Gå til innhold

Hva spiser du i løpet av en dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg spiser ofte havregryn med melk til frokost + tran. Et par kopper svart kaffi i løpet av formiddag. Lunsj er ofte 2 skiver grovt brød med assortert pålegg, eller av og til en enkel salat. Middag er ofte typisk husmannskost, fisk eller kjøtt med poteter og grønnsaker. Til kveld noe enkelt, knekkebrød eller kokt egg. Har ofte en banan eller nøtter i veska dersom jeg blir sulten innimellom. I helgene har vi mer kjøttdeigbasert / kylling mat, taco, pizza, gryterett osv. Lørdagsgodt. Drikker stort sett vann eller melk, men litt brus av og til. 

Anonymkode: faa76...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frokost er som oftest et hjemmelaget glutenfritt knekkebrød med kalkunpålegg, majones og agurk, en kopp kaffi, ett glass vann og ett kokt egg når jeg gidder.. 
Lunsj er som regel cottagecheese og egg som er krydret og kjørt i blenderen som jeg da stekt som "lefse" hvor jeg hiver på noe ruccola, tomat osv alt ettersom.. Drikker vann..
Middag er what ever vi lager den dagen - mye fisk egentlig, noe vegetar og en gang i uke ca kjøtt herunder hjemmelagde kjøttretter av farse osv og stort sett laget fra bunnen av med grønnsaker til, ikke fanatisk - kan fint spise junk i ny og ne men sjelden.. Jeg spiser fordi kroppen trenger man, ikke for å spise så det går mye på repeat på det som er enkelt..

Anonymkode: c43b4...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: kaffe med en skvett fløte og 3 knekkebrød med CC og syltetøy/banan/paprika.

Lunsj: kaffe med en skvett fløte/melk.

Middag varierer veldig.

Kvelds: havregrøt som regel med nøttesmør/bær/banan.

Anonymkode: 849b3...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 15.07):

?

Anonymkode: 3170c...7b9

Frokost - Herbalife shake (slanker meg ikke, men sliter med å få i meg mat tidlig på dagen)

lunsj - et par skiver brød eller et rundstykke med ost og grønnsaker pluss en frukt, ofte naktarin/banan/eple/pære

middag - som regel 2-300 gram grønnsaker, 50-100 gram fullkornsris/quinoa, 50-100 gram tofu/linser/bønner

kvelds - brød, frukt og grønt etter behov (varierer med aktivitet)

Anonymkode: 3dd7c...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kun hverdagen. Helg og ferier er annerledes.

Hjemmekontor; 

Frokost; 1-2 riskaker med guacemole eller hummus.

Lunsj; ofte omelett/fritattavarianter, med salat. Kylling eller laks med søtpotet og hummus. Restemat. Avokadotoast med egg. 

Middag; Rester mandag (lager dobbelt søndag), suppe tirsdag, fiskerett onsdag, take-away torsdag, tv-mat fredag (italiensk eller meksikansk, som regel), ofte mer avansert mat med godt kjøtt eller fisk lørdag. Tradisjonsmat søndag. 

Kontor;

Frokost; kaffe

Lunsj; salatbar, innimellom varmmat

Mellom; 1-2 riskaker med noe på

Middag; samme som hjemmekontor

Anonymkode: 78549...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 16.23):

Hva spiser du, ts? 😊

Anonymkode: faa76...38e

Jeg har spist veldig mye før.Alt jeg hadde lyst på. 3 eller 4 skiver brød, varm mat noen timer seinere. Boller, kaker masse chips. Stor middag og pizza til kvelds. 

Nå prøver jeg å bli sunnere. Det er vanskelig.

Anonymkode: 3170c...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt, bær, grønnsaker, litt nøtter, kjøtt, fisk, yoghurt, egg. 

Anonymkode: afb32...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et eksempel, så spiste jeg i går:

Lunsj: 2 grove vafler med salat, spekeskinke og ost, noen cherrytomater, en liten håndfull cashewnøtter, et eple.

Middag: 2 pølser (Metervare bratwurst), potetmos på 3 poteter laget med smør og helmelk. Kokte grønnsaker til.

Kvelds: 2 egg stekt i muffinsform, noen cashewnøtter, en plomme. Noen skiver spekeskinke og noen ostebiter. 

Stablet ved i går, ellers ikke spesielt mye aktivitet. Var litt mer sulten enn vanlig i går, så det ble litt ekstra kvelds, men ellers relativt representativt.

Anonymkode: 037b6...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå så går det litt for lite inn, men sånn jevnt over spiser jeg dette her: 

Frokost: yoghurt/kjøleskapsgrøt/varm grøt med havrefiber, chiafrø og proteinpulver. Bruker soyamelk i grøtene. Topper alltid med masse bær, og kan gjerne ha banan, squash, most søtpotet, eller revet gulrot i havregrøten. Ofte litt ekstra grønt til som dampet blomkål, og/eller vannmelon. Kaffe og vann til. 

Lunsj spises ofte ikke, men om jeg gjør det så er det ofte noe grønt jeg har ferdig i kjøleskapet, med noe enkelt protein, eller f.eks druer, fryste bær, osv med noe røkt tofu eller annet enkelt til. 

Middag: masse ulike grønnsaker, gjerne 500+ gram. Søtpotet eller vanlig potet til (elsker potet 😋), og protein. Fett er typisk litt avokado. Grønnsaker som går på rotasjon er: brokkoli, edamamebønner, aspargesbønner, erter, blomkål, pak choi, spirer, gulrøtter, sopp, squash, aubergine, beter, sommerkål/hodekål, mais, samt salatgrønnsaker som tomat, agurk, paprika osv. Jeg er utrolig glad i seitan og røkt tofu fra Grønn lykke, men spiser mye det jeg finner på tilbud. 
Jeg har alltid en kopp kaffe (nr 2 for dagen) etter middagen. Da decaf, og gjerne noe søtt for å avslutte måltidet. Det kan være fryste eller friske bær, eller litt Nude iskrem, og gjerne en liten bit konfekt til. 

Kveldsmat er normalt en liten porsjon av det jeg finner i kjøleskapet ala det jeg spiser til middag, samt en skål med bær, eller en enkel fruktsalat. Har gjerne noe tørket frukt også, og hender noen biter med godteri. Ikke mye, men om jeg har lyst så bryr jeg meg ikke. Om jeg føler for å «knaske» på noe er det normalt fryste bær, druer, og cherry tomater

Jeg er veldig aktiv, og lettere undervektig. Jeg elsker grønnsaker og bær, men er også bevisst på nok protein. Jeg er ikke glad i sauser og dressinger, så spiser litt avokado til både middag og kveldsmaten, samt f.eks chiafrø, og fett i ulike typer protein jeg har. Jeg drikker mye vann, og noe lettbrus om jeg føler for det, og to kopper svart kaffe om dagen. Hender jeg drikker te istedenfor kaffe. Drikker ikke alkohol, energidrikk, juice eller melk. 

Akkurat nå har det skjedd litt så jeg har mistet appetitten, men dette er mer normalen. 

Anonymkode: cd918...7f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost kaffe med melk

Lunsj alt mulig men som regel en hjemmelaget wrap eller omelett med 3-4 egg og skinke/kalkunskinke/bacon

Middag/kveldsmat litt skyr/yoghurt/kulturmelk med granola. Kanskje et knekke. 

Gjerne litt snacks i løpet av dagen også. Spiser 80/20. 80% "sunt" 20% "usunt". 

Anonymkode: 987fd...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du tolket jeg i retning av at det makroene som er interessant. Innholdsmessig varierer jeg jo daglig hva jeg spiser.

Karbohydrater: ca 260 gram

Protein: ca 160 gram

Fett: ca 90 gram

Til sammen ca 2500 kcal. 

Det kan for meg se ca sånn ut:

Frokost: Smoothiebowl med topping, brødmat (shakshuka, egg, ost, tofu), yoghurt med musli, frukt og/eller nøtter, proteinrike grove pannekaker

Lunsj: Ofte noe lignende frokosten. Eventuelt lager jeg lunsj dagen i forveien og da ligner det ofte noe jeg kunne spist til middag

Så spiser jeg gjerne noe som gir meg litt rask energi før jeg trener etter jobb. Så noe raskt og proteinrikt rett etter trening (proteinshake, skyr, proteinbar...)

Middag: Her varierer det så mye at det ikke gir mening å liste opp noe. Spiser sikkert en pastarett én gang i uka, noe med poteter én gang annenhver uke, ris kanskje 2 ganger i uka. Ellers bruker jeg mye Quinoa, bulgur og couscous til middag. Mye grønnsaker. Og mye protein, alltid minst 30 gram.

Spiser (så godt som) aldri noe mer mat etter middag. Mulig jeg snacker noe på kvelden om jeg har lyst på noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: bløtkokt egg

Lunsj: proteinbrød med smør og tomat

Middag: Fisk, potet, grønnsaker

Kvelds: proteinbrød, frukt, yoghurt

Anonymkode: 3612f...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiste jeg:

Frokost: Havregrøt med blåbær jeg plukka i skogen i går og litt honning.

Lunsj: Omelett med et halvt rundstykke

Middag: Grønnsakssuppe

Kveldsmat: En yoghurt

Anonymkode: 32524...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen: mandler, noen liten porsjon frukt, kaffe (noen ganger blandet med kakao, særlig om jeg skal på lang løpetur og trenger noen kalorier men ikke har særlig appetitt, noe jeg ikke har på morgenen, delvis pga medisiner med bivirkning)

Tidlig ettermiddag 13-14-ish:

• lager en tallerken med litt av alt på - 1-2 kokt egg, diverse grønt (reddik, paprika, gulrot, blomkål), frukt - plommer, melon, en eller annen proteinkilde (pålegg, fiskeburger, kjøttrester fra tidligere middag, eller svartpølse/annen pølse med høy andel kjøtt), av og til litt ost (en liten bit brie, camembert, mozzarella), kanskje noen nøtter. 
  • eller: skål med cottage cheese og/eller gresk yoghurt, gjerne med et dryss sjokoladeproteinpulver over, litt havre hvis jeg har lyst eller behov for mer energi/karbs, og evt 1 ss nøttesmør. Og ofte noe grønt ved siden av

middag/kveldsmat 18-19-isj

•   Protein fra fisk, kylling (filet av lår eller bryst), svin, karbonadedeig
  •  Karbo fra potet/airfryer fries, evt kikerter, quinoa, bønner, av og til lomper/wraps
  •  Mye grønt, tenker variert ovg inkluderer de fleste fargene i løpet av uka. Aubergine. Squash, sopp, løk (hvitløk, gull, rød), brokkolini/brokoli, purre, beter, (bruker minst 2 grønnsaker per middag i tillegg til løk og hvitløk!) 

annet: jeg trener mye og løper ofte langt, så energiinntaket må jeg være bevisst på, teller ikke kalorier men får med meg hvis jeg ser det blir i minste laget og prioriterer da mat som gir mye energi uten å Mette så mye, alt fra barer og mørk sjokolade til tørket frukt og nøtter/nøttesmør. Bruker i perioder med høyt energibehov også ekstra smør og olje i matlagingen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: kjøleskapsgrøt på havregryn, chiafrø, helmelk og yoghurt naturell med frosne bær.

Lunsj: på jobb har vi kantine, det blir ofte salat med egg og kanskje knekkebrød til. 

Ettermiddag: eple og nøtter 

Middag: mye forskjellig, men prøver så godt vi kan å spise råvarebasert i en travel hverdag. Igår hadde vi kyllinglår med poteter og rotgrønnsaker, alt stekt i airfryer. Idag skal vi ha pasta med hjemmelaget bolognese. 

Kvelds: fruktsalat med vaniljeyoghurt. 

Jeg er sykt godterimums, så i perioder har jeg spist mye godteri på kveldene. Men prøver å holde vekta, så da går jeg uten en stund. 

Anonymkode: ca487...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...