Gå til innhold

Bursdagsfest til 8-9000 for å inkludere alle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 6-åring er skolestarter og de fleste av hennes bestevenner er havnet i parallellklassen hennes. Der er det 13 jenter, og i hennes klasse er de 12. 

På første foreldremøte ble det bestemt at man enten inviterer alle av samme kjønn eller hele klassen. Vi lurer veldig på hvordan vi skal inkludere vennene fra parallellklassen i tillegg , for da må vi vel ta med alle jentene der også? Altså tilsammen 25 jenter. Dette har vi ikke mulighet til å holde hjemme. På et populært lekeland i nærheten vil det koste rundt 8-9000,- for et slikt opplegg inkludert mat og pynt. Er det vanlig at en barnebursdag kommer på dette i pris? 

Finnes det en annen «ryddig» måte å invitere de gamle vennene på uten at andre føler seg ekskludert? 

Anonymkode: d42c3...0ab

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skolen har sikkert billig utleie i helg og kveld. Eller så er det vanlig med utebursdager her. Gå samlet til et sted med herjemuligheter, tenn bål, grill pølser, leke boksen går. 

Eventuelt hvis du skal slå på stortromma, kino. Det blir dyrt, men ikke 9000-dyrt..... Det er en helt syk sum. 

Anonymkode: 2d142...3df

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør dere enten be bare jentene i klassen, eller alle jentene i begge klasser. Ikke plukk ut fra den andre klassen i den alderen, bursdag er en stor greie som snakkes om. 

Men har dere sjekket andre muligheter for hvor dere kan være? Man trenger ikke gå rett på med trampolineparker og hele pakka. Flere skoler har muligheter for utlån av feks sfolokalet (her er det gratis), man kan også finne rimeligere alternativer til dyre opplegg med litt research i området deres. Eventuelt utebursdag. En annen mulighet er å slå seg sammen flere som har bursdag i feks samme måned, det gjøres her i første klasse og egentlig videre oppover også. Min eldste går i femte nå og der feirer flere sammen. 

Anonymkode: 4cf72...eec

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skolen har sikkert billig utleie i helg og kveld. Eller så er det vanlig med utebursdager her. Gå samlet til et sted med herjemuligheter, tenn bål, grill pølser, leke boksen går. 

Eventuelt hvis du skal slå på stortromma, kino. Det blir dyrt, men ikke 9000-dyrt..... Det er en helt syk sum. 

Anonymkode: 2d142...3df

Skolen har desverre ikke utleie. Gymsalen der er utleid hver eneste kveld. Dette ble tatt opp på fellesmøte. 

ts

Anonymkode: d42c3...0ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om å feire sammen med de som har bursdag i samme mnd eller neste mnd. 

Da blir det billigere å ha det på et lekeland feks. 

Sosialt for foreldrene og god mulighet for å bli kjent også. 

Anonymkode: 63f0c...61f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 7000 for lekekand for 30 barn. Vi hadde mulighet økonomisk, og pga kreft hos meg var det bedre enn å arrangere i skog e.l. I år er jeg kreftfri, juhu, og bursdagen var i skogen med pinnebrød, pølser etc. kom på 1500 inkl godteposer. 

Anonymkode: 19686...9cb

• Liker 4
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det slik at dersom man inviterer igjennom skolen så "må" man invitere alle av samme kjønn eller hele klassen/paralellklassen. 

Skal det inviteres noen få fra paralellklassen så må invitasjoner deles ut privat utenfor skoletiden. 

Dersom man ikke velger å følge klassen/skolens ordning skal all invitasjon foregå privat og utenfor skoletid. 

Ville sjekket om skolen låner ut klasserom/gymsal/sfo området etc. Eventuelt sjekke med nærliggende bhg eller lignende om de leier ut/låner ut lokaler. 

Anonymkode: f2a4a...3a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sykt dyrt. Hadde aldri betalt så mye. Hadde hatt det hjemme eller tatt med ungene på et billigere sted. 

Anonymkode: a6e75...15d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være dere får leie en gymsal eller barnehage i nærheten.

Det er og en mulighet å feire sammen med en fra den andre klassen, hvis dere finner noen som har bursdag i samme tidsrom.

Ellers så kan det og hende at innen denne feiringen så har barnet deres blitt mer kjent med de i samme klassen, slik at det er blitt de nærmeste vennene.

Vi hadde litt samme greia da min jente startet skolen, hun har bursdag rundt skolestart. De var over 20 jenter i klassen og det fristet lite å arrangere bursdag ved oppstart i 1 for stort sett ukjente jenter. Vi løste dette ved å invitere kun jentene fra barnehagen til feiring helgen før skolen startet opp, da var det kanskje fire stykker fra klassen og fire andre skolestartere fra naboskolen

Anonymkode: ea7ef...6cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og ha det hjemme eller ute i naturen og rett og slett satse på at en del ikke kommer. Men tror jeg ville alliert meg med en fra parallellklassen og kjørt dobbeltbursdag

Anonymkode: ea7ef...6cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nye tider. Det er klassen som gjelder. De fra barnehagen blir ikke invitert. Eventuelt har dere to selskap. 

Lekeland i første klasse er for tidlig. Når noen starter, legger man lista for barnas forventninger. Lekeland og lignende bør en vente med til tidligst 3-4 klasse. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be jentene i klassa, og kun bestevenninnene fra den andre. Ikke del ut invitasjoner til venninene, bare send sms til foreldrene. Slik har det blitt gjort i alle år ved skolen til barna her. 

Anonymkode: 50ad1...246

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her er det slik at dersom man inviterer igjennom skolen så "må" man invitere alle av samme kjønn eller hele klassen/paralellklassen. 

Skal det inviteres noen få fra paralellklassen så må invitasjoner deles ut privat utenfor skoletiden. 

Dersom man ikke velger å følge klassen/skolens ordning skal all invitasjon foregå privat og utenfor skoletid. 

Ville sjekket om skolen låner ut klasserom/gymsal/sfo området etc. Eventuelt sjekke med nærliggende bhg eller lignende om de leier ut/låner ut lokaler. 

Anonymkode: f2a4a...3a8

Hjelper jo ikke så mye å invitere privat når ungene snakker om bursdager på skolen.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelper jo ikke så mye å invitere privat når ungene snakker om bursdager på skolen.. 

So what ...?

Lever vi i et diktatur, eller i et fritt land?

Når jeg leser denne tråden, får jeg inntrykk av det førstnevnte, og jeg er lykkelig over at jeg vokste opp i en tid uten rigide regler og inkluderingshysteri der både foreldre og barn hadde frie hender, og kunne skape moro ut av lite uten å måtte bruke en formue på dette.

Anonymkode: 193b5...899

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har "fritt bruk" gapahuk i nærheten kan du ha utebursdag der. 

Anonymkode: 0883f...d28

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er å feire flere sammen 😊 nå skal sommerbarna feires her, 6 stk, og da blir det ikke så mye utgifter på hver.

Anonymkode: 4fa5c...58a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eventuelt feire med jentene i klassen, og invitere kun bestevennene på en egen feiring senere? 

25 jenter er jo litt mange uansett hvor mange som feirer sammen, ville unngått det særlig i første klasse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om det er flere jenter i klassen som Har bursdag samme måned og som vil feire sammen.

Man inviterer alle, eller ingen  når de er så små.

Det har vi gjort i alle år.

Så kan hun feire sammen med alle jentene i klassen, også kan hun be bestevennene sine i et liten feiring seinere, om de kun er et par stk.

Anonymkode: b88c2...4a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

So what ...?

Når jeg leser denne tråden, får jeg inntrykk av det førstnevnte, og jeg er lykkelig over at jeg vokste opp i en tid uten rigide regler og inkluderingshysteri der både foreldre og barn hadde frie hender, og kunne skape moro ut av lite uten å måtte bruke en formue på dette.

Du driter i utenforskap også? Disse reglene er konform å unngå at en eller to alltid er de som ikke blir invitert. 

Lekelandbursdag er jo den dyreste løsningen av alle, det hadde jeg aldri prioritert. Støtter forslaget om å møtes i skogen eller på et grendehus, det trenger ikke å være så stor og fancy. Det er viktigere at alle jentene får mulighet til å bli en del av miljøet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

So what ...?

Tror du de andre som ikke hadde blitt invitert i bursdag er enig med deg?

Har man litt fantasi, så trenger det ikke koste en formue å inkludere andre.

Anonymkode: b88c2...4a3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...