Gå til innhold

Såret, lei og forbanna på veninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fas henne ut..sånne ensporede vennskapsforhold rydder jeg plass til venner der jeg betyr noe også. 

Anonymkode: 3666e...690

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (49 minutter siden):

Jeg tror du er litt for optimistisk med tanke på hennes sosiale antenner: 

Noen ganger er det bedre å si fra enn å hinte. 

Ja, Ts ( og andre ) må selvfølgelig gjøre som de vil, og tror passer. Jeg hadde prøvd å fase ut først hverfall. 

Anonymkode: 1e708...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg klarer bare ikke å ha en relasjon der det kun skal handle om henne og hennes liv og hvor mye verre traumer hun har, hvor mye mer hun tror hun vet bedre enn meg siden hun er eldre, og hun vil heller ikke ta i mot tips til hvordan å spise sunnere (hun sliter med vekten). 

Da er det mer en relasjon der hun skal få tømt seg etter noen uker og skal fortelle meg alt i detalj og stiller meg kanskje ett spørsmål, så går det bare over på henne igjen. Jeg har samme diagnoser som henne, betyr ikke at det er noen unnskyldning for å ta hensyn til hennes problemer når alt handler om henne. Hun har til og med ment at jeg har autisme, noe som jeg ikke har engang.

Anonymkode: 596b4...03b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, jeg klarer bare ikke å ha en relasjon der det kun skal handle om henne og hennes liv og hvor mye verre traumer hun har, hvor mye mer hun tror hun vet bedre enn meg siden hun er eldre, og hun vil heller ikke ta i mot tips til hvordan å spise sunnere (hun sliter med vekten). 

Da er det mer en relasjon der hun skal få tømt seg etter noen uker og skal fortelle meg alt i detalj og stiller meg kanskje ett spørsmål, så går det bare over på henne igjen. Jeg har samme diagnoser som henne, betyr ikke at det er noen unnskyldning for å ta hensyn til hennes problemer når alt handler om henne. Hun har til og med ment at jeg har autisme, noe som jeg ikke har engang.

Slutt å gi folk tips om hvordan spise sunnere. 

Anonymkode: 6a44f...947

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg antar jo hun er et normalt menneske med visse gode egenskaper, siden Ts valgte å bli venninne med henne i utganspunktet? Men at i lengden er hun litt «mye». Da hadde jeg valgt å trekke meg unna i første omgang, og sett hvordan det gikk. Da får man avstand og kontakten dabber av, men man har ikke brent noe broer dersom man risikerer å treffes i andre sammenhenger. Dersom det absolutt ikke fungerer, så må man kanskje være mer direkte. 

Dette høres for meg ikke ut som en person med normale sosiale antenner, for det første henger det ikke på greip, og for det andre er det veldig uvanlig å påstå man er smartere enn andre:

Sitat

og noen mnd senere sa hun at hun er smartere enn meg fordi hun for det første er hun 6 år eldre enn meg og at det var fordi hun fulgte ikke med på politikk og samfunnsprobroblemer og siden jeg gjorde det så er jeg automatisk mindre smart enn henne. "Hun har vært gjennom den fasen når hun var like gammel som meg

Anonymkode: 27b01...1b1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette høres for meg ikke ut som en person med normale sosiale antenner, for det første henger det ikke på greip, og for det andre er det veldig uvanlig å påstå man er smartere enn andre:

Anonymkode: 27b01...1b1

I så fall ville jeg hverfall skydd unna en direkte konfrontasjon - det må jo bare bli drama? 😂 men igjen, alle må jo gjøre som de vil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 17.46):

Slutt å gi folk tips om hvordan spise sunnere. 

Men når hun snakker om vekten sin hver uke og går opp 2 kg og går ned 2 kg og går opp igjen 5 kg, da er det vel normalt å gi råd? Siden jeg ikke vet hva jeg skal si når hun sier det om vekt og hvor mye hun har spist og at vi må trene sammen men at hun spiser kun mat fra foodora. 

Da tenker jo jeg at jeg kan si du kan jo prøve å spise det og det istedenfor, men når jeg gir råd så sier hun at hun ikke tåler den og den maten. Jeg bryr meg ikke egentlig, men føles som hun hinter til det da, hva skal man si liksom bra for deg 😅 Høres ut som jeg ikke bryr meg da. Men men, jeg tar avstand fra folk som bare snakker om seg selv hele tiden og at jeg må se på henne mens hun snakker. Nei takk, orker ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dumpet en sånn venninne. Prøvde først gohsting men slapp ikke unna med det. Så da måtte jeg si det som det var, dessverre. Da var jo jeg verdens største drittsekk som hun ikke kunne stole på. Så til og med det klarte hun å vri over på seg selv😂 angrer ikke et sekund på at jeg avsluttet det. Det er ikke alle vennskap som er gode for oss dessverre.

Anonymkode: bb040...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner vi samme person? Hadde ei venninne som er eksakt som hun du beskriver bare at hun er over 60. Hun flyttet heldigvis slik at kontakten fadet naturlig av seg selv. 

Vet ikke annet råd enn at du begrenser kontakten og heller bruker tiden din på andre mennesker som ikke spiser deg opp.

Anonymkode: af6f0...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men når hun snakker om vekten sin hver uke og går opp 2 kg og går ned 2 kg og går opp igjen 5 kg, da er det vel normalt å gi råd? Siden jeg ikke vet hva jeg skal si når hun sier det om vekt og hvor mye hun har spist og at vi må trene sammen men at hun spiser kun mat fra foodora. 

Da tenker jo jeg at jeg kan si du kan jo prøve å spise det og det istedenfor, men når jeg gir råd så sier hun at hun ikke tåler den og den maten. Jeg bryr meg ikke egentlig, men føles som hun hinter til det da, hva skal man si liksom bra for deg 😅 Høres ut som jeg ikke bryr meg da. Men men, jeg tar avstand fra folk som bare snakker om seg selv hele tiden og at jeg må se på henne mens hun snakker. Nei takk, orker ikke mer.

Nei, aldri gi råd om hvordan spise sunnere. Heller si "det er et kjedelig tema, jeg vil ikke snakke om vekt og kropp". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når noen sier at de ikke tåler den og den maten så er det sannsynligvis sant. Du er ikke en helgen selv TS

Anonymkode: bb109...6c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei venninne som var litt som din, TS. Heldigvis har hun flytta ganske langt unna. Da jeg blant annet fortalte henne om et nært familiemedlems alvorlige helsetilstand og at jeg var redd for at vedkommende skulle dø, babla hun bare videre om seg og sitt eget. Det var da jeg tok beslutningen om å gradvis kutte henne ut. 

Anonymkode: 5878e...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 12.14):

Jeg er så sint og irritert på ene veninnen min for tiden, det har vært slik i over ett år nå. Har kjent henne i rundt 3 år, problemet mitt med henne er at hun prater bare om seg selv. For eksempel så snakker hun om familien sin som jeg ikke vet hvem er engang, snakker om sine tantebarn, hvor mye adhd ene tantabernet hennes har, hvor mye adhd hun har, hun sier alltid når hun har fått mensen og hvor mye hun blør. 

MEN det verste er at hun har kommet med små stikk, det første hun sa var at hun tror hun har det verre enn meg, og noen mnd senere sa hun at hun er smartere enn meg fordi hun for det første er hun 6 år eldre enn meg og at det var fordi hun fulgte ikke med på politikk og samfunnsprobroblemer og siden jeg gjorde det så er jeg automatisk mindre smart enn henne. "Hun har vært gjennom den fasen når hun var like gammel som meg" 

Og hvis jeg for eksempel sier at det er masse vind ute og kaldt i dag så kan hun plutselig si før jeg er ferdig med setningen: Jaja, men sånn er det når det er dårlig vær, da er det sånn og sånn og sånn. Så sier jeg: Åå det er så digg med vind i ansiktet når det er sånn vær. Så begynner hun bare å snakke om noe helt annet uten at jeg får svare, hun bare snakker og snakker og snakker om seg og sitt liv, hun har ALDRI spurt meg om familien min, ikke søskene mine engang, men jeg må følge med på henne nær hun snakker om familie. 

Sist gang jeg konfronterte henne begynte hun å hylgrine, og da måtte jeg bli ydmyk..jeg er egentlig konfliktsky. 

Jeg vil ikke være venn med henne lengre, men hvordan skal jeg gjøre det?

Hun tar alt personlig og vil ikke ta i mot råd. Hun vil henge hver uke, men det vil ikke jeg, jeg går på skole og jobber og hun gjør ingenting.

Beklager for litt rotete tekst er bare så frustrert og sliten av henne.

Svar på spørsmålet om hvordan avslutte vennskapet - send en melding at du ikke ønsker denne relasjonen mer. Enkelt og greit 🤷

Men var det egentlig det du var ute etter? 

Nå skal jeg være litt hard mot deg. Det er ikke for å kritisere deg, dytte deg ned eller være slem. Men noen ganger er realiteten hard og tøff. 

Hvorfor er du venn med henne? Virker mer som en usunn relasjon dere begge er avhengig av på en merkelig måte. 

Du har jo satt deg i denne situasjonen av en grunn. Hvorfor har du vært venn med henne i 3 år når hun bare tar og tar, også klager du på henne. Det er jo du som lar henne behandle deg sånn. Du lager et problem som egentlig ikke er der ts. Det er ikke hun som er problemet for deg. 

En mer relevant problemstilling og spørsmål her hadde vært: Jeg har blitt i et 3 år langt vennskap med en som bare tar energien min og skjønner ikke hvorfor jeg lar meg bli behandlet sånn? Og hvorfor klarer jeg ikke å bryte ut av dette? Noen gode tips og råd på hvordan jeg kan styrke selvfølelsen slik at jeg ikke havner her igjen? 

Det du skriver her handler mer om alt hun gjør galt. Et sånt vennskap burde være det enkleste å avslutte og ingen hokus pokus. 

Det beste rådet jeg kan gi er å ta ansvar for ditt eget liv. Da vil livet bli så mye bedre. 

Anonymkode: 5b3e9...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 13.21):

Enig. Jeg har aldri «slått opp» med en venninne, og kan ikke se for meg å gjøre det med mindre det var noe voldsomt dramatisk. Å fase noen ut går relativt raskt dersom man bare er konsekvent. Jeg føler det høres veldig merkelig ut å si ting sånn direkte med mindre man absolutt må, unødvendig sårende også. Men har sett i flere slike tråder at folk skriver «si det rett ut», så mulig det er normen nå? 

Jeg er i utgangspunktet enig i at det kan «fases ut» - men noen forstår ikke det og fortsetter å ta kontakt. Da er det bedre å si «jeg ønsker ikke lenger å ha en relasjon til deg» eller lignende. Jeg har selv gjort det, fordi jeg ikke orket ei venninne lenger. Jeg forsøkte å fase henne ut, men ettersom hun stadig tok kontakt, fant jeg ut at for min egen del måtte jeg bare si takk og farvel. Fordi vi bor langt fra hverandre gjorde jeg det skriftlig. Mener selv at jeg var høflig og ikke anklagende i min avslutning av vennskapet. For meg var iallfal dette den riktige måten å gjøre det på, iallfall i akkurat dette tilfellet. Noen mennesker må ha det dirkete at man ikke vil mer, de forstår ikke «fase ut». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tufsla&Vifsla skrev (12 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig i at det kan «fases ut» - men noen forstår ikke det og fortsetter å ta kontakt. Da er det bedre å si «jeg ønsker ikke lenger å ha en relasjon til deg» eller lignende. Jeg har selv gjort det, fordi jeg ikke orket ei venninne lenger. Jeg forsøkte å fase henne ut, men ettersom hun stadig tok kontakt, fant jeg ut at for min egen del måtte jeg bare si takk og farvel. Fordi vi bor langt fra hverandre gjorde jeg det skriftlig. Mener selv at jeg var høflig og ikke anklagende i min avslutning av vennskapet. For meg var iallfal dette den riktige måten å gjøre det på, iallfall i akkurat dette tilfellet. Noen mennesker må ha det dirkete at man ikke vil mer, de forstår ikke «fase ut». 

Jeg forstår at man av og til ikke kommer utenom å måtte være mer direkte, som jeg også skrev « med mindre man absolutt må».  Jeg tror likevel dette hører til sjeldenhetene. Og som du selv skriver forsøkte du jo å fase henne ut først. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...