Gå til innhold

Å "ødelegge" en husvisning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Latterlig 🤣

Har vært vitne til dette mange ganger på visninger, par som kommer og ofte da kvinner som snakker høyt om negative ting om bo-enheten.

Snakker om standar, hvor mye som er slitt, hvor mye som nå gjøres. Tror 99% av andre på visning gjennomskuer dette og ser ned på disse folka.

Jeg, for min del, snakker gjerne enheten opp når det er slike folk på visning.

For eksempel hun sier: Uff her er det mye som må gjøres altså. Vi må pusse opp alle soverommene, renovere bad, kjøkken.

Da sier jeg: Åh her var det flott altså! Her kunne vi ha flyttet rett inn 😍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AllahBallah skrev (5 minutter siden):

Latterlig 🤣

Har vært vitne til dette mange ganger på visninger, par som kommer og ofte da kvinner som snakker høyt om negative ting om bo-enheten.

Snakker om standar, hvor mye som er slitt, hvor mye som nå gjøres. Tror 99% av andre på visning gjennomskuer dette og ser ned på disse folka.

Jeg, for min del, snakker gjerne enheten opp når det er slike folk på visning.

For eksempel hun sier: Uff her er det mye som må gjøres altså. Vi må pusse opp alle soverommene, renovere bad, kjøkken.

Da sier jeg: Åh her var det flott altså! Her kunne vi ha flyttet rett inn 😍

Du snakker den opp, hun snakker den ned, . Kanskje du er en søster av selgeren, hadde jeg tenkt om deg. Ikke så mye bedre, altså. 

Anonymkode: b82bd...cf5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 16.16):

Er på jakt etter ny bolig. På fellesvisning kan jeg godt ta opp med megler (helst) mens andre hører det om "feil" jeg finner. Som feks om jeg ser stokkmaur, noe er skjevt dårlig plassering av varmepumpe, bobler i maling utvendig, vond lukt, osv. Dette er bevisst fra min side, for kanskje det kan påvirke de andre til å ikke by på boligen. Er dette forkastelig, eller helt innafor? Ja, jeg ødelegger kanskje får at selger ikke får maks for boligen, men så er det jo sannheten jeg påpeker. Synspunkter? 

Anonymkode: 9664c...bc8

Det der har jeg opplevd. Det er så åpenlyst hva de/sånne som deg holder på med. Det er bare barnslig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den krabbet ut fra under boblebadet, noe som indikerer fukt.

Jeg hadde stolt så ufattelig mye mer på hva som står i salgsoppgaven enn på en tilfeldig fjomp som hevdet de så en maur...

For andre bemerkninger over "feil" som bare framstår som pirkete hadde jeg heller humret over fjotten som tydeligvis ser altfor mye på Eiendomsbrødrene enn tatt det seriøst. 

Anonymkode: 7af9a...935

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. 

Litt oppklaring. Det er snakk om å påpeke ting som IKKE er opplyst i salgsoppgaven som er vesentlig utelatt informasjon. Og det kan også være relevante spørsmål om feks det er en bratt bakke opp til huset "er det ofte en ikke klarer å kjøre opp til huset pga at bakken er glatt", eller " går brønnen ofte tom for vann", eller "er vannkvaliteten kontrollert siden det er brønn". Ting som kanskje de andre på visningen ikke har tenkt på å spørre om. 

Det er forskjell på å stille relevante spørsmål og påpeke relevante utelatte feil, enn å spille klovn, som mange her antar er tilfellet utifra kommentarene 

Tror du noen eiendomsmegler noen gang vil svare at ja, her er det ofte problemer med å komme opp med bil?

Vi andre vurderer dette selv ut fra bil- og dekkvalg og egne kjøreferdigheter (eventuelt kjenner man godt til området fra før), og de andre spørsmålene du nevner tar man selvsagt på epost slik at man har informasjonen/svarene skriftlig. 

Anonymkode: 148f1...3c7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjør er å plante et frø av usikkerhet i de rundt deg. Dette er egentlig en bra taktikk for å skremme de andre potensielle kjøpere.

Jeg hadde tatt det enda lengre og kledd meg ut som en heks (ikke sånn Halloween-greie, men Åndenes Makt-type), og påstått at jeg er et Medium og kan føle kald og negativ energi i huset, samt hinte om at noen kan ha dødd der på brutalt vis.

Jeg tenker hvis man ønsker en bolig, så bruker man alle midler man har.

Anonymkode: 27758...fc0

Hadde du oppført deg sånn på visning av huset mitt,hadde jeg vært svært kritisk til å godta eventuelle bud fra deg.

Anonymkode: 3e414...8fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker den opp, hun snakker den ned, . Kanskje du er en søster av selgeren, hadde jeg tenkt om deg. Ikke så mye bedre, altså. 

Anonymkode: b82bd...cf5

Hmm godt poeng 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det flere ganger på visning. Utrolig slitsomt 😅

Anonymkode: ce4a1...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde stolt så ufattelig mye mer på hva som står i salgsoppgaven enn på en tilfeldig fjomp som hevdet de så en maur...

Anonymkode: 7af9a...935

Jeg holdt stokkmauren i fingrene og viste den til megler (og en annen som var på visning sto tilfeldigvis det og hørte på) 😊

Ja, det er ikke bra, sa megler. Og nei, det sto ingenting om stokkmaur i salgsoppgaven

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alltid det er en sånn på visning. Veldig lett å gjennomskue🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Nå var jeg nettopp på en husvisning. Det var relativt mye som måtte gjøres med huset (dvs bokstavelig talt alt), men takstmannen var ikke engang i nærheten av alt det han burde skrevet i taksten. De latet som at huset kun trengte noen oppgraderinger og satte prisen deretter- ikke at det skulle selges til en vanlig huspris. Det var ikke priset som en totalrenovering slik som huset sto. Da jeg kom dit så jeg at grunnmuren på garasjen hadde seget ut og huset og garasjen var på vei til å bli undergravet av massene flere steder. Tomta ligger i et område med marin leire - dvs mest sannsynligvis kvikkleire i området. Ikke ett eneste ord om at grunnmurene hadde store problemer. Det måtte dreneres rundt begge, de burde vært ankret ned i fast grunn lengre ned i steinmassen pga rasfare og ødelagt grunnmur burde utbedres for å ikke være en dødsfelle (om muren var for mye forringet allerede). Til sammen var det utbedringer for over 2,2 millioner om de hadde enorm egeninnsats selv og hadde mange bekjentskaper etc. Alt innvendig måtte byttes ut, insektsangrep i alt av treverk i hele boligen (rart at alle delene fremdeles sto), elektrisk anlegg og alle rom måtte totalrenoveres. Kledning, tak måtte byttes pga råte og fuktskader. Kjeller måtte pigges opp i gulvet pga vann gjennom forringet betong, legge radonsperre og støpe. De hadde brukt avfukter over lengre tid for å få vekk det meste av vannet slik at det skulle se best mulig ut, men det hadde i det minste takstmannen fått med.  Er de heldig kan det hende de bare må bytte ut alt og beholde grunnmuren med de endringene som var der. Er de uheldige må også den rives og da må de bygge opp huset etter tek17. Prisen ville da blitt flerfoldige millioner for rivningskostnader med bortkjøring, søknader og oppbygging igjen hvorav alt måtte være nytt.

Jeg sa det høyt og klart ifra til megler at jeg ikke kom til å by pga disse tilstandene og at han burde ta kontakt med takstmannen fordi dette var slett jobb. Han fikk litt bakoversveis da jeg viste han de verste skadene må murene. Megleren tok bilder og ble småsvett. De andre på visningen hadde små barn som løp rundt og jeg sa det høyt (med vilje) tilstanden til  grunnmuren  og hva marin leire var slik at de faktisk skulle skjønne hva dette egentlig var. Alt burde vært revet der og forankret skikkelig fordi huset var rett og slett farlig slik det sto med både muren, grunnen og huset. Veien til huset bar også preg av bevegelse i grunnen så at noen turte å by uten geologundersøkelser er for meg en gåte. Huset ligger i et vernet område pga rasfare/kvikkleirefare og det skulle bygges en ny vei i nærheten som kunne gjøre massene mer ustabile. Jeg vil tippe at ingen av dem husker hva som skjedde i Gjerdrum... 

https://no.wikipedia.org/wiki/Leirskredet_i_Gjerdrum_2020

Det tikket inn bud på 400k under salgsprisen av noen som ulykkelig utvitende. De tenkte vel bare at de skulle sette på noen nye innervegger og la alt annet stå. Verste var at disse garantert hadde små barn. Folk skal være voksne og lese seg opp selv, men når de er lykkelig uvitende og ikke skjønner det som står der (eller ignorerer det) så må kanskje meglere være flinkere til å fortelle om det med mer folkelige ord og uttrykk.  

De som sier at det er så lett å gjennomskue om noen kommer med noe negativt bør kanskje ta en dobbeltsjekk i prospektet og sjekke en gang til de ulike faktorene. Er det vannskader? Er det skader på muren? Er det noe galt med bad, kledninger eller tak? Et kjapt google søk vil gi deg noen svar på hva det vil koste å gjøre det selv eller betale andre for å korrigere det. Det bør være med i kostnadene. De som bød på huset har kanskje pengene til å utbedre alt dette og pøse på med penger for å gjøre det sikkert, men ut i fra samtalene jeg overhørte fra de andre som var der var det å få det billigst mulig og kun bytte noen vegger innvendig og kanskje bytte det ene badet etterhvert.

Anonymkode: 12a11...d02

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 16.16):

Er på jakt etter ny bolig. På fellesvisning kan jeg godt ta opp med megler (helst) mens andre hører det om "feil" jeg finner. Som feks om jeg ser stokkmaur, noe er skjevt dårlig plassering av varmepumpe, bobler i maling utvendig, vond lukt, osv. Dette er bevisst fra min side, for kanskje det kan påvirke de andre til å ikke by på boligen. Er dette forkastelig, eller helt innafor? Ja, jeg ødelegger kanskje får at selger ikke får maks for boligen, men så er det jo sannheten jeg påpeker. Synspunkter? 

Jeg synes det er kult gjort at du tør, altfor mye "skjønnmaling" av objektet ved boligsalg! 

Anonymkode: 2a007...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, TS! Du sikter for lavt, ingen bryr seg om bobler i maling eller varmtluftpumpe som henger skeivt. Jeg har vært på en boligvisning der jeg påpekte frem for megleren at det ikke er sol på tomten i 6 måneder av året, og megleren måtte si seg enig men sa da at jeg måtte betale en million ekstra for tomten med solen. Vi bydde ikke på huset fordi tomten var altfor kjip, rett og slett. Men huset ble jo solgt etter en visning, noen ville ha det lell.

Anonymkode: 6f9c3...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 15.21):

Det er absolutt ikke en og en. Det er påmelding, men store grupper (iallefall på vestlandet). Vanligvis kommer alle interesserte på samme tid, kun hvis det er ekstreme mengder interesserte deler de opp. Grunnen til at de fortsatt har påmelding handler om at da har de kontaktinfo til alle allerede før visningen. Flere blir informert om bud, og flere skal lokkes til å by. 

Anonymkode: ebcf8...549

Innlandet er det også fellesvisninger. Men kan selvsagt ta kontakt for privat visning så mange ganger man ønsker.

Anonymkode: 7a346...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette gjør jeg også, men heller ubevisst fordi jeg snakker jo med mannen min når vi er på visning. Og ser vi noe dritt så sier vi det jo. Vi var på en visning på et hus med ujevne gulv, dårlig malt, stikkontaktene var altfor små i forhold til hullene, det var teipa over ting istedenfor å fikse det, det elektriske var direkte farlig, verandaen var råtten, også videre. Dette snakket vi jo om, og folk hørte det. Mannen min er utdannet innen elektro så han vet også hva han snakker om, og dette er ting mange ikke tenker på når de kjøper bolig. Boligen ble solgt, men selger måtte mye ned i pris. 

Trolltunge skrev (På 3.9.2024 den 16.50):

Er du en slik som har glede av å spolere for andre generelt?

Hva vet du egentlig om de som selger? Kanskje de står i en fryktelig vanskelig situasjon, en livskrise, og så slår du deg på brystet av å ødelegge for dem økonomisk. Smålighet, misunnelse og å være slem er å ha slike ting i seg, og jeg ser ikke noe gevinst i å være en slik person. 

Jeg driter da i om selger har det vanskelig. Er ikke mitt problem. 

Anonymkode: 0e580...d5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Haha, dette gjør jeg også, men heller ubevisst fordi jeg snakker jo med mannen min når vi er på visning. Og ser vi noe dritt så sier vi det jo. Vi var på en visning på et hus med ujevne gulv, dårlig malt, stikkontaktene var altfor små i forhold til hullene, det var teipa over ting istedenfor å fikse det, det elektriske var direkte farlig, verandaen var råtten, også videre. Dette snakket vi jo om, og folk hørte det. Mannen min er utdannet innen elektro så han vet også hva han snakker om, og dette er ting mange ikke tenker på når de kjøper bolig. Boligen ble solgt, men selger måtte mye ned i pris. 

Jeg driter da i om selger har det vanskelig. Er ikke mitt problem. 

Ja empati og å kunne oppføre seg er jammen noe dritt. 🙄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trolltunge skrev (11 minutter siden):

Ja empati og å kunne oppføre seg er jammen noe dritt. 🙄

Altså du, når jeg skal ha hus så vil jeg ha det billigst mulig. Jeg betaler ikke prisantydning når hele badet må totalrenoveres f.eks. Og jeg betaler ikke full pris om det er flere ting man må gjøre noe med. Jeg driter jo fullstendig i om selger er blitt enke, har alkoholproblemer eller bare vil ha noe større. Og jeg diskuterer det jeg observerer med mannen min. Er samme for meg om noen hører det eller ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tenkt til å påpeke feil fordi du vil ha det å skal by, så kjør på! om ikke, nei!

Anonymkode: 1bc0b...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Var på nok en visning i dag (kun fellesvisninger her jeg bor) og jeg traff på 2 som hadde samme strategi som meg. Så vi utvekslet feil vi så, som jeg så som veldig nyttig. Faktisk var han ene ganske byggekyndig og påpekte en masse, så jeg hang meg på han resten av boligen. Han hadde mer peiling en meg så det var faktisk veldig kjekt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...