Gå til innhold

Er dette et godt studieteknikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar opp fag, og fagene er lesefag. Jeg har aldri hatt noe studieteknikk, og har aldri brydd meg noe særlig om skole. Men nå prøver jeg å få gode karakterer. 

Når jeg ser gjennom et kapittel i boka blir jeg håpløs for jeg tenker «hvordan i h skal jeg huske på alt dette og lære meg det?»

Det jeg gjør nå, som jeg håper funker og jeg gjør rett i, er å skumlese gjennom kapittelet, og på slutten av siden så står det alle begreper man burde kunne etter endt kapittel. Jeg fokuserer på de, og lager flashcards med begrepene. Er dette nok? Lærer jeg det jeg burde lære med denne teknikken? Ellers så aner jeg ikke hvordan jeg skal huske hver eneste kapittel jeg leser…

Anonymkode: 95716...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke fag er det du tar? Litt lettere å gi råd utifra det.

Jeg syns det hjelper å snakke høyt om temaer, evt. skrive sammendrag. Er det f.eks. historie du tar opp, så er det viktig å kunne se sammenhenger mellom ulike tidsperioder. Det er viktigere enn å huske årstall o.l. Hva var årsaken til første verdenskrig? Hva var konsekvensene? Hva har første verdenskrig med andre verdenskrig å gjøre? 

Aldri brukt flashcards selv, men skulle jeg gjort det ville jeg nok ha prøvd å snakke høyt rundt stikkordet du har skrevet før jeg snudde rundt på kortet for å se om det ble rett.

Anonymkode: 670bb...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke fag er det du tar? Litt lettere å gi råd utifra det.

Jeg syns det hjelper å snakke høyt om temaer, evt. skrive sammendrag. Er det f.eks. historie du tar opp, så er det viktig å kunne se sammenhenger mellom ulike tidsperioder. Det er viktigere enn å huske årstall o.l. Hva var årsaken til første verdenskrig? Hva var konsekvensene? Hva har første verdenskrig med andre verdenskrig å gjøre? 

Aldri brukt flashcards selv, men skulle jeg gjort det ville jeg nok ha prøvd å snakke høyt rundt stikkordet du har skrevet før jeg snudde rundt på kortet for å se om det ble rett.

Anonymkode: 670bb...0dd

Jeg tar opp sosiologi og sosialantropologi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne definisjonene eller begrepene er jo bare en del av faget. For å få god karakter må man som regel også kunne reflektere over faget. Man må kunne se både sammenhenger og motsetninger, og vurdere hvorfor eller hvordan det er blitt slik. 

Jeg synes likevel du er inne på mye bra:

• flashcards kan være en god teknikk, men de må inneholde mer enn begrepene
  • å skumlese for å skaffe seg oversikt er en god teknikk for mange, men skal man få god karakter må man bruke oversikten til å gå i dypet på de viktige temaene etterpå
  • siden det står i læreboka hva man skal ha lært etter hvert kapittel er det lurt å bruke dette, for det er jo disse tingene som blir ansett som mest viktig i hvert kapittel

Anonymkode: 8cd97...38e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spørsmål på slutten av kapittelet? I så fall svar på spørsmålene.  Kan du ikke svarene på spørsmålene i boka så slå det opp. Er du usikker på om du har riktig svar så slå det opp. 

Er det ingen spørsmål i boka så sjekk tidligere eksamensoppgaver. Bruk boka til å løpe oppgavene FØR du sjekker fasiten om fasiten ligger tilgjengelig sammen med eksamensoppgavene. Det man lærer av er å jobbe med fagene. Det er da man ser hva man kan og ikke kan. Om man kun sjekker fasiten så er det lett å lure seg til å tro at man kan mer enn man kan. 

Anonymkode: dfaf9...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er nok å kunne begreper. Ihvertfall ikke for en god karakter. Du må lese hele kapittelet for å forstå sammenhengen. Prøv å finne spørsmål som hører til faget og det aller beste er gamle eksamen som du kan se på. da får du et innblikk i hva som forventes av deg. Ellers som kan du se om det allerede finnes flashcards på nettsiden Studocu. Du kan også bruke AI til å hjelpe deg å lage og svare på spørsmål knyttet til faget, så kan du lære av det. 

Anonymkode: 9a576...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom meg greit gjennom studiet ved å starte hvert emne med å kjøpe kompendium med siste års eksamensoppgaver, og A-besvarelser. Da var hjernen forberedt på hva den skulle merke seg særskilt i forelesninger og i bøker. 

Anonymkode: da36b...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kom meg greit gjennom studiet ved å starte hvert emne med å kjøpe kompendium med siste års eksamensoppgaver, og A-besvarelser. Da var hjernen forberedt på hva den skulle merke seg særskilt i forelesninger og i bøker. 

Anonymkode: da36b...944

Hvor kjøper du kompendium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...