AnonymBruker Skrevet 5. september #21 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sysselmann Fylkesmann Postmann Anonymkode: f072d...656 Fordi navnene har endret seg? For yrkene finnes da fortsatt ( sysselmesteren finnes på Svalbard) Anonymkode: 768ef...8f2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #22 Del Skrevet 5. september 3 hours ago, Million said: Det første jeg tenkte på da jeg leste overskriften er allerede nevnt her; jobbe på videosjappe med utleie Husker godt den gangen man måtte fysisk dra til videobutikken for å leie seg en film eller to, ta den med hjem og se den, og så dra og levere den igjen neste dag. Og så fikk man straffegebyr om man leverte for sent. I dag kan man bare sitte hjemme og strømme alt, "leie" eller "kjøpe" filmer man vil se på nett. Trenger ikke lette på rumpa en gang. Eller om man ikke spolte tilbake VHS-kassettene før man leverte dem tilbake. Selv hadde jeg også en onkel som dro mye til Sørøst-Asia og husker han kom hjem med drøssevis av piratkopierte filmer. I dag så ville man vel lastet ned filmene fra internett, men på den tiden så måtte man smugle dem inn fra land som ikke brydde seg om regler for piratkopiering. Min onkel hadde en helt enorm VHS-samling. Anonymkode: 50144...d05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #23 Del Skrevet 5. september 11 hours ago, AnonymBruker said: Fins ikke/færre jobber som:Videoutleier, bilettkontrollør, færre telefonselgere, avisbud, fotofremkaller, reisebyråansatt, bankmedarbeider for å nevne noen. Anonymkode: 6aa30...453 De finnes jo fortsatt! 🫠 Billettkontrollør, telefonselgere, avisbud, reisebyråansatte og fotofremkallere. Anonymkode: 2ede3...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #24 Del Skrevet 5. september 26 minutter siden, AnonymBruker said: Bortsett fra videoutleier så finnes alle disse yrkene fremdeles. Noen vil til og med påstå at telefonselgere og billettkontrollører i større grad finnes i 2024 enn 2004. Reisebyråer finnes det også flust av i Oslo. Avisbudet kommer flere ganger i uka. Egentlig ganske rar liste du kommer med. Anonymkode: 657b5...561 Avisbud-rollen har vel endret seg. Før var det 13 år gamle barn som gikk med avisa. Nå er vel kravet at man må ha bil fordi avisbudet skal levere mye mer enn kun avisa. Avisbudene leverer pakker og frokoster på døra. Anonymkode: 50144...d05 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #25 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fordi navnene har endret seg? For yrkene finnes da fortsatt ( sysselmesteren finnes på Svalbard) Anonymkode: 768ef...8f2 Det finnes da fortsatt postmann i Norge. Anonymkode: dcd09...b50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #26 Del Skrevet 5. september 1 minutt siden, AnonymBruker said: Avisbud-rollen har vel endret seg. Før var det 13 år gamle barn som gikk med avisa. Nå er vel kravet at man må ha bil fordi avisbudet skal levere mye mer enn kun avisa. Avisbudene leverer pakker og frokoster på døra. Anonymkode: 50144...d05 Så blir misvisende å kalle dem avisbud for de leverer jo mye mer enn kun avisa. Trolig bruker de mye mer tid på å levere pakker enn aviser. Det er ingen her jeg bor som får avis på døra. Anonymkode: 50144...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #27 Del Skrevet 5. september 3 hours ago, Nymerïa said: Postfunksjonær. Det var egne utdannelser for dette tidligere; postskolen trinn 1-3 tror jeg. Angående postskolen. Selv om trådstarter spør om yrker. Frem til 90-tallet så var det mange offentlige arbeidsgivere som hadde egne utdannelser. Televerket, NRK, osv. Siden disse hadde monopol så ga det mening at de utdannet egen arbeidskraft siden med mindre du ønsket å bytte yrke så måtte du jobbe i disse bedriftene. Anonymkode: 50144...d05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #28 Del Skrevet 5. september Grafisk Designer, fotograf, oversetter. Ikke helt sant, men disse stillingene er på vei ned og ut selv om behovet for kompetanse egentlig er der. Anonymkode: 1e7a1...283 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #29 Del Skrevet 5. september I konsernet hos oss har vi for eksempel ikke lengre egne kantineansatte, ingen egne renholdsarbeidere, ikke post ansatte, ikke resepsjonist (erstattet av en datamaskin for registrering), ikkelengre vaktmestertjenester på våre lokasjoner - de er alle outsourcet eller de ansatte må selv ta ansvar for dem på flere lokasjoner.. Anonymkode: faa69...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #30 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det finnes da fortsatt postmann i Norge. Anonymkode: dcd09...b50 Kalles vel nå postbud. Men som jeg sa, og lurte på om brukeren tenkte på navnene for yrkene finnes fortsatt. Anonymkode: 768ef...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #31 Del Skrevet 5. september Korrekturleser i avis (om de fortsatt finnes bør de virkelig gjøre en bedre jobb). Anonymkode: 1cb6e...0d0 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #32 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Avisbud-rollen har vel endret seg. Før var det 13 år gamle barn som gikk med avisa. Nå er vel kravet at man må ha bil fordi avisbudet skal levere mye mer enn kun avisa. Avisbudene leverer pakker og frokoster på døra. Anonymkode: 50144...d05 Det har aldri vært 13-åringer som har vært avisbud for dagligavisene. Ungdommene gikk på døra og solgte avis i helgene, vet ikke om det fortsatt gjøres. Anonymkode: 08f1a...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #33 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det har aldri vært 13-åringer som har vært avisbud for dagligavisene. Ungdommene gikk på døra og solgte avis i helgene, vet ikke om det fortsatt gjøres. Anonymkode: 08f1a...a36 Eh.. jo. Jeg gikk med aftenposten og la i postkassene til de med abonnement som 13-åring- Anonymkode: d3227...4b4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #34 Del Skrevet 5. september 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eh.. jo. Jeg gikk med aftenposten og la i postkassene til de med abonnement som 13-åring- Anonymkode: d3227...4b4 Jepp. 13 åringer kunne gå med aftenavisa og søndagsavisa. Det var vel 18 årsgrense for morgenavisa siden den skulle være utlevert før klokka 6 om morgenen. Anonymkode: 50144...d05 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #35 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Grafisk Designer, fotograf, oversetter. Ikke helt sant, men disse stillingene er på vei ned og ut selv om behovet for kompetanse egentlig er der. Anonymkode: 1e7a1...283 Wait what? Grafisk designer? Jeg er grafisk designer. Sant nok kan AI overta en del produksjon, men man trenger fortsatt folk til å forvalte dette på en god måte om man som firma vil bli tatt seriøst. Mindre firmaer trenger kanskje bare en innholdsprodusent som stjeler og setter sammen ting i Canva, men som ikke kan noe om fargeprofiler, oppløsning, vektorgrafikk, trykktekniske kriterier etc etc. Anonymkode: 898a7...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 5. september #36 Del Skrevet 5. september (endret) Det finnes vel strengt tatt ennå, men har blitt en del av de som leverer avisa og andre pakker; reklamebud. Da snakker jeg om rent reklamebud. Jeg leverte ikke aviser eller post, kun reklame. Jeg hadde sånn tralle jeg drasset med meg, tok meg hele søndagen, og deler av lørdagen. Jeg var reklamebud for Posten. Det verste var Biltema- og Ikea-katalogen. Disse kommer ikke ut i dag, så vidt meg bekjent. Endret 5. september av SPOCA 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #37 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jepp. 13 åringer kunne gå med aftenavisa og søndagsavisa. Det var vel 18 årsgrense for morgenavisa siden den skulle være utlevert før klokka 6 om morgenen. Anonymkode: 50144...d05 Jeg gikk med morgenavis da jeg var 16. Anonymkode: 91f6d...8dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #38 Del Skrevet 5. september H Anonymkode: 50144...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #39 Del Skrevet 5. september 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg gikk med morgenavis da jeg var 16. Anonymkode: 91f6d...8dd Da husket jeg feil og det var 16 år som var aldersgrensa. Rimelig sikker på at 13 åringer ikke kunne gå med morgenavisa. Anonymkode: 50144...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 5. september #40 Del Skrevet 5. september 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det har aldri vært 13-åringer som har vært avisbud for dagligavisene. Ungdommene gikk på døra og solgte avis i helgene, vet ikke om det fortsatt gjøres. Anonymkode: 08f1a...a36 Som 13 åring gikk jeg med Aftenposten i Bærum, så det har det absolutt vært. Derimot aldri hørt om dørsalg av aviser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå