Gå til innhold

Råd for enkel garderobe til jobb - med reising

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei dame på snart 40, som har byttet jobb og trenger å oppdatere garderoben. Jeg er en typisk jeans, hettegenser og sneakers person. Men i forbindelse med ny jobb, så trenger jeg noe annet også. Det trenger ikke være veldig pyntet, men litt mer klasse en min daglige uniform hadde vært greit. Jeg er lav (160) og slank, utpreget rett i fasongen. 

I den nye jobben er det en del reising, noe jeg synes er veldig vanskelig. Jeg kan ikke ha med meg store kofferter, men jeg trenger å ha med meg klær til typisk 2-3 dager, samt at alle kler seg om til middag. I tillegg er det ofte lagt opp til trening og fysisk aktivitet, slik at man også må ha med klær til det. Og da synes jeg det blir vanskelig å pakke uten at det blir for mye. Kanskje særlig sko. Noen som har tips til butikker jeg kan kikke i? Gjerne også forslag til konkrete sko som kan fungere både på dag og kveld og til bukse og skjørt/kjole. 

Anonymkode: 7b17a...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også nevne at kapselgarderober tiltaler meg. At man med få plagg kan få mange antrekk. Men i hvilken ende begynner man? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ei dame på snart 40, som har byttet jobb og trenger å oppdatere garderoben. Jeg er en typisk jeans, hettegenser og sneakers person. Men i forbindelse med ny jobb, så trenger jeg noe annet også. Det trenger ikke være veldig pyntet, men litt mer klasse en min daglige uniform hadde vært greit. Jeg er lav (160) og slank, utpreget rett i fasongen. 

I den nye jobben er det en del reising, noe jeg synes er veldig vanskelig. Jeg kan ikke ha med meg store kofferter, men jeg trenger å ha med meg klær til typisk 2-3 dager, samt at alle kler seg om til middag. I tillegg er det ofte lagt opp til trening og fysisk aktivitet, slik at man også må ha med klær til det. Og da synes jeg det blir vanskelig å pakke uten at det blir for mye. Kanskje særlig sko. Noen som har tips til butikker jeg kan kikke i? Gjerne også forslag til konkrete sko som kan fungere både på dag og kveld og til bukse og skjørt/kjole. 

Du bør klare å få med 2-3 lette plagg som kan kombineres +undertøy og toalettsaker i en cabinkoffert og pcveske
Jakke og sko som tåler både sol og regn hvis du er mye ute. Plagg som ikke strammer hvis du skal sitte lenge i bil eller fly.
Ikke for mye kostbart «ræl» /mange vesker hvis du skal bo på hotell, trave langt mellom lokaliteter i tvilsomme områder, eller må gå på offentlige toaletter.

Dette bør du klare å finne i de fleste butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (2 minutter siden):

Du bør klare å få med 2-3 lette plagg som kan kombineres +undertøy og toalettsaker i en cabinkoffert og pcveske
Jakke og sko som tåler både sol og regn hvis du er mye ute. Plagg som ikke strammer hvis du skal sitte lenge i bil eller fly.
Ikke for mye kostbart «ræl» /mange vesker hvis du skal bo på hotell, trave langt mellom lokaliteter i tvilsomme områder, eller må gå på offentlige toaletter.

Dette bør du klare å finne i de fleste butikker.

Jo takk, men jeg vil gjerne ha konkrete eksempler på hva jeg skal se etter. Jeg er jo vant til å handle de klærne jeg har brukt til nå, nå må jeg plutselig bevege meg inn i et segment som er helt ukjent og jeg vet ikke en gang hva som er lurt. Mange vesker er uaktuelt. Jeg bruker ikke veske til hverdags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skoletter/ankelboots, og joggesko. 
Joggesko kan brukes til dagtid og til aktivitet. Boots kan brukes til kveld og dag. 

Jeg bruker jeans eller svart litt løs bukse på dagtid, og lette/enkle kjoler til kveld. Har en hverdagslig blazer til dagtid, og en penere til kveldstid. Bruker enkle ensfargede tskjorter eller en enkel skjorte på dagtid. 
Treningstights til aktivitet. 

eksempler på dagtid, fra bonprix: 
22253685-aIB3B3Ni.webp

22122956-oWPbSY1k.webp

24106176-CisSirip.webp

24090572-bcNphlV4.webp

Det er ganske lik type klesstil på de fleste damene på våre samlinger og konferanser, av de mellom 35 og 55 år. 
Noen går mer i skjørt og hverdagskjoler enn andre. 

Anonymkode: 17b2e...581

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en dressbukse som passer deg og kjøp den i et par-tre farger. Jeg liker godt en modell fra Theory, men Five Units og Filippa K har også mange fine.

Kjøp to-tre pene gensere i Kashmir eller tynn ull og et par skjorter, gjerne med stretch panel på siden så sitter de penere. 
Ha noen standard accessories, for eksempel noen små øredobber og et silkeskjerf. Det pynter opp det meste. 

Sko: behagelige flate loafers og et par pene sneakers. 
Til middag en behagelig svart eller mørkeblå kjole som ikke krøller.

Anonymkode: a5a88...2fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chelsea boots er ofte komfortable og ser presentable ut for jobb. Ta en titt på ecco, de har klassiske sko med gode såler.

Jeg er et kjole/skjørt menneske selv og ville bare hatt på meg kjoler som rekker til rett over knærne eller maxi skjørt. Men ellers ville jeg gått for noen litt løse dress bukser med tydelig snitt. Hvite skjorter, gjerne litt oversize. Også et smalt skinn belte. Og v genser i merino ull/kashmir for vintermånedene. Klassiske  hvite t-skjorter med godt snitt i enten bomull eller ull. Om vinteren ville jeg hatt en ull/kashmir cardigan til kjoler og skjørt. Eventuelt en ull vest til og ha over skjorte.

Jakke kommer litt ann på men den bør passe til ulike antrekk. Du kan komme unna med en kort skinnjakke i sort. Ellers ser ulike kåper fine ut og kommer i ulikt materiale ut i fra årstid. Trench coat er klassisk, noen modeller lages også med vannavvisende stoff som kan være praktisk.

En trenings tights og topp tar ikke mye plass i en bag. Finn noen joggesko som er lette og kan moses litt sammen som joggesko for reise.

Anonymkode: 030db...47f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En air steamer i reise størrelse er parktisk. Krøllete klær ser ikke presentabelt ut.

Anonymkode: 030db...47f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, nå har jeg laget meg en plan for hva jeg skal se etter! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...