Gå til innhold

Dusjtoalett i bolig for utviklingshemmede

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som jobber i bolig for utviklingshemmede med dusjtoalett og kan dele erfaringer? Fungerer det? 

Anonymkode: f6e9a...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fungerer ikke. Må fortsatt ha hjelp til vask/tørk. Fungerer spesielt dårlig om personen har for mange kilo på kroppen, da kommer det ikke til i det hele tatt. Bortkastede penger av kommunen, ansatte må fortsatt gjøre hele jobben. Bortsett fra at pasienten ofte er våt over hele setet i tillegg så man må tørke med håndkle i tillegg. Den der lufttørken fungerer dårlig. 

Anonymkode: b39fe...050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fungerer bra så lenge bruker er oppegående nok til å klare å bruke det. Bruker må bøye seg frem og tilbake for å sikre at strålen treffer riktig. Kvinner må bøye seg mer enn menn.
Må tørke med håndkle etterpå. 

Anonymkode: b604b...87d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fungerer bra så lenge bruker er oppegående nok til å klare å bruke det. Bruker må bøye seg frem og tilbake for å sikre at strålen treffer riktig. Kvinner må bøye seg mer enn menn.
Må tørke med håndkle etterpå. 

Er det ikke føner på toalettet? Så man ikke skal måtte tørke? Det mener jeg på at det skal være. Men det er kanskje på dyrere modeller.

Anonymkode: 2d6a2...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke føner på toalettet? Så man ikke skal måtte tørke? Det mener jeg på at det skal være. Men det er kanskje på dyrere modeller.

Anonymkode: 2d6a2...6f4

Jo, det er det. Men det fungerer overhodet ikke. Den sprer luften for mye så brukerne må sitte der i kanskje 10–15 min hvis ikke lenger. Mye lettere for oss å tørke med et håndkle. Noen klager også over at luften er for varm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de må ha hjelp til vasking og tørking uansett…, men mindre de et veldig oppegående, men da trenger de gjerne ikke spyletoalett

Anonymkode: e3772...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for oppklaringer.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mitt inntrykk er at de må ha hjelp til vasking og tørking uansett…, men mindre de et veldig oppegående, men da trenger de gjerne ikke spyletoalett

Anonymkode: e3772...ec0

Har ikke vært borti disse toalettene før. Er det nok med bare spyling, eller må man tørke seg med papir i tillegg først?

Anonymkode: f6e9a...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til: ikke la brukerne bruke spylingen hvis det mangler armstøtter. Uten armstøttene vil de falle av når de bøyer seg frem og tilbake. Vi hadde et uhell i sommer der en armstøtte var blitt ødelagt og en vikar ikke visste at da må man ikke bruke spylingen.

Det er også lurt at du står foran brukeren, evt. plasserer rullator, dusjkrakk e.l. foran brukeren så de ikke faller rett på gulvet om de faller forover når de lener seg frem. Særlig kvinner som er nødt til å lene seg veldig mye frem, og da kan det være godt for dem å kunne lene seg på rullatoren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utviklingshemmede er ikke en homogen gruppe. For noen vil det være perfekt, og for noen helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...