AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #21 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): So what ...? Lever vi i et diktatur, eller i et fritt land? Når jeg leser denne tråden, får jeg inntrykk av det førstnevnte, og jeg er lykkelig over at jeg vokste opp i en tid uten rigide regler og inkluderingshysteri der både foreldre og barn hadde frie hender, og kunne skape moro ut av lite uten å måtte bruke en formue på dette. Anonymkode: 193b5...899 Og jeg tenker tilbake, og skulle ønske mine foreldre var mer opptatt av inkludering. Jeg var heldig, og var god venn med «de kuleste» jentene i klassen, og inviterte kun halvparten av jentene fra 11-årsbursdagen. Men når jeg tenker på det nå som voksen, skulle jeg ønske foreldrene mine pushet på å inkludere hele jentegruppen gjennom hele barneskolen. Det er nok av andre anledninger gjennom året til å finne på noe med kun de nærmeste vennene. Og tenk å være den ene, eller en av få som aldri blir invitert i bursdager allerede i barneskolealder. Det koster lite å være inkluderende. Og Lekeland er langt ifra nødvendig, ts. Her har det vært mange forskjellige utebursdager - barna storkoser seg. Eller er det et alternativ å låne gymsalen en lørdag eller søndag? Det har vi mulighet til her (kvelder i ukedager er den utleid). Anonymkode: 5ae46...59e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #22 Del Skrevet 5. september 2024 Kålrota skrev (24 minutter siden): Du driter i utenforskap også? Disse reglene er konform å unngå at en eller to alltid er de som ikke blir invitert. Lekelandbursdag er jo den dyreste løsningen av alle, det hadde jeg aldri prioritert. Støtter forslaget om å møtes i skogen eller på et grendehus, det trenger ikke å være så stor og fancy. Det er viktigere at alle jentene får mulighet til å bli en del av miljøet. Dette er en del av barndommen enten man liker det eller ei; den ene dagen er 4-årige Siri, Ida og Kristin bestevenninner og leker sammen mens Maren blir stående utenfor, mens neste dag er det Siris tur; hvis man prøver å overstyre hva barnet selv ønsker, får man en motreaksjon i form av sterk uvilje og skjult mobbing dersom voksne insisterer på at Maren alltid skal inkluderes enten barnet vil det eller ei. Man kan legge til rette for lek, men man kan ikke overstyre leken; inkludering kan ikke påtvinges. Anonymkode: 193b5...899 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 5. september 2024 #23 Del Skrevet 5. september 2024 (endret) 1 hour ago, Kålrota said: Du driter i utenforskap også? Disse reglene er konform å unngå at en eller to alltid er de som ikke blir invitert. Å ikke bli invitert til noen fra naboklassen som man trolig ikke kjenner fører ikke til utenforskap. Det som faktisk bidrar til utenforskap er mobbing og det problemet har aldri vært verre, siden skoler tør ikke å straffe mobbere lenger. Endret 5. september 2024 av Camlon 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #24 Del Skrevet 5. september 2024 Ha utebursdag i skogen, stranda eller annet fint område med lekestativ. Har hatt det mange ganger med mine. Finn på leker, sisten, gjemsel, haien kommer, stiv heks, skattejakt, ta med såpebobler, tegnesaker, kubb.. Grill pølser, marshmallows, spis kake.. Ta med kaffe til foreldre, og bli kjent. Enkelt og mye billigere. 2 timer ute går fort! Anonymkode: 39b53...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 5. september 2024 #25 Del Skrevet 5. september 2024 (endret) Hos oss har de hatt fellesbursdager på gapahuken i nærheten, en utelekeplass hvor de har hatt med bålpanne og grillet pølser osv. Går sammen med alle som har bursdag samme mnd. Pleier å være en utgift på ca 200 for hvert foreldrepar. 36 elever i klassen/trinnet som vi har fellesbursdager på. Veldig lavterskel og ikke noe fancy. Pølser og et par langpannekaker, oppblomstringer saft, samt kaffe til foreldrene. Ungene har alltid vært utrolig fornøyde, de herjer og får lekt fra seg. Gavefritt og uten godteposer. Endret 5. september 2024 av Rosa Dartle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #26 Del Skrevet 5. september 2024 Ville hørt hvem andre som har bursdag rundt samme tid, og spurt om de ville gå sammen om å arrangere. Jeg hadde GLADELIG hoppet på en slik løsning. På vår skole er det vanlig at det er for eksempel 3 barn som arrangerer sammen. Da får man råd til lekeland, trampolinepark osv. Anonymkode: 1000c...99a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 5. september 2024 #27 Del Skrevet 5. september 2024 Har dere ikke et samfunnshus eller noe i nærheten som dere kan leie TS? Det bruker å koste langt mindre. Eller gå sammen flere som noen foreslår. Utebursdag er også en god ide, men litt risikofylt med tanke på været kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 5. september 2024 #28 Del Skrevet 5. september 2024 Dere må selv lære dere å akseptere at det nå blir annerledes enn før og lære barnet deres det også. Inviter jentene fra klassen hun går i. Ikke gitt at bestevennene fra parallell klassen alltid kommer til å være hennes bestevenner. Bestevennene kan hun ha på lekebesøk osv som vanlig jevnlig. De må ikke i bursdag. De vil fortsatt kunne være venner selv om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #29 Del Skrevet 5. september 2024 Har oppdratt fire barn, men har til dags dato aldri betalt noe sted for å feire bursdag.. Her har vi benyttet oss av uteområder på skolen/sfo, ballbingen på byggefeltet, akebakken litt lenger opp i grenda osv (har to som er født på vinter, en på vår og en på sommer). Så her har det vært akebursdag og utebursdag hver gang. Barna er jo ute hele ettermiddagen på sfo, så da klarer de å være ute 2 - 2,5 timer i en bursdag. Husker en gang vi hadde utebursdagen hjemme i hagen (på sommeren), da det begynte å regne. Flere av ungene stilte seg i kø ved døra og skulle inn pga regnet, hvor beskjeden de fikk var at dette er en utebursdag, så da er vi UTE. De hadde jo med seg klær til å være ute, men tenkte det kunne være kjekt å få komme inn når det regnet. Vi har ikke plass til 30 barn inne, så det var helt uaktuelt. Tok sånn ca et halvt minutt så var leken i gang igjen. Anonymkode: 4e820...9db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #30 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): So what ...? Lever vi i et diktatur, eller i et fritt land? Når jeg leser denne tråden, får jeg inntrykk av det førstnevnte, og jeg er lykkelig over at jeg vokste opp i en tid uten rigide regler og inkluderingshysteri der både foreldre og barn hadde frie hender, og kunne skape moro ut av lite uten å måtte bruke en formue på dette. Anonymkode: 193b5...899 Ro ned du da. Poenget var at dersom invitasjoner gis privat for at noen ikke skal få med seg at de ikke er invitert, så fungerer det dårlig. Inkluderingshysteri kan du gjerne kalle det helt til du står der med et barn som kanskje aldri blir inkludert. Skape moro uten å bruke en formue er 100 mulig, så det er ikke akkurat noe argument. Anonymkode: 4cf72...eec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #31 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ville hørt hvem andre som har bursdag rundt samme tid, og spurt om de ville gå sammen om å arrangere. Jeg hadde GLADELIG hoppet på en slik løsning. På vår skole er det vanlig at det er for eksempel 3 barn som arrangerer sammen. Da får man råd til lekeland, trampolinepark osv. Anonymkode: 1000c...99a Å feire sammen er gull! Foreldrene til bursdagsbarna deler på utgiftene. Og helt ærlig er det en fordel for alle foreldre, for hvis alle barna i en klasse har hver sin bursdag synes jeg nesten ikke vi gjør annet på fritiden enn å kjøre ungene til bursdager😅 Anonymkode: 7ca3d...b1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #32 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er en del av barndommen enten man liker det eller ei; den ene dagen er 4-årige Siri, Ida og Kristin bestevenninner og leker sammen mens Maren blir stående utenfor, mens neste dag er det Siris tur; hvis man prøver å overstyre hva barnet selv ønsker, får man en motreaksjon i form av sterk uvilje og skjult mobbing dersom voksne insisterer på at Maren alltid skal inkluderes enten barnet vil det eller ei. Man kan legge til rette for lek, men man kan ikke overstyre leken; inkludering kan ikke påtvinges. Anonymkode: 193b5...899 Er det rart det er så mye skolevegring... Anonymkode: 0883f...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #33 Del Skrevet 5. september 2024 Her har vi alltid feiret to bursdager, en med jentene i klassen, og en med vennene fra de andre klassene og utenom. Kan det være en løsning? Anonymkode: 1e693...dd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #34 Del Skrevet 5. september 2024 Sirah skrev (11 minutter siden): Har dere ikke et samfunnshus eller noe i nærheten som dere kan leie TS? Det bruker å koste langt mindre. Eller gå sammen flere som noen foreslår. Utebursdag er også en god ide, men litt risikofylt med tanke på været kanskje? Vi har feiret ute flere ganger for vårt barn (i månedsskifte sept/okt). De er så små, at med regntøy klarer de fleste å kose seg ute uansett 😅 Anonymkode: b88c2...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #35 Del Skrevet 5. september 2024 Inviter alle jentene i klassen og noen fra den andre klassen,så lenge det er snakk om noen få. En bursdag med 25 stykker blir ikke et trivelig selskap når de er så små. Det er alt for mange! Alle vil blande brusen med alle fargene,noen må tisse(hvor er doen? Kan du følge meg?) "jeg liker ikke sånn kake"! Etc😁Jeg har hatt en haug med bursdager for mine 3 barn. Jeg vil faktisk anbefale deg å ha det hjemme. De små synes det er spennende å titte på rommet til datteren din. Alle tingene og lekene. Sett av 2 timer og ikke mere. Start med noen leker, åpne opp pakker. Deretter har de litt ro rundt bordet. La de tegne halen på grisen,fiske opp godtepose. Lekeland er så oppbrukt.Eller ha bursdagen ute,men ha da en typ gapahuk eller et sted dere kan trekke under hvis regn. Anonymkode: 0c331...172 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 5. september 2024 #36 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi har feiret ute flere ganger for vårt barn (i månedsskifte sept/okt). De er så små, at med regntøy klarer de fleste å kose seg ute uansett 😅 Anonymkode: b88c2...4a3 Ja godt poeng. Tenkte ikke over at de er så små at sølepytter fremdeles er stas 😅 Har man en gapahuk eller et tak og spise under så går nok det helt fint 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 5. september 2024 #37 Del Skrevet 5. september 2024 Her er det veldig populært å bruke de forskjellige gapahuken som fins. Noen låner å samfunnshuset for en billig penge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #38 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å feire sammen er gull! Foreldrene til bursdagsbarna deler på utgiftene. Og helt ærlig er det en fordel for alle foreldre, for hvis alle barna i en klasse har hver sin bursdag synes jeg nesten ikke vi gjør annet på fritiden enn å kjøre ungene til bursdager😅 Anonymkode: 7ca3d...b1b Ja helt enig. I klassen til mitt barn er det 16 stk som har bursdag mellom august og desember, hadde ikke gjort noe annet enn å dra i bursdager. Nå har vi feiret 8 av disse siden skolestart. De er totalt 26 av samme kjønn. Anonymkode: 63f0c...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #39 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min 6-åring er skolestarter og de fleste av hennes bestevenner er havnet i parallellklassen hennes. Der er det 13 jenter, og i hennes klasse er de 12. På første foreldremøte ble det bestemt at man enten inviterer alle av samme kjønn eller hele klassen. Vi lurer veldig på hvordan vi skal inkludere vennene fra parallellklassen i tillegg , for da må vi vel ta med alle jentene der også? Altså tilsammen 25 jenter. Dette har vi ikke mulighet til å holde hjemme. På et populært lekeland i nærheten vil det koste rundt 8-9000,- for et slikt opplegg inkludert mat og pynt. Er det vanlig at en barnebursdag kommer på dette i pris? Finnes det en annen «ryddig» måte å invitere de gamle vennene på uten at andre føler seg ekskludert? Anonymkode: d42c3...0ab Hvor stor stua/kjøkken har dere? Det er lov å ha det litt trangt. Anonymkode: 52728...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #40 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor stor stua/kjøkken har dere? Det er lov å ha det litt trangt. Anonymkode: 52728...7b3 Vi er 20 barn i klassen og vi har bestemt å ta det hjemme. Vi har stor stua da.. Anonymkode: 52728...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå