Gå til innhold

Kjedelig ubalanse i strømregning for august: 220 kr for strøm, 1200 kr for nettleie (BKK/NO5)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 400 kr i strøm og 1400 i nettleie🙃 helt sinnsykt. Ligger på 5-10 kWh står det. Vi er 2 voksne, 1 ungdom og 2 barn i huset, så er mye klesvask og dusjing, samt at vi har el bil.

Anonymkode: 972a1...83a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 900kr i strøm og 1200kr i nettleie for august. Vi kan kan absolutt bli flinkere til smartere strømforbruk, da 😅

Anonymkode: b46bc...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hele landet har fått nye AMS-målere, det er ikke billig. Dessuten skal de byttes ut over hele landet fra 2032, siden de har en levetid på 10-15 år.

Og så må jo sjøkablene til utlandet finansieres.

Noen må jo ta regninga, og det blir de som er koblet til strømnettet.

Anonymkode: 27227...21f

I tillegg har strømnettet et kjempestort vedlikeholdsbehov, for ikke å snakke om at det må bygges ut for å ta unna det økte strømbehovet. Dagens nett går "fullt" om 5-10 år om vi fortsetter slik vi gjør i dag uten å bygge det ut.

Så ja, mange faktorer spiller inn her.

Anonymkode: cf28d...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Flere her som reagerer på de sinnssyke nettleieprisene vi har nå? Skjønner strømmen var rimelig i august, men dette går jo bare helt av skaftet.

Anonymkode: fbb1a...93f

Samme her. Føler meg ranet, og det hver eneste måned! Molboland.

Anonymkode: 3b2cd...661

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har 400 kr i strøm og 1400 i nettleie🙃 helt sinnsykt. Ligger på 5-10 kWh står det. Vi er 2 voksne, 1 ungdom og 2 barn i huset, så er mye klesvask og dusjing, samt at vi har el bil.

Anonymkode: 972a1...83a

Samme her. Helt håpløst. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I tillegg har strømnettet et kjempestort vedlikeholdsbehov, for ikke å snakke om at det må bygges ut for å ta unna det økte strømbehovet. Dagens nett går "fullt" om 5-10 år om vi fortsetter slik vi gjør i dag uten å bygge det ut.

Så ja, mange faktorer spiller inn her.

Anonymkode: cf28d...33f

Ja, og netteierne går jo med dundrende underskudd så hvordan i all verden skal de klare å håndtere utgiftene sine.. Eller vent, nei.. De tar ut milliarder i utbytte hver eneste år.. 

Anonymkode: a3ffa...de2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det an å få frakoblet strømmen sin, om en vil det? Og slipper en da nettleie?

Anonymkode: 41290...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ligget +- ei krone for nettleie i hele sommer, så det har blitt voldsomt dyrt. Fastleddet er egentlig problemet, for det er uforholdsmessig høyt uansett. Når de skrur opp snart betyr det fort 0,8 kroner selv på vinteren, og enda lover de ny økning snart. Når alt øker 10-20% i året forsvinner jammen kjøpekraften fort.

Anonymkode: a23b3...e9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Går det an å få frakoblet strømmen sin, om en vil det? Og slipper en da nettleie?

Anonymkode: 41290...ea2

Det går an, ikke noe lov som påbyr det. Montér solceller så har du tilgang på egen strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Her har det ligget +- ei krone for nettleie i hele sommer, så det har blitt voldsomt dyrt. Fastleddet er egentlig problemet, for det er uforholdsmessig høyt uansett. Når de skrur opp snart betyr det fort 0,8 kroner selv på vinteren, og enda lover de ny økning snart. Når alt øker 10-20% i året forsvinner jammen kjøpekraften fort.

Anonymkode: a23b3...e9f

Jepp, det er akkurat det. Fastleddet i seg selv er jo nesten 2 ganger strømforbruket bare det. Det er helt vilt. Og da fører vi altså en politikk som legger opp til at familier ikke kan klare seg innenfor 5 kWt forbruk. Med elbil, oppvarming, matlaging, klesvask og alt annet elektrifisert går det nesten ikke an å holde seg under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år går nesten alle biler på strøm og det vil kreve en helt enorm utbygging av kraftnettet. Nettleien kommer til å øke MYE.

Anonymkode: 27227...21f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn godtar det meste og stemmer de samme politiske partiene gang på gang, selv om de aldri har gjort noe til det bedre for nordmenn. Slapp av det vil bli værre til neste år om ikke folk våkner opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisen på effektleddet varierer velfig i pris utifra nettleie selskap. Er 150 kr i forskjell på midtnorge og østlandet i effektledd  2-5 f.eks

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (16 timer siden):

Det går an, ikke noe lov som påbyr det. Montér solceller så har du tilgang på egen strøm.

Det er jo så himla dyrt at man sparer vel ikke inn de pengene før de må byttes ut igjen omtrent? 

Anonymkode: 19621...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp, det er akkurat det. Fastleddet i seg selv er jo nesten 2 ganger strømforbruket bare det. Det er helt vilt. Og da fører vi altså en politikk som legger opp til at familier ikke kan klare seg innenfor 5 kWt forbruk. Med elbil, oppvarming, matlaging, klesvask og alt annet elektrifisert går det nesten ikke an å holde seg under.

Det er ikke noe problem i sommerhalvåret for vår del, selv med utleieleilighet på samme måler. Elbilladeren sjekker totalforbruket og sørger for å ikke lade raskere enn at vi holder oss under 5kWh per time. Oppvarming trenger vi ikke i sommerhalvåret, men i vinterhalvåret må vi opp på 5-10kW trinnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med strømstøtte og fastpris så kan man muligens regne med å tjene noe penger på å bruke strøm helt ut 2025.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så forandret regnestykket seg etter at Mørenett skiftet navn til Linja AS. Tror det var tidlig i 2022 dette skjedde.

Da det het Mørenett var nettleien min omtrent akkurat like stor som strømforbruket. Hadde kanskje strømregning på 500 i mnd. så 250,- til hver. Mulig jeg hadde Agva kraft da, men det spiller vel liten rolle. Nå har jeg...nei det husket jeg visst ikke men ble ihvertfall vervet av min tante så vi fikk 500,- i bonus som vervepremie. Nå om dagen har jeg nesten 500 i nettleie og kanskje 1-200 i forbruk pr. mnd.

Nei, for min del lukter dette litt råttent. Vi er vel med på å spleise på et eller annet veldig dyrt uten at vi helt vet hva det er. 

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (4 timer siden):

For min del så forandret regnestykket seg etter at Mørenett skiftet navn til Linja AS. Tror det var tidlig i 2022 dette skjedde.

Da det het Mørenett var nettleien min omtrent akkurat like stor som strømforbruket. Hadde kanskje strømregning på 500 i mnd. så 250,- til hver. Mulig jeg hadde Agva kraft da, men det spiller vel liten rolle. Nå har jeg...nei det husket jeg visst ikke men ble ihvertfall vervet av min tante så vi fikk 500,- i bonus som vervepremie. Nå om dagen har jeg nesten 500 i nettleie og kanskje 1-200 i forbruk pr. mnd.

Nei, for min del lukter dette litt råttent. Vi er vel med på å spleise på et eller annet veldig dyrt uten at vi helt vet hva det er. 

Hva er strømavtalen din da? 

Anonymkode: f9ef0...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er strømavtalen din da? 

Anonymkode: f9ef0...d4b

Hadde vel AgvaKraft tidlig i 2022. Skiftet til Talkmore strøm ca sommer 2022. TM skifta navn til Vibb for ca. 1 år siden som jeg fortsatt bruker. Har spotpris. 0,- i påslag, 0,- pr. mnd. Nettleie er jeg usikker på om jeg har en spesiell avtale eller om det er samme for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...