AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Del Skrevet 3. september 2024 Jeg og mannen vurderer førstegangskjøp av en leilighet i borettslag på Romsås - god størrelse og relativt nyoppusset og veldig innenfor vårt budsjett. Mannen er oppvokst i et område i nærheten og har bare gode erfaringer med det, og har fortsatt familie som bor der. Men min mamma bor på vestkanten og er livredd for at vi skal kjøpe bolig i en belastet bydel, være omringet av kriminalitet og at vi aldri skal få solgt igjen fordi ingen vil bo på Romsås. Og selv om jeg i utgangspunktet var komfortabel med tanken, må innrømme at det er bittelitt vanskelig å ikke bli påvirket når hun konstant kommer med alle mulige farer og bekymringer. Helst vil mamma at vi skal flytte i nærheten av henne, men der har vi ikke råd til noe som oppfyller våre kriterier og ønsker. Mannen og jeg er begge tidlig i 30-årene og har ingen barn, og vi vil heller ikke ha barn i fremtiden. Anonymkode: 2c438...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #2 Del Skrevet 3. september 2024 Jeg har ikke bodd der, men jeg drar opp dit ofte for å gå tur i Lillomarka. Det ser fredelig og fint ut, synes jeg. Fin beliggenhet inntil marka. Anonymkode: e1911...603 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Del Skrevet 3. september 2024 Romsås? Ikke faen. Anonymkode: aeb99...10f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Del Skrevet 3. september 2024 Tja, moren din har jo kanskje et poeng hva angår videresalgsverdi av leiligheten. Den generelle oppfatningen er vel i mange tilfeller at det ikke er et sted man vil bo om man har mulighet til å bo et annet sted. Er opprinnelig fra Oslo øst/Groruddalen selv, og ville ikke kjøpt noe på Romsås om jeg kunne slippe. Anonymkode: bd240...394 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Del Skrevet 3. september 2024 Har aldri bodd på Romsås, så jeg kan ikke uttale meg. Fordelen med Romsås er at det ligger landlig til med nærhet til marka og fantastiske turmuligheter. I tillegg er det veldig rimelig å bo der. Men det er jo gjerne en grunn til at det er rimelig. Det er ikke vanskelig å selge bolig på Romsås, jeg ser de går fort. Men det er vesentlig lavere verdiøkning der enn i andre bydeler. For meg er t-banestasjonen alene grunn nok til å ikke flytte dit, jeg ville følt meg sårbar av å stå i grotta der alene på kveldstid. Nå er det helt sikkert mange som trives på Romsås og er uenig i det jeg skriver. Dere må nesten finne ut selv, bruk magefølelsen. Jeg personlig ville heller flyttet lenger ned i dalen, f.eks Kalbakken. Eller heller valgt Haugerud, Oppsal, og heller bodd litt mindre. Beliggenheten er ekstremt viktig, størrelse på førstegangsbolig, ikke så viktig. Anonymkode: bd2c7...238 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Del Skrevet 3. september 2024 Har jobbet på senteret, det var bare utlendinger som bodde der og et veldig tøft miljø. Hadde aldri kjøpt leilighet der! Anonymkode: eb28c...722 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Del Skrevet 3. september 2024 Lytt til din mor. Romsås er er dårlig område i Oslo. Det var der en 15 år gammel gutt slo ned en rektor på skolen. Rektor tør ikke ta t-banen lenger. Anonymkode: b023d...832 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Del Skrevet 4. september 2024 Jeg ville ikke valgt Romsås viss dere har mulighet til å kjøpe et annet sted. Viss dette er et av de eneste stedene dere har råd til i Oslo så hadde jeg kjøpt for å komme inn på markedet. Med den ambisjonen om å bo der maks 3 år. Med barn i skolealder ville jeg ikke bodd der. Det som er fint med Romsås er at det ligger ved t-banen så pendling til sentrum er enkelt i tillegg er det i nærheten av naturen. Veldig pent område men svært belastet. Oslo øst har mange gode områder å bosette seg hvor prisene er lavere enn Romsås. Hellerud, Tveita, Godlia, Haugerud, Oppsal, Ulsrud, Manglerud, Lambertseter for å nevne noen. Anonymkode: 4fd16...59a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #9 Del Skrevet 4. september 2024 Jeg ville aldri bodd på Romsås om jeg så fikk betalt for å bo der. Nei. Det er et belastet område. Grusomt sted. Jeg vokste opp der og har aldri sett meg tilbake etter at jeg endelig kunne flytte derfra da jeg ble gammel nok. Finn noe annet. Anonymkode: fe581...36f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #10 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg og mannen vurderer førstegangskjøp av en leilighet i borettslag på Romsås - god størrelse og relativt nyoppusset og veldig innenfor vårt budsjett. Mannen er oppvokst i et område i nærheten og har bare gode erfaringer med det, og har fortsatt familie som bor der. Men min mamma bor på vestkanten og er livredd for at vi skal kjøpe bolig i en belastet bydel, være omringet av kriminalitet og at vi aldri skal få solgt igjen fordi ingen vil bo på Romsås. Og selv om jeg i utgangspunktet var komfortabel med tanken, må innrømme at det er bittelitt vanskelig å ikke bli påvirket når hun konstant kommer med alle mulige farer og bekymringer. Helst vil mamma at vi skal flytte i nærheten av henne, men der har vi ikke råd til noe som oppfyller våre kriterier og ønsker. Mannen og jeg er begge tidlig i 30-årene og har ingen barn, og vi vil heller ikke ha barn i fremtiden. Anonymkode: 2c438...d75 Mammaen din er vel kanskje redd for alt som er øst for Majorstua? Det er mange fine steder på Østkanten, og som voksen er det nok mulig å trives de aller fleste steder - men trenger jo ikke så mye mer enn å like området og at de nærmeste naboene er hyggelige. Dessverre er mange barne- og ungdomsmiljøer i Groruddalen og Oslo sør preget av kriminalitet, ressurssvake folk og mange på nav - gjerne der det er innvandrertett. Hvis dere tenker å få barn der dere skal bo ville jeg ikke valgt Romsås. Da er det bedre med bydel Østensjø. Nordstrand er snobbete, men tipper mammaen din ville likt seg der. Anonymkode: 1bb53...128 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 4. september 2024 #11 Del Skrevet 4. september 2024 Hadde ikke flyttet til Romsås om jeg fikk en gratis leilighet der engang. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #12 Del Skrevet 4. september 2024 Hei. Jeg har bodd på Romsås i over 16 år. Med mann og barn. Vi er helt Norske. Dette sier jeg fordi det er IKKE lett å være Norsk her, Ikke flytt til Romsås hvis du ikke må! Spesielt ikke hvis du har barn/skal ha barn. Her er det bare utlendinger, og 2 veldig dårlige skoler. Dårlig miljø for barna. Og alt er lagt opp for at utlendinger skal ha det bra, tilogmed lærere sier det rett ut til oss at våre "hvite/Norske" barn ikke får den utdanningen de trenger/burde få. Det finnes gode flinke ildsjeler her altså, men de drukner dessverre i all kriminaliteten og den dårlige oppførselen/oppdragelsen som utlendingene drar med seg. Jeg drømmer om å komme meg bort fra Romsås! Vil absolutt ikke bo her mer, og vil for all del få ungene mine bort herfra! Anonymkode: 615a7...22b 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #13 Del Skrevet 4. september 2024 Bodd på Romsås i 20 år, kjøpte første leilighet ved en tilfeldighet(skulle bare ha et par år og solgte med god gevinst)eilighet nummer 2 ble kjøpt fordi vi ikke ønsket å bo noe annet sted. (Økonomien vår tilsier at vi ikke behøver å låse oss til dette området fordi det er "bilig"). I min oppgang,og oppgangene rundt har folk bodd siden det ble bygget, og flytter ut når de må på gamlehjem eller dør. Hyggelige hardtarbeidende naboer som ikke tar ting så høytidelig,men stiller opp når det trengs og passer på området sitt. Fremsnakking av Romsås er stort sett forbeholdt oss som bor her, og når resten av byen har et annet inntrykk får vi stort sett være i fred. Er etnisk norsk hvis det har betydning , med barn og kone. Mitt barn vil bo på Romsås når høyere utdanning er ferdig, og det er godt mulig at den leiligheten blir finansiert hjemmefra. Hadde ikke nølt med å flytte dit, i verste fall er det bare å selge etter et par år, og ja ,leilighetene går fort. Positivt: Folka som bor her Kort vei til marka / tbanen Butikker og servicetilbud i nærheten Negativt Litt høy husleie Skolene, mange er fornøyde også,men endel løser det ved skoler andre steder eller privatskole. Noen bøllefrø av ungdom, de fleste e skikkelige. Problemer med ungdom vil man finne overalt i byen, i motsetning til feks på Majorstua er man her som oftest klar over utfordringene. Anonymkode: eeb73...e96 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #14 Del Skrevet 4. september 2024 23 hours ago, AnonymBruker said: Tja, moren din har jo kanskje et poeng hva angår videresalgsverdi av leiligheten. Den generelle oppfatningen er vel i mange tilfeller at det ikke er et sted man vil bo om man har mulighet til å bo et annet sted. Er opprinnelig fra Oslo øst/Groruddalen selv, og ville ikke kjøpt noe på Romsås om jeg kunne slippe. Anonymkode: bd240...394 Nei, tvert imot. Det er ingenting som tyder på at etterspørsel etter bolig i Oslo vil synke de kommende årene, rett og slett fordi det bygges alt for lite nytt sammenlignet med tilflytting til hovedstaden (som skyldes både sentraliseringstendenser generelt, og i tillegg innvandring). Man har mye større sjanse for god fortjeneste av boligsalg når man kjøper bolig i områder i Oslo som fortsatt er relativt rimelige. Kjøper man et sted som allerede er dyrt, vil man gå glipp av mulig prisvekst. 17 hours ago, AnonymBruker said: Har aldri bodd på Romsås, så jeg kan ikke uttale meg. Fordelen med Romsås er at det ligger landlig til med nærhet til marka og fantastiske turmuligheter. I tillegg er det veldig rimelig å bo der. Men det er jo gjerne en grunn til at det er rimelig. Det er ikke vanskelig å selge bolig på Romsås, jeg ser de går fort. Men det er vesentlig lavere verdiøkning der enn i andre bydeler. For meg er t-banestasjonen alene grunn nok til å ikke flytte dit, jeg ville følt meg sårbar av å stå i grotta der alene på kveldstid. Nå er det helt sikkert mange som trives på Romsås og er uenig i det jeg skriver. Dere må nesten finne ut selv, bruk magefølelsen. Jeg personlig ville heller flyttet lenger ned i dalen, f.eks Kalbakken. Eller heller valgt Haugerud, Oppsal, og heller bodd litt mindre. Beliggenheten er ekstremt viktig, størrelse på førstegangsbolig, ikke så viktig. Anonymkode: bd2c7...238 Kalbakken har et helt annet gentrifiseringsnivå enn Romsås, og boligene er dertil i en helt annen prisklasse. Det smarte med å kjøpe på Romsås, er at man kan få bolig til en billig penge før gentrifiseringen. Fordelen med å kjøpe på Kalbakken, er at man bor i et mindre belastet miljø. Så får man vurdere hva som er viktig for en, og hva man har råd til. Hva gjelder det t-banestoppet, så er det jo utformingen en arkitektonisk perle! Stasjonen er tegnet av Håkon Mjelva, og er en av få (to?) t-banestasjoner med naturlige fjellvegger. Forstår at det kan være ekkelt å vandre rundt som kvinne alene på nattestid på Romsås, men det er ikke t-banestasjonen sin feil.😅 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ikke valgt Romsås viss dere har mulighet til å kjøpe et annet sted. Viss dette er et av de eneste stedene dere har råd til i Oslo så hadde jeg kjøpt for å komme inn på markedet. Med den ambisjonen om å bo der maks 3 år. Med barn i skolealder ville jeg ikke bodd der. Det som er fint med Romsås er at det ligger ved t-banen så pendling til sentrum er enkelt i tillegg er det i nærheten av naturen. Veldig pent område men svært belastet. Oslo øst har mange gode områder å bosette seg hvor prisene er lavere enn Romsås. Hellerud, Tveita, Godlia, Haugerud, Oppsal, Ulsrud, Manglerud, Lambertseter for å nevne noen. Anonymkode: 4fd16...59a Prisene er vitterlig ikke lavere på disse stedene enn på Romsås! Lurer på hvorfor du tror det? Både Tveita, Godlia, Oppsal, Ulsrud og Manglerud har mye høyere boligpriser enn Romsås, og egentlig hele Groruddalen. Ifølge statistikk fra Oslo kommune (fra 2023), er gjennomsnittlig kvm-pris på Romsås 49 700kr, mens det på Manglerud er 76 200kr. Se bilder under. Ingen områder i bydel Østensjø er billigere enn Romsås i disse tabellene. TS: Jeg tror det er fine ting ved å bo på Romsås. Nært marka og naturen, nært T-bane slik at du lett kommer deg til sentrum. I tillegg er prisnivået lavt i Oslo-sammenheng, og det høres ut som en mulig inngang for dere på boligmarkedet. Det er også en mulighet for at prisene kan stige mer på romsås enn andre steder, slik prisveksten har vært langs markagrensa på østkanten de siste tiårene. Samtidig er det to faktorer som ville gjort meg skeptisk: 1) Barn og skolekrets. Jeg ville undersøkt skolekretser osv nøye om jeg hadde bsrn og vurderte romsås. Det høres ikke ut som om barn er aktuelt for dere, så forsvinner det «problemet». 2) Sikkerhet som kvinne. Dersom du er glad i å være sent ute i festlige sammenhenger, og dermed ofte må komme deg hjem alene på nattestid, ville jeg tenkt nøye gjennom valget om å flytte til Romsås. Fæle ting (voldtekt) kan skje mot kvinner over alt, men man er åpenbart mer utsatt i visse strøk/områder. (Som barnløs mann ser jeg altså mest fordeler med å flytte til romsås😅) Anonymkode: 561dd...7ab 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #15 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, tvert imot. Det er ingenting som tyder på at etterspørsel etter bolig i Oslo vil synke de kommende årene, rett og slett fordi det bygges alt for lite nytt sammenlignet med tilflytting til hovedstaden (som skyldes både sentraliseringstendenser generelt, og i tillegg innvandring). Man har mye større sjanse for god fortjeneste av boligsalg når man kjøper bolig i områder i Oslo som fortsatt er relativt rimelige. Kjøper man et sted som allerede er dyrt, vil man gå glipp av mulig prisvekst. Kalbakken har et helt annet gentrifiseringsnivå enn Romsås, og boligene er dertil i en helt annen prisklasse. Det smarte med å kjøpe på Romsås, er at man kan få bolig til en billig penge før gentrifiseringen. Fordelen med å kjøpe på Kalbakken, er at man bor i et mindre belastet miljø. Så får man vurdere hva som er viktig for en, og hva man har råd til. Hva gjelder det t-banestoppet, så er det jo utformingen en arkitektonisk perle! Stasjonen er tegnet av Håkon Mjelva, og er en av få (to?) t-banestasjoner med naturlige fjellvegger. Forstår at det kan være ekkelt å vandre rundt som kvinne alene på nattestid på Romsås, men det er ikke t-banestasjonen sin feil.😅 Prisene er vitterlig ikke lavere på disse stedene enn på Romsås! Lurer på hvorfor du tror det? Både Tveita, Godlia, Oppsal, Ulsrud og Manglerud har mye høyere boligpriser enn Romsås, og egentlig hele Groruddalen. Ifølge statistikk fra Oslo kommune (fra 2023), er gjennomsnittlig kvm-pris på Romsås 49 700kr, mens det på Manglerud er 76 200kr. Se bilder under. Ingen områder i bydel Østensjø er billigere enn Romsås i disse tabellene. TS: Jeg tror det er fine ting ved å bo på Romsås. Nært marka og naturen, nært T-bane slik at du lett kommer deg til sentrum. I tillegg er prisnivået lavt i Oslo-sammenheng, og det høres ut som en mulig inngang for dere på boligmarkedet. Det er også en mulighet for at prisene kan stige mer på romsås enn andre steder, slik prisveksten har vært langs markagrensa på østkanten de siste tiårene. Samtidig er det to faktorer som ville gjort meg skeptisk: 1) Barn og skolekrets. Jeg ville undersøkt skolekretser osv nøye om jeg hadde bsrn og vurderte romsås. Det høres ikke ut som om barn er aktuelt for dere, så forsvinner det «problemet». 2) Sikkerhet som kvinne. Dersom du er glad i å være sent ute i festlige sammenhenger, og dermed ofte må komme deg hjem alene på nattestid, ville jeg tenkt nøye gjennom valget om å flytte til Romsås. Fæle ting (voldtekt) kan skje mot kvinner over alt, men man er åpenbart mer utsatt i visse strøk/områder. (Som barnløs mann ser jeg altså mest fordeler med å flytte til romsås😅) Anonymkode: 561dd...7ab Jeg vet at Kalbakken er dyrere enn Romsås, som også f.eks Haugerud og Oppsal som jeg også nevnte er. Poenget er at prisene på Kalbakken fortsatt er langt lavere enn andre steder, men bedre sted å bo, samme med Hellerud/Østensjø. MYE bedre og heller kjøpe en mindre bolig i et bedre område. At Romsås t-banestasjon er en "arkiteknosik perle" er helt irrelevant. Man gjerne henge opp dyr kunst og tegne sommerfugler og engler overalt, det er fortsatt et utrivelig sted å oppholde seg alene på kveldstid. Anonymkode: bd2c7...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #16 Del Skrevet 4. september 2024 Her inne er det mye rart basert på fordommer og et noe ufortjent dårlig rykte. Anbefaler TS å ta seg en tur for å se med egne øyne, istedet for å legge så mye i det som sies her inne. Du kan bli positivt overrasket, sier magefølelsen at det er feil har du bare kastet bort en t-bane billett. Det gjelder jo alle steder man vurderer å bo, og mange av stedene som blir lagt fram som "bedre" er det nok også delte meninger om. Endel nevnte steder blir jo ansett som større problemområder enn Romsås internt i Oslo. Men det er klart,ønsker man seg et "side-om-side liv" med blendahvitt nabolag, og fokus på den perfekte fasaden er nok ikke Romsås, eller mange andre steder i Groruddalen / Lørenskog stedet. Ønsker man seg et enkelt liv for 2 voksne mennesker og legger til side evt fordommer vil nok Romsås funke minst like bra som mange andre steder i Oslo. Anonymkode: eeb73...e96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #17 Del Skrevet 4. september 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Her inne er det mye rart basert på fordommer og et noe ufortjent dårlig rykte. Anbefaler TS å ta seg en tur for å se med egne øyne, istedet for å legge så mye i det som sies her inne. Du kan bli positivt overrasket, sier magefølelsen at det er feil har du bare kastet bort en t-bane billett. Det gjelder jo alle steder man vurderer å bo, og mange av stedene som blir lagt fram som "bedre" er det nok også delte meninger om. Endel nevnte steder blir jo ansett som større problemområder enn Romsås internt i Oslo. Men det er klart,ønsker man seg et "side-om-side liv" med blendahvitt nabolag, og fokus på den perfekte fasaden er nok ikke Romsås, eller mange andre steder i Groruddalen / Lørenskog stedet. Ønsker man seg et enkelt liv for 2 voksne mennesker og legger til side evt fordommer vil nok Romsås funke minst like bra som mange andre steder i Oslo. Anonymkode: eeb73...e96 Lurer på hvilke du sikter til her? Anonymkode: 561dd...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #18 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her inne er det mye rart basert på fordommer og et noe ufortjent dårlig rykte. Anbefaler TS å ta seg en tur for å se med egne øyne, istedet for å legge så mye i det som sies her inne. Du kan bli positivt overrasket, sier magefølelsen at det er feil har du bare kastet bort en t-bane billett. Det gjelder jo alle steder man vurderer å bo, og mange av stedene som blir lagt fram som "bedre" er det nok også delte meninger om. Endel nevnte steder blir jo ansett som større problemområder enn Romsås internt i Oslo. Men det er klart,ønsker man seg et "side-om-side liv" med blendahvitt nabolag, og fokus på den perfekte fasaden er nok ikke Romsås, eller mange andre steder i Groruddalen / Lørenskog stedet. Ønsker man seg et enkelt liv for 2 voksne mennesker og legger til side evt fordommer vil nok Romsås funke minst like bra som mange andre steder i Oslo. Anonymkode: eeb73...e96 Antar TS allerede har månedskort siden de allerede bor i Oslo, så de kaster nok ikke bort en t-bane billett. For meg som har bodd i Oslo store deler av livet, så føler jeg at jeg kan uttale meg om Romsås selv om jeg ikke har bodd der. Det finnes mellomting mellom Romsås og Holmenkollen, og man trenger ikke bo "blendavhitt" for å ikke ønske å bo på Romsås. Anonymkode: bd2c7...238 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #19 Del Skrevet 4. september 2024 Hva er pris på leilighet? Anonymkode: 22b64...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satansopp Skrevet 4. september 2024 #20 Del Skrevet 4. september 2024 Tja. Jeg kunne sikkert bodd på Romsås om jeg var barnløs... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå