Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
snurk skrev (2 timer siden):

Tviler på at det er sminke. De fleste har en annen farge i ansiktet enn de har på halsen, meg selv inkludert. 

Det der er definitivt sminke. Og det er ikke noe galt i det altså, men han skulle kanskje ha sminket halsen litt også😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker aldri hudsminke og har en helt annen farge i ansiktet enn på den bleke halsen 😅 Året rundt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei, bare lurer litt på hvor noen tar autisme fra? De få jeg kjenner til er i bolig via kommunen bortsett fra en hvor foreldrene kjøpe bolig til ham selv. Og denne klarer seg helt fint i leiligheten selv. Fellestrekkene for disse er at de ble tidlig uføre og har ikke turt/klart å jobbe. Tør heller ikke snakke med damer eller ha kjæreste. Jeg klarer ikke se dette i sammenheng med pelle k i det hele tatt …Men er ingen ekspert! 😊

• Liker 2
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (37 minutter siden):

Hei, bare lurer litt på hvor noen tar autisme fra? De få jeg kjenner til er i bolig via kommunen bortsett fra en hvor foreldrene kjøpe bolig til ham selv. Og denne klarer seg helt fint i leiligheten selv. Fellestrekkene for disse er at de ble tidlig uføre og har ikke turt/klart å jobbe. Tør heller ikke snakke med damer eller ha kjæreste. Jeg klarer ikke se dette i sammenheng med pelle k i det hele tatt …Men er ingen ekspert! 😊

Samboeren min har Autisme og klarer seg veldig godt, jobber gjør han også 100%! Mange med Autisme bor ikke i bolig via kommunen. Det er forskjellige grader av Autisme.

Så jo PelleK kan ha det selv om han fungerer 100%.

Endret av Lillemy_87
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Jeg er autist med egen bolig (kjøpt helt sjæl 😉). Har barn og ble først ufør i 30 årene. 

Jeg mener Pelle har avkreftet at han er autist (jeg har ikke sett det selv men har sett det blitt referert til her inne tidligere da dette er et tema som stadig kommer opp med ujevne mellomrom). Men om han er testet vet jeg ikke. Vi må huske på at man kan ha "autistiske trekk" uten at det nødvendigvis oppfyller kriteriene for en diagnose. Pelle virker for eks å takle uforutsette ting selv om han er veldig rutinepreget, det gjør IKKE jeg. Om jeg får endring i morgenrutinene mine så kan det føre til både uro og meltdown. Men dette var ikke et autismeforum nei 😂🫣

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Autisme har ett stoooooort spekter, har du møtt en med autisme så har du møtt den. Det sier ingenting om resten annet enn fellestrekk

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Palmemor skrev (16 timer siden):

Poenget er vel at han sjeldent har øyekontakt med noe eller noen. Han kan tidvis legge ut ett bilde av seg selv på snap (som han poster på rekke og rad med ulike svar på ting), hvor han ser i kameraet. Under utdeling av kalendere har han heller ikke øyekontakt med Stina når han takker for gavene. I de fleste tilfeller hvor de er avbildet sammen, ser hun i kamera mens han ser vekk. Det, sammen med en del andre ting med hans væremåte gjør at han fremstår autistisk. 

Nei ærlig talt, man kan ikke bruke hvordan folk ser i kamera som vurdering på autisme....! 😂😂 Da er vi mange autister rundt omkring. Ikke alle er selfie-queens som elsker å stirre i kamera. 

Møffins skrev (14 timer siden):

Det der er definitivt sminke. Og det er ikke noe galt i det altså, men han skulle kanskje ha sminket halsen litt også😅

Nei det er overhodet ikke definitivt. Er du så lite vant til å se usminkede mennesker? 

• Nyttig 4
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Nei ærlig talt, man kan ikke bruke hvordan folk ser i kamera som vurdering på autisme....! 😂😂 Da er vi mange autister rundt omkring. Ikke alle er selfie-queens som elsker å stirre i kamera. 

Du må jo lese alt, da. «Det, og en hel del andre ting» skriver jeg. Jeg baserer ikke mine antagelser på øyekontakt. 

lite øyekontakt, repetetiv adferd, dypdykk i alt han foretar seg, overdreven oppheng i ting… 

Mannen min er autist. Høytfungerende sådan, og langt mindre påfallende enn PelleK. 

og til deg over her, det finns tusen varianter av autismespekterforstyrrelse. De 5 jeg kjenner til har alle bolig, utdannelse og barn .

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (10 timer siden):

Vet om mange med autisme som klarer seg fint selv. Han ene er høyt utdannet og jobber som rektor akkurat nå. Har familie og en haug med barn. Eier hus nr 2 nå. Kjøpt selv. Er 50 år og altså jobber fullt enda 😊

Men det med øyekontakt er likt. Det er et nanosekund bare og så ser de bort eller blunker veldig. 

Endret av Faina
  • Liker 2
Skrevet
Justlooking skrev (10 timer siden):

Man kan ha autsime og ikke ha behov for dem tingen du sier. Jeg har 3 barn på spektret og han ene klarer seg faktisk ganske fint, han bor for seg selv, har vanlig jobb og klarer seg ganske bra. Noen særheter har han, men ikke behov for ufør. Det to andre er som du sier. Men mange som aldri blir oppdaget nettopp fordi dem er for oppegående, jeg trodde ærlig han hadde add eller noe sånt som barn. Men under utredningen viste det seg at det var på autismespekteret 😅 men han klarer seg jo fint. Han er nå 23 år. Jeg så det under utredningen. Kan baste ha veldig hengups, noen sære meninger og rett frem. Kan ikke ha helt det filtret som alle har. Og ofte tror mange dem har stelt sosialangst mange ganger, så ikke alle som liker familieselskap og sånt. Men mange går under radaren 

• Liker 2
Skrevet
Miaiai skrev (6 minutter siden):

Man kan ha autsime og ikke ha behov for dem tingen du sier. Jeg har 3 barn på spektret og han ene klarer seg faktisk ganske fint, han bor for seg selv, har vanlig jobb og klarer seg ganske bra. Noen særheter har han, men ikke behov for ufør. Det to andre er som du sier. Men mange som aldri blir oppdaget nettopp fordi dem er for oppegående, jeg trodde ærlig han hadde add eller noe sånt som barn. Men under utredningen viste det seg at det var på autismespekteret 😅 men han klarer seg jo fint. Han er nå 23 år. Jeg så det under utredningen. Kan baste ha veldig hengups, noen sære meninger og rett frem. Kan ikke ha helt det filtret som alle har. Og ofte tror mange dem har stelt sosialangst mange ganger, så ikke alle som liker familieselskap og sånt. Men mange går under radaren 

Ja, særheter går igjen hos de jeg kjenner. Og de er kleine sosialt, men samtidig er flere av de veldig kontaktsøkende samtidig. Og filter finnes ikke 😅 

Skrevet
Palmemor skrev (1 time siden):

Du må jo lese alt, da. «Det, og en hel del andre ting» skriver jeg. Jeg baserer ikke mine antagelser på øyekontakt. 

lite øyekontakt, repetetiv adferd, dypdykk i alt han foretar seg, overdreven oppheng i ting… 

Mannen min er autist. Høytfungerende sådan, og langt mindre påfallende enn PelleK. 

og til deg over her, det finns tusen varianter av autismespekterforstyrrelse. De 5 jeg kjenner til har alle bolig, utdannelse og barn .

Men alt dette kan være personlighetstrekk som er godt innenfor normalen også, derfor blir det - beklager - helt idiotiske antakelser. 

Kjenner du PelleK veldig godt siden du mener han unngår øyekontakt? Da må du jo treffe han relativt ofte? For det er ikke noe man kan bedømme utfra bilder. Å se i et kamera er ikke øyekontakt. 

Husk at det finnes tusen varianter av å ikke ha en diagnose også! 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (20 minutter siden):

Men alt dette kan være personlighetstrekk som er godt innenfor normalen også, derfor blir det - beklager - helt idiotiske antakelser. 

Kjenner du PelleK veldig godt siden du mener han unngår øyekontakt? Da må du jo treffe han relativt ofte? For det er ikke noe man kan bedømme utfra bilder. Å se i et kamera er ikke øyekontakt. 

Husk at det finnes tusen varianter av å ikke ha en diagnose også! 

Det kan det være, for all del. Men det er da ingenting feil i å være på spekteret. Hun sier jo at hun tror hun har adhd, og like barn leker best...

Hvis du har sett hvordan de f.eks åpner pakker sammen så ser han ikke på henne en eneste gang. Han frir til henne på times square uten å se henne i øya...

• Nyttig 1
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (10 timer siden):

Nei det er overhodet ikke definitivt. Er du så lite vant til å se usminkede mennesker? 

Nei, det er jeg ikke. Det sier seg selv at det er sminke, mannen er aldri ute i dagslys omtrent og får ikke sol på kroppen. Så tipper han er likblek uten sminken på bildet. Jeg ser veldig godt forskjell på sminke og noen som har naturlig farge i ansiktet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Møffins skrev (2 timer siden):

Nei, det er jeg ikke. Det sier seg selv at det er sminke, mannen er aldri ute i dagslys omtrent og får ikke sol på kroppen. Så tipper han er likblek uten sminken på bildet. Jeg ser veldig godt forskjell på sminke og noen som har naturlig farge i ansiktet. 

Han fløy jo rundt med egen paraplybærer (Stina) mens han hang opp planter i sommer, fordi han hadde lest noe om at sol var farlig. Så enig med deg. Det der er ikke hans vanlige farge. Tipper hun har sminka han for at han skal matche henne på bildet 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Møffins skrev (3 timer siden):

På maskorama ser man hvor bleik han et,så jeg tror nok du har rett

Skrevet
Palmemor skrev (1 time siden):

Han fløy jo rundt med egen paraplybærer (Stina) mens han hang opp planter i sommer, fordi han hadde lest noe om at sol var farlig. Så enig med deg. Det der er ikke hans vanlige farge. Tipper hun har sminka han for at han skal matche henne på bildet 

Nettopp!! Og han ser sånn ut på alle julebildene de har tatt😂 Så 100% sminke for å matche sminkedukken vedsiden av seg.

En gang i tiden tok de sikkert et bilde og så at «oi, pefeddik du var VELDIG bleik i forhold til meg! La meg sminke deg litt?» 100% at det har skjedd. 

• Nyttig 2
Skrevet
Møffins skrev (19 minutter siden):

Nettopp!! Og han ser sånn ut på alle julebildene de har tatt😂 Så 100% sminke for å matche sminkedukken vedsiden av seg.

En gang i tiden tok de sikkert et bilde og så at «oi, pefeddik du var VELDIG bleik i forhold til meg! La meg sminke deg litt?» 100% at det har skjedd. 

Jaja, garantert. Og er jo fint det, for all del. Hu bruker jo speilrefleks og så blir jo litt blek da 

Skrevet
Møffins skrev (5 timer siden):

Vil ikke de fleste av oss se finest mulig ut på julekort og bilder?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...