Gå til innhold

Greit å mase på ansatte etter arbeidstid?

AnonymBruker

Er det greit?  

163 stemmer

1. 1. Er det greit?

• Nei, de må slutte å mase!
      152
    • Ja det er helt greit, er tross alt sjefen demmes!
      11

Anbefalte innlegg

Spørs litt på hvordan det skjer, men i utganspunktet nei. Skal man være tilgjengelig utenfor arbeidstid skal man ha betalt for det. Er det snakk om noe som skjer veldig lite kan det vel diskuteres hva som er greit eller ikke. X mannen min var ofte tilgjenlig etter arbeidstid, men fikk jo betalt ekstra for det, og oppgaven ble delt med to andre på rundgang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Millaz skrev (10 timer siden):

Sier seg vel i grunn selv at det burde være ulovlig. Uaktuelt å jobbe på fritiden, det får man aldri noe tilbake for. 

Du får beholde en jobb. Det må vel være noe?

Anonymkode: 62992...6c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være greit å ringe noen 02 på natten om en får en god idé. Det blir det bra produkter av. Bare spør Steve Jobs; når han oppdaget at gultonen i Google-logoen burde endres for å bedre matche Apple's visuelle profil (i forb. med lanseringen av de to selskapenes viktige samarbeid for å dytte Microsoft av tronen). 💰

Eller spør en freelancer, som produserer langt mer og etter inflasjonen kanskje får langt mindre betalt, enn en ubrukelig statsansatt, som sitter på ræva mellom 09 og 15, med "hjemmekontor" 2 ganger i uken. Å bli kontaktet døgnet rundt av folk nesten uten betalingsevne eller betalingsvilje er normalen og nødvendig å svare høflig på, om en ønsker å kunne sette mat på bordet neste måned, for en vet aldri hvem som vil tjene på å svarte ditt rykte.

Å jobbe i en organisasjon handler om skape resultater, de resultatene er et kollektivt ansvar! Hvis det krever å bli kontaktet i fritiden, for at organisasjonen måloppnåelser kommer fremover, er det noe alle i organsiasjonen har nytte av. Henvendelsen må sees i det lyset.

Et mer intressant spørsmål er kanskje ikke 'om det er greit å mase', men hvor går grensen? Når er fritiden viktigere enn jobben, og når er jobben viktigere enn fritiden?

Gøy hvis noen kan dele noen eksempler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du får beholde en jobb. Det må vel være noe?

Det er jo ikke lov til å sparke noen fordi de ikke jobber på fritiden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger jo om man lar seg mase på. 

Jeg har ikke push på mail, hender jeg tar en runde på kvelden, svarer om jeg føler for det.

Telefonen er på lydløs, og ligger som regel et annet sted enn der jeg er. Ringer som regel på folk igjen dagen etter. Får jeg en tekstmelding så svarer jeg mulig "vi kan snakkes i morgen". 

Anonymkode: f657d...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millaz skrev (1 time siden):

Det er jo ikke lov til å sparke noen fordi de ikke jobber på fritiden.

Jeg kan kvitte meg en ansatt med den type holdninger du beskriver, selv om det krever noen flere grep enn i andre land. I verdens mest innovative land, USA; er du fri til å gå, men også fri til å bli gitt sparken når som helst. Det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En viss kontakt utenfor arbeidstiden bør man forvente. Kommer an på omfanget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kan kvitte meg en ansatt med den type holdninger du beskriver, selv om det krever noen flere grep enn i andre land. I verdens mest innovative land, USA; er du fri til å gå, men også fri til å bli gitt sparken når som helst. Det funker.

Med de holdningene du har regner jeg med det er veldig få som vil jobbe for deg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg ut i fra at de ansatte ikke gjør noe privat mens de er på jobb.
Ikke sjekker mobil, Snapchat , insta, Facebook, kvinneguiden, leser vg, sjekker privat e-post, svarer på sms’er etc. 

Anonymkode: c3c70...34e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en type jobb der det er utenkelig at min leder ville maset på meg etter arbeidstid - han er jo ikke involvert i prosjektene mine på jobb og vet lite om hva jeg driver med.

Nei, maset kommer fra andre kolleger, inkludert fra andre tidssoner. Jeg har ingen varsler om mail etc. etter arbeidstid, men en filleting kan eskalere jo lenger den venter, så ofte er minste motstands vei for min egen del å fikse det kjapt på ettermiddagen heller enn at det vokser utover kveld/natt og blir ubehagelig hektisk når jeg kommer på jobb.

Jobber som sivilingeniør, oljerelatert.

Anonymkode: 64b53...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da går jeg ut i fra at de ansatte ikke gjør noe privat mens de er på jobb.
Ikke sjekker mobil, Snapchat , insta, Facebook, kvinneguiden, leser vg, sjekker privat e-post, svarer på sms’er etc. 

Jeg gjør litt slik jeg gjør med henvendelser på fritiden. 

Er det rolig, går ikke utover arbeid, og jeg er godt ajour, så kan jeg ta en privat samtale, eller se hva som har skjedd på telefonen på privaten. 

Akkurat som jeg på fritiden tar en titt på jobbmailen eller svarer på en melding om det ellers passer inn. 

Men utgangspunktet er at i jobbtid så er det jobb som har prioritet, og privat er det privatlivet som har prioritet. 

Anonymkode: f657d...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i en butikk en gang der sjefen sendte ut meldinger med jevne mellomrom utenom arbeidstid. Hun ringte også en lørdag formiddag jeg ikke var på jobb for å dekke vakter til uka pga sykdom.

Men sendte jeg henne spørsmål om enkle ting, måtte jeg da forstå at hun hadde fri. At hun sendte meg melding kl 6 om morgenen samme dag når jeg begynte kl 13 var ikke så nøye

Anonymkode: ffe93...31f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet i livet er dette ikke svart/hvitt.

Om sjefen ringer hver dag for å finne ut hvor du har lagt bilnøklene så bør man overvei om man 1. bør legge på plass tingene der de hører til eller 2. avtale faste plasser for tingene.

Ringer sjefen en gang i en blå måne fordi noe haster så bør folk akseptere dette. Men man skal selvfølgelig ha lønn eller avspasseringe eller annen type kompensasjon for dette.

Ringer sjefen ofte for filleting bør man sette ned foten og si fra til sjefen at man 1. ikke vil besvarer telefoner fremover eller 2. vil ha kompensasjon for brukt tid.

I et arbeidsforhold er det ofte gi og ta som man kommer lengst med. Om man selv er velvillig og fleksibel (innen for en vis  og rimelig grense) så får man ofte velvillighet i retur. De som står steilt på sine rettigheter hele tiden er ansatt som ingen ønsker jobbe med.

Anonymkode: 1bfb1...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millaz skrev (44 minutter siden):

Med de holdningene du har regner jeg med det er veldig få som vil jobbe for deg.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

i. At hun sendte meg melding kl 6 om morgenen samme dag når jeg begynte kl 13 var ikke så nøye

Du kan sette mobilen på lydløs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan sette mobilen på lydløs.

Jeg hadde mobilen på lydløs, men hun kan da også ha mobilen på lydløs når hun ikke er på jobb? Problemet her var at jeg ikke jobbet sammen med sjefen, så hvis jeg aldri skulle gi beskjed utenom når hun også var på vakt ville hun ikke fått noen beskjeder. Eventuelt måtte jeg passet på å skrive ned meldingen og sende den når hun var på jobb og jeg hadde fri, men da synes jeg heller hun kan få meldingen og si «jeg ser på det i morgen» eller noe sånt

I andre arbeidsforhold har jeg fått og sendt meldinger utenom arbeidstid, men da har også sjefen akseptert at det av og til kommer en melding fra meg mens hen har fri

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man har fleksitid og i stor grad kan styre egen arbeidstid er det helt greit å være tilgjengelig. Om ikke, skal fritid være fritid og jobb være jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

🤮

Du hadde aldri passet som mellomleder, avdelingsleder eller noe annen form for høyere stilling i min bedrift. Håper dine ansatte er organisert og kjenner godt til arbeidsmiljøloven, eller andre norske lover for den saks skyld. Trist å være leder når man ikke liker mennesker.

Anonymkode: 7f5d5...7f2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobber som lærer. Vi er på jobb hele dagen, på kvelden og gjerne også i helger. Får vi mail eller meldinger forventes det at vi svarer. 

Anonymkode: a7216...be0

Jeg er også lærer. Jeg jobber i min arbeidstid og resten er jeg ikke tilgjengelig. Jeg svarer ikke på e-post eller meldinger utenom arbeidstid med mindre det er noe helt spesielt, og da hovedsakelig ang elever, ikke mas fra lederen min. 

Det å skulle være tilgjengelig og liksom på jobb hele tiden er usunt, uklokt og ødelegger for hele læreryrket. Ikke vær en martyr, ikke brenn deg ut, det er en jobb, ikke et kall. 

Anonymkode: 470a0...756

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobber som lærer. Vi er på jobb hele dagen, på kvelden og gjerne også i helger. Får vi mail eller meldinger forventes det at vi svarer. 

Anonymkode: a7216...be0

Nei, dette kan dere faktisk styre selv. Det går helt fint an å la være å legge opp til det, istedet for å sutre over det i etterkant.

Anonymkode: de530...388

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...