AnonymBruker Skrevet 6. september #41 Del Skrevet 6. september Utifra de ukrainerne jeg kjenner så tviler jeg på at de elevene tok seg særlig nært av det. Ukrainere er vant til at folk fra vest-Europa ikke hører/leser forskjellen på de to språkene. Dessuten, som mange allerede har påpekt, er det mange ukrainere som har/hadde russisk som morsmål selv om nesten alle har gått over til ukrainsk nå etter at Russland begynte med aggresjon (som begynte i 2014 hvis noen skulle være usikre på det). Grunnen til at folk fra Polen, Baltikum Ukraina og Russland kan snakke sammen er at de av historiske grunner kan russisk, nesten alle sammen. Ikke at språkene er så like. Ukrainsk og Russisk har en del til felles. Deg er ikke urealistisk på noen måte at ukrainere laster ned og leser dokumenter som er på russisk. Det er heller ikke uvanlig at de slår over til russisk når de treffer andre fra de nevnte landene. Slapp helt av. At de mumler ta det var på ukrainsk kan være dels pga følelser om krigen og dels fordi det var en saksopplysning. Anonymkode: 03df1...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #42 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 17.12): Jeg underviser voksne elever. Jeg har to stykker fra Ukraina. Vi lastet ned et program de trenger i undervisningen, og jeg la merke til at de to hadde klart å laste ned en versjon med kyrillisk alfabetet. Uvitende som jeg er kommentere jeg: "å, så dere fant en versjon på russisk?" "Ukrainsk," mumlet de tilbake. "Sorry, sorry, ja selvfølgelig!" Jeg er kanskje dum, men jeg trodde faktisk ikke det fantes noe eget ukrainsk språk, men at de snakket russisk der. Så derfor jeg sa det. Men jeg ble ganske flau og tenker jeg kan jo skikkelig ha fornærmet dem. Hva tenker dere? Anonymkode: ba34d...d78 Så de sakene på nyheter om ukrainere som har blitt angrepet og skreket til fordi folk trodde de snakket russisk, har gått deg hus forbi? Unnskyld, men dette virker suspekt... Du såret. Å fornærme er å ta for lett på det... Anonymkode: 5372f...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 6. september #43 Del Skrevet 6. september Let it go. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 6. september #44 Del Skrevet 6. september 25 minutter siden, Druid said: Dette har ingenting med menneskeretter å gjøre, men kun faglig pedagogisk integritet. Faglig formidling kan mange gjøre. Med en minimum av forberedelser og innsamling av kilder, behøver man ikke ha dyp kjennskap til faget for å kunne lære det vekk. Du trenger ikke være kokk for å mate et menneske med gaffel. Du trenger å bygge tillit, bygge relasjoner, kunne tolke reaksjoner, og kunne tilpasse formidlingen til den individuelle eleven. Dette er hele grunnlaget for lærerposisjonen. Hvis dette ikke var kritisk, kunne vi lagt ned hele skoleverket og overlatt det til nettundervisning med offisielle prøver. Dette er hele diskusjonen om at det er for store klasser og for få undervisningspersonell pr elev. Dette er hele problemet med at lærere får for mange dokumentasjonsoppgaver. Hver gang vi ignorerer dette, får vi økt frafall fra skolen. For høyere universitetstudier er faget viktigst fordi du utdanner mennesker som ikke bare skal vite hva som finnes av kunnskap, men de som studenter skal utfordre dette faglig. Formidlingsevne er sånn sett fortsatt viktig, men man er ikke lenger i en ren pedagogisk relasjon. Lærere er ikke pålagt å sette seg inn i det kulturelle aspektene og historiene bak alle de forskjellige landene for å kunne skape relasjoner med elevene sine, nei. Pedagogisk sett utfolder elever seg om de blir forstått som individer i større grad enn at blir forstått som en generalisert gruppe basert på et bildet man har dannet seg etter "et minimum av kilder og insamling av informasjon". Alle mennesker er unike og har ulike behov og det å lese seg grønn på de kulturelle aspektene i en konflikt vil ikke alltid skape et fundament på å forstå og skape tillit til en person som et individ... Ellers høres dette mer ut som en politisk appell til utdanningsministeren enn et svar på noe av det jeg skrev... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #45 Del Skrevet 6. september 7 minutter siden, Bigote said: Lærere er ikke pålagt å sette seg inn i det kulturelle aspektene og historiene bak alle de forskjellige landene for å kunne skape relasjoner med elevene sine, nei. Pedagogisk sett utfolder elever seg om de blir forstått som individer i større grad enn at blir forstått som en generalisert gruppe basert på et bildet man har dannet seg etter "et minimum av kilder og insamling av informasjon". Alle mennesker er unike og har ulike behov og det å lese seg grønn på de kulturelle aspektene i en konflikt vil ikke alltid skape et fundament på å forstå og skape tillit til en person som et individ... Ellers høres dette mer ut som en politisk appell til utdanningsministeren enn et svar på noe av det jeg skrev... Egentlig enig i det du skriver, men allmennkunnskapsmessig er det litt svakt av en lærer (som atpåtil har ukrainske elever) å ikke ha fått med seg såpass elementære ting som at Ukraina har et eget språk. Men historisk sett var russisk det offisielle språket under Sovjet-tiden så mange er vokst opp med det og har det som morsmål. Som andre her sier , var det mest på bygda at man holdt på det gamle, ukrainske språket. Så de aller fleste ukrainere er vant til å forholde seg til begge deler og de er vant til at utlendinger blander dette. Det er først etter frigjøringen, og spesielt etter Krim-invasjonen og nå fullskapa invasjonen at russisk har blitt "bannlyst" og man snakker kun ukrainsk. Mange av patriotiske årsaker, andre fordi de ikke vil bli forvekslet med russere. Som sagt tviler jeg på at så mange ukrainere tar seg så veldig nært av en sånn uskyldig sammenblanding. Jeg tror de blir mer fornærmet hvis du omtaler dem som russere. Anonymkode: 03df1...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 6. september #46 Del Skrevet 6. september Bigote skrev (10 minutter siden): Lærere er ikke pålagt å sette seg inn i det kulturelle aspektene og historiene bak alle de forskjellige landene for å kunne skape relasjoner med elevene sine, nei. Pedagogisk sett utfolder elever seg om de blir forstått som individer i større grad enn at blir forstått som en generalisert gruppe basert på et bildet man har dannet seg etter "et minimum av kilder og insamling av informasjon". Alle mennesker er unike og har ulike behov og det å lese seg grønn på de kulturelle aspektene i en konflikt vil ikke alltid skape et fundament på å forstå og skape tillit til en person som et individ... Ellers høres dette mer ut som en politisk appell til utdanningsministeren enn et svar på noe av det jeg skrev... Siden du argumentere mot deg selv, siden forståelsen av personen som individ er avhengig av å forstå den kulturelle konteksten individet kommer fra, så ser jeg ikke mer nytte i denne diskusjonen. Og nei, pedagogisk faglig integritet er strengt tatt ikke pålagt; det er noe du er ment å komme med selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #47 Del Skrevet 6. september 25 minutter siden, AnonymBruker said: Så de sakene på nyheter om ukrainere som har blitt angrepet og skreket til fordi folk trodde de snakket russisk, har gått deg hus forbi? Kan ikke si jeg fikk med meg så mange sånne saker jeg heller, enda jeg følger med. Men det var en del episoder, særlig i Polen, hvor ukrainere som faktisk snakket russisk ble kjeftet på og bedt om å snakke ukrainsk (eller polsk). Anonymkode: 03df1...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 6. september #48 Del Skrevet 6. september 1 minutt siden, Druid said: Siden du argumentere mot deg selv, siden forståelsen av personen som individ er avhengig av å forstå den kulturelle konteksten individet kommer fra, så ser jeg ikke mer nytte i denne diskusjonen. Og nei, pedagogisk faglig integritet er strengt tatt ikke pålagt; det er noe du er ment å komme med selv. Skal ikke påstå at det skader å ha satt seg inn i kultur, men etter å ha bodd i flere ulike kulturer er heller erfaringen min at folk lar seg provosere i større grad og føler seg mindre forstått om du baserer identiteten deres på overfladiske kulturelle fakta om landet. Spesielt når man er utenforstående, og individuelle interesser strekker seg langt utover en utenforstående tolkning av deres egen kultur.. Poenget mitt er at de individuelle faktorene trumfer et generalisert bilde på en persons kultur i de fleste tilfeller. Også i pedagogikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 6. september #49 Del Skrevet 6. september 18 minutter siden, AnonymBruker said: Egentlig enig i det du skriver, men allmennkunnskapsmessig er det litt svakt av en lærer (som atpåtil har ukrainske elever) å ikke ha fått med seg såpass elementære ting som at Ukraina har et eget språk. Men historisk sett var russisk det offisielle språket under Sovjet-tiden så mange er vokst opp med det og har det som morsmål. Som andre her sier , var det mest på bygda at man holdt på det gamle, ukrainske språket. Så de aller fleste ukrainere er vant til å forholde seg til begge deler og de er vant til at utlendinger blander dette. Det er først etter frigjøringen, og spesielt etter Krim-invasjonen og nå fullskapa invasjonen at russisk har blitt "bannlyst" og man snakker kun ukrainsk. Mange av patriotiske årsaker, andre fordi de ikke vil bli forvekslet med russere. Som sagt tviler jeg på at så mange ukrainere tar seg så veldig nært av en sånn uskyldig sammenblanding. Jeg tror de blir mer fornærmet hvis du omtaler dem som russere. Anonymkode: 03df1...1b3 Må ærlig si at jeg ikke kjenner så mye til til historien til Ukraina selv så jeg takker for informasjonen..😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 6. september #50 Del Skrevet 6. september (endret) Bigote skrev (14 minutter siden): Skal ikke påstå at det skader å ha satt seg inn i kultur, men etter å ha bodd i flere ulike kulturer er heller erfaringen min at folk lar seg provosere i større grad og føler seg mindre forstått om du baserer identiteten deres på overfladiske kulturelle fakta om landet. Spesielt når man er utenforstående, og individuelle interesser strekker seg langt utover en utenforstående tolkning av deres egen kultur.. Poenget mitt er at de individuelle faktorene trumfer et generalisert bilde på en persons kultur i de fleste tilfeller. Også i pedagogikk. Ja, men her har man INGEN INTERESSE for å bygge kjennskap til individet. Diskusjonen om språk er vitalt, fordi avhengig av hvor i Ukraina flyktningene kommer fra, er de påtvunget Ukrainsk , påtvunget Russisk, og mange av dem har sett mennesker bli skutt og terrorisert for ikke å innordne seg. Kulturell identitet er en ekstremt viktig del av konflikten. Disse traumene ligger til grunn for at individene sitter i klasserommet til personen. Bare en sånn ting at det kan sitte flykninger fra begge sider i samme klasserommet, er noe som kan skape et problem for læremiljøet. For husk at denne konflikten inneholder MINST 3 parter. Å ikke vite at det finnes et ukrainsk språk i denne konteksten tilsier at man ikke har forberedt seg på noe som helst nivå for oppgaven med å være lærer. Endret 6. september av Druid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 6. september #51 Del Skrevet 6. september 3 minutter siden, Druid said: Ja, men her har man INGEN INTERESSE for å bygge kjennskap til individet. Diskusjonen om språk er vitalt, fordi avhengig av hvor i Ukraina flyktningene kommer fra, er de påtvunget Ukrainsk , påtvunget Russisk, og mange av dem har sett mennesker bli skutt og terrorisert for ikke å innordne seg. Kulturell identitet er en ekstremt viktig del av konflikten. Disse traumene ligger til grunn for at individene sitter i klasserommet til personen. Bare en sånn ting at det kan sitte flykninger fra begge sider i samme klasserommet, er noe som kan skape et problem for læremiljøet. For husk at denne konflikten inneholder MINST 3 parter. Å ikke vite at det finnes et ukrainsk språk i denne konteksten tilsier at man ikke har forberedt seg på noe som helst nivå for oppgaven med å være lærer. I likhet med meg kan du ikke vite hvordan TS forholder seg til sine elever generelt. Du baserer dette på egne antagelser og det fremstår som du nå krisemaksimerer ved å trekke opp konflikter i klasserommet opp i et desperat forsøk på å drive en svertekampanje mot TS. Skulle en lærer for voksenopplæring ha ansvar for traumebehandling og politiske meklinger mellom elvene skulle årslønna vært skrudd opp ganske kraftig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 6. september #52 Del Skrevet 6. september Bigote skrev (1 minutt siden): I likhet med meg kan du ikke vite hvordan TS forholder seg til sine elever generelt. Du baserer dette på egne antagelser og det fremstår som du nå krisemaksimerer ved å trekke opp konflikter i klasserommet opp i et desperat forsøk på å drive en svertekampanje mot TS. Skulle en lærer for voksenopplæring ha ansvar for traumebehandling og politiske meklinger mellom elvene skulle årslønna vært skrudd opp ganske kraftig.. Nei, jeg baserer det på hva hun skriver, og jeg driter i alt annet enn "Huff, jeg kom uforberedt inn i en kjent problemstilling som har vært hovedoppføring i media de siste 10 årene, i min profesjonelle jobb der 90% av min oppgave er å kunne se mennesker. Huff så dum jeg er... Er jeg tilgitt? " Målet er at hun skal sette kravene til seg selv som profesjonell lærer noe høyere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 6. september #53 Del Skrevet 6. september 4 minutter siden, Druid said: Nei, jeg baserer det på hva hun skriver, og jeg driter i alt annet enn "Huff, jeg kom uforberedt inn i en kjent problemstilling som har vært hovedoppføring i media de siste 10 årene, i min profesjonelle jobb der 90% av min oppgave er å kunne se mennesker. Huff så dum jeg er... Er jeg tilgitt? " Målet er at hun skal sette kravene til seg selv som profesjonell lærer noe høyere. Virker som du heller lar deg krenke på vegne av Ukrainere pga. at h*n trodde et språk som består av 60% russiske ord var russisk som mattelærer.. Ellers sier ikke det at du jobber med å se mennesker at du automatisk er flink til det. Måten du utrykker sinne ditt mot TS og ønsker at hun skal ha det vondt pga. en glipp sår veldig tvil om dette. Det finnes virkelig bedre metoder å motivere mennesker på enn å sverte dem. Jeg tror jeg sier meg enig med å være uenig med deg her da jeg tviler på at vi noen gang kommer til noen enighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 6. september #54 Del Skrevet 6. september (endret) AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 18.17): Jeg kjenner noen ukrainske flyktninger, de snakker både russisk og ukrainsk. Og ungen, som hadde fjernundervisning, hadde undervisning på russisk. Så tror de bruker begge språk i store deler av Ukraina. Anonymkode: c94c3...4bd Jeg er ganske sikker på at barna lærte russisk på skolen selv om ukrainsk var deres naturlige språk, det gjorde de i all fall i Jugoslavia, Litauen, og sikkert alle de andre statene som lå under gamle Sovjet. Endret 6. september av bvp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå