Gå til innhold

Jeg tror ikke besteforeldrene vet om barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kjærring skrev (3 timer siden):

Nei. Det er ikke din plass

Selvfølgelig er det hennes plass! Hun er mor til et barn som har rett til å kjenne slekta si - uavhengig av hvordan far er. 

Anonymkode: b1692...0c8

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at de vil ha de inn i livet ditt? 

Anonymkode: df9fe...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 22.26):

Som overskriften sier. Jeg tror ikke besteforeldrene vet om barnebarnet. Ingen kontakt med far. Barnet nærmer seg to år. Jeg er usikker, burde jeg kontakte dem? 
 

ts, barnets mor

Anonymkode: 53369...d98

Bet far om at han er far? 
Er ikke far nærmest til å fortelle foreldrene at de er besteforeldre til hans barn? 
Hvilken rett har et barn til å kjenne og å bli kjent med alle sine besteforeldre, og hvem har ansvar for at kontakt opprettes? 
Selvfølgelig forutsetter fars rolle at han er edruelig og noe lunde oppegående psykisk og at far ikke bare er en spermdonor.

Anonymkode: a7f67...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt generelt svar til flere:

 

ja, det var ons. Far tilsynelatende oppegående, men ikke interessert i å være far. Greit nok - men barnet «mister» en hel familie, og jeg er sikker på at barnet hadde blitt glad for kontakt med besteforeldrene (om de er interessert).

Og nei, jeg vet ikke om jeg egentlig har lyst til å slippe disse menneskene inn i barnets liv, men føler han blir frarøvet sjansen med kontakt med halve slekten sin om jeg ikke prøver engang

 

Jeg kjenner dem ikke, men sosiale medier viser tilsynelatende ordentlige gode mennesker

Anonymkode: 53369...d98

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med de. Hva om barnet ønsker kontakt med de senere? Litt greit å finne ut om de er interessert mens barnet ditt enda er liten så du vet hva du har å gå etter senere. Føler nesten bare du taper på å ikke gjøre det. Jeg har mange brødre, og foreldrene mine sa en gang at de hadde kverket de om de fant ut om barnebarn som hadde vært skjult for de, for de ville ha hatt kontakt. Gjør det! ❤️ barnet ditt er ingen hemmelighet, den fortjener bedre ❤️

Anonymkode: 95cd7...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner dilemmaet ditt, og får så inderlig lyst til å hjelpe deg, for jeg er en "racer" til finne opplysninger om folk. 

Mener ikke at du skal oppgi navn til meg altså 😂, jeg bare klør i fingrene etter å hjelpe deg. 

Kjenner du ingen som bor i nærheten av det stedet? For da kjenner kanskje de noen, som kjenner noen osv. 

Eller har du f.eks. sett på alle vennene til farfar på FB, og sett om du har felles venn med noen av de? 

 

Anonymkode: 70a9c...5f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 23.05):

Riktig. Vurderer om jeg skal ta kontakt med barnefar og si at barnet ønsker kontakt med besteforeldre, og la det være opp til ham

Anonymkode: 53369...d98

Et barn på 2 år ønsker da ikke kontakt med besteforeldre som hen aldri har møtt, så det blir for dumt å si.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt generelt svar til flere:

 

ja, det var ons. Far tilsynelatende oppegående, men ikke interessert i å være far. Greit nok - men barnet «mister» en hel familie, og jeg er sikker på at barnet hadde blitt glad for kontakt med besteforeldrene (om de er interessert).

Anonymkode: 53369...d98

Regnet med at det var ONS ja. 

Anonymkode: 4c978...0f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du har to alternativ. 

Du kan ta kontakt med bestefar nå, fortelle han om barnet og se om de ønsker kontakt. Du kan være den trygge omsorgspersonen som legger til rette for at relasjoner knyttes, og at grenser blir etablert og opprettholdt om nødvendig, avhengig av hvordan besteforeldrene er som personer. 

Eller så kan du ignorere elefanten i rommet og overlate hele denne vanskelige, emosjonelt kompliserte situasjonen til din sønn når han blir gammel og nyskjerrig nok til å google, sannsynligvis samtidig som han sliter med tenåringshormoner. 

Jeg hadde ikke latt sønnen min være den som må knytte relasjoner til fremmed familie, eller føle på alle de vanskelige følelsene av å bli avvist om det skjer.

Det er bedre å "rydde opp" i alt nå, så får han vokse opp i en verden med stabile rammer hvor han enten har besteforeldre eller ikke. 

 

Anonymkode: 60ca8...ffb

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt generelt svar til flere:

 

ja, det var ons. Far tilsynelatende oppegående, men ikke interessert i å være far. Greit nok - men barnet «mister» en hel familie, og jeg er sikker på at barnet hadde blitt glad for kontakt med besteforeldrene (om de er interessert).

Og nei, jeg vet ikke om jeg egentlig har lyst til å slippe disse menneskene inn i barnets liv, men føler han blir frarøvet sjansen med kontakt med halve slekten sin om jeg ikke prøver engang

 

Jeg kjenner dem ikke, men sosiale medier viser tilsynelatende ordentlige gode mennesker

Anonymkode: 53369...d98

Jeg ville muligens gitt det litt tid. Basert på egen erfaring kommer fedrene gjerne krypende etterhvert, feks når barnet er i 3-5 årsalderen. Da kommer resten av seh selv.

Om du likevel bestemmer deg for å fortelle nå, holde jeg en knapp på forslagene om å sende et brev med et bilde eller to.. Husk at de er besteforeldregenerasjonen og det treffer garantert best. Da får de/han også mulighet til å ta innover seg den store nyheten i ro og mak og ta kontakt når de er klar. 

Å overrumple dem med en telefon på kanskje et upassende tidspunkt med en så stor nyhet hørtes ikke ut som en god ide. Kanskje blir de sjeleglade, men hadde det feks vært min sære far som plutselig fikk en slik telefon hadde han fått panikk og kanskje lagt på😅🙈 Du aner ikke hvem disse folka er. De kan være syke eller ha mentale problemer. De kan også være de perfekte besteforeldre. Det vet du derimot ikke noen ting om.

Så min konklusjon. Vent litt. Så send et brev🙂

Anonymkode: e653e...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne tok kontakt med besteforeldrene, mye samme situasjon, 25år siden nå, og hun og datter er begge godt inkludert i familien 😊

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 16.33):

Men hva er grunnen til at far ikke har kontakt med barnet sitt? Det er jo litt relevant ...

Anonymkode: 6d8c2...5d9

Det er jo ikke det, bestefar er brdtefar uanset hva som friler far!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg ha sendt et kort brev og lagt ved et bilde. Lettere for dem å fordøye det i fred, enn om du plutselig ringer. 

Anonymkode: 3b742...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Regnet med at det var ONS ja. 

Anonymkode: 4c978...0f7

Tenker du at et barn er mindre i slekt med besteforeldrene sine utifra hvor mange ganger foreldrene har ligget sammen? 

Anonymkode: b1692...0c8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skriver besteforeldregenerasjonen - jeg er 42, og har en del på min alder 40-50 som er besteforeldre 😂 vet ikke hvor gammel ts er? Ikke sikkert dette er folk på 65+… ( men kan jo godt være det også ) 

Anonymkode: b1692...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta kontakt med de. 

Er lite stykka unna her jeg bor,  var det ei jente som fikk et barn etter å ha holdt på med en fyr. Han ønsker ikke kontakt med barnet sitt å fortalte heller ikke sine foreldre om barnet. uken etter dåpen hørte de på bygda at de var besteforeldre. De var så lei seg for at de ikke hadde fått vite det tidligere på ordentlig vis i stede for bygda. De har god kontakt med barn og barnemor i dag 

Anonymkode: 665d2...eef

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 15.13):

Svarer litt til alle:

DNA og alt er på plass. Har ingen kontakt med far. Håper at barnet kan få kontakt med besteforeldre, tviler på at de vet. 
 

Klarer ikke å finne info om eventuell bestemor, kun bestefar. 
 

Ønsker ikke å skape drama, vil aller helst unngå det i størst mulig grad. Men ønsker at barnet skal få mulighet til kontakt med besteforeldre (om de også ønsker, selvsagt).

 

Usikker på om det er best å gå via far (som jeg ikke har kontakt med), eller om jeg burde gå rett til bestefar (aller helst bestemor da men)

Anonymkode: 53369...d98

Kanskje farfar vet kontaktinfo til mormor om hun lever. Helt ærlig synes jeg ikke du skal gå gjennom barnefar. Han ønsker jo ikke kontakt med barnet, så har han ikke sagt noe vil han nok heller ikke si noe. 

Jeg syns du skal gå direkte til farfar og farmor. Sånn de har sjanse til å ha kontakt med barnebarn om de ønsker det og sånn barnet har mulighet å bli kjent med litt av si slekt

Anonymkode: 665d2...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje farfar vet kontaktinfo til mormor om hun lever. Helt ærlig synes jeg ikke du skal gå gjennom barnefar. Han ønsker jo ikke kontakt med barnet, så har han ikke sagt noe vil han nok heller ikke si noe. 

Jeg syns du skal gå direkte til farfar og farmor. Sånn de har sjanse til å ha kontakt med barnebarn om de ønsker det og sånn barnet har mulighet å bli kjent med litt av si slekt

Anonymkode: 665d2...eef

Tror ikke farfar har kontaktinfo til mormor... 😉

Anonymkode: 70a9c...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes du skal ta kontakt med de. 

Er lite stykka unna her jeg bor,  var det ei jente som fikk et barn etter å ha holdt på med en fyr. Han ønsker ikke kontakt med barnet sitt å fortalte heller ikke sine foreldre om barnet. uken etter dåpen hørte de på bygda at de var besteforeldre. De var så lei seg for at de ikke hadde fått vite det tidligere på ordentlig vis i stede for bygda. De har god kontakt med barn og barnemor i dag 

Anonymkode: 665d2...eef

Helt enig, men ta det litt forsiktig, gjerne via et brev hvor du forklarer situasjonen og at du er positiv til å møte dem.
Da får også besteforeldrene tid til å summe seg og besvare henvendelsen før forholdet har modnet seg.
Dette blir fort en opprivende sak for barnefar og mellom barnefar og egne foreldre.
Det kan også bli komplisert på et senere tidspunkt , ved arv o.l.
Hvis besteforeldrene er oppegående mennesker kan dette bli veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke farfar har kontaktinfo til mormor... 😉

Anonymkode: 70a9c...5f6

Det hadde vært en spennende tvist på historien 😉

Anonymkode: b1692...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...