Gå til innhold

Jeg trenger hjelp. Jeg klarer ikke slutte å bestille mat.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du ikke bare bestille mat fra Tren og Mat?

Da får du med kaloritellinga og sunn mat.

Bestiller du mye, er det ikke dyrt heller.

Anonymkode: d56c3...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjordland. Er alltids noen som har det på tilbud. Er billigere enn å kjøpe masse ingredienser til middag der mange ikke blir brukt og må kastes etterpå. 

Skjønner dog ikke hvordan noen med 40% arbeid kan ha så god råd at man kan spise takeaway 20 dager i måneden. Jeg er i full jobb med over 800.000 i årslønn, og jeg har IKKE råd til dette. 

Anonymkode: 71558...464

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut hvor mye du bruker på det i mnd. Tenker du fint kan handle mat for ei uke på butikken for 1500 kr uka. SPAR PENGENE! Og kjøp deg noe du ønsker deg 😄 det er min motivasjon! Jeg slanker meg hardt nå, og merker at matbudsjettet har blitt mindre. Sparer de pengene og skal bestille sydentur etterhvert! Woopwoop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at Fjordland er et bra alternativ, de har laks, poteter, gulrøtter og saus for eksempel, og du kan pimpe det opp med sitronpepper, og litt remulade. De har masse utvalg i ulike retter, og det går kjemperaskt å bare varme opp.

Jeg synes også at lasagne fra Giovanni Rana er veldig god. Enkel bare å varme opp, og så kjøpe med salat til (og eventuelt brød). I det hele tatt er det masse forskjellig du kan kjøpe i butikk og bare varme opp. Det tar lenger tid å bestille og ordne med take away.

Enkelte dager, når jeg vil ha noe ekstra raskt i stedet for middag, kjøper jeg bare salat med fiskepudding og reker, og noe godt brød. Kan også ha litt salat/råkost til, og du kan ta på ekstra reker. Helt greit når man ikke har tid eller ork til å lage middag. Spar og Meny har også varmmat du kan velge blant. Det blir rimeligere enn å kjøpe fra restaurant.

Med det sagt, så trenger det ikke være usunt å bestille take away. Du har jo også der mye å velge blant, som for eksempel vanlige kokte poteter til grillet laks og grønnsaker, og ulike risretter med masse grønnsaker. Take away kan være helt greit.

Mitt inntrykk er at matkasser passer best til familier. Det er lett for at mye blir liggende igjen når det kun er en person som skal lage av dette.

Anonymkode: 1b9f2...ef4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er trøtt og sliten fordi kroppen din ikke får riktig næring!

Tipper omega 3 vs 6- balansen din er helt ute å kjøre med så mye kjøpemat.

Det blir en dårlig spiral, har vært der selv. Du må ta grep for å få et bedre liv! Du må få bedre tarmhelse for å få glede og overskudd, og så blir du slankere som en bonus.

Anonymkode: fdd77...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er relevant for deg, men jeg har samme problem i perioder, av samme grunn som deg, men jeg har etterhvert funnet ut at det i tillegg er fordi det kjennes godt å få noe servert av andre. Er stort sett alene og har alltid måttet fikse alt selv her i livet, dysfunksjonell oppvekst, ingen familie eller nære venner osv. som kan hjelpe og det er slitsomt og ensomt å måtte gjøre alt selv. Når jeg får mat laget til meg og servert, føles det på en måte som om at jeg får litt sårt tiltrengt omsorg og hjelp, bare for en liten stund.

Anonymkode: d1d8a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er flaut og trist men det er sånn det er. 

Jeg bestiller mat hele 20 dager i måneden. Det er ikke tull. Jeg lager veldig sjeldent mat hjemme og dette har pågått i mange måneder. Årsaken er veldig enkel. Jeg er stadig trøtt og sliten, orker bare å gjøre the bare minimum i mitt eget hjem. Jeg bor alene, har ikke barn, har ikke venner, jeg har jobb men jobber bare 40%. 

Bestiller for det meste bare usunn mat. Ser jeg på de sunnere alternativene er det ingenting som frister. Det verste er at jeg syns jo at maten smaker godt og jeg har blitt vandt til fastfood. Jeg har alltid vært glad i mat og mange typer middager, sunn mat er ikke fremmed for meg og jeg liker for eksempel wok veldig godt. Men jeg velger heller å bestille maten. 

Økonomisk er det ingen grunn til å slutte. Jeg har bra økonomi, det gjør meg ikke noe at jeg betaler mye for maten. 

Jeg er selvsagt overvektig, men har ikke gått opp i vekt etter at jeg begynte å bestille mat. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt og jeg vet hvordan, jeg vet også at jeg burde slutte å bestille mat men gang etter gang bestiller jeg. Fordi det smaker godt, det gjør meg glad, jeg har ting i hverdagen som kan gi meg glede og som jeg heller kan gjøre men jeg velger å bestille den jævla maten hver gang. 

Prøver å skamme meg. Tenke at de på restaurantene ser navnet mitt ofte og tenker sikkert at jeg veier 100 kg og er kjempe lat og fæl som bare bestiller. Men jeg eier ikke skam heller, det er det verste. 

Noen som har råd... Nå har jeg prøvd i flere uker å si til meg selv at jeg skal ikke bestille. Har gått ifra å bestille omtrent daglig til å bestille annenhver dag, men nå er jeg plutselig på 4. dag på rad igjen. 

Noen som har hatt samme problemet, hva gjorde dere? Kribler i magen nå fordi jeg er flau, men tydeligvis ikke flau nok til å la være å bestille. :( 

Anonymkode: 381e2...e1f

Det vil ikke endre seg før du faktisk gjør et valg og følger det - å ønske  (dersom det finnes en quickfix) kommer aldri til å fungere; for da vil du ikke slutte, men du ønsker å slutte med det.
Argumentasjonen din er akkurat som en som ønsker å slutte å drikke eller ønsker å slutte å røyke - dersom det var lett å gjøre det. Ingen av de slutter heller ikke dersom de ikke bestemmer seg - og gjennomfører det.

Når du faktisk bestemmer deg, og er villig til å gjøre jobben - både i forhold til å legge tilrette for å ha maten hjemme, og bruke tiden det tar å skape nye vaner - så finner du ut at det egentlig var ganske enkelt. Men du må først gjøre valget og være villig til å gjøre innsatsen.  Ingen andre enn deg kan gjøre noe med det. 

Anonymkode: b54f6...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang så bør du i hvert fall redusere. Til 2 ganger i uken i stedet for 5. Det bør du klare. 

Anonymkode: 0fa60...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først lager mat, så lag masse mat, også putter du det i matbokser. Noe kan stå i kjøleskapet og noe i fryseren.

Da er det bare å ta en matboks når du er sulten. 

Anonymkode: 852df...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de sunnere av Fjordland? Bestille hjem jevnlig?

For mange år siden konket ovn osv, så vi måtte ha noen dager med takeaway.

I 3 dager bestilte mannen McDonalds, som jeg i utgangspunktet ikke engang liker. 

Dag 1: følte jeg og han på den vanlige følelsen: «blæh, der var den føle seg dårlig etter mcd følelsen». 

Dag 2: Jaja

Dag 3: Skal bli bra med orden på kjøkkenet

…….

Men - tross at jeg ikke liker det særlig, OG følte meg dårlig så var det som hjernen klikket etter kun 3 dager.

Jeg ble helt psycho på tanken av salt, fett og søtt. Og jeg tok meg i å spørre selv om vi skulle gi F og bestille en gang til.

Føltes som verste PMScraving ever uten logikk.

Skjønte tegninga, men gikk 2 uker iallefall før den intense hjernegreia gikk over.

🤷‍♀️ Detox på deg?

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (fram til nå nylig) ikke vært noe særlig på matlaging selv. Følte liksom ikke at det var verdt bryet. Forskjellen er at jeg bor langt uti huttiheita, så takeaway er ikke et alternativ. Jeg har rett og slett spist mye brødskive i livet mitt, siden det er et for stort ork å lage middag 😅 Fikk mer sansen for matlaging for et års tid siden, men er ræva på time management, så jeg har vært nødt til å finne enkle løsninger på alle de dagene jeg ender opp med dårlig tid.

Det som funker for meg er:

- å lage store porsjoner av rettene, slik at jeg har mat til flere dager. Gryteretter, pai (quiche), lasagne, m.m. holder seg både noen dager i kjøleskapet, og er fantastisk å fryse ned.

- alltid ha ingredienser til salater og sånt i kjøleskapet/skapet (syns at det gjør maten mer fristende) - ferdigkuttet salat, tomater, agurk, mais, osv. Mat som jeg vet at blir spist opp, fordi jeg da alltid ender opp med å ta litt hver dag.

- delvis food prepping. Liker f.eks. å lage mye kylling på en gang. Kyllingfilet stekes et par minutter på hver side, før de havner i ovnen. Så står de der og lager seg selv, og koster meg minimalt med tid. Steker gjerne 4-6 fileter på en gang, da har jeg ferdigstekt kylling i flere dager som er kjempeenkelt å bruke i wraps, pita, salater, hive i gryter, osv. Samme gjelder f.eks. krydrede kikerter, lager masse om gangen, og bruker det på forskjellige måter gjennom de neste dagene.

- har alltid en god del matvarer i kjøleskap og skap som har lang holdbarhet, da blir det straks mye enklere å variere maten og gi den det lille ekstra. Og så blir det mye jeg kan lage på sparket, uten å da måtte drasse meg til butikken først. Eksempler er forskjellig hermetikk, pasta og ris, buljongterninger, matfløte, ost av ulike typer, dressinger, og mye forskjellig krydder.

- enkel snacks er det også greit å ha litt av, særlig siden jeg ikke kommer på at jeg bør lage mat før jeg allerede er skrubbsulten, og da blir det så enkelt å bare velge den hersens brødskiva igjen, selv om det bare tar 5-10 minutter å tilberede annen mat. Har vanligvis litt frukt, gulrøtter, eller yoghurt/skyr tilgjengelig for å dempe den verste sulten og finne ork til å lage noe ordentlig. Så hender det også jeg snacker litt på all den ferdigstekte kyllingen min, eller på noen av salatgrønnsakene mine mens jeg gjør klar resten av maten 🙃 

Det her har funket veldig bra for meg, i hvert fall. Har gått fra å lage ordentlig middag bare et par ganger i måneden, til å lage god lunch/middag flere ganger i uken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 18.25):

Dette er flaut og trist men det er sånn det er. 

Jeg bestiller mat hele 20 dager i måneden. Det er ikke tull. Jeg lager veldig sjeldent mat hjemme og dette har pågått i mange måneder. Årsaken er veldig enkel. Jeg er stadig trøtt og sliten, orker bare å gjøre the bare minimum i mitt eget hjem. Jeg bor alene, har ikke barn, har ikke venner, jeg har jobb men jobber bare 40%. 

Bestiller for det meste bare usunn mat. Ser jeg på de sunnere alternativene er det ingenting som frister. Det verste er at jeg syns jo at maten smaker godt og jeg har blitt vandt til fastfood. Jeg har alltid vært glad i mat og mange typer middager, sunn mat er ikke fremmed for meg og jeg liker for eksempel wok veldig godt. Men jeg velger heller å bestille maten. 

Økonomisk er det ingen grunn til å slutte. Jeg har bra økonomi, det gjør meg ikke noe at jeg betaler mye for maten. 

Jeg er selvsagt overvektig, men har ikke gått opp i vekt etter at jeg begynte å bestille mat. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt og jeg vet hvordan, jeg vet også at jeg burde slutte å bestille mat men gang etter gang bestiller jeg. Fordi det smaker godt, det gjør meg glad, jeg har ting i hverdagen som kan gi meg glede og som jeg heller kan gjøre men jeg velger å bestille den jævla maten hver gang. 

Prøver å skamme meg. Tenke at de på restaurantene ser navnet mitt ofte og tenker sikkert at jeg veier 100 kg og er kjempe lat og fæl som bare bestiller. Men jeg eier ikke skam heller, det er det verste. 

Noen som har råd... Nå har jeg prøvd i flere uker å si til meg selv at jeg skal ikke bestille. Har gått ifra å bestille omtrent daglig til å bestille annenhver dag, men nå er jeg plutselig på 4. dag på rad igjen. 

Noen som har hatt samme problemet, hva gjorde dere? Kribler i magen nå fordi jeg er flau, men tydeligvis ikke flau nok til å la være å bestille. :( 

Anonymkode: 381e2...e1f

Du må adressere matavhengigheten din. Du får dopamin av å bestille og du får serotonin etter å ha spist. Det er derfor du blir glad. Du eier ikke skam fordi det er avhengigheten din som styrer. Du må finne måter å bryte med avhengigheten på eller legge opp et mønster i livet ditt som gjør at du klarer å unngå det. Matavhengighet er ikke lett ❤️ 

Eksempler på å legge opp livet på annen måte er å setter over penger på låst sparekonto så pengene ikke er disponible for deg. Lage middagsmat for 3 dager om gangen, slik at du har mat. Gå deg en tur når du kjenner suget kommer. Prøv å sosialere mer, du kan hende du er ensom og maten fyller et tomrom inni deg. Uansett er det matavhenighet du beskriver. 

Skjønner forøvrig ikke hvordan du kan ha bra økonomi når du jobber 40 %, men det er nå så... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...