Gå til innhold

2 eller 3 barn? :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker at det er et umulig spørsmål å svare på, fordi man ikke aner hvordan det blir før barna er der😉 Ingen barn er like, og dynamikken mellom søsken og ellers i familien blir summen av alt. Jeg har tre barn med tre år mellom hvert. Far og jeg skilte oss da yngste var et år, og han har bare hatt sporadisk samvær i ferier. Altså har jeg vært alene med dem siden de var 1, 4 og 7 år gamle. Det har også gått helt fint. Alle tre har vært helt "vanlige" barn, uten ekstra behov på noe vis. Eneste har vært når jeg har vært syk selv - da var det utrolig slitsomt! Jeg vet at det kunne like gjerne vært annerledes, og da hadde jeg slitt skikkelig! 

Anonymkode: 481d3...74d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tre barn. 5 år mellom yngste og eldste. Glad vi venta 3 år fra nr 2 til nr3 ble født! Men eneste negative er att det blir mer krangling på hvem som får være med i traktoren/gravemaskinene og slik.

Anonymkode: 22f99...914

Skrevet

Det er ganske vanskelig å svare på for kommer jo helt an på familien deres og dynamikken dere har. Syntes dere det passer med en til og dere har økonomi og energi, så kjør på. 

Men du bør virkelig tenke over at det blir dyrere etterhvert som de blir eldre. De spiser mer og det er ikke sikkert de er interessert i å arve klær av hverandre når de megynner å bry seg om hva de har på seg. 

Tenk igjennom om dere har kapasitet hvis dere skulle bli skilt eller en av dere blir syk og ufør eller skulle falle fra.. 

Hva hvis det tredje barnet blir født med spesielle behov, har dere tenkt over det?

Anonymkode: 595ae...e7d

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns tre er helt topp. Kjenner ikke igjen dette kaoset en del tror oppstår fra 2 til 3. Kanskje noe som skjer mest hvis man får alle barna veldig tett? Da jeg fikk nr tre var de to eldste 4 og 6, og jeg syns det var mye enklere enn to små barn med to år mellom. Så for oss var det mye mer slitsomt med to tette barn da de var helt små og mye syke, enn tre barn hvor det er fire år mellom de to yngste. Med tre barn er det alltid noen å være sammen med og litt ulik dynamikk mellom barna. Jeg har aldri tenkt på at vi er en voksen for lite. Man må jo ikke være en voksen per barn for at ting skal gå rundt. Eller man burde hvertfall øve seg på å klare å håndtere flere barn per voksen, men det gjelder også når man har to, ellers blir hverdagen ganske slitsom. 

Skrevet
Vera Vinge skrev (44 minutter siden):

Jeg syns tre er helt topp. Kjenner ikke igjen dette kaoset en del tror oppstår fra 2 til 3. Kanskje noe som skjer mest hvis man får alle barna veldig tett? Da jeg fikk nr tre var de to eldste 4 og 6, og jeg syns det var mye enklere enn to små barn med to år mellom. Så for oss var det mye mer slitsomt med to tette barn da de var helt små og mye syke, enn tre barn hvor det er fire år mellom de to yngste. Med tre barn er det alltid noen å være sammen med og litt ulik dynamikk mellom barna. Jeg har aldri tenkt på at vi er en voksen for lite. Man må jo ikke være en voksen per barn for at ting skal gå rundt. Eller man burde hvertfall øve seg på å klare å håndtere flere barn per voksen, men det gjelder også når man har to, ellers blir hverdagen ganske slitsom. 

Jeg tror det er blir en del enklere med flere år mellom barna. Vi har 2,5 år mellom andre og tredje. Jeg synes, som deg, at det går fint å være to voksne med tre barn. Jeg er dog ofte alene med tre pga. mannens jobb og at han hjelper eldre foreldre en del. Synes det er litt utfordrende, men det blir enklere nå som de vokser til. De to eldste er veldig rause med minste. Å være alene med bare to barn er nesten som å ha ferie 😄

Anonymkode: a3476...06a

Skrevet

En er som en, to er som ti og tre er spetakkel 😂. Kjør på! Er gøy med trollunger 😂. Jeg har tre av dem 😂

Skrevet

Hva er det som gjør 3 barn så ekstremt mye dyrere enn 2? 

Anonymkode: ee986...098

Skrevet
miSs. skrev (På 2.9.2024 den 21.05):

Best uten:)

Enig :)

Anonymkode: b4c3f...f1e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble kronisk syk etter fødselen med mitt første barn, og er glad for at jeg bare fikk ett barn. To hadde vært tungt, og tre hadde blitt helt krise. Spesielt siden jeg etter noen år ble alenemor. 

Anonymkode: 1ee24...d1f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mat, klær, fritidsaktiviteter ... Barnetrygden dekker jo ikke alt dette. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Og er man på ferie, er det en del steder som har familiebillett, men det er nesten alltid for to voksne og to barn. Skal man overnatte på hotell, må man i en del tilfeller ha to rom. For vår del kostet inngang i Legoland nesten 800 kr per person i sommer. Vi besøkte flere aktiviteter i området, og brukte nok 2000-3000 mer på inngangsbilletter enn det vi ville gjort med to barn.

De fleste campingplassen i området tok betalt per person som skulle overnatte, ikke bare for et telt/vogn.

Man kan ta en rekke rimelige valg, som å lete etter en campingplass der man tar betalt for teltet/campingvogna (uavhengig av hvor mange som sover der), lage maten selv, ha med mat når man er på utflukt m.m. Men det er jo en del man rett og slett ikke kommer utenom.

Skrevet

Har fire, burde stoppet på to.

Jeg et ikke et familiemenneske, og føler det blir alt for mye hverdag. Uten så mange barn kunne jeg hatt en annen jobb, vi ville hatt bedre økonomi og et friere liv. 

Når har vi barnebarn, og da forventes det at vi stiller opp der. 

Anonymkode: cd0a8...79a

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

For å ikke glemme at man trenger et rom til

Skrevet

Hus, bil, aktiviteter og ferie er de tingene vi har opplevd at kan gjøre tredje barnet mye dyrere. 

Anonymkode: d3c4d...a8d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette. Og er man på ferie, er det en del steder som har familiebillett, men det er nesten alltid for to voksne og to barn. Skal man overnatte på hotell, må man i en del tilfeller ha to rom. For vår del kostet inngang i Legoland nesten 800 kr per person i sommer. Vi besøkte flere aktiviteter i området, og brukte nok 2000-3000 mer på inngangsbilletter enn det vi ville gjort med to barn.

De fleste campingplassen i området tok betalt per person som skulle overnatte, ikke bare for et telt/vogn.

Man kan ta en rekke rimelige valg, som å lete etter en campingplass der man tar betalt for teltet/campingvogna (uavhengig av hvor mange som sover der), lage maten selv, ha med mat når man er på utflukt m.m. Men det er jo en del man rett og slett ikke kommer utenom.

Det blir selvsagt noe dyrere med flere barn. Men ikke alle må ha ny bil og ny bolig pga tre barn. Vi kunne ha samme bil, hadde nok soverom fra før (men to av barna her har uansett delt rom frivillig til den eldste var 12). Hadde uansett ikke tenkt at vi måtte ha et rom til hver fra start. Noen nevnte at arv av klær ikke alltid funker fordi barna nekter å arve. Men om de er av samme kjønn, ville jeg ikke latt det være noe alternativ, hvertfall ikke før ungdomstiden.

Ang ferier må man jo ikke på død og liv på pakkereiser til syden (vi har gjort det en gang blant de seks årene vi har vært fem i fam). Og man kan sette en begrensning på antall fritidsaktiviteter.

Jeg nekter ikke for at det blir dyrere etter hvert, men det er også en del rom for å gjøre ting billigere. 

Skrevet

3

Anonymkode: 836cc...2e6

Skrevet
miSs. skrev (På 2.9.2024 den 21.05):

Best uten:)

Hvorfor svarer du i tråden? Noe så tåpelig

• Liker 1
Skrevet
Vera Vinge skrev (2 timer siden):

Det blir selvsagt noe dyrere med flere barn. Men ikke alle må ha ny bil og ny bolig pga tre barn. Vi kunne ha samme bil, hadde nok soverom fra før (men to av barna her har uansett delt rom frivillig til den eldste var 12). Hadde uansett ikke tenkt at vi måtte ha et rom til hver fra start. Noen nevnte at arv av klær ikke alltid funker fordi barna nekter å arve. Men om de er av samme kjønn, ville jeg ikke latt det være noe alternativ, hvertfall ikke før ungdomstiden.

Ang ferier må man jo ikke på død og liv på pakkereiser til syden (vi har gjort det en gang blant de seks årene vi har vært fem i fam). Og man kan sette en begrensning på antall fritidsaktiviteter.

Jeg nekter ikke for at det blir dyrere etter hvert, men det er også en del rom for å gjøre ting billigere. 

Jeg syntes det er dårlig gjort å legge begrensninger på barna fordi foreldrene velger å få flere barn, så da må barna arve og ikke kan få utfolde seg på fritidsaktiviteter som dem ønsker. Tenker ikke helt på antall fritidsaktiviteter, men hvis barna ikke har samme interesse så de ikke kan arve utstyret som kanskje trengs. Skal det settes en stopper på fordi foreldrene hadde så lyst på flere barn.. 

Og de fleste barn begynner tidlig med hvordan de ønsker å gå kledd for å passe inn og være kul. Da er det ikke noe gøy å være den som arver etter større søsken. 

Anonymkode: 595ae...e7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor svarer du i tråden? Noe så tåpelig

Fikk lyst🤪

• Hjerte 1
Skrevet

Dette vil være ekstremt individuelt. 

Det kommer helt an på hvordan dere er som personer, hvordan ungene deres blir, hvor mye hjelp og støtte dere har, osv. 

Personer som elsker liv og røre og balluba og å ha tusen baller i luften og at det alltid skjer noe, vil gjerne ha et helt annet syn på hva som er "for mye" i forhold til personer som foretrekker mer fred og ro. 

Personer som lett får dårlig samvittighet for å føle at de ikke strekker til, vil gjerne oppfatte det helt annerledes enn de som er mer laid back og ikke får det fnugg av dårlig samvittighet om ungene må leke aleine og ikke får gå på alle aktivitetene de vil. 

To unger som er "klatre i gardinene og være totalt villbass" kan være mye mer slitsomt enn tre unger som er "sitte rolig og perle" unger. 

Har man flere som kan passe unger, er det gjerne noe helt annet enn om man aldri får avlastning. 

For oss er to maks, og nesten i overkant. Vi er begge to introverte, og blir kjempesliten av masse bråk, kjas og mas, masse aktiviteter og ting som skjer og masse besøk av andre unger osv osv. Vi har lite avlastning. OG begge ungene våre er "klatre i gardinene" typer... Bare tanken på en unge til får meg til å kaste opp i munnen min. Jeg føler vi såvidt har hodet over vannet som det er. Jeg har IKKE overskudd til en unge nr 3. 

Mens jeg har en venninne av typen "jo mer som skjer, jo bedre", som har null kvaler for at ikke ungene får 1-1-tid med mamma hver dag, sender ungene avgårde hit og dit for å leke, osv. 

Anonymkode: 81c77...e3e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...