Gå til innhold

Gjeld i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Håper jeg kan forklare dette på en god måte. Jeg er i sjokk for min samboer forteller meg i dag at de skylder gjeld på 100 000 fra utlandet. Ingen av oss kan fatte at dette virkelig er sant og noe vi må betale, så jeg håper noen her har litt peiling og kan gi oss litt informasjon om hvordan slike ting fungerer.

Partneren min flyttet til Norge for over 8 år siden. Før det så hadde hen bare studert og hatt en bitteliten sommerjobb/deltidsjobb i kort tid. Uansett, etter å ha bodd å jobbet her i 1 år så får hen mail om å logge in i en innboks fordi det er kommet et brev. Etter å ha flyttet til Norge så viser det seg at hen ikke lenger kan gjøre det, fordi hen mangler en sak med tall/koder på som skal brukes for å logge in. Hen kontaktet de som hadde sendt mail om brevet i innboksen for å spørre om hvordan logge in, men det var umulig fordi du måte bo i det landet for å få det du trengte for å logge in i innboksen. Ikke kunne de fortelle hva brevet i innboksen handlet om heller og hen fikk beskjed om at hvis ikke bor i landet lenger er det sikkert ikke viktig

Uansett så var det originalt en restskatt på ca 2000kr som hen skyldte. Nå 8 år senere er dette vokst til 100 000. I mellomtiden så har hen bare fortsatt å få 1 mail i året om brev i innboks som hen ikke har tilgang til. Det virker som det for 3 år siden har kommet en ny løsning for å logge in, men det fikk hen aldri informasjon om. Og etter å ha jobbet og betalt skatt mange år i Norge så er det ingen av oss som har tenkt på at det er grunn til å ha en BankId lignende sak for å logge in å lese post fra annet land.

 

Jeg er partner til den som plutselig har mye gjeld den ikke har vert klar over. Er det noen som vet hvordan loven er i slike saker som dette? Ingen av oss har hørt eller lest noe om den originale restskatten på 2000kr før i dag, min partner sier hen har prøvd men det var umulig å logge in eller få tak i det hen trengte for å logge in fordi hen ikke lenger er bosatt i det landet. Tror ny BankId lignende ting fra det landet kom i 2021/22 eller noe sånn, men flyttet hit i 2016 så det var 5 år med "umulig å logge in" hver gang han fikk mail om "brev i innboks".

Noen som vet hva vi kan gjøre for å ikke bli ruinert av dette?

Anonymkode: 15fbe...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket land er det snakk om? 

Om dette er EU, så burde det ordnes med en nedbetalingsløsning via Nav.

Schmuhu

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å svare på uten å vite hvilket land og hvilket lovverk.

Her i Norge har vi foreldelsesregler og tydelige krav til at mottaker skal ha mottatt informasjon.

Anonymkode: fd5b2...5ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ingen av oss kan fatte at dette virkelig er sant og noe vi må betale

Dette er ikke noe dere må betale, kun partner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Norge og gjelden er i Danmark

 

Det er bare så lenge siden dette startet og partner hadde ingen anelse om at det var sendt brev om restskatt og at det nå har vokst renter i årevis

Anonymkode: 15fbe...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør dere vel ringe skattemyndighetene der borte, forklare situasjonen og høre hva de sier.

Anonymkode: ae4b2...97e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Partner ønsker å ringe skattemyndighetene å forklare situasjonen til dem. Jeg er bare redd for at hen blir lurt, hvis kravet nå er foreldet f.eks eller noe annet er til partner sin fordel i loven. Hvis de som jobber i skattemyndighetene bare vil ha pengene sine og kan lure samboeren min fordi han ikke kan noe om lovverket eller ikke vet hva hen skal si

Anonymkode: 15fbe...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landene i Norden samarbeider om å innkreve gjeld, bøter og saksomkostninger. Så dette må han bare betale, på en eller annen måte. Danske myndigheter kan be Statens Innkrevingssentral kreve inn beløpet. 

Og selv om vedkommende ikke får logget inn i sin digitale postkasse er brevet / brevene å anse som mottatt selv om vedkommende ikke åpner dem. På lik linje med vanlig brevpost. Så lenge brevet er kommet frem til rette mottager er kravet formidlet. Om vedkommende åpner brevet eller ikke er ikke relevant. 

Anonymkode: 57bc5...469

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter HI tenkte jeg det handlet om et land Langtbortvekkistan med hieroglylfer som ikke kan reproduseres på normalt tastatur. 

 

Men, Danmark? Det er jo omtrent Norge det. 

Her har samboer rett og slett vært sløv. Normalt har man styr på sine finanser og betalingsforpliktelser. 

Anonymkode: 96642...74e

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forresten ikke BankID fordi jeg bor i utlandet. Så for å logge inn på norsk nettbank har jeg en kodebrikke. Det finnes løsninger. I 2024 er de fleste institusjoner klar over at man har kunder som er bosatt i utlandet. 

Anonymkode: 96642...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en europeisk stat som kreditor kan bli veldig kjedelig. Jeg hadde også tatt en telefon til danskene og hørt ang. kravet og hvordan de tenker å løse saken. Det er jo ikke slik at alle har hundrevis av tusener liggende bare sånn uten videre.

I utganspunktet kan det være smart å be de om å kreve det inn offisiell via Norge. Dvs. Statens innkreving og Nav blir involvert. Du kan da få fryst kravet dvs. at det ikke kommer mer forsinkelsesrenter og så nedbetales det per måned over en lengre tid. Fordelaktig er også at du får det opp på norsk skattemelding som gjeld og får fradrag uten at du må dokumentere ytterlig for det.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må dere ta stilling til om kravet er reelt.

Deretter må dere stille dere spørsmål om hvorfor hen har vært passiv i saken.

Danmark vil kunne kreve inn beløpet via Statens Innkrevingssentral i Norge, så gjelda må en rydde opp i og ikke rømme fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde da være mulig å ringe den danske ambassaden i Norge. Man kunne sikkert ringt dem for mange år siden også og forhørt seg om hvordan man som utflyttet danske skal forholde seg til moderlandet sitt. 

Virker veldig rart om man hvert år må reise tilbake til dansk jord for å logge seg inn på en offentlig tjenesteportal

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei

Håper jeg kan forklare dette på en god måte. Jeg er i sjokk for min samboer forteller meg i dag at de skylder gjeld på 100 000 fra utlandet. Ingen av oss kan fatte at dette virkelig er sant og noe vi må betale, så jeg håper noen her har litt peiling og kan gi oss litt informasjon om hvordan slike ting fungerer.

Partneren min flyttet til Norge for over 8 år siden. Før det så hadde hen bare studert og hatt en bitteliten sommerjobb/deltidsjobb i kort tid. Uansett, etter å ha bodd å jobbet her i 1 år så får hen mail om å logge in i en innboks fordi det er kommet et brev. Etter å ha flyttet til Norge så viser det seg at hen ikke lenger kan gjøre det, fordi hen mangler en sak med tall/koder på som skal brukes for å logge in. Hen kontaktet de som hadde sendt mail om brevet i innboksen for å spørre om hvordan logge in, men det var umulig fordi du måte bo i det landet for å få det du trengte for å logge in i innboksen. Ikke kunne de fortelle hva brevet i innboksen handlet om heller og hen fikk beskjed om at hvis ikke bor i landet lenger er det sikkert ikke viktig

Uansett så var det originalt en restskatt på ca 2000kr som hen skyldte. Nå 8 år senere er dette vokst til 100 000. I mellomtiden så har hen bare fortsatt å få 1 mail i året om brev i innboks som hen ikke har tilgang til. Det virker som det for 3 år siden har kommet en ny løsning for å logge in, men det fikk hen aldri informasjon om. Og etter å ha jobbet og betalt skatt mange år i Norge så er det ingen av oss som har tenkt på at det er grunn til å ha en BankId lignende sak for å logge in å lese post fra annet land.

 

Jeg er partner til den som plutselig har mye gjeld den ikke har vert klar over. Er det noen som vet hvordan loven er i slike saker som dette? Ingen av oss har hørt eller lest noe om den originale restskatten på 2000kr før i dag, min partner sier hen har prøvd men det var umulig å logge in eller få tak i det hen trengte for å logge in fordi hen ikke lenger er bosatt i det landet. Tror ny BankId lignende ting fra det landet kom i 2021/22 eller noe sånn, men flyttet hit i 2016 så det var 5 år med "umulig å logge in" hver gang han fikk mail om "brev i innboks".

Noen som vet hva vi kan gjøre for å ikke bli ruinert av dette?

Anonymkode: 15fbe...073

Hvem er "de"? Har han en felles gjeld med noen andre?

Anonymkode: afaa7...075

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Norge har skatteavtaler med alle de Nordiske landene. Denne loven omfatter betaling av forskuddsskatt, og restskatt.

Dette vet selvfølgelig det danske skatteverket. Når du da også har oppgitt at du bor i Norge, til de Danske skattemyndigheter, oppfatter jeg at de Danske skattemyndigheter har utvist en skremmende passivitet for innkreving av en restskatt på kr 2 000,00.

Jeg hadde brukt argumentasjonen om at det er utvist mer enn påfallende stor, unødvendig og uforståelig passivitet fra de Danske skattemyndigheters side i og med at de Danske skattemyndigheter satt med all nødvendig informasjon for inndrivelse av skatten på kr 2 000,00, og hadde søkt om å få ettergitt alle påløpe utgifter som skjønnes å være pådratt i anledning de Danske skattemyndigheters passivitet. så som forsinkelsesrenter, renters rente alle typer gebyrer og eventuelle salær.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TBergh skrev (1 time siden):

Hei.

Norge har skatteavtaler med alle de Nordiske landene. Denne loven omfatter betaling av forskuddsskatt, og restskatt.

Dette vet selvfølgelig det danske skatteverket. Når du da også har oppgitt at du bor i Norge, til de Danske skattemyndigheter, oppfatter jeg at de Danske skattemyndigheter har utvist en skremmende passivitet for innkreving av en restskatt på kr 2 000,00.

Jeg hadde brukt argumentasjonen om at det er utvist mer enn påfallende stor, unødvendig og uforståelig passivitet fra de Danske skattemyndigheters side i og med at de Danske skattemyndigheter satt med all nødvendig informasjon for inndrivelse av skatten på kr 2 000,00, og hadde søkt om å få ettergitt alle påløpe utgifter som skjønnes å være pådratt i anledning de Danske skattemyndigheters passivitet. så som forsinkelsesrenter, renters rente alle typer gebyrer og eventuelle salær.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Det er større sjanse for at samboeren ikke har fortalt alt, enn at danske skattemyndigheter har vært passive. Så det er nok en forhistorie her og veldig mye ts ikke vet.

Anonymkode: afaa7...075

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 0.06):

Vi bor i Norge og gjelden er i Danmark

 

Det er bare så lenge siden dette startet og partner hadde ingen anelse om at det var sendt brev om restskatt og at det nå har vokst renter i årevis

Anonymkode: 15fbe...073

Håper beløpet er i NOK og ikke i DKK 😆

Anonymkode: 4a1ac...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonymkode: afaa7...075

I hht. Lov om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven)

Skal utestående skattekrav innkreves raskt og eventuelt sikres ved utleggsforretning.

Jeg vet at Norsk og Dansk skattelovgivning er relativt like på veldig mange punkter, bl.a. inndriving av utestående skatter og avgifter. Uansett for en kreditor å surre og røre med et utestående krav i 10 – ti år, er å utvise passivitet. Det foreligger flere saker hvor kreditorer som ikke følger opp sin krav har vært nødt til å slette renter og gebyrer som er eldre enn 3 – tre år.

Jf. Foreldelsesloven - fl.

§2 hvor det fastslåes at den alminnelige foreldesfrist er 3 – tre år.

 

Jf. sktbl kapittel 14 og 15

Og

Kapittel 12. Foreldelse

§ 12-1.Foreldelse

(1) Foreldelsesloven gjelder med de unntak som følger av annet til femte ledd.

(2) For skatte- og avgiftskrav løper foreldelsesfristen fra utgangen av det kalenderåret da kravene, eller i tilfelle siste termin av kravene, forfaller til betaling.

 

Det er derfor ikke den minste tvil om at de Danske skattemyndigheter har utvist passivitet.

Med vennlig hilsen

TBerg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klarte ikke å dra seg selv til danmark for å ordne innloggingen på 8 år?

Anonymkode: 013fe...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...