AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Del Skrevet 2. september Dette er flaut og trist men det er sånn det er. Jeg bestiller mat hele 20 dager i måneden. Det er ikke tull. Jeg lager veldig sjeldent mat hjemme og dette har pågått i mange måneder. Årsaken er veldig enkel. Jeg er stadig trøtt og sliten, orker bare å gjøre the bare minimum i mitt eget hjem. Jeg bor alene, har ikke barn, har ikke venner, jeg har jobb men jobber bare 40%. Bestiller for det meste bare usunn mat. Ser jeg på de sunnere alternativene er det ingenting som frister. Det verste er at jeg syns jo at maten smaker godt og jeg har blitt vandt til fastfood. Jeg har alltid vært glad i mat og mange typer middager, sunn mat er ikke fremmed for meg og jeg liker for eksempel wok veldig godt. Men jeg velger heller å bestille maten. Økonomisk er det ingen grunn til å slutte. Jeg har bra økonomi, det gjør meg ikke noe at jeg betaler mye for maten. Jeg er selvsagt overvektig, men har ikke gått opp i vekt etter at jeg begynte å bestille mat. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt og jeg vet hvordan, jeg vet også at jeg burde slutte å bestille mat men gang etter gang bestiller jeg. Fordi det smaker godt, det gjør meg glad, jeg har ting i hverdagen som kan gi meg glede og som jeg heller kan gjøre men jeg velger å bestille den jævla maten hver gang. Prøver å skamme meg. Tenke at de på restaurantene ser navnet mitt ofte og tenker sikkert at jeg veier 100 kg og er kjempe lat og fæl som bare bestiller. Men jeg eier ikke skam heller, det er det verste. Noen som har råd... Nå har jeg prøvd i flere uker å si til meg selv at jeg skal ikke bestille. Har gått ifra å bestille omtrent daglig til å bestille annenhver dag, men nå er jeg plutselig på 4. dag på rad igjen. Noen som har hatt samme problemet, hva gjorde dere? Kribler i magen nå fordi jeg er flau, men tydeligvis ikke flau nok til å la være å bestille. Anonymkode: 381e2...e1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 2. september #2 Del Skrevet 2. september Hvis du har råd, og velger litt sunnere alternativer, så er det vel greit nok å leve slik. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Del Skrevet 2. september Du sier du er trøtt og sliten til tross for at du jobber bare 40% og ikke har mann eller barn. Har du noen sykdom som er årsaken til dette? Det er ikke normalt at man er trøtt og sliten av å jobbe bare et par dager i uka. Du sier også at maten gir deg glede, og det er en ting du må endre synet på. Fastfood må bli din store fiende i hodet ditt. Det er en fiende du må bekjempe, og å bruke mat til å føle glede må også bli en fiende. Finne ting som gir deg glede i livet som ikke handler om mat eller andre usunne levevaner. F.eks finne en hobby, være ute i naturen etc. Anonymkode: 2086b...5e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Del Skrevet 2. september Jeg har også lite overskudd til å lage mat i hverdagen, og hadde det ikke vært for at jeg synes det er for ille å bestille mat hele tiden kunne jeg også endt opp som det du beskriver. Forskjellen er vel at jeg aldri har klart å legge på meg. Uansett, det som gjør det lettere å unngå å bestille mat i hverdagen er at jeg lager ekstra mye mat i helgene slik at jeg bare kan varme opp maten. Gjerne gryter o.l som ofte bare blir bedre av å stå en dag eller to i kjøleskapet, eller som godt kan fryses ned. Anonymkode: ee7a5...de3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 2. september #5 Del Skrevet 2. september Lag ekstra mye mat når du først lager, så slipper du lage mat hver dag og kan varme det senere. Å ha usunt kosthold vil også gi mindre energi. Gir mye glede å kunne lage god mat selv, spesielt "fake away". Mestringsfølelsen av å kunne lage egen biff chop suey hjemme, er fantastisk. Slett matleveringsapper, evt skaff deg kun tastetlf. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Næmmenhei Skrevet 2. september #6 Del Skrevet 2. september Høres vanskelig ut, skjønner at det er vanskelig å bryte. Kunne det vært et alternativ med matkasse? Eller prøv å bli hekta på matlaging, se masterchef og slike program for å bli inspirert. Du kan fint lage sunnere versjoner av junk food hjemme. Jamie Oliver har en del sånne oppskrifter. Jeg er ikke enig i den over som skriver at du bør gjlre det til en fiende. Jeg tror du heller blr tenke at du skal unne deg det en gang i blant, og heller flytte fokuset til å bli glad i sunnere mat og matlaging. Da vil mønsteret rette seg litt av seg selv og du unngår at mat knytter seg til mental helse. Lykke til! 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #7 Del Skrevet 2. september Problemet ditt, ts, er ikke matbestillingen. Det er ei heller overvekten (selv om du sier den ikke forverres av ferdigmaten så blir den jo ikke bedre, gjør den?). Så let etter hva som utløser matbestillingen. Er det at du føler du kan «unne deg» noe siden du er syk og sliten? At du er trist og lei? At du sliter psykisk slik at motivasjon er vanskelig å mønstre? Er det at du har få hobbyer eller kommer i kontakt med folk? Vi har alle handlinger vi gjlr som ikke er konstruktive. Noen velger å røyke, noen drikker for mye, noen lefler med narko, noen trener for mye, noen oppsøker et problematisk forhold til mat, egen vekt eller utseende, noen oppsøker eller forblir i negative relasjoner. Felles for dem alle er at vi gjør det fordi det å ta steget ut av de dårlige valgene krever en enorm, kortvarig, innsats. Og at vi her og nå ikke har evne eller vilje til den innsatsen. Men vi kan samle opp evne, og vi kan trene opp vilje. Og der, ts, alle endringer i livsstil starte, også din. Hvilke, konkrete og håndfaste steg kan du ta for å samle opp vilje og/eller evne til innsats? Sett deg ned, gå deg en lang tur, ta deg en tur til din behandler. Og finn svaret. Lag en liste. Og følg den. Anonymkode: c4b99...c1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 2. september #8 Del Skrevet 2. september Jeg skjønner deg. Hadde jeg bodd i nærheten av et godt utvalg av restauranter OG hatt god råd hadde jeg lett kunne havnet inn i en lignende vond spiral. Jeg er glad i å lage mat, men perioder hvor energinivået er på bunn frister det fort å kjøpe noe lettlaget/ferdigmat og lite fornuftig på butikken. Det selv om jeg kanskje har ingredienser hjemme til å lage en god middag og rester som kan tines. Jeg tenker hellofresh eller en lignende tjeneste hvor man får ingredienser, delvis ferdig preppet, og oppskrift for noen middager. Man kan selv plotte inn vanskelighetsgrad og andre preferanser. Man kan velge kun middager som er ferdig på under 30 min f.eks. Og så trenger du jo ikke å gå rett over til skikkelig sunnkost med byggris, kokt brokkoli og kyllingbryst. Litt fett og ekstra fristende må det nok være for å hindre deg i å klikke deg rett inn på foodora. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #9 Del Skrevet 2. september Tusen takk for alle svar. Matkasse hørtes ikke ut som en dum idè, dette skal jeg sjekke ut. For den som spurte om jeg har en sykdom, ja jeg er ikke frisk dessverre. Anonymkode: 381e2...e1f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #10 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dette er flaut og trist men det er sånn det er. Jeg bestiller mat hele 20 dager i måneden. Det er ikke tull. Jeg lager veldig sjeldent mat hjemme og dette har pågått i mange måneder. Årsaken er veldig enkel. Jeg er stadig trøtt og sliten, orker bare å gjøre the bare minimum i mitt eget hjem. Jeg bor alene, har ikke barn, har ikke venner, jeg har jobb men jobber bare 40%. Bestiller for det meste bare usunn mat. Ser jeg på de sunnere alternativene er det ingenting som frister. Det verste er at jeg syns jo at maten smaker godt og jeg har blitt vandt til fastfood. Jeg har alltid vært glad i mat og mange typer middager, sunn mat er ikke fremmed for meg og jeg liker for eksempel wok veldig godt. Men jeg velger heller å bestille maten. Økonomisk er det ingen grunn til å slutte. Jeg har bra økonomi, det gjør meg ikke noe at jeg betaler mye for maten. Jeg er selvsagt overvektig, men har ikke gått opp i vekt etter at jeg begynte å bestille mat. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt og jeg vet hvordan, jeg vet også at jeg burde slutte å bestille mat men gang etter gang bestiller jeg. Fordi det smaker godt, det gjør meg glad, jeg har ting i hverdagen som kan gi meg glede og som jeg heller kan gjøre men jeg velger å bestille den jævla maten hver gang. Prøver å skamme meg. Tenke at de på restaurantene ser navnet mitt ofte og tenker sikkert at jeg veier 100 kg og er kjempe lat og fæl som bare bestiller. Men jeg eier ikke skam heller, det er det verste. Noen som har råd... Nå har jeg prøvd i flere uker å si til meg selv at jeg skal ikke bestille. Har gått ifra å bestille omtrent daglig til å bestille annenhver dag, men nå er jeg plutselig på 4. dag på rad igjen. Noen som har hatt samme problemet, hva gjorde dere? Kribler i magen nå fordi jeg er flau, men tydeligvis ikke flau nok til å la være å bestille. Anonymkode: 381e2...e1f Se noen episoder av Helse Kost Furuseth på nrk.no Slett app, og fjern telefonnummeret du bruker. Kjøp mat på butikken, eller godta at dette er din last. Anonymkode: c4050...9c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #11 Del Skrevet 2. september Da får du fløtte på bøgda, her finns ingenting av mat mat kan bestille på døra. Anonymkode: 7da9b...42c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #12 Del Skrevet 2. september Hei TS, Så leit at du er kronisk syk og mangler overskudd. Det er fort gjort å ty til enkle løsninger da, men problemet er at du gir deg selv mer helseproblemer OG økonomiske problemer ved å fortsette i samme sporet. Veldig godt tips å bestille matkasse, særlig hvis du ikke har overskudd til å handle selv. Er selv kronisk syk, og for meg hjelper planlegging. Å lage mat selv trenger ikke ta lang tid eller være komplisert i det hele tatt, man må bare jobbe litt mentalt for å komme over de sperrene man har satt seg selv. Og man kan lage sunn mat på en veldig enkel måte også, og ofte vil det gå fortere enn å slenge en pizza i ovnen. Du må bare orke å reise deg fra sofen og sette i gang. "Jeg klarer jo å jobbe 40 %, hvorfor skal jeg ikke klare å stå på kjøkkenet i 10 minutter"? Kanskje du bare ikke vet hva du skal lage, og trenger en plan? Mitt råd til deg er å se hvor mye penger du bruker på å bestille mat i løpet av en mnd, og hvor mye du kan spare på å ikke gjøre det. Og tenke på alt annet du kan bruke de pengene på som er mer nyttig? Spare til ferie, sofa, bolig, hva som helst. Anonymkode: d1147...b71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #13 Del Skrevet 2. september Trenger du å skamme deg da? Du har råd til det og det gir deg glede? Jeg synes kanskje heller at du skal fortsette med det og prøve å finne noen venner, at problemet ikke er maten men kanskje en ensomhet? Flytte fokuset litt, og se om du kanskje har en interesse som får deg litt ut av huset og inn i et miljø? At du bestiller usunn takeaway er ikke livsfarlig, men du har lyst til å bryte et mønster, om jeg forstår deg rett, eller ikke. Alle har ørti perioder i livet der man drikker for mye, røyker, spiser feil eller ser for mye på serier. Men det må kanskje impulser til for å endre. Jeg har vært røyker, ensom og forlatt og selvmedlidende, å melde meg på fjelltrim og stolpejakt med andre fixa det. Drikke litt i ukedagene mens jeg ser serier skal ingen ta fra meg, lager gode måltider til gjester som jeg har blitt kjent med etter jeg tok litt grep, men lever lett på nudler i uken. Gi litt faen. Men anbefaler å prøve å finne en aktivitet som gjør deg begeistret. Trenger ikke være fysisk, selv om mulighetene er utrolig mange der, ikke minst om du tar verv i turgruppe, dnt, idrettslag... Strikkegruppe, kor, et studie, malekurs, kokkelering, lokalpolitikk eller online gaming, å ha lite ork er en dørstokkmil. Men det hjelper å prøve litt. At du nyter litt junk mens du vurderer veien videre, er helt innafor. 🧡 Anonymkode: e0002...82c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #14 Del Skrevet 2. september 2 minutter siden, AnonymBruker said: Trenger du å skamme deg da? Du har råd til det og det gir deg glede? Jeg synes kanskje heller at du skal fortsette med det og prøve å finne noen venner, at problemet ikke er maten men kanskje en ensomhet? Flytte fokuset litt, og se om du kanskje har en interesse som får deg litt ut av huset og inn i et miljø? At du bestiller usunn takeaway er ikke livsfarlig, men du har lyst til å bryte et mønster, om jeg forstår deg rett, eller ikke. Alle har ørti perioder i livet der man drikker for mye, røyker, spiser feil eller ser for mye på serier. Men det må kanskje impulser til for å endre. Jeg har vært røyker, ensom og forlatt og selvmedlidende, å melde meg på fjelltrim og stolpejakt med andre fixa det. Drikke litt i ukedagene mens jeg ser serier skal ingen ta fra meg, lager gode måltider til gjester som jeg har blitt kjent med etter jeg tok litt grep, men lever lett på nudler i uken. Gi litt faen. Men anbefaler å prøve å finne en aktivitet som gjør deg begeistret. Trenger ikke være fysisk, selv om mulighetene er utrolig mange der, ikke minst om du tar verv i turgruppe, dnt, idrettslag... Strikkegruppe, kor, et studie, malekurs, kokkelering, lokalpolitikk eller online gaming, å ha lite ork er en dørstokkmil. Men det hjelper å prøve litt. At du nyter litt junk mens du vurderer veien videre, er helt innafor. 🧡 Anonymkode: e0002...82c Og hva i all verden skal du med en matkasse;) Anonymkode: e0002...82c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 2. september #15 Del Skrevet 2. september Prøv heller å lage deg noen sunne middager, både kroppen og lommeboka vil takke deg for det, i det lengre løp. Det blir til slutt en ond sirkel dette, men det er " enklere " å komme ut av den før det har gått altfor langt. Hvis du er en av de som pleier å spise noe snacks utenom måltidene, så kan det hjelpe å pusse tennene. Det kan føre til at du mister litt lysten på mat, fordi munnen føles ren og at du har frisk ånde. Det kan også være lurt å pusse tennene tidlig på kvelden, siden det ikke er " bra " å spise rett før man legger seg, da det kan føre til urolig søvn eller at man bruker lenger tid på å få sove. Du greier de målene du setter deg, kjære deg. Men det er lurt å begynne i det små ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #16 Del Skrevet 2. september Begynn å snu det i det små. Planlegg uka, hvilke dager du bestiller og hva du skal lage de andre dagene. Finn enkle oppskrifter som ikke tar mye tid eller har mange ingredienser som f.eks wok eller lignende. Anonymkode: 0ee4a...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #17 Del Skrevet 2. september Matkasse 👍 bøygen er vel ofte å gå til butikken og handle? Planlegge? Du kan velge matkasser med sunn og rask mat, 15-20 min 😊 Anonymkode: cfe7e...783 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #18 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er flaut og trist men det er sånn det er. Jeg bestiller mat hele 20 dager i måneden. Det er ikke tull. Jeg lager veldig sjeldent mat hjemme og dette har pågått i mange måneder. Årsaken er veldig enkel. Jeg er stadig trøtt og sliten, orker bare å gjøre the bare minimum i mitt eget hjem. Jeg bor alene, har ikke barn, har ikke venner, jeg har jobb men jobber bare 40%. Bestiller for det meste bare usunn mat. Ser jeg på de sunnere alternativene er det ingenting som frister. Det verste er at jeg syns jo at maten smaker godt og jeg har blitt vandt til fastfood. Jeg har alltid vært glad i mat og mange typer middager, sunn mat er ikke fremmed for meg og jeg liker for eksempel wok veldig godt. Men jeg velger heller å bestille maten. Økonomisk er det ingen grunn til å slutte. Jeg har bra økonomi, det gjør meg ikke noe at jeg betaler mye for maten. Jeg er selvsagt overvektig, men har ikke gått opp i vekt etter at jeg begynte å bestille mat. Jeg har et ønske om å gå ned i vekt og jeg vet hvordan, jeg vet også at jeg burde slutte å bestille mat men gang etter gang bestiller jeg. Fordi det smaker godt, det gjør meg glad, jeg har ting i hverdagen som kan gi meg glede og som jeg heller kan gjøre men jeg velger å bestille den jævla maten hver gang. Prøver å skamme meg. Tenke at de på restaurantene ser navnet mitt ofte og tenker sikkert at jeg veier 100 kg og er kjempe lat og fæl som bare bestiller. Men jeg eier ikke skam heller, det er det verste. Noen som har råd... Nå har jeg prøvd i flere uker å si til meg selv at jeg skal ikke bestille. Har gått ifra å bestille omtrent daglig til å bestille annenhver dag, men nå er jeg plutselig på 4. dag på rad igjen. Noen som har hatt samme problemet, hva gjorde dere? Kribler i magen nå fordi jeg er flau, men tydeligvis ikke flau nok til å la være å bestille. Anonymkode: 381e2...e1f Løsningen er enkel, Wegovy, du mister faktisk lysta på feit drittmat. Det er så fasinerende, jeg craver nå frukt eller lett mat som skyr etc. Jeg lover deg at du aldri vil angre🤍 Anonymkode: b00e7...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 2. september #19 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Trenger du å skamme deg da? Du har råd til det og det gir deg glede? Jeg synes kanskje heller at du skal fortsette med det og prøve å finne noen venner, at problemet ikke er maten men kanskje en ensomhet? Flytte fokuset litt, og se om du kanskje har en interesse som får deg litt ut av huset og inn i et miljø? At du bestiller usunn takeaway er ikke livsfarlig, men du har lyst til å bryte et mønster, om jeg forstår deg rett, eller ikke. Alle har ørti perioder i livet der man drikker for mye, røyker, spiser feil eller ser for mye på serier. Men det må kanskje impulser til for å endre. Jeg har vært røyker, ensom og forlatt og selvmedlidende, å melde meg på fjelltrim og stolpejakt med andre fixa det. Drikke litt i ukedagene mens jeg ser serier skal ingen ta fra meg, lager gode måltider til gjester som jeg har blitt kjent med etter jeg tok litt grep, men lever lett på nudler i uken. Gi litt faen. Men anbefaler å prøve å finne en aktivitet som gjør deg begeistret. Trenger ikke være fysisk, selv om mulighetene er utrolig mange der, ikke minst om du tar verv i turgruppe, dnt, idrettslag... Strikkegruppe, kor, et studie, malekurs, kokkelering, lokalpolitikk eller online gaming, å ha lite ork er en dørstokkmil. Men det hjelper å prøve litt. At du nyter litt junk mens du vurderer veien videre, er helt innafor. 🧡 Anonymkode: e0002...82c Jeg tror du skal lese ts sitt innlegg en gang til jeg. Hun liker ikke livsstilen med all fastfood hun bestiller. Hun ønsker å leve sunnere. Og uansett hvordan du snur og vender på det, takeaway mat er IKKE sunt i lengden. Tror du virkelig at det er bra å stappe i seg en hamburger 4-5 ganger i uken + pommes frites? Da har du i så fall virkelig ikke særlig peiling på kosthold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #20 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du sier du er trøtt og sliten til tross for at du jobber bare 40% og ikke har mann eller barn. Har du noen sykdom som er årsaken til dette? Det er ikke normalt at man er trøtt og sliten av å jobbe bare et par dager i uka. Du sier også at maten gir deg glede, og det er en ting du må endre synet på. Fastfood må bli din store fiende i hodet ditt. Det er en fiende du må bekjempe, og å bruke mat til å føle glede må også bli en fiende. Finne ting som gir deg glede i livet som ikke handler om mat eller andre usunne levevaner. F.eks finne en hobby, være ute i naturen etc. Anonymkode: 2086b...5e6 Det er vel ikke din sak hvorfor ts ikke har energi i hverdagen. Anonymkode: e8ee5...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå