Gå til innhold

Bursdagsfest til 8-9000 for å inkludere alle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

So what ...?

Lever vi i et diktatur, eller i et fritt land?

Når jeg leser denne tråden, får jeg inntrykk av det førstnevnte, og jeg er lykkelig over at jeg vokste opp i en tid uten rigide regler og inkluderingshysteri der både foreldre og barn hadde frie hender, og kunne skape moro ut av lite uten å måtte bruke en formue på dette.

Anonymkode: 193b5...899

Helt enig! Jeg vokste opp og mine unger vokste opp i en tid da folk fikk invitere hvem man ville og ha råderett over eget hjem . Jeg kommer aldri til å synes at dagens opplegg er greit, at man skal tvinges til å invitere folk man ikke vil. At man ikke skal få lov til å ha den bursdagen man vil. 

Hva om du som voksen ble tvunget til å invitere folk du ikke likte eller hadde kjemi med? Du måtte invitere din eks som hadde brukt vold mot deg? Nabodama som hadde spredd sladder om deg? osv. 

Inviter privat og hold det privat så kan ingen tvinge deg til noe som helst. 

Ja takk til personlig frihet! 

Anonymkode: 61ab3...df9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om det var slike regler da jeg var barn, jeg tror gjerne at jeg ikke hadde feira i det hele tatt. Jeg hadde mine venninner og mange av de andre jentene var så ulik med selv at vi ikke snakka sammen. Og det føltes ikke som ekskludering , det føltes godt å slippe å bli tvunget sammen med dem. 

Hvorfor skal vi lage regler som gjør at unger gruer seg til egen bursdag? Hvorfor skal ikke DIN unge få skinne og være hovedperson på egen bursdag? Og en bursdag uten gaver og godtepose er jo bare nok en lekedag og ingen som får skinne slik et bursdagsbarn skal. FOR en drittverden hvis det er slik det skal være! 

Denne kunstige inkluderingen har sin pris skal jeg love! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om det var slike regler da jeg var barn, jeg tror gjerne at jeg ikke hadde feira i det hele tatt. Jeg hadde mine venninner og mange av de andre jentene var så ulik med selv at vi ikke snakka sammen. Og det føltes ikke som ekskludering , det føltes godt å slippe å bli tvunget sammen med dem. 

Hvorfor skal vi lage regler som gjør at unger gruer seg til egen bursdag? Hvorfor skal ikke DIN unge få skinne og være hovedperson på egen bursdag? Og en bursdag uten gaver og godtepose er jo bare nok en lekedag og ingen som får skinne slik et bursdagsbarn skal. FOR en drittverden hvis det er slik det skal være! 

Denne kunstige inkluderingen har sin pris skal jeg love! 

Helt enig! Samtidig må man se an forholdene der en bor. Her har de vært fra 6-12 jenter i klassen, ingen problem å be alle til hjemmebursdag + noen venner/naboer av ulik alder og kjønn. 

Anonymkode: f9a1f...278

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å feire sammen er gull!

Foreldrene til bursdagsbarna deler på utgiftene. Og helt ærlig er det en fordel for alle foreldre, for hvis alle barna i en klasse har hver sin bursdag synes jeg nesten ikke vi gjør annet på fritiden enn å kjøre ungene til bursdager😅

Anonymkode: 7ca3d...b1b

Gull for foreldrene, mens ingen av barna får sin egen dag. De må alltid dele dagen med flere andre. 

Anonymkode: 35366...a9d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gull for foreldrene, mens ingen av barna får sin egen dag. De må alltid dele dagen med flere andre. 

Nettopp! De voksne skal være på PK at man ødelegger dagen for ungene. Hva med å ta tilbake dagen og la ungen får bestemmme og gjøre valg uten press fra de voksne. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har utebursdager, hvordan håndterer dere hvis det striregner? Da kan man ikke grille eller spise mat ute, og det blir lite koselig å leke ute i to timer. Også veldig kaldt for eventuelle foreldre å sitte på en stol i skogen i regnet. Her presterte en mor å invitere til utebursdag i februar i Nord-Norge. Det var 26 minusgrader den dagen. Ingen mulighet for å gå inn, og ikke noe do. Vi takket nei. Flere andre gjorde det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle barna har vel sin egen bursdag uansett om De feirer sammen med andre?

De fleste barna er ikke persilleblad som ikke tåler å måtte dele oppmerksomheten med andre. 
De aller fleste syns det er gøy å feire sammen med klassevenner.

Det får da være snakk om stakkarsliggjøring av ungene. 
Tåler du ikke å dele dagen med noen andre - så har du nok større utfordringer foreldrene bør jobbe med.

De færreste er en gjeng med prinser og prinsesser, som MÅ være kveldens midtpunkt alene.

Anonymkode: b88c2...4a3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som har utebursdager, hvordan håndterer dere hvis det striregner? Da kan man ikke grille eller spise mat ute, og det blir lite koselig å leke ute i to timer. Også veldig kaldt for eventuelle foreldre å sitte på en stol i skogen i regnet. Her presterte en mor å invitere til utebursdag i februar i Nord-Norge. Det var 26 minusgrader den dagen. Ingen mulighet for å gå inn, og ikke noe do. Vi takket nei. Flere andre gjorde det samme.

Vi har hatt det flere ganger i månedsskifte sept/okt. 
Har hatt det ved en gapahuk i nærheten, så kan man hvertfall grille tørt. 

Unger med regntøy har ingen problemer med å leke i regnet i to timer (og det er ikke vanlig at foreldrene er med k bursdag til skolebarna her). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fleste barna er ikke persilleblad som ikke tåler å måtte dele oppmerksomheten med andre. 

Tåler du ikke å dele dagen med noen andre - så har du nok større utfordringer foreldrene bør jobbe med.

De færreste er en gjeng med prinser og prinsesser, som MÅ være kveldens midtpunkt alene.

Ok. Da får du feire felles bryllup med 3 andre damer, da. Siden du heller ikke noe persilleblad og tåler å dele oppmerksomheten med andre. Jeg utfordrer deg - slå sammen bryllup med tre venninner, feir i samme lokale, på samme dag. I dare you. Det er heller ikke noe problem å være kveldens midtpunkt EN gang i året. Overhodet ikke et problem.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok. Da får du feire felles bryllup med 3 andre damer, da. Siden du heller ikke noe persilleblad og tåler å dele oppmerksomheten med andre. Jeg utfordrer deg - slå sammen bryllup med tre venninner, feir i samme lokale, på samme dag. I dare you. Det er heller ikke noe problem å være kveldens midtpunkt EN gang i året. Overhodet ikke et problem.

1. bryllup og bursdag kan jo ikke sammenliknes.

2. Hadde null problem med å dele dagen med venner (faktisk så giftet vi og sammen med et vennepar).  Er det virkelig sånn at man har bryllupsfest for å få være kveldens midtpunkt? Virkelig?! Vi hadde bryllupsfest for å feire sammen med venner vi - ingen behov for å skulle være «prinsesse for en dag». 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min 6-åring er skolestarter og de fleste av hennes bestevenner er havnet i parallellklassen hennes. Der er det 13 jenter, og i hennes klasse er de 12. 

På første foreldremøte ble det bestemt at man enten inviterer alle av samme kjønn eller hele klassen. Vi lurer veldig på hvordan vi skal inkludere vennene fra parallellklassen i tillegg , for da må vi vel ta med alle jentene der også? Altså tilsammen 25 jenter. Dette har vi ikke mulighet til å holde hjemme. På et populært lekeland i nærheten vil det koste rundt 8-9000,- for et slikt opplegg inkludert mat og pynt. Er det vanlig at en barnebursdag kommer på dette i pris? 

Finnes det en annen «ryddig» måte å invitere de gamle vennene på uten at andre føler seg ekskludert? 

Anonymkode: d42c3...0ab

Hm, mener vi har vært borti dette, og det er jo ikke så rigid at hun ikke skal få lov til å invitere si et par bestevenninner fra parallellklassene. Dette både forstår og tåler barna fint! 

Man kan også ha en egen liten feiring med kake med venner og familie, det kan jo ingen si noe på?

Ellers; vær frampå i skoa og alliere dere sammen et par-tre-fire bursdagsbarn, spesielt om man skal ha lekeland e.l. Bedre for alle, også færre bursdager å gå i i løpet av året. 

Anonymkode: cd7bc...e24

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er derfor vi bruker omeråde med gapahuk som en kan gå inn under. Vi har nå feiret på vinter siden vi har januar og mars barn. Og har nå fungert helt greit. Selv med 20 kalde har de kost seg i akebakken, bål, grilling og kakao

Anonymkode: 5c813...e8f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er derfor vi bruker omeråde med gapahuk som en kan gå inn under. Vi har nå feiret på vinter siden vi har januar og mars barn. Og har nå fungert helt greit. Selv med 20 kalde har de kost seg i akebakken, bål, grilling og kakao

Anonymkode: 5c813...e8f

Hvordan løser dere dosituasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan løser dere dosituasjonen?

De fleste klarer å tisse i skogen. Hvordan løser de det når de er på skogstur med klassen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer å tisse i skogen. Hvordan løser de det når de er på skogstur med klassen? 

Det er ikke så veldig heldig, særlig for jenter, å blotte underlivet i 20 minus. Det er også litt styr hvis de må noe annet enn tisse, og det ikke finnes masse trær/andre steder å gjemme seg. Sist gang min gutt var i slik bursdag, måtte vi dra på bensinstasjon i nærheten for å gå på do. Å stå og tisse åpenlyst på skolens område, der masse folk gikk forbi, var ikke akkurat et alternativ. Jeg har ikke hørt at de drar på tur med klassen i 20 minus, her er det vel 15 som er nedre grense for vintertemperatur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så veldig heldig, særlig for jenter, å blotte underlivet i 20 minus. Det er også litt styr hvis de må noe annet enn tisse, og det ikke finnes masse trær/andre steder å gjemme seg. Sist gang min gutt var i slik bursdag, måtte vi dra på bensinstasjon i nærheten for å gå på do. Å stå og tisse åpenlyst på skolens område, der masse folk gikk forbi, var ikke akkurat et alternativ. Jeg har ikke hørt at de drar på tur med klassen i 20 minus, her er det vel 15 som er nedre grense for vintertemperatur.

Du lager jo problemer, som hvertfall ikke het reelle her. 
Feiret med både gutter og jenter ute, og de har fint klart å tisse om de må (noe de færreste må). 
dessuten klarer de fleste seg helt uten å tisse i to timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du lager jo problemer, som hvertfall ikke het reelle her. 
Feiret med både gutter og jenter ute, og de har fint klart å tisse om de må (noe de færreste må). 
dessuten klarer de fleste seg helt uten å tisse i to timer. 

Jeg lager ikke problemer, jeg har hatt ei jente med gjenvendende urinveisinfeksjon etter at hun hadde forfrosset seg i skogen. Man skal ikke fryse i underlivet som kvinne, det burde du som kvinne vite. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lager ikke problemer, jeg har hatt ei jente med gjenvendende urinveisinfeksjon etter at hun hadde forfrosset seg i skogen. Man skal ikke fryse i underlivet som kvinne, det burde du som kvinne vite. 

Man blir ikke forfrosset om man tisser i 30 sekunder ute om vinteren. Heldigvis skal det mere til enn som så.

Du høres ut som en gammel pasient jeg en gang hadde, som nektet å dusje, fordi en gang hadde hun fått lungebetennelse etter at hun hadde dusjet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egentlig det motsatte av stakkarslig gjøring. Å lære barn at det er lov å rette fokus mot seg selv og tenke på egne behov av og til er en styrke i mine øyne. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig! Jeg vokste opp og mine unger vokste opp i en tid da folk fikk invitere hvem man ville og ha råderett over eget hjem . Jeg kommer aldri til å synes at dagens opplegg er greit, at man skal tvinges til å invitere folk man ikke vil. At man ikke skal få lov til å ha den bursdagen man vil. 

Hva om du som voksen ble tvunget til å invitere folk du ikke likte eller hadde kjemi med? Du måtte invitere din eks som hadde brukt vold mot deg? Nabodama som hadde spredd sladder om deg? osv. 

Inviter privat og hold det privat så kan ingen tvinge deg til noe som helst. 

Ja takk til personlig frihet! 

Synes det er interessant at noen vil tilbake dit vi var. Jeg er blitt vant med fellesbursdager. Jeg skal ikke si at det er null stress, men uansett liker jeg denne løsningen bedre.

Har et minne om at vi tar skolebussen og skal i bursdag til en klassevenninne. Alle jentene i klassen går av bussen. Vi går opp veien til bursdagsjenta. Videre bortover gata med bøyd hode går ei av jentene i klassen. Den eneste som ikke var bedt. Dette minnet sitter som brent inn på netthinnen min.

La oss foreldre gjøre det som er i vår makt for å unngå slik utestengelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...