Gå til innhold

Har jeg såret noen? Det ukrainske språket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner noen ukrainske flyktninger, de snakker både russisk og ukrainsk. Og ungen, som hadde fjernundervisning, hadde undervisning på russisk. Så tror de bruker begge språk i store deler av Ukraina.  

Anonymkode: c94c3...4bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg underviser voksne elever. Jeg har to stykker fra Ukraina. Vi lastet ned et program de trenger i undervisningen, og jeg la merke til at de to hadde klart å laste ned en versjon med kyrillisk alfabetet. Uvitende som jeg er kommentere jeg:

"å, så dere fant en versjon på russisk?"

"Ukrainsk," mumlet de tilbake.

"Sorry, sorry, ja selvfølgelig!"

Jeg er kanskje dum, men jeg trodde faktisk ikke det fantes noe eget ukrainsk språk, men at de snakket russisk der. Så derfor jeg sa det. Men jeg ble ganske flau og tenker jeg kan jo skikkelig ha fornærmet dem. Hva tenker dere?

Anonymkode: ba34d...d78

Alle land har hvert sine språk, til og med i afrika snakker de forskjellig, asia også

utenom latino america da, da snakker alle spansk og de er latinoer 

Anonymkode: d50e6...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare en renholder som ikke har fullført noe utdanning etter ungdomsskolen. Men vet at Ukraina har ett eget språk. 

Anonymkode: a495d...f8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var vel ikke noe galt i det? Så lettkrenket kan de nå ikke være, er jo snart bare persilleblader igjen i verden….

Anonymkode: b829f...62e

Problemet er jo konteksten, ikke at man blandet to beslektede nabospråk. Ukraina har blitt invadert til lyden av russiske ledere som systematisk fornekter ukrainernes egen identitet og historie og påstår at de bare er bortkomne russere. For de som har flyktet fra det lyder jo ting som dette potensielt som at man har kjøpt Russlands løgner. Helt fjernt å kalle krigsflyktninger «persilleblader» fra egen kjeller på bakgrunn av det her. 

I tillegg er jo russisk og ukrainsk faktisk markert ulike språk. Som spansk og portugisisk eller noe sånt. Klart vi i Vesten forteller oss selv noen behagelige halvsannheter iblant, men det skillet mellom russisk og ukrainsk - og russere og ukrainere - er ekte. 

Samtidig kan man selvfølgelig ikke forvente at alle er kjent med dette her. TS plumpet uti, sannsynligvis stakk dette ikke dypt og TS bryr seg nok til å lage en tråd om dette i ettertid. Ingen kan forvente mer, TS mente ingenting vondt. Shit happens. 

Anonymkode: 10646...229

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg jobber med blant annet ukrainske flyktninger, flere av dem vil heller ha russisk enn ukrainsk tolk da de er fra områder hvor russisk har vært hovedspråk. For noen av dem er dette helt greit, men det finnes også ukrainere som skammer seg over at de er bedre i russisk enn ukrainsk.

Anonymkode: d077a...53d

Også blant urbane ukrainere er det vanlig å være bedre i russisk enn ukrainsk. 

Før fullskala-invasjonen ble det sett på som litt "bondsk" eller umoderne å være bedre i ukrainsk enn russisk. Litt som når folk fra Nord-Norge eller Vestlandet for en generasjon og to la helt om dialekten sin når de flyttet til Oslo.

Nå er dette selvsagt helt snudd.

Anonymkode: 9757c...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er bare en renholder som ikke har fullført noe utdanning etter ungdomsskolen. Men vet at Ukraina har ett eget språk. 

Det er ikke "bare", det du. Uten deg og dine kollegaer hadde samfunnet vårt gått en million gang tregere.

Og du. Har et boktips til deg. Les "Få meg på for faen". Veldig bra ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var vel ikke noe galt i det? Så lettkrenket kan de nå ikke være, er jo snart bare persilleblader igjen i verden….

Hvor er disse persillebladene du viser til? 

Og hvor skriver TS at elevene ble krenka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så bra for deg da. Så tar noen andre feil og mener ikke noe vondt med det, det er sånn som skjer. Og personen reflekterte også over at han/hun tok feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en blunder, ja. Rent lingvistisk sett så ligner russisk og ukrainsk, på en måte som kan sammenlignes med norsk og svensk, men her er det da snakk om en stor politisk og kulturell forskjell som er mye større og mer betent enn den mellom svensk og norsk. En del av Putins propagandamaskineri går jo ut på å viske vekk forskjellene mellom ukrainsk og russisk kultur der han ikke anerkjenner ukrainsk som et språk. Så selv om dine elever forhåpentligvis skjønner at du ikke hadde vonde hensikter så er det jo uansett veldig dumt at de blir møtt med slik uvitenhet, særlig i en undervisningssituasjon der du er den autoritære. 

Anonymkode: b9b1a...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som jobber med mennesker med fluktbakgrunn hver dag, vet at dette er en blemme man kan gå på, uansett hvor personen kommer fra. Språk er ikke verdinøytralt, jeg har opplevd å tråkke i baret til kurdere og andre, og antatt et språk hvis opprinnelse/dominans er knyttet til undertrykkelse.  Det er ingen big deal, så lenge intensjonen bak ikke var dårlig. Mange av "mine" ukrainere foretrekker russisk. En annen kan knapt ukrainsk, men reiser seg og går ved russisk tolk selv om han mestrer språket. De fleste tenker pragmatisk rundt dette og forventer ikke at "vi" vet alt. 

Anonymkode: 9ffdb...70c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så hårsåre noen av dem, drit i det! Men du burde sette deg på skolebenken igjen! 

Anonymkode: 8f544...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte forrige uke at noen prater russisk, men på skolen leser de på ukrainsk. Eleven min vil ha opplest på russisk, mens tekst vil han ha på ukrainsk. Så lett å tråkke feil. 

Anonymkode: 57702...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du burde vite at Ukraina har sitt eget språk, men å se skrift du gjenkjenner fra russisk og anta at det er russisk er ikke så rart. Som flere her skriver så prater/skriver mange ukrainere russisk. 
jeg har hatt 2-4 ukrainske elever per år de siste årene og når jeg spør om språk( bruker Word til å oversette oppgaver) så har alle sagt at det er det samme om jeg bruker ukrainsk eller russisk. 

Anonymkode: 69381...76f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er kanskje dum, men jeg trodde faktisk ikke det fantes noe eget ukrainsk språk, men at de snakket russisk der. Så derfor jeg sa det. Men jeg ble ganske flau og tenker jeg

Huff da og du underviser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (20 timer siden):

Slapp av.

Det er mennesklig å ikke vite alt og det forstår de fleste oppegående personer

Hilsen en som har blitt korrigert på å bruke russiske fraser til ukrainere. Ukrainsk og russisk har mange fellestrekk selv om det ikke er samme språk.

Ikke hør på de som prøver å få deg til å føle deg dårlig pga. noe sånt.

Jeg ønsker at hun skal føle seg dårlig, for dette betyr at hun ikke har satt seg inn i konflikten som er årsaken til at det sitter personer i rommet hennes. 

Kulturell forståelse er fundamentet for lærer basert undervisning, og kampen om egen ukrainsk kultur og språk er fundemental del av at folk blir bombet og skutt i Ukraina for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det var en blunder, ja. Rent lingvistisk sett så ligner russisk og ukrainsk, på en måte som kan sammenlignes med norsk og svensk, men her er det da snakk om en stor politisk og kulturell forskjell som er mye større og mer betent enn den mellom svensk og norsk. En del av Putins propagandamaskineri går jo ut på å viske vekk forskjellene mellom ukrainsk og russisk kultur der han ikke anerkjenner ukrainsk som et språk. Så selv om dine elever forhåpentligvis skjønner at du ikke hadde vonde hensikter så er det jo uansett veldig dumt at de blir møtt med slik uvitenhet, særlig i en undervisningssituasjon der du er den autoritære. 

Anonymkode: b9b1a...af5

Hvor har du det fra at det er som norsk og svensk? Jeg var på et foredrag med Atle Grønn som er professor i slavisk og han sa at det var mer som norsk og færøyisk, de forstår ikke hverandre uten å ha lært begge språkene. Russere fra Russland forstår ikke ukrainsk hvis de aldri har forholdt seg til det. Derav også alle rapportene fra russiske soldater om polske leiesoldater, hvis det skulle ha stemt hadde halve befolkninga i Polen kriget i Ukraina.

Anonymkode: 9fb8c...7b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Druid said:

Jeg ønsker at hun skal føle seg dårlig, for dette betyr at hun ikke har satt seg inn i konflikten som er årsaken til at det sitter personer i rommet hennes. 

Kulturell forståelse er fundamentet for lærer basert undervisning, og kampen om egen ukrainsk kultur og språk er fundemental del av at folk blir bombet og skutt i Ukraina for tiden.

For en lærer er det faktisk viktigst at man har satt seg inn i de feltene man faktisk underviser i da det er denne kunnskapen som skal læres bort..

Ellers er det ingen menneskerett at lærere skal ha satt seg inn i alle kulturene i et multikulturelt samfunn som tar i mot mange flyktninger og som har mennesker fra veldig mange ulike deler av verden...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (16 timer siden):

Ellers er det ingen menneskerett at lærere skal ha satt seg inn i alle kulturene i et multikulturelt samfunn som tar i mot mange flyktninger og som har mennesker fra veldig mange ulike deler av verden...

Dette har ingenting med menneskeretter å gjøre, men kun faglig pedagogisk integritet. 

Faglig formidling kan mange gjøre. Med en minimum av forberedelser og innsamling av kilder, behøver man ikke ha dyp kjennskap til faget for å kunne lære det vekk. Du trenger ikke være kokk for å mate et menneske med gaffel. 

Du trenger å bygge tillit, bygge relasjoner, kunne tolke reaksjoner, og kunne tilpasse formidlingen til den individuelle eleven. 

Dette er hele grunnlaget for lærerposisjonen. Hvis dette ikke var kritisk, kunne vi lagt ned hele skoleverket og overlatt det til nettundervisning med offisielle prøver. Dette er hele diskusjonen om at det er for store klasser og for få undervisningspersonell pr elev. Dette er hele problemet med at lærere får for mange dokumentasjonsoppgaver.

Hver gang vi ignorerer dette, får vi økt frafall fra skolen. 

For høyere universitetstudier er faget viktigst fordi du utdanner mennesker som ikke bare skal vite hva som finnes av kunnskap, men de som studenter skal utfordre dette faglig. Formidlingsevne er sånn sett fortsatt viktig, men man er ikke lenger i en ren pedagogisk relasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 17.12):

Jeg underviser voksne elever. Jeg har to stykker fra Ukraina. Vi lastet ned et program de trenger i undervisningen, og jeg la merke til at de to hadde klart å laste ned en versjon med kyrillisk alfabetet. Uvitende som jeg er kommentere jeg:

"å, så dere fant en versjon på russisk?"

"Ukrainsk," mumlet de tilbake.

"Sorry, sorry, ja selvfølgelig!"

Jeg er kanskje dum, men jeg trodde faktisk ikke det fantes noe eget ukrainsk språk, men at de snakket russisk der. Så derfor jeg sa det. Men jeg ble ganske flau og tenker jeg kan jo skikkelig ha fornærmet dem. Hva tenker dere?

Anonymkode: ba34d...d78

Ikke bra, men de tok seg neppe nær av det. De er vant med at russisk gjennomsyrer skolesystemet i Ukraina. Russisk var vel pålagt som andrespråk frem til krigen.

Men bruk det som en relasjonsbygger og ta en prat med dem og få dem til å fortelle deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 18.14):

Er faktisk enig med vedkommende over. Man må snart vokte hvert sitt ord, er ikke rart man trør i salaten en gang i blant! 

Anonymkode: 417f2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...