Gå til innhold

Platanias, Kreta erfaringer


Capazitet

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i Platanias på Kreta og kan fortelle litt om hvordan det er der? Egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har vært i Agia Marina på Kreta, som er i gangavstand fra Platanias. Synes det er helt flott å feriere der. Buss som går mange ganger per dag inn til Chania sentrum, lang, fin sandstrant, godt tilbud av restauranter og kafeer.

Ikke det mest spennende området, kanskje, men vi har pleid å leie bil og ta utflukter når vi er der. Og av og til må man også kunne bruke ferien til å slappe av og bade. :)

Anonymkode: b05d7...312

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er fan av sjelløse turiststeder uten særpreg så sikkert et greit sted. Kreta er en nydelig og allsidig øy, men ville definitivt valgt noe annet, 

Anonymkode: 0b848...784

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flere ganger i Platanias og liker meg veldig godt der. Typisk «syden-turist-sted» og helt topp dersom du ønsker en ferie med sol, sommer, strand, bading og god mat. Da finner du alt du trenger på et lite område. Kan også risikere at du får norsk flagg på bordet på restaurant 🤨.
 

Har vært på mange greske øyer og  Kreta er en av favorittene. Liker da å bo i Platanias og heller reise på dagsturer til andre steder på øya. Det er mye fint å se på Kreta, så leiebil er absolutt å anbefale etter min mening. Vi pleier å ta bussen til Chania, der reiser vi når det ikke er cruisebåter inne fordi det da er utrolig mye folk. Rethymnon er også en koselig by å gå rundt i, men jeg foretrekker likevel å bo midt på «stripa» i Platanias. Nå fikk jeg lyst å reise til Kreta. 

Anonymkode: 03ce9...455

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Platanias, og det er greit nok det - men jeg er enig med vedkommende over her som nevner litt manglende sjarm. Selv styrer vi unna alt av masseturisme-steder. Men det er på ingen måte det verste stedet altså, ikke misforstå.

Anonymkode: a167c...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 23.45):

Har vært flere ganger i Platanias og liker meg veldig godt der. Typisk «syden-turist-sted» og helt topp dersom du ønsker en ferie med sol, sommer, strand, bading og god mat. Da finner du alt du trenger på et lite område. Kan også risikere at du får norsk flagg på bordet på restaurant 🤨.

 

...men "sol, sommer, strand, bading og god mat" går du overalt på Kreta langs kysten, men den forskjell at maten er bedre og billigere, mindre folk, mindre kø, mer sjarme.

Anonymkode: 155bc...6a6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært der 3 ganger. Liker ikke plassen. Alt for mye steiner og bølger på stranda, ofte stengt pga for mye strøm, bare kjipt.

Anonymkode: d5240...e15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god margin Kretas kjedeligste sted. Det finnes så mange bedre steder på begge kystene. 

Anonymkode: ef8f7...c38

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 20.29):

Har vært i Platanias, og det er greit nok det - men jeg er enig med vedkommende over her som nevner litt manglende sjarm. Selv styrer vi unna alt av masseturisme-steder. Men det er på ingen måte det verste stedet altså, ikke misforstå.

Anonymkode: a167c...b1f

Signerer dette. Helt greit og en enkel ferie om man reiser med barn i hvert fall (ikke småbarn), men litt a’la Svinesund… stor sjans for å treffe på naboen eller andre kjente. Mange skandinavere der, og kelnere som ofte kan litt svorsk. Usjarmerende, men enkelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så textbook Syden du kan få det uten å reise til enkelte (og ikke engang de fleste) typiske norske turiststeder i Spania. Ingen antydning til romantisk og bortgjemt og autentisk "gresk øy"-følelse, bare helt trygt og godt og chartertur uten særpreg.

Det trenger ikke være galt i det, det ligger greit til fra flyplass med hyppige flyvninger fra Norge og er barnevennlig og trygt og enkelt. Bare vær obs på at det som feriedestinasjon er mye likt Mallorca eller en kanariøy enn det er små greske øyer med et og annet familiehotell.

Anonymkode: badf3...fb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå brenner det der. Jeg ville uansett valgt å dra til et annet sted på Kreta, som Paleokhora. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kato Stalos har forøvrig bittelitt mer sjarm, ligger rett øst....

Anonymkode: a167c...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vært på Kreta platanias mange ganger men skal ikke reise dit mer. Forandra etter 2020, masse frekke albanere, uhygieniske hoteller og tiggere på stranda. Strendene blir heller ikke rydda, de har begynt med vannsport i sjøkantene på strendene så du bader i bensin. Dyrt og alt dreier seg om å lure mest mulig penger ut av turistene for ingenting. Eks: bestilte en LITEN øl for å smake på den greske ølen da jeg aldri drikker alkohol. Fikk servert et 40cm høyt glass som en joke (respektløst) så jeg så ut som DEN øldrikkeren… Det er skammelig hvordan de tror vi bare kaster penger rundt oss også. Da tok de jo betalt for den største pinten med øl enn den lille ølen jeg bestilte. Ble også lagt an på av servitøren som var både heslig, brekkekkel og stygg og hadde kona si som kom innom med barnevogna og mage i løpet av kvelden. Alt for å prøve å få mest mulig penger og tips. Latterlig. 

Anonymkode: 4d566...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Platanias er det verste stedet jeg har vært på i Hellas. Ingenting sjarmerende  og selv kelnere snakket svensk/dansk/norsk. Stranda var heller ikke bra. Ville styrt unna. Med mindre du liker slike kommersielle plasser hvor du gjerne møter på naboen din.

Anonymkode: 860a4...425

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en gang i Platanias, og skal aldri dit igjen. Totalt sjarmløst, masse turister og bare mas

Foretrekker heller Agii Apostoli som ikke ligger så langt unna Chania (hvis du vil så kan du gå inn til byen via stranda, ca 4km å gå) Ja, det er turister der også, men ikke sånt trøkk som det er i Platanias. I Agii Apostolli bor det også fastboende, kontra Platanias som stenger helt ned utenom sesong. I Agii Apostolli så har du 3-4 strender å velge mellom. Den ene ligger inni ei bukt og har ingen strømninger eller fare for å bli stengt pga bølger. Prismessig er det også billigere å spise og drikke der. Vi bruker å finne leilighet via Booking, og handler inn mat til frokost, og som oftest lunsj (deilig med en pause fra sola og varmen og få kjøle seg ned litt inne med AC på rundt lunsjtider når sola steiker som verst :) ) på det lokale supermarkedet som også fastboende handler på (unngå disse mini- markedene som ligger ved hotellene, mye dyrere)

Det er ikke så mye liv og røre nattestid i Agii Apostolli hvis man har lyst til å feste, kontra Platanias med sine utesteder, men for vår del så er det heller ikke det vi drar til Kreta for. Men om vi finner på en gang at vi har lyst til å slå ut håret så er det kort vei inn til Chania.

Og et annet tips; vi oppdaget for mange år siden at Agii Apostolli ligger ikke så langt unna Chania flyplass, under 30min, så vi sparer penger på å heller ta en taxi til ca 40 euro kontra å bestille transport med disse bussene som reiseselskapene setter opp. Særlig da døtrene våre var med og vi måtte betale for 4 stk på bussen kontra 40 euro med drosje. Og drosjen kjører rett til/fra hotellet og man slipper melkeruta der bussen kjører innom alle hotellene som er

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også Platanias er slitsomt, mye folk og trafikk. Velg heller Agia Marina eller de små stedene enda nærmere Chania. Så kan du reise til Platanias en kveld og tenke "så godt vi ikke bor her. ". Strendene er heller ikke så bra i Platanias, de blir bedre jo lenger mot Chania du kommer. Men noen liker jo styret i Platanias også......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gerani og Caldera Beach var rent, maten ar god, bassenget rent, stranden fin, kort vei til Platanias, rolig sted. Med leiebil kommer man seg fint rundt siden øyen er forholdsvis liten om man øsnker det. 

Anonymkode: e5962...f16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleme er også dårlig. Ingenmannsland og gærninger som tar bilder av turistene og filmer med mobil… Strendene er store skarpe steiner bare. Ville valgt en annen øy om man absolutt må til Hellas.

Anonymkode: 4d566...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...