Gå til innhold

Badet vårt er tg2 etter renovering - Firma konkurs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror du kan se langt etter noen penger tilbake, det er mer trolig at dere må betale 120 000 til konkursboet og så i tillegg betale noen nye for å fikse badet. 
Advokat er definitivt påkrevd. 

Anonymkode: 2d0f2...43a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har fått skriftlige tilbud og dere er fakturert 120k mer enn avtalt blir det vanskelig for boet å kreve inn de pengene, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

I henhold til håndverkertjenesteloven har ikke entreprenøren lov til å fakturere mer enn 15% over avtalt pris.

Endret av Jdz
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran09 skrev (10 timer siden):

Men de hadde jo kontaktet firmaet på mail (skriftlig) og spurt hvorfor prisen ble 120 000 kroner dyrere. Men ble ghostet. Ikke deres feil. Og arbeidet ble aldri formelt ferdigstilt, så da har man krav på å tilbakeholde penger. 

Har de bestridet kravet formelt? Det er slett ikke sikkert, ut fra opplysningene i HI. 

Anonymkode: 07880...5c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (8 timer siden):

Hvis dere har fått skriftlige tilbud og dere er fakturert 120k mer enn avtalt blir det vanskelig for boet å kreve inn de pengene, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

I henhold til håndverkertjenesteloven har ikke entreprenøren lov til å fakturere mer enn 15% over avtalt pris.

Men hvis det har kommet på ekstra arbeid underveis, kan prisen ha økt mer enn det. Hvis de finner råte, og TS sier ja til at det må fikses (selvsagt). Da kommer det oppå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk forsikringen deres. Jeg forsikret oppussingsprosjektet jeg hadde sist med egen forsikring og fikk dekt alt etter konkurs.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesstativ skrev (9 timer siden):

Daglig leder og styremedlemmer kan bli stilt personlig erstatningsansvarlig selv om det er et AS. Det er ikke slik at man bare kan drive et AS og gjøre som man vil. Det skjer rett som det er at kreditorer forsøker å gå den veien.

Heldigvis skal det ekstremt mye til for at daglig leder og styreleder skal bli stilt personlig ansvarlig. Om det hadde vært slik at disse ble stilt personlig ansvarlig over en lav sko, hadde det ikke vært mulig å få noen til å ta disse jobbene og vervene.

Kreditorer som forsøker å gå denne veien gjør det gjerne fordi de mener at firmaene bevist har holdt unna penger, bevisst har betalt de med lavere rang eller drevet på kreditors regning over lengre tid.

Når det gjelder feil som er gjort, må det være grovt uaktsomt eller med overlegg. I små firmaer, der gjerne daglig leder og/eller styreleder er tett på driften, kan man tenke seg at disse burde ha en viss kontroll på kvalitet på det som utføres. Dersom man ser til noen av de største firmaene i Norge (Veidekke, Skanska, Bravida osv.) som omsetter for mange milliarder i året så er det utopisk å tro at daglig leder / styreleder skal ha noen som helst mulighet til å ha detaljkontroll på kvalitet på det som leveres.

Selv den beste kan gjøre feil, i mange tilfeller lar disse seg rette opp og forbruker blir ikke særlig skadelidende. I noen få tilfeller, som i denne saken, så går ting dessverre galt, og forbruker er den som blir sittende med hele problemet.

Anonymkode: 64c5e...b5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Rucula said:

Hvis firmaet er konkurs så får dere ingenting, jeg snakker av erfaring. 

Der må dere ta konstadene med å rette opp selv

Du kan saksøke eierne og styret. Dette skjer fra tid til annen. 

Faktisk pågår det en slik sak nå, i Finnmark - der eiere av et (konkurs) firma har blitt saksøkt for titalls millioner. 

https://www.ifinnmark.no/tidligere-daglig-leder-i-retten-stemningen-var-ikke-sa-bra-og-tilliten-var-tynnslitt/s/5-81-2088161

Noen ganger blir disse også dømt til å betale erstatning. Har vært et par saker tidligere der daglig leder, gjerne konkursrytter, har blitt dømt til å betale erstatning privat. 

Anonymkode: 6bcfb...670

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du kan saksøke eierne og styret. Dette skjer fra tid til annen. 

Faktisk pågår det en slik sak nå, i Finnmark - der eiere av et (konkurs) firma har blitt saksøkt for titalls millioner. 

https://www.ifinnmark.no/tidligere-daglig-leder-i-retten-stemningen-var-ikke-sa-bra-og-tilliten-var-tynnslitt/s/5-81-2088161

Noen ganger blir disse også dømt til å betale erstatning. Har vært et par saker tidligere der daglig leder, gjerne konkursrytter, har blitt dømt til å betale erstatning privat. 

Anonymkode: 6bcfb...670

Blir spennende å se utfallet av denne saken. Uansett hva det ender med i tingretten er jeg rimelig sikker på at saken ikke er ferdig før den har vært i lagmannsretten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan saksøke i øst og vest. Advokater kommer til å elske deg, men om du vinner en slik sak tror ikke jeg mye på.

Anonymkode: 2cae2...336

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde med oss og renovering av tak. Beløpet var tapt og måtte legge nytt tak for egen kostnad.

Anonymkode: 82fda...459

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvis det har kommet på ekstra arbeid underveis, kan prisen ha økt mer enn det. Hvis de finner råte, og TS sier ja til at det må fikses (selvsagt). Da kommer det oppå. 

Det stemmer, men da må faktisk kreditor bevise at det forelå en ny avtale.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Heldigvis skal det ekstremt mye til for at daglig leder og styreleder skal bli stilt personlig ansvarlig. Om det hadde vært slik at disse ble stilt personlig ansvarlig over en lav sko, hadde det ikke vært mulig å få noen til å ta disse jobbene og vervene.

Kreditorer som forsøker å gå denne veien gjør det gjerne fordi de mener at firmaene bevist har holdt unna penger, bevisst har betalt de med lavere rang eller drevet på kreditors regning over lengre tid.

Når det gjelder feil som er gjort, må det være grovt uaktsomt eller med overlegg. I små firmaer, der gjerne daglig leder og/eller styreleder er tett på driften, kan man tenke seg at disse burde ha en viss kontroll på kvalitet på det som utføres. Dersom man ser til noen av de største firmaene i Norge (Veidekke, Skanska, Bravida osv.) som omsetter for mange milliarder i året så er det utopisk å tro at daglig leder / styreleder skal ha noen som helst mulighet til å ha detaljkontroll på kvalitet på det som leveres.

Selv den beste kan gjøre feil, i mange tilfeller lar disse seg rette opp og forbruker blir ikke særlig skadelidende. I noen få tilfeller, som i denne saken, så går ting dessverre galt, og forbruker er den som blir sittende med hele problemet.

Jeg er uenig, og det er en grunn til at man har styreansvarsforsikring (selv i borettslag). Nei, det skal ikke «ekstremt mye til»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bygget nytt bad som fikk TG3 ved kontroll. Dette var fra en av de tre største kjedene i Norge, trodde det skulle være trygt. Neida. Holdt på i flere år for å få utbedret og tapte flere hundre tusen på advokatutgifter, fagfolk og div. runder i forliksråd. Firmaet trenerte til de slo seg selv konkurs, kjeden sier at det ikke er deres problem fordi jeg inngikk avtalen med enkeltfirmaet som nå er konkurs. Jeg sitter igjen med alt av penger tapt og må dekke totalrenovasjon av splitter nytt bad selv. Hurra for norske lover der forbrukere blir overkjørt for å beskytte svindlere som bare kan starte nytt AS for noen lusne titusener. 

Anonymkode: 41ca5...d81

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bygget nytt bad som fikk TG3 ved kontroll. Dette var fra en av de tre største kjedene i Norge, trodde det skulle være trygt. Neida. Holdt på i flere år for å få utbedret og tapte flere hundre tusen på advokatutgifter, fagfolk og div. runder i forliksråd. Firmaet trenerte til de slo seg selv konkurs, kjeden sier at det ikke er deres problem fordi jeg inngikk avtalen med enkeltfirmaet som nå er konkurs. Jeg sitter igjen med alt av penger tapt og må dekke totalrenovasjon av splitter nytt bad selv. Hurra for norske lover der forbrukere blir overkjørt for å beskytte svindlere som bare kan starte nytt AS for noen lusne titusener. 

Anonymkode: 41ca5...d81

Uff så utrolig kjipt!! Burde vært straffet å behandle forbrukeren slikt 😱

Anonymkode: 69fb6...eb1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ett lite firma som pusset opp badet. Leder i firmaet var han som kom på befaring, og var innom i ny og ne for å se til driften. 

Uff, føler meg så dum.. har meldt inn saken til forsikringsselskapet og skrevet skriftlig til bobestyrer at vi ønsker en ordning samt ikke skal betale de 120 k ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har de bestridet kravet formelt? Det er slett ikke sikkert, ut fra opplysningene i HI. 

Er det å skrive på mail til selskapet+bobestyrer nok til å bestride det formelt? Eller må jeg be advokaten om å gjøre og finne hjemler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 19.33):

Konkurs er konkurs. Dere stiller sist i listen over evt. krav etter lønn, skatt, mva etc.

Anonymkode: 2cae2...336

Dette.

Anonymkode: 39c5f...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler virkelig med deg TS. Planlegger selv å få totalrenovert badet til våren. Har spart opp i mange år for å slippe lån på jobben. Håper virkelig ikke dette er vanlig å oppleve 😬.

Anonymkode: c398a...f0b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 19.15):

Hvordan da? Hvordan er det mulig at håndtverker ikke blir stillt til ansvar for dårlig arbeid, eller at forsikringen ikke kan dekke hverfall noe 😱 

Fordi vi i Norge ikke stiller noen krav til cowboy-virksomheter og byggebransjen er et eneste stort rot.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...