Gå til innhold

Har jeg såret noen? Det ukrainske språket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg underviser voksne elever. Jeg har to stykker fra Ukraina. Vi lastet ned et program de trenger i undervisningen, og jeg la merke til at de to hadde klart å laste ned en versjon med kyrillisk alfabetet. Uvitende som jeg er kommentere jeg:

"å, så dere fant en versjon på russisk?"

"Ukrainsk," mumlet de tilbake.

"Sorry, sorry, ja selvfølgelig!"

Jeg er kanskje dum, men jeg trodde faktisk ikke det fantes noe eget ukrainsk språk, men at de snakket russisk der. Så derfor jeg sa det. Men jeg ble ganske flau og tenker jeg kan jo skikkelig ha fornærmet dem. Hva tenker dere?

Anonymkode: ba34d...d78

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er faktisk skikkelig driti ut. Vladimir Putin har igangsatt en uprovosert fullskala angrepsinvasjon av landet deres, og du antyder at de burde snakke russisk (=at landet deres burde tilhøre Russland)…….

Anonymkode: 5a729...dd1

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er såpass "oppegående" at du poster på KG, men har ikke fått med deg at ukrainsk er et eget språk? Npe som kommer omtrent daglig opp i media og med noen ukers mellomrom på kg? Og du underviser? Altså ikke vondt ment. Bare overrasket av at noen i dagens samfunn klarer holde seg unna slikt :)

Som svar på spørsmålet ditt. Jeg tror de skjønner. Er de voksne så forstår de at det er lett ta feil. Og du har absolutt ikke fornærmet de. Men hva med å faktisk fortelle de det gjelder det du skrev her? Må jo være bedre få en genuin reaksjon og "forlatelse" fra de det gjelder framfor en haug med folk på kg? 

Anonymkode: 74bdd...826

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er allmennkunnskap at man snakker og skriver ukrainsk i Ukraina. På samme måte som man vet at Roma og ikke Berlin er hovedstaden i Italia. 

Å ikke vite om ukrainsk er like pinlig som å ikke vite om svensk. Det er godt mulig de ble fornærma. Det er mer trolig at de nå tenker du er helt blåst og lurer på om man i Norge gir ukvalifiserte folk fra gata jobb i å undervise folk.

Anonymkode: c2356...baf

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av.

Det er mennesklig å ikke vite alt og det forstår de fleste oppegående personer

Hilsen en som har blitt korrigert på å bruke russiske fraser til ukrainere. Ukrainsk og russisk har mange fellestrekk selv om det ikke er samme språk.

Ikke hør på de som prøver å få deg til å føle deg dårlig pga. noe sånt.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tydeligvis veldig uvitende og teit ja 🙈

Men hvor likt er språkene?

Hvis jeg var i Tyskland og lastet ned et program hadde jeg kanskje valgt dansk eller svensk hvis norsk ikke var tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (1 minutt siden):

Slapp av.

Det er mennesklig å ikke vite alt og det forstår de fleste oppegående personer

Hilsen en som har blitt korrigert på å bruke russiske fraser til ukrainere. Ukrainsk og russisk har mange fellestrekk selv om det ikke er samme språk.

Ikke hør på de som prøver å få deg til å føle deg dårlig pga. noe sånt.

Takk! Har lyst å ta en oppklarende prat med dem om at jeg kanskje tråkket greit i salaten her. Men vil jo ikke gjøre det til en større greie enn det er heller 🤷‍♀️

Btw, jeg underviser i matematikk og ikke geografi eller samfunnsfag, hvis det unnskylder min uvitenhet 😆

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! Har lyst å ta en oppklarende prat med dem om at jeg kanskje tråkket greit i salaten her. Men vil jo ikke gjøre det til en større greie enn det er heller 🤷‍♀️

Btw, jeg underviser i matematikk og ikke geografi eller samfunnsfag, hvis det unnskylder min uvitenhet 😆

I følge et kjapt søk deler russisk og Ukrainsk 60% av de samme ordene..

Du var virkelig ikke helt på jordet her og jeg har sett russere og ukrainere komunisere med hverandre gjennom egne språk. Dette var roten til min egen misforståelse. :fnise:

Endret av Bigote
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med flere Ukrainske flyktninger i språktreningsøyemed og  flere prater russisk fordi det har vært hovedspråk i deres region. Ikke alle kan Ukrainsk så godt en gang... Så ikke tenk for mye på det ts. Ukrainere er som alle andre forskjellige mennesker, noen har sterk tilknytning til språket, men d andre snakker det språket de er vandt til.

Anonymkode: 24dff...304

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke at du har gjort en stor blemme her språkmessig annet enn at de er i krig.  Jeg jobber med både Ukrainske og Russiske og bruker tolk daglig. Alle fra begge land har sagt at det er det samme for dem hvor tolken kommer fra, og at de forstår begge.

Anonymkode: b6a31...f93

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (14 minutter siden):

I følge et kjapt søk deler russisk og Ukrainsk 60% av de samme ordene..

Du var virkelig ikke helt på jordet her og jeg har sett russere og ukrainere komunisere med hverandre gjennom egne språk. Dette var roten til min egen misforståelse. :fnise:

Polsk er likt og, man kommer langt i Ukraina på polsk 😃

Enig med deg, menneskelig å rote det til. 

Anonymkode: ee6ef...aaf

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med blant annet ukrainske flyktninger, flere av dem vil heller ha russisk enn ukrainsk tolk da de er fra områder hvor russisk har vært hovedspråk. For noen av dem er dette helt greit, men det finnes også ukrainere som skammer seg over at de er bedre i russisk enn ukrainsk.

Anonymkode: d077a...53d

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukrainsk og russisk er selvsagt to forskjellige språk. Samtidig - som flere nevner her - i deler av Ukraina snakker de fleste russisk.

Det som er det rare her er at du - i lys av den pågående krigen - ikke forsto at dette er blitt et sensitivt spørsmål, der du burde trått varsomt. 

Anonymkode: 9e203...be9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg var tydeligvis veldig uvitende og teit ja 🙈

Men hvor likt er språkene?

Hvis jeg var i Tyskland og lastet ned et program hadde jeg kanskje valgt dansk eller svensk hvis norsk ikke var tilgjengelig.

Forskjellen er jo at vi i dag ikke er i krig med Sverige eller Danmark så om noen spør om det er det språket så føles det ikke like invaderende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukrainsk er et eget språk, og selv om det er nært beslektet med russisk er de forskjellige nok til å helt reelt være forskjellige språk. Avstanden mellom russisk og ukrainsk er større enn mellom de aller fleste nordmenn, svensker og dansker. Det er ikke som med serbisk, bosnisk, kroatisk og montenegrinsk, som fagfolk normalt vil mene at egentlig er samme språket. 

Så er det også slik at svært mange ukrainere (ikke bare etniske russere født og oppvokst i Ukraina) har russisk som morsmål, og enda flere behersker det godt. Særlig i øst, der det jo er flest som har flyktet fra de siste to og et halvt årene. Russisk var også litt statusspråk i sovjettiden, og russisk har vært mer dominerende i større byer enn på landsbygda der ukrainsk har dominert selv mange steder i øst. 

Men ja, forskjellige språk. Og ikke eneggede tvillinger som vi i Vesten snakker opp forskjellene mellom av politiske grunner, men faktisk forksjellige språk. Selv om slektskapet er tydelig nok. 

Anonymkode: 10646...229

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ukrainsk og russisk er selvsagt to forskjellige språk. Samtidig - som flere nevner her - i deler av Ukraina snakker de fleste russisk.

Det som er det rare her er at du - i lys av den pågående krigen - ikke forsto at dette er blitt et sensitivt spørsmål, der du burde trått varsomt. 

Anonymkode: 9e203...be9

Jeg skjønte det jo med en gang etterpå. Tror jeg rødmet også. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (18 minutter siden):

Forskjellen er jo at vi i dag ikke er i krig med Sverige eller Danmark så om noen spør om det er det språket så føles det ikke like invaderende.

Helt enig! Og derfor jeg ble så flau! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke noe galt i det? Så lettkrenket kan de nå ikke være, er jo snart bare persilleblader igjen i verden….

Anonymkode: b829f...62e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de tok seg nær av det. Ble nok bare overrasket og flau på dine vegne. Glem hele greia, 

Anonymkode: 49254...137

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...