I tillegg kan du smøre på litt mandelolje, sammen gjør det underverker for tørre flekker, og uten at det er veldig kjemisk eller sterkt for huden.

Skrevet

Qlio: Dersom det er snakk om mye eksem eller eksem som dukker opp på nye steder, så ville jeg forlangt allergitest. Jeg ble, etter 19 år, endelig testet og fikk da fullstendig test med prikk og knappetest (sistnevnte har man på ryggen i 48 timer). Slik fikk jeg vite alt jeg var kontaktallergisk mot, og etter å ha eliminert alt det som er fysisk mulig å eliminere, så har mye av eksemen forsvunnet.

Så fremt man tåler cremer som niveas blå boks og spenol, så bruker jeg disse til å smøre meg selv mange ganger daglig for å opprettholde en viss fuktighet. Dersom, og kun dersom, det dukker opp en ekstra hissig flekk, bruker jeg flutivate 2 ganger på en dag og da roer det seg ned. Bruker olje i vannet også.

Jeg har blåresept på hydrokortison også, men jeg bruker den ikke.

Jeg tror man må forske og eksperimentere til man finner de kremene o.l. som fungerer for en selv, og også eliminere ting man reagerer på.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg fikk forresten en krem som heter protopic, den er uten kortison! er ikke sikker på om den kan brukes på barn, men det er verdt å høre med hudlegen.

(den er ganske dyr da, 370kr for en liten tube, fåes ikke på blå resept)

Skrevet
jeg fikk forresten en krem som heter protopic, den er uten kortison! er ikke sikker på om den kan brukes på barn, men det er verdt å høre med hudlegen.

(den er ganske dyr da, 370kr for en liten tube, fåes ikke på blå resept)

Den er også omstridt.

Ikke av samme grunnene som kortison, men like fullt.

Diskuteres ikke forskjellige ting her nå?!

En ting er fuktighetskremer/fettholdige kremer som selges reseptfritt på apoteker, og hos hudpleiere/parfymerier/helsekostforretninger

En annen ting er preparater til behandling av eksem.

Selv har jeg hatt atopisk eksem siden jeg var noen uker gammel. Jeg har gått gjennom kortisonpreparat etter kortisonpreparat, og har også prøvd protoptic. Men etter at jeg fant ut av min eksem (som nå stort sett er håndeksem) er kronisk har jeg holdt meg unna kortison. Huden på hendene mine er delvis ødelagt. Den er tynn og blir veldig skjoldete med hvite flekker om sommeren.

Jeg har hatt best erfaring med lysbehandling.

Skrevet
Vi har vært hos en spesialist, barneallergiologisk seksjon, og dette er vår oppskrift.

Bad i badeolje HVER DAG, 2-3 dl badeolje HVER GANG!

Smør med fuktighetskrem (hvilken er egentlig irrelevant, men husk at karbamid binder fuktighet, atopisk eksem hud trenger hjelp til å gjøre dette) 3 GANGER PER DAG!

Om eksemet starter begynner du behandling MED KORTISON ØYEBLIKKELIG!

Vi har Locoid, Flutivate men bruker kun Elocon.

Om eksemet blir "flammete" og ikke bra av kortison er det mest sannsynlig gått sopp i eksemet. Det er veldig vanlig, Start med soppdrepende middel (vi har Dactacort, reseptpliktig), bruk denne inntil all soppen er borte + 2 UKER (nesten mest viktig å behandle lenge nok enn styrken på salven)!

Anbefalte kremer av hudspesialisten:

- Eucerin 10% karbamid

- Spenol

- HTH karbamidkrem

Anbefalte badeoljer:

- NAF

- Balneum Hermal

Er dere med i mor-barn undersøkelsen også tro??? :)

Dette er ihvertfall samme oppskrift vi følger til vår datter som har påvist atopisk eksem og den fungerer perfekt :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...