Gå til innhold

Leser du "Dødsannonser" i avisa eller på nett regelmessig?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort det i mange år. Det kjennes viktig å holde seg oppdatert om hvem som går videre før meg. Jeg går i tillegg inn på begravelsesbyråenes oversikt for å virkelig få med meg alle sammen, klikker meg inn og leser selve annonsene. Syns det er fint når de legger ved et godt bilde av den som reiste videre. Jeg tenker nok litt på døden hver dag. Den beveger seg jo nærmere sekund for sekund, så jeg må ha tankene og mulighetene sortert. Får ikke vite før timen er der, men allikevel. Undres på hvordan det blir...

Hva med deg? 

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, i lokalavisene der jeg bor nå. Tidligere i Aftenposten også, men har ikke abbo lenger (det er "lokalavisen" min, er fra Oslo). 

Anonymkode: 5509d...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalt for å se hvem jeg overlever.

Anonymkode: dba6c...a94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser alltid på Livets gang delen i lokalavisen. Der står fødsler, giftemål, dødsannonser og runde tall. 

Anonymkode: 63b84...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for dere som ikke har tilgang til lokalaviser, så vil jeg anbefale appen Minnesider, der kan man lese annonser gratis.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurt å holde seg oppdatert så man ikke ringer en som er død f.eks. Og ved bekjente så vil man jo ha en oppmerksomhet til etterlatte eller begravelsen. 

Anonymkode: 192a2...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei...... de er jo der, og iblant ser jeg på dem, men har i motsetning til deg ikke lyst å holde noen form for oversikt. Hender jeg ser på navnene og tipper alder før jeg sjekker fødselsdato. Men blar som regel videre. Nb, jeg bor i en storby, så det er lite kjentfolk i avisa jeg leser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i oversikten til lokalavisa (på nettet). Blar over en gang i uka. 

Anonymkode: 478cc...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør ikke det. Men en gang lette jeg etter dødsannonsen til en jeg visste hadde gått bort, og ville lese den, for jeg kjenner datteren hennes. Siden jeg ikke visste hele navnet, søkte jeg på delvis navn, og fikk da opp moren til en fjern venninne fra ungdommen. Visste ikke at hun hadde mistet moren sin i så ung alder. Tror moren bare var rundt 70 eller slutten av 60 årene.

Men nei, jeg leser ikke dødsannonser vanligvis. Blir nok bare trist og lei av det hver gang jeg oppdager kjente. Deprimerende lesning. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det! Nysgjerrig vettu

Anonymkode: 9d42c...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakini skrev (7 minutter siden):

Ja, for dere som ikke har tilgang til lokalaviser, så vil jeg anbefale appen Minnesider, der kan man lese annonser gratis.

Ikke alle er der da. 

Anonymkode: 70e06...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke alle er der da. 

Anonymkode: 70e06...5df

Vil tro 99% er der. Selv de som ikke har minnesider. Man kan og søke etter annonser flere år tilbake 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, i lokalavisene der jeg bor nå. Tidligere i Aftenposten også, men har ikke abbo lenger (det er "lokalavisen" min, er fra Oslo). 

Anonymkode: 5509d...ea4

vareminnesider.no 

Anonymkode: 75494...834

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. jeg jobber som sykepleier, og pasientgruppen jeg jobber med har ofte dårlig prognose. Leser dødsannonser hver dag i avisen og på vareminnesider minimum ukentlig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leser i lokalavisa og sjekker våreminnesider på årskullet mitt for å se om noen jeg gikk på skole/idrett med har gått bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun om noen jeg kjenner har gått bort. Kan vel også driste meg til å sjekke det når det endelig blir stille fra eksen🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, leser dødsannonsene i lokalavisa og har begynte med det da jeg var tenåring og mistet en nær venn. Ser på navn og alder. 

Anonymkode: 4531e...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha likt å enklere kunne finne ut hvor folk ligger begravet for å ta en tur og vanne litt etc. :sukk: 
Kan søke på nett, men om en ikke finner eksakt etternavn, fødsels og dødsdato, så blir det vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (2 minutter siden):

Skulle ha likt å enklere kunne finne ut hvor folk ligger begravet for å ta en tur og vanne litt etc. :sukk: 
Kan søke på nett, men om en ikke finner eksakt etternavn, fødsels og dødsdato, så blir det vanskeligere. 

Hvis du vet kommune og navn, finner du kirkegården. Dersom man ikke vil gå og lete, kan man ta kontakt med kirken og få oppgitt hvor graven er 😊https://www.slektogdata.no/gravminner/finn-en-grav.    Her kan du også se bilder av steinen i noen tilfeller. 

Anonymkode: 63b84...774

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...