Gå til innhold

Alkoholiker, avruse seg hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde aldri oppsøkt "profesjonell" hjelp for mine problemer om jeg hadde ant. dette innebar at jeg kunne miste lappen uten grunn. Jeg var avholdende da mitt sertifikat ble truet, samt har plettfri vandel og har aldri vist risikabel adferd som sjåfør. Min oppfatning er at rusbehandling er rennesteinen av psykisk hjelp, der behandlere fritt kan misbruke både tillitt og makt uten noen konsekvenser.

Anonymkode: eedd0...abf

Ikke mitt inntrykk. Jeg har fått fantastisk hjelp fra dyktige fagfolk som har hatt enorm positiv effekt på livet mitt. All ære til gode drivende dyktige fagfolk innenfor rusbehandling.

Anonymkode: 4c8ba...e2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venn av meg dro på avrusning for å slutte med hasj og kokain. Et av vilkårene for å få behandling, var at han måtte gi fra seg førerkortet. 

Dette var standard. Han eide ikke bil oh kjørte aldri, så han tenkte ikke over det. 

Behandlingen var bra, han har ikke tatt narkotika siden. Tre år siden nå. Han har heller ikke fått tilbake førerkortet. 

Dette fordi han må levere helt rene rusprøver hver måned i seks måneder. Og det er jo alltid noe som skjer som involverer alkohol, som også regnes som rusmiddel. 

Anonymkode: edb65...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ingen automatikk i dette. Jeg har selv vært inneliggende pasient på rehab og flere av mine medpasienter har både kjørt til rehab og kjørt hjem igjen ved utskrivning. 

Det er trist at dette henger som en konsekvens-skygge som blir en fare ved å få hjelp. Jeg vil uansett si at de månedene uten lappen til en får den igjen er ingenting i forhold hvordan livet i avhengighet er. Og spesielt de første dagene hvor en går av alkohol, som er kritiske i forhold til liv og helse.

Anonymkode: 4c8ba...e2c

Det var rart. Tviler på at det er sant.

Ifølge forskrift om førerkort har legen en varslingsplikt. Hvis legen får vite at pasienten er avhengig av alkohol, plikter legen å rapportere dette og pasienten risikerer å miste førerkortet i mist seks måneder. Det gjelder også selv om pasienten aldri har kjørt bil i alkoholpåvirket tilstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er kjipt å miste førerkortet. Men Når jeg selv kjører bil med barna bak så ønsker jeg ikke at myndighetene tar risikoer når det gjelder hvem som skal ha kjørerett.

Alvorlige bilulykker og rus går hånd i hånd. 

Det er det samme som å ikke få kjøre med epilepsi eller hjernedrypp. Det øker sjansen for farlig kjøring. 

Anonymkode: 1fa52...f1b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner det er kjipt å miste førerkortet. Men Når jeg selv kjører bil med barna bak så ønsker jeg ikke at myndighetene tar risikoer når det gjelder hvem som skal ha kjørerett.

Alvorlige bilulykker og rus går hånd i hånd. 

Det er det samme som å ikke få kjøre med epilepsi eller hjernedrypp. Det øker sjansen for farlig kjøring. 

Anonymkode: 1fa52...f1b

Ingen vil kræsje med en som kjører som rusa, men reglene nå sier at du kan feste hver lørdag, være nykter ellers og så få fratatt førerkortet.

Konsekvensen blir da at folk som trenger hjelp IKKE søker hjelp fordi de er «velfungerende nok» og så øker sjansen for at ting sklir ut og man kanskje på sikt ender med å kjøre rusa.

Hvis mistanken er at man ruskjører så er greit å ta førerkortet, men når legen vet man har det kontrollert og man kan bevise det så er det ingen vits i å ta førerkortet.

Anonymkode: 438f5...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol abstinenser kan være farlig. Snakk med fastlege før du starter avrusning. Vet at lege kan behandle med blant annet vival e.l og tiamin (b vitaminer).  Dette kan hjelpe deg gjennom den verste perioden. Jeg vet flere som har gått gjennom dette uten å miste lappen.

Anonymkode: fb086...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 18.01):

Ikke mitt inntrykk. Jeg har fått fantastisk hjelp fra dyktige fagfolk som har hatt enorm positiv effekt på livet mitt. All ære til gode drivende dyktige fagfolk innenfor rusbehandling.

Anonymkode: 4c8ba...e2c

Så bra for deg. Institusjonen jeg var utsatt for møtte pasienter som kriminelle, voldelige fyllekjørere: for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: eedd0...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (På 3.9.2024 den 10.53):

Kalles cold turkey. Du bare stopper. Lås deg inn hjemme og ha masse snacks, mat, smertestillende, filmer, musikk, bøker. Start gjerne på en lørdag etter stengetid, så har du ikke mulighet til å kjøpe noe før mandag morgen.

Etter noen få dager er det meste gjort. Men da starter den virkelig jobben. Nå må du unngå det som trigget drikkingen. Så du bør finne andre metoder for "rus". Det kan være trening, jobb osv. 

Er du en som er ekte avhengig vil du kunne oppleve at du nå blir avhengig av andre ting. Så får du vurdere om dette er skadelig avhengighet eller ikke. 

Lykke til!

Bør absolutt ikke gå cold turkey på alkohol. En av grunnene til at polet var åpent under covid. Alkoholabstinens kan potensielt være dødelig, så trappe gradvis ned og gjerne med medikamentell støtte

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Alkohol abstinenser kan være farlig. Snakk med fastlege før du starter avrusning. Vet at lege kan behandle med blant annet vival e.l og tiamin (b vitaminer).  Dette kan hjelpe deg gjennom den verste perioden. Jeg vet flere som har gått gjennom dette uten å miste lappen.

Anonymkode: fb086...07f

Zwish skrev (8 minutter siden):

Bør absolutt ikke gå cold turkey på alkohol. En av grunnene til at polet var åpent under covid. Alkoholabstinens kan potensielt være dødelig, så trappe gradvis ned og gjerne med medikamentell støtte

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 8.13):

Alkoholabstinens kan man få delir av og dø av. Du bør trappe ned eller få tak i noe benzo. Det er tryggeste måte, helst i samarbeid med lege.

Anonymkode: 9b59a...4e8

Man kan i teorien det, men med det omfanget TS beskriver er dette et EKSTREMT usannsynlig utfall. Det er heller ikke slik at man bare plutselig faller om og dør, dersom man får fysiske symptomer er det faktisk ikke verre enn at man avbryter forsøket. Jeg er absolutt for at det kan gis medikamentell støtte til behandling av alkoholavhengighet, men da vil det alltid være en fare for at en avhengighet byttes ut med en annen, så det er helt greit å prøve uten først. Benzodiasepiner er ekstremt vanedannende, kanskje mer enn alkohol.

Jeg tok selv et oppgjør med mitt alkoholmisbruk etter å ha drukket betydelige mengder alkohol, mer eller mindre hver dag i 10 år. Det var skremmende å plutselig skulle være edru og det var tungt de første dagene, og ja, det var vanskelig, men jeg merket aldri noen fysiske symptomer. I alle fall ikke noe som var verre enn at de like gjerne kunne være psykosomatisk. Jeg kjenner mange som har vært i samme situasjon som meg, og ingen jeg kjenner har opplevd fysiske symptomer.

I teorien er det kanskje bedre å trappe ned, men for min del var det såpass vanskelig å stoppe f.eks. etter 2-3 øl at det aldri var noe alternativ. Det finnes sikkert de som har en annen erfaring, men det fungerer i alle fall ikke for meg. Det var også vanskeligere å få sove når jeg var lett brisen kontra når jeg var helt edru, noe som overrasket meg siden en stor del av grunnen til at alkoholinntaket tok overhånd faktisk var problemer med å få sove.

TS, jeg kjenner så indelig godt frykten for å bli edru og hvor lett det er å finne unnskyldninger eller og utsette, men jeg foreslår at du bare prøver, du har faktisk ingenting å tape på det. Sørg for å ha en plan for hva du skal gjøre når angsten eller tankekjøret kommer. Dette varierer fra person til person, men for mange hjelper det å gå tur eller trene, men hva du gjør er egentlig mindre viktig.

Anonymkode: 20cd4...131

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (På 3.9.2024 den 10.53):

Kalles cold turkey. Du bare stopper. Lås deg inn hjemme og ha masse snacks, mat, smertestillende, filmer, musikk, bøker. Start gjerne på en lørdag etter stengetid, så har du ikke mulighet til å kjøpe noe før mandag morgen.

Etter noen få dager er det meste gjort. Men da starter den virkelig jobben. Nå må du unngå det som trigget drikkingen. Så du bør finne andre metoder for "rus". Det kan være trening, jobb osv. 

Er du en som er ekte avhengig vil du kunne oppleve at du nå blir avhengig av andre ting. Så får du vurdere om dette er skadelig avhengighet eller ikke. 

Lykke til!

Et livsfarlig råd. Du kan ikke bare stoppe å drikke når du er skikkelig alkoholiker, da kan du dø.

Anonymkode: eacab...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...