Gå til innhold

Når også AP setter foten ned om sykelønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker også at noe må gjøres. Håper ikke karensdag, da, men alt fra 90-75 % lønn ved sykedager kan jeg leve med.

Jeg synes det blir feil at de av oss som kun er syke 2-3 dager i året spredt ut over hele året skal bære hele denne kostnaden ved at det blir innført karensdag.

 

Anonymkode: 173be...ca5

Så du synes de skikkelig syke (langvarig, kronisk) er de som skal bære byrden? Det holder ikke at de som har hatt uflaks og har blitt ordentlig syke, kronisk syke, alvorlig syke eller har fått en funksjonsnedsettelse har det å bale med? De skal i tillegg straffes mest økonomisk?

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, poenget er å redusere utgifter som ikke lenger er bærekraftige. Du vet, hvis inntektene dine går ned må du redusere utgiftene dine. Hvis du ønsker 100% lønn kan du tegne en privat forsikring.

Anonymkode: 3e057...5b8

Bare for de rike det å bli syk da. De fattige har ikke råd til privat forsikring.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange unge er utbrente før de i det hele tatt kommer inn i arbeidslivet. Halvparten av kvinner med adhd får ikke diagnosen før de er voksne. Mange har slitt seg gjennom utdanning og underprestert hele livet. For disse er veien kort til å bli syke over tid. Det samme skjer med autister som maskerer osv. Mange sliter seg også ut når de søker på jobber. Løsningen er å sørge for at folk ikke sliter seg ut på skolen, samt å sørge for at unge får jobb. Sist, men ikke minst må boligprisene ned. I dag får man ikke tak over hodet om man så tjener en million kroner. Brenna har selv sluppet unna studier og kjøpte bolig da det var billig, så ikke rart hun klager. Hun er priviligert.

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

vet nå ikke jeg når vi da kommer syke på jobb og smitter både pasienter og kollegaer. Jeg kommer til å gå på jobb med både feber og influensa ved karensdag. Om man blir effektiv?? nja, går nok trått de dagene om jeg blir like utslått som jeg pleier, så pasientene må nok smøre seg med tålmodighet. :ler: Har ikke råd til annet. Jobber ufrivillig deltid i tillegg. Unntaket er ved spy/diare for da kommer jeg ikke til å klare å kjøre bil.

Anonymkode: b3d6e...a28

Det kommer til å bli veid opp av alle som "tilfeldigvis" blir syke på fredag når de skal jobbe helg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 minutter siden):

Problemet er at mange unge er utbrente før de i det hele tatt kommer inn i arbeidslivet. Halvparten av kvinner med adhd får ikke diagnosen før de er voksne. Mange har slitt seg gjennom utdanning og underprestert hele livet. For disse er veien kort til å bli syke over tid. Det samme skjer med autister som maskerer osv. Mange sliter seg også ut når de søker på jobber. Løsningen er å sørge for at folk ikke sliter seg ut på skolen, samt å sørge for at unge får jobb. Sist, men ikke minst må boligprisene ned. I dag får man ikke tak over hodet om man så tjener en million kroner. Brenna har selv sluppet unna studier og kjøpte bolig da det var billig, så ikke rart hun klager. Hun er priviligert.

Hva er din løsning da? Hvordan skal man få ned antallet med adhd?

Jeg er sikker på at den norske modellen med å trøkke alle uavhengig av teoretiske ferdigheter, motivasjon og bakgrunn gjennom skolekverna er feil medisin. Alle passer ikke til det. Det må være åpent for at flere unge menn kan tidligere komme ut i tradisjonelle mannsyrker. Det må være åpent for at unge kvinner kan være tradwives og basere inntekten sin på en mann uten at de skal stigmatiseres. Ikke alle passer til å gå på universitetet. Hvis man blir mindre opptatt av at alle skal tjene en million og heller akseptere at lønn kan variere i mye større grad enn nå, uten å sutre over "de rike", så vil boligpriser, matpriser og alt annet også gå ned.

Anonymkode: a52fb...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (5 timer siden):

Se på hva slags yrker det er flest kvinnelige ansatte i. Pleie og omsorg, renhold, butikk osv.  Det er yrker som er belastende for muskler/skjelett, type plager som kommer høyt opp på statistikken.  

I motsetning til elektriker, rørlegger, murer, søppeltømmer, tømrer osv?

Det er nok *litt* mer belastende å henge i et tau og snekre tak i all slags vær enn å sitte i kassa på Rema.

Det er ingen åpenbar grunn for hvorfor kvinner så mye mer syke enn menn.

Anonymkode: a52fb...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange er langtidssykmeldte grunnet helse kø. Det første enn burde ta tak i er den unødvendige lange tiden det tar og få hjelp. Mange kunne ha halvert fraværet eller kanskje kun vært borte 1/3 viss de slapp og vente 3 til 6 måneder på en undersøkelse. For så og stelle seg I ny kø for tiltak hvor ofte sykdomsforløpet utvikler seg negativt i mellomtiden.

Karens dager vil føre til at flere folk stiller på jobb når de burde være hjemme. Det er en svært dårlig idé. Ja folk vil presse seg på jobb. Men du vil ikke ha en barnehageansatt, pilot, sykepleier, kirurg eller trailer sjåfør med 40 i feber, hodepine og dårlig allmenntilstand på jobb. De på kontor kan slippe unna med hjemmekontor, logge inn på morgenmøte og svare på noen mail fra sofaen under teppe. De vil ikke fullføre arbeidsoppgaver menn i teorien har de jo jobbet. Flere kontor ansatte løser allerede sykdom med redusert jobbing fra sengekanten så dette vil jo gå ut over de som må møte fysisk på jobb.

Anonymkode: b2015...e9f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

vet nå ikke jeg når vi da kommer syke på jobb og smitter både pasienter og kollegaer. Jeg kommer til å gå på jobb med både feber og influensa ved karensdag. Om man blir effektiv?? nja, går nok trått de dagene om jeg blir like utslått som jeg pleier, så pasientene må nok smøre seg med tålmodighet. :ler: Har ikke råd til annet. Jobber ufrivillig deltid i tillegg. Unntaket er ved spy/diare for da kommer jeg ikke til å klare å kjøre bil.

Anonymkode: b3d6e...a28

Helsevesenet må uansett tilby betaling for disse karensdagene ved smittsom sykdom, for de kan ikke tillate at folk med omgangssyke etc kommer på jobb. Og hvis arbeidsgiver nekter deg å gå på jobb, da må arbeidsgiver betale for den dagen. 

Anonymkode: ddc44...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært tunghørt og har søkt NAV om å få et ekstra høreapparat sånn at jeg slipper å bli sykemeldt i 3-4 uker av gangen hver gang høreapparatet mitt må sendes inn til reparasjon (som gjerne skjer flere gang i året). Har fått avslag på dette. Jeg kan ikke jobbe, eller kommunisere med noen i det hele tatt, uten høreapparat. Staten ønsker altså at jeg heller sykemeldes flerfoldige uker gjennom året enn å sponse på meg et ekstra høreapparat så jeg kan gå på jobb. Det er svært mange høreapparatbrukere i Norge som opplever dette, og det er absurd.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I motsetning til elektriker, rørlegger, murer, søppeltømmer, tømrer osv?

Det er nok *litt* mer belastende å henge i et tau og snekre tak i all slags vær enn å sitte i kassa på Rema.

Det er ingen åpenbar grunn for hvorfor kvinner så mye mer syke enn menn.

Anonymkode: a52fb...cc8

Hvordan ble dette en stigmatiserende diskusjon om kjønn? Det er irrelevant for tråden.

Anonymkode: ddc44...07d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan ble dette en stigmatiserende diskusjon om kjønn? Det er irrelevant for tråden.

Anonymkode: ddc44...07d

Det ble det da de jeg svarte begynte å diskutere kvinnehelse. Ikke skyt pianisten.

Anonymkode: a52fb...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det som er jævlig irriterende er at en innstramming vil ramme alle, ikke bare de som dominerer i sykefraværet. Jeg har selv en alvorlig, fysisk skade som gjør det tungt å stå i arbeidslivet. Jeg trenger en fleksibilitet og en viss tilrettelegging for å kunne holde meg i jobb til pensjonsalder. Innstramminger vil ha motsatt hensikt for meg og kanskje dytte meg ut av arbeidslivet. 

Og dette fordi en  yngre generasjon av jenter ikke orker/klarer/takler en hverdag med vanlige utfordringer. Om vi skal tro det som meldes.

Anonymkode: 9a463...9af

Enig. Jenter i dag tåler lite. Ikke tåler de mensen, ikke stress. Og etter to dager med stress er de plutselig utbrente 🙄 og er man selv innom legen for å ta blodprøve, er det 75% unge kvinner der. Resten er 25 % godt voksne menn (ca 60 år og er naturligvis slitne etter ett langt arbeidsliv)

Anonymkode: e389d...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (6 timer siden):

Se på hva slags yrker det er flest kvinnelige ansatte i. Pleie og omsorg, renhold, butikk osv.  Det er yrker som er belastende for muskler/skjelett, type plager som kommer høyt opp på statistikken.  

Kødder du? Hva med typiske manneyrker innen bygg, veiarbeid, olja/på sjøen, osv.? Er ikke disse vel så fysisk tøffe som de du nevner?

Anonymkode: 20de4...efb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig. Jenter i dag tåler lite. Ikke tåler de mensen, ikke stress. Og etter to dager med stress er de plutselig utbrente 🙄 og er man selv innom legen for å ta blodprøve, er det 75% unge kvinner der. Resten er 25 % godt voksne menn (ca 60 år og er naturligvis slitne etter ett langt arbeidsliv)

Anonymkode: e389d...80c

Men alikevel er det flere menn enn kvinner under 30 år som mottar 100% uføretrygd.

Anonymkode: 46233...795

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (10 timer siden):

Det måtte isåfall gjelde de som utredes og er på vei mot en uføretrygd og ikke oss som har vært ufør i mange år uten tegn til bedring både fysisk og psykisk. Det er usikkert nok om vi ikke skal miste det ligge sikre vi kan forholde oss til. 

Høyst sannsynøig vil det ramme dere også jo, på sikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er svært tunghørt og har søkt NAV om å få et ekstra høreapparat sånn at jeg slipper å bli sykemeldt i 3-4 uker av gangen hver gang høreapparatet mitt må sendes inn til reparasjon (som gjerne skjer flere gang i året). Har fått avslag på dette. Jeg kan ikke jobbe, eller kommunisere med noen i det hele tatt, uten høreapparat. Staten ønsker altså at jeg heller sykemeldes flerfoldige uker gjennom året enn å sponse på meg et ekstra høreapparat så jeg kan gå på jobb. Det er svært mange høreapparatbrukere i Norge som opplever dette, og det er absurd.

Anonymkode: abce0...b0d

Hvorfor kan du ikke kjøpe deg et ekstra høreapparat selv? 

Anonymkode: e229a...ddc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blir flere friske da?

Anonymkode: 95a80...fb9

Garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er svært tunghørt og har søkt NAV om å få et ekstra høreapparat sånn at jeg slipper å bli sykemeldt i 3-4 uker av gangen hver gang høreapparatet mitt må sendes inn til reparasjon (som gjerne skjer flere gang i året). Har fått avslag på dette. Jeg kan ikke jobbe, eller kommunisere med noen i det hele tatt, uten høreapparat. Staten ønsker altså at jeg heller sykemeldes flerfoldige uker gjennom året enn å sponse på meg et ekstra høreapparat så jeg kan gå på jobb. Det er svært mange høreapparatbrukere i Norge som opplever dette, og det er absurd.

Anonymkode: abce0...b0d

Hva med å ta ansvar for eget liv og kjøpe sitt eget høreapparat?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere sats for psykisk syk? Vanlig sats for vanlig syk?

Anonymkode: 1c7d6...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I motsetning til elektriker, rørlegger, murer, søppeltømmer, tømrer osv?

Det er nok *litt* mer belastende å henge i et tau og snekre tak i all slags vær enn å sitte i kassa på Rema.

Det er ingen åpenbar grunn for hvorfor kvinner så mye mer syke enn menn.

Anonymkode: a52fb...cc8

Jeg tenkte på antallet kvinner i de yrkene jeg nevnte. En kommune har nok flere ansatte i disse kvinneyrkene enn det finnes elektrikere, rørleggere og slike som du nevner. Jeg har ikke tall, men bare antar dette.   Men egentlig liker jeg ikke diskusjoner som setter/måler kjønnene mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...