Gå til innhold

2 eller 3 barn? :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig i at egen personlighet, barnas personlighet og hvor mye hjelp man har tilgjengelig er noe av det som kan være avgjørende for hvor mange barn man velger å få. Men det er ikke noe likhetstrekk mellom det å ha/ønske mer enn 1-2 barn og det å elske liv og røre, være laid back, ikke la barna gå på de aktivitetene de ønsker, ikke ha alenetid med dem eller sende dem av gårde for å leke hos andre. Å få det antall barn man har tid, ressurser og overskudd til er en selvfølge, men det er ikke sånn at de/vi som har fått flere enn to barn bryr oss mindre om ting som de med 1-2 barn bryr seg om eller i større grad bare "lar ting skure". 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Arkana skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig i at egen personlighet, barnas personlighet og hvor mye hjelp man har tilgjengelig er noe av det som kan være avgjørende for hvor mange barn man velger å få. Men det er ikke noe likhetstrekk mellom det å ha/ønske mer enn 1-2 barn og det å elske liv og røre, være laid back, ikke la barna gå på de aktivitetene de ønsker, ikke ha alenetid med dem eller sende dem av gårde for å leke hos andre. Å få det antall barn man har tid, ressurser og overskudd til er en selvfølge, men det er ikke sånn at de/vi som har fått flere enn to barn bryr oss mindre om ting som de med 1-2 barn bryr seg om eller i større grad bare "lar ting skure". 

Jeg er enig i det. At det godt kan bli en trøst å tenke det for de som ikke syns de orker mer enn et eller to barn. Når det er sagt, kan man jo i teorien la et enebarn gå på fem aktiviteter. Det går ikke med tre barn. Men jeg tenker ikke det er noe tap for barnet. Mine to eldste går på to ting hver, og den yngste har ennå ikke begynt på noe, men kan også gå på to ting. 

Jeg er for øvrig heller ikke glad i kaos og masse styr. Er vel relativt introvert også, men ser ikke det som noen ulempe med å ha tre barn. 

Jeg tenker mer at det å ha tre eller flere barn gjør at man ikke kan både la barna gå på masse aktiviteter, få alt de peker på og mengder av alenetid med hver forelder hver dag. Men det tenker ikke jeg på som noe minus. Det er mange fordeler med å ikke stadig være midtpunktet i familien og måtte innordne seg litt, og dele på oppmerksomheten. Det er stor forskjell på det og tro at folk med mer enn to barn vil komme til å følge opp barna sine dårligere. 

• Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (6 minutter siden):

Nei, men det er jo heller ingen som sier? A -> B er ikke det samme som at B -> A. 

At man synes det er lett med 3 barn er ikke det samme som at man ikke lar dem gå på aktiviteter, og lar ting skure. 

Men OM man er en person som ikke har kvaler med å si nei til aktiviteter, og er en som er ok med å la det skure, så er det nok enklere enn om man er en person som får kjempedårlig samvittighet av å si nei, og er en som IKKE klarer la det skure å gå. 

Anonymkode: 81c77...e3e

Skrevet

Synes det er merkelig at dere med tre eller flere aldri har opplevd at ting kolliderer for barna deres. Vi har riktignok bare to, men det skjer regelmessig at begge har aktiviteter i samme tidsrom som krever at vi er på forskjellige steder til same tid. Nå er vi to, men mannen min jobber turnus så ofte er jeg alene og må vi enten velge eller kalle inn forsterkninger. 

Anonymkode: 2b0cd...165

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det verste må være å følge opp tre barn på fritidsaktiviteter 😃. En aktivitet på hver gir vel gjerne minst 6 ting i uka man f.eks må kjøre til og engasjere seg i. Har ett barn, og der tok fritidsaktivitet 2 - 3 ettermiddager i uka, pluss cup'er i helger osv. Da var vi på trenersiden, så hadde mye jobb.

Anonymkode: af845...494

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syntes det er dårlig gjort å legge begrensninger på barna fordi foreldrene velger å få flere barn, så da må barna arve og ikke kan få utfolde seg på fritidsaktiviteter som dem ønsker. Tenker ikke helt på antall fritidsaktiviteter, men hvis barna ikke har samme interesse så de ikke kan arve utstyret som kanskje trengs. Skal det settes en stopper på fordi foreldrene hadde så lyst på flere barn.. 

Og de fleste barn begynner tidlig med hvordan de ønsker å gå kledd for å passe inn og være kul. Da er det ikke noe gøy å være den som arver etter større søsken. 

Anonymkode: 595ae...e7d

Vel, deg om det. Jeg syns det er langt innafor å si at det blir maks to aktiviteter per barn. Det har antakelig barnet godt av uansett. Jeg har aldri sagt at småsøsken må tvinges inn i samme aktivitet pga arv av utstyr, det blir for meg noe annet. Arv av klær, derimot, er for meg en selvfølge når man har barn av samme kjønn. Det at en del barn i dag mangler grenser og begrensninger er antakelig en mye større problem i Norge enn at barn ikke får gjøre akkurat som de vil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vera Vinge skrev (2 minutter siden):

Det er mange fordeler med å ikke stadig være midtpunktet i familien og måtte innordne seg litt, og dele på oppmerksomheten. Det er stor forskjell på det og tro at folk med mer enn to barn vil komme til å følge opp barna sine dårligere. 

Det er jeg veldig enig i. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men det er jo heller ingen som sier? A -> B er ikke det samme som at B -> A. 

Vel, du insinuerer det jo ganske kraftig i innlegget ditt med de merkelige karakteristikkene om de som får flere barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er merkelig at dere med tre eller flere aldri har opplevd at ting kolliderer for barna deres. Vi har riktignok bare to, men det skjer regelmessig at begge har aktiviteter i samme tidsrom som krever at vi er på forskjellige steder til same tid. Nå er vi to, men mannen min jobber turnus så ofte er jeg alene og må vi enten velge eller kalle inn forsterkninger. 

Det er vel det at det er litt begrenset med folk med 3+ barn som svarer her. 

Jeg snakket seinest i går med en av de andre mødrene i klassen. De har 3 barn, og hun sto og uffet seg over at treningstidene til fotballen i år kolliderte med treningstidene til håndballen, og at en av ungene nå måtte slutte med en aktivitet, for de hadde ikke sjangs til å komme seg alle steder på én gang. 

Og så er det gjerne det at flere har fått større barn etterhvert hvor barnet kan komme seg til trening selv, eller sitte på med en annen familie, osv. Har man flere barn blir man gjerne også nødt til å være mer kreativ med å få det til å gå opp, rett og slett. 

• Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Det er jeg veldig enig i. 

Vel, du insinuerer det jo ganske kraftig i innlegget ditt med de merkelige karakteristikkene om de som får flere barn. 

Da har du misforstått fullstendig. Jeg har ikke på noe som helst vis insinuert at alle som får flere barn er sånn og slik. 

Det jeg sa, var at OM man er sånn og slik, SÅ føles det gjerne enklere å få flere barn, enn om man er sånn og slik. Jeg har ikke mer insinuert at alle som har 3+ barn er sånn og slik, som jeg har insinuert at alle som har 0-2 barn IKKE er sånn eller slik. 

Det er plenty av ekstroverte 1-2-barnsforeldre som elsker liv og røre og tjohei, og det er plenty av 3+ foreldre som er introverte og som IKKE er spesielt glad i liv og røre og tjohei. 

Å si "det føles kanskje lettere for de som har personlighetstrekk A" er ikke det samme som å si at "alle som gjør dette, har personlighetstrekk A". 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt har vi opplevd at noe kolliderer, men da har det alltid dreiet seg om to av barna og aldri alle tre. Det har aldri skjedd at alle tre barna har noe som har krevd vår tilstedeværelse samtidig. Du nevner også at mannen din jobber turnus, og det er jo nettopp en av de tingene man må ta med i betraktning når man velger det antallet barn man vil ha. Et par hvor den ene (eller begge) jobber mye, jobber ukurante arbeidstider, har ufleksible arbeidstider eller er bortreist lange perioder av gangen vil nok ha vanskeligere for å kunne følge opp flere barn enn et par hvor begge har fleksible jobber uten turnus (slik vi har).

Endret av Arkana
Skrevet

To, defintivt to.

Har tre selv og ble frarådet det av ei god venninne som hadde tre på den tiden… 

Hørte jeg? Nei. Håper noen andre hører på meg nå😅

Elsker alle mine tre over alt på jord selvfølgelig, det er ikke det. Men, det har krevd MYE. For mye.

Anonymkode: db79f...fa4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Viss du har en mann som fungerer, kjør på! Jeg har tre stk, men en som ikke fungerer. Jeg burde hatt 0 stk. Jeg skilte meg, er alene med tre tette ungdommer, helt fantastisk♥️

Anonymkode: db6f2...50b

Skrevet

Har man 2 kan man likegodt ha 3. En er som ingen og to er som ti sies det. 
Nå fikk jo jeg mine 3 på fire år da, så slipper den vesle «etterslengeren» som er typ 7 + år mindre enn de andre. Kan jo hende ting blir litt mer langtrukkent da 

Anonymkode: 940b4...943

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 23.27):

Hadde to, gikk for nr 3. Gikk fra orden og ro,

til totalt kaos noen år. Fikk verdens enkleste gutt, de tar bare mye tid med en til. Større bil måtte

vi også ha.. Nå er han blitt 9 år og alt er under kontroll igjen..men de var noen år det ble veldig hektisk..

Anonymkode: 69314...e88

Enig, de første årene med tre var helt krise. Så rundt meg og kunne ikke skjønne at andre trebarnsmødre ikke hadde advart meg 😅 Men plutselig gikk alt lettere (også fikk vi to til, som aldri føltes like krise, sikkert fordi det allerede var kaos 😆). Jeg og mannen har koselige "datenights" med å brette klær eller matpreppe for uka for å si det sånn, ikke tid til å sløve foran Tven for eksempel. Men vi har også unger som er veldig aktive da, og vi er begge trenere/ledere på aktiviteter, så det hjelper jo sikkert ikke på. Men uansett er det alltid fint med en søskenflokk :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er det som gjør 3 barn så ekstremt mye dyrere enn 2? 

Anonymkode: ee986...098

Jeg ser at veldig mye ikke lenger kan arves til unge nummer tre, så nummer to er på en måte "gratis", mens den tredje må ha nytt, både klær og sånt, men også feks bilstol har plutselig blitt for gammel, skiene og sykkelen er utslitt ++

• Liker 2
Skrevet

3 barn er supert :) overgangen fra 2 til 3 er ikke så merkbar, mye verre fra 1 til 2 synes jeg. Kjekt med en liten flokk :)

Anonymkode: 24535...58e

Skrevet

4 😁😂 

Her har vi barn som er 14, 4, 3 og 1 år da, så eldste er jo omtrent selvstendig da :) 3- og 4-åringen leker kjempegodt sammenn og underholder gjerne minstemann. I forhold til aktiviter som kan kollidere har vi familie og venner rundt oss som kan hjelpe :) Nærmeste vennepar har også barn som er 3 og 4, så tenker vi kan dele oss med de. Det er kaos, men så mye glede og kjærlighet❤️ Håper vi klarer å oppdra de minste like godt som eldste, da skal vi være fornøyde. Så hvis dere har energi og økonomi til enda et barn så kjør på😃 Evt flytt til Finnmark og få gratis barnehage, haha! 

Anonymkode: b8bed...e55

Skrevet

Å gå fra 2 til 3, var fra harmoni til kaos. Ønsket alltid 4 barn, men ikke etter vi fikk vår nr 3 🤣 Har samme erfaring, at klær og sykler ofte holder til 2 barn, men så er utslitt, og må kjøpes nytt til nr 3. Vi måtte også kjøpe større hus, for å få nok soverom. Men vi er likevel veldig takknemlige for å ha fått 3 barn, og ville valgt det igjen ❤️

Anonymkode: cba50...fc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...