Gå til innhold

Invitere noen med allergi eller inntoleranse mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er best, servere noe allergivennlig til alle, et felles måltid? Eller lage separat rett til den som ikke tåler?

Har en diskusjon her og noen mener at man skal lage to separate måltider mens andre mener at da vil vedkommende føle seg ute av felleskapet og som en byrde..

Anonymkode: 617da...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer helt ann på. Tenker det er lett å planlegge et måltid uten skalldyr feks, dersom noen er allergisk mot det. En vanlig middag er også enkel å lage glutenfri til alle.  Dersom du har tenkt å servere hjortesteik, men det kommer en veganer - da hadde jeg valgt å lage en egen hovedrett til hen. 

Anonymkode: 64f42...d37

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på allergien/intoleransen. Har de f.eks laktoseintoleranse kan alt lages med samme produkter (bare laktosefri) til samme smak og ca samme pris som å bruke vanlige meieriprodukter. Ved cøliaki bruker jeg å bake egen foccacia til den som har behov for det, da ingen av oss andre liker smaken. Om hovedretten f.eks har i seg noen ss mel bytter jeg det med glutenfritt/potetmel el lignende. Ved allergi av paprika og slik tar jeg det i en skål utenom. Ved ekstrem allergi dropper jeg produktene totalt. Har en datter som er hyperallergisk mot flere nøtter, så det har vi ikke i hus. Samt har en venn som er allergisk mot skalldyr, så det serverer jeg aldri (heller ikke til oss andre) når hun kommer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har store grupper på besøk lager vi gjerne tapas, eller flere retter. Og merker med hva som er i hver rett. Er veldig mange allergier, intoleranser, dietter, etc, føler jeg. 

Ellers er det som en sier; kommer an på hva. Lager gjerne vegetariansk mat til alle, selv om jeg er kjøtteter. Og det å tenke glutenfritt går også helt fint. 

Anonymkode: 8cbfe...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det bare er en gjest som spiser anderledes tilpasser jeg menyen. Det finnes så mye god mat som enkelt kan tilpasses.

Dersom det er flere motstridende dietter lager jeg flere varianter. I min familie må vi fort ha fritt for kjøtt, fisk, egg, melk, belgfrukter og nøtter, og da begynner det å bli vanskelig. Taco fungerer, men ellers må det bli minst to ulike varianter. 

Vi må også ha minst to kaker ved alle anledninger, siden vi må ha både sukkerfritt og fritt for kunstig søtning. Det er ikke egentlig noe problem, kaker kan fryses.

Anonymkode: 86ade...2ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvario skrev (22 minutter siden):

Kommer ann på allergien/intoleransen. Har de f.eks laktoseintoleranse kan alt lages med samme produkter (bare laktosefri) til samme smak og ca samme pris som å bruke vanlige meieriprodukter. Ved cøliaki bruker jeg å bake egen foccacia til den som har behov for det, da ingen av oss andre liker smaken. Om hovedretten f.eks har i seg noen ss mel bytter jeg det med glutenfritt/potetmel el lignende. Ved allergi av paprika og slik tar jeg det i en skål utenom. Ved ekstrem allergi dropper jeg produktene totalt. Har en datter som er hyperallergisk mot flere nøtter, så det har vi ikke i hus. Samt har en venn som er allergisk mot skalldyr, så det serverer jeg aldri (heller ikke til oss andre) når hun kommer.

Har du tips til en god oppskrift? Får besøk og har aldri laget glutenfri focaccia.

Anonymkode: 39389...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan en løser det vil jeg si er totalt uviktig for meg.

Det hyggelige er at venner/familie husker på allergien min og i det hele tatt tilrettelegger. Det setter jeg enormt stor pris på :)

Ved innbydelser pleier jeg å ta en telefon og tilby meg å ta med f.eks kake eller saus jeg tåler selv, og verten kan samtidig høre med meg om tilpasningen de har tenkt er ok.

Nå har jeg relativt alvorlig allergi, og vet folk er litt redde for å ha meg over på mat. Så å ta en samtale i forkant er en trygghet for alle parter :)

Anonymkode: 94cc1...5b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du tips til en god oppskrift? Får besøk og har aldri laget glutenfri focaccia.

Jeg har en søster med cøliaki og har lært meg at det viktigste er å lage alt glutenfritt litt våtere enn man gjør med vanlig deig for at det ikke skal bli tørt. Slumper, så har ingen direkte oppskrift. Jeg bruker glutenfritt mel til brød (Semper sitt), og litt salt. Tar i tørgjær og varmer melk til lunkent. Heller i melk slik at røren blir som en  grøt. Da heller jeg over noen ss med olje, og biter av basilikum, oregano, og andre krydder man liker. Om man ikke har ferske urter legger jeg tørkede urter i oljen før jeg starter resten av bakingen slik at de får mykgjøre seg litt.  Etter den har hevet til dobbel størrelse legger jeg i form og tar over litt til olje, presser litt ned noen steder og drysser så på flaksalt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sender ut en felles invitasjon til hele vennegjengen om fårikål-aften eller baccalao, så er det som blir laget. De som ikke takler lukten takker nei eller kommer senere, veggiser eller de som ikke liker det takker nei eller tar med egen mat. 

Inviteres det til "lørdagsmiddag" så tilpasses menyen etter hvem som kommer. 
Velger laktosefri saus om det kommer noen med laktoseintoleranse, lager enten vegetarisk eller noe som kan kombineres hvis veggisene kommer, dropper nøtter om nøtteallergiker kommer. 
Til grillfester lages vegetarmat enten i form, eller på eget område på grillen. 

Om det er ett selskap med kake og en er allergisk mot alt av nøtter, så ordner jeg f.eks ostekake med kjeksbunn istedet for mandelbunn. Dropper alltid jordbær som pynt/fyll da flere har intoleranse mot det. Til pavolova så har jeg jordbær i en skål ved siden av. 

For meg har det aldri vært en byrde å tilpasse maten. Det samme gjelder hele vennegjengen av de som pleier invitere. 

Men samtidig så forventer ikke skalldyrallergikeren at vi skal tilpasse hele kvelden etter henne dersom det blir sendt ut felles invitasjon til skalldyraften. Da takker hun nei, uten å bli fornærmet. 

Anonymkode: c36b6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvario skrev (1 time siden):

Jeg har en søster med cøliaki og har lært meg at det viktigste er å lage alt glutenfritt litt våtere enn man gjør med vanlig deig for at det ikke skal bli tørt. Slumper, så har ingen direkte oppskrift. Jeg bruker glutenfritt mel til brød (Semper sitt), og litt salt. Tar i tørgjær og varmer melk til lunkent. Heller i melk slik at røren blir som en  grøt. Da heller jeg over noen ss med olje, og biter av basilikum, oregano, og andre krydder man liker. Om man ikke har ferske urter legger jeg tørkede urter i oljen før jeg starter resten av bakingen slik at de får mykgjøre seg litt.  Etter den har hevet til dobbel størrelse legger jeg i form og tar over litt til olje, presser litt ned noen steder og drysser så på flaksalt.

Tusen takk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke laktose, jeg blir skikkelig dårlig bare ved å få i meg litt av det og jeg har opplevd at bekjente sier "neida det er helt laktosefritt altså" for så å bli skikkelig dårlig og så kommer det "oi, jeg trodde ikke det var så ille  - det er jo bare en ss smør liksom" :P så jeg ville foretrukket at jeg ble informert om de ikke tilpasset så jeg kunne ta med egen man rett og slett.. Det er ikke noe hyggelig å tilbrikge timer på toalettet for å si det slik med kramper og smerter og full pakke som et resultat.. 

Anonymkode: ec3c4...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tåler ikke laktose, jeg blir skikkelig dårlig bare ved å få i meg litt av det og jeg har opplevd at bekjente sier "neida det er helt laktosefritt altså" for så å bli skikkelig dårlig og så kommer det "oi, jeg trodde ikke det var så ille  - det er jo bare en ss smør liksom" :P så jeg ville foretrukket at jeg ble informert om de ikke tilpasset så jeg kunne ta med egen man rett og slett.. Det er ikke noe hyggelig å tilbrikge timer på toalettet for å si det slik med kramper og smerter og full pakke som et resultat.. 

Anonymkode: ec3c4...4d1

Hvis noen hadde LØYET for meg om hva maten inneholdt, hadde jeg kuttet dem ut. 

Anonymkode: 229b1...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...