AnonymBruker Skrevet 2. september #41 Del Skrevet 2. september Siden dem ringer til deg TS, virker det som at du er lederen? Hvis du ikke er det, så må du tar opp det med lederen. Er du ledere, så må do godta at folk får barn. Enkelt og greit Anonymkode: ccd5a...129 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 2. september #42 Del Skrevet 2. september Uavhengig av hvilke rettigheter man har til å være hjemme med sykt barn, at barn blir syke og at der er forutsigbart, så kan man heller ikke lukke øynene for at dette i svært mange yrker går utover noen andre som må dekke den vakten i stedet. Man må prøve å ha forståelse for hverandre, også at det er irriterende med kollegaer som stadig er hjemme med sykt barn. Men ts, jeg kan garantere deg, du vil heller vil ta en ekstra vakt enn å være hjemme med et spysykt barn 😅. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #43 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser meg lei av mine kollegaer som har små barn for å være helt ærlig. Lei av å få melding midt på natten med info om at barnet deres har kastet opp og at de derfor ikke kan på jobb og lurer på om jeg bare kan ta vakten for de. Og dette skjer ganske ofte... Eller kollega som sender melding 5 min før hen skal starte på jobb og sier at barnevakten kom ikke før da så hen har nettopp satt seg i bilen for å kjøre til jobb.. når hen har nesten 1 time kjørevei til jobb. Og jeg har ikke noe valg.. må vente fordi jeg er alene i butikken og må vente til hen kommer og tar over. Null respekt for andre sin tid så snart man får barn tydeligvis 🙄 Anonymkode: 8c77a...638 Mener du man skal etterlate barna fastbundet i en seng, da eller, og håpe på at de ikke kveles av sitt eget oppkast?! Kom gjerne med råd, før du kun tenker på deg selv Anonymkode: a9ba1...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #44 Del Skrevet 2. september Jeg hadde det sånn på en tidligere arbeidsplass. Fikk sms/telefon minst 1-3 ganger i uken av foreldre som lurte på om jeg kunne ta vakten deres. En gang var det en forelder som ringte meg midt på natten. Jeg orket ikke ta telefonen, viste hva som kom. Da ble det fult styr på messenger/sms at jeg måtte se til faen å ta telefonen for det var viktig. 😅 Etter det sa jeg fra til lederen min om at jeg kom ikke til å svare på forespørsler fra kolleger om at ta vaktene dere lengre. At det måtte gå gjennom leder. Anonymkode: 778a0...d3f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #45 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke ditt ansvar som kollega å ta vakten for de som er syk eller har sykt barn. Det er et lederansvar å påse at det leies inn vikar. Anonymkode: c6686...860 Men når det ikke er flere vikarer å ta av da? Det går utover noen, enten de har barn eller ei. Kom gjerne med forslag til tiltak Anonymkode: a9ba1...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #46 Del Skrevet 2. september 6 minutter siden, Nymphadora said: Uavhengig av hvilke rettigheter man har til å være hjemme med sykt barn, at barn blir syke og at der er forutsigbart, så kan man heller ikke lukke øynene for at dette i svært mange yrker går utover noen andre som må dekke den vakten i stedet. Man må prøve å ha forståelse for hverandre, også at det er irriterende med kollegaer som stadig er hjemme med sykt barn. Men ts, jeg kan garantere deg, du vil heller vil ta en ekstra vakt enn å være hjemme med et spysykt barn 😅. Ikke så relevant med det siste, for en barnløs har jo ingen grunn til å være hjemme med et spysykt barn. Så det er ikke et valg man trenger ta. Ellers enig med resten du skriver, og som mange påpeker i tråden er dette først og fremst lederens problem. En leder må forholde seg til at det plutselig ikke er noen til å ta en vakt. Den ansatte med barn har selvsagt rett på fri, men må slutte å ringe kolleger når de skulle ringt sjefen. Anonymkode: 0f470...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #47 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå har ikke jeg barn, men jeg har ingen problemer med å være ekstra tålmodig med de som har det. Grunnen er at noen er faktisk nødt til å få barn, og selv om vi i dag lever i et individualistisk samfunn, langt unna hvordan vi levde mer sammenknyttet før i tiden, så trengs det fortsatt en "landsby" for å oppdra barn. Alle er avhengige av at det blir født barn, hvis ikke har vi ikke et samfunn i fremtiden. Arbeidsgiver må legge til rette for det, familie bør stille opp og kolleger kan svelge et par kameler. Det er nitrist og selvopptatt å kreve at man skal slippe å forholde seg til, eller bli forulempet av andres barn, bare fordi det er et personlig valg å få eller ikke få barn. Om 30 år kan du ligge på sykehus og være helt avhengig av hjelp fra et av disse barna. Anonymkode: afde5...540 Enig! Bortsett fra at det virker som om du tror at enten har man barn, eller så har man valgt dem bort… Mange, og kanskje TS, er kanskje i en alder der barn kan komme etterhvert, men ikke enda. Det må ikke være enten eller. Husker mange kolleger som klaget over kolleger med barn, men så fikk de barn selv….. Anonymkode: a9ba1...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #48 Del Skrevet 2. september Men hvorfor svarer du midt på natten da? Du kan jo fint ha telefonen på lydløs, eller i sånt stillemodus hvor du kan velge hvem som kommer gjennom med lyd og hvem som ikke gjør det. Anonymkode: 8e93d...43c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TingelingMom Skrevet 2. september #49 Del Skrevet 2. september 1. Aldri ha på mobilen om natten. Bruk flymodus. 2. Si nei om du ikke vil. 3. Overtid: det er vel kanskje noe man må forholde seg til ifht til kontrakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #50 Del Skrevet 2. september Mezzosoprena skrev (3 timer siden): De lager jo ikke problemer for dere andre på jobben, dette er slik det er å ha barn og alt dette er "godkjente" grunner til at det blir litt problemer. Men når det er sagt, så er det vel leders ansvar å dekke inn vaktene, og ikke ditt - så jeg synes ikke at det er riktig at det skal gå ut over deg heller. Det går utover kolleger når man ikke har flere vikarer å ta inn…. Tror de færreste arbeidsgivere har et skap med innelåste vikarer Ellers synes jeg TS syter! Anonymkode: a9ba1...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #51 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men når det ikke er flere vikarer å ta av da? Det går utover noen, enten de har barn eller ei. Kom gjerne med forslag til tiltak Anonymkode: a9ba1...3f8 Det er butikkleders ansvar å stille dersom hen ikke får tak i vikar. Ved sykdom/sykt barn SKAL man kontakte leder, som har ansvar for at det er folk i butikken. Anonymkode: ff69d...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 2. september #52 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke så relevant med det siste, for en barnløs har jo ingen grunn til å være hjemme med et spysykt barn. Så det er ikke et valg man trenger ta. Ellers enig med resten du skriver, og som mange påpeker i tråden er dette først og fremst lederens problem. En leder må forholde seg til at det plutselig ikke er noen til å ta en vakt. Den ansatte med barn har selvsagt rett på fri, men må slutte å ringe kolleger når de skulle ringt sjefen. Anonymkode: 0f470...9a4 Det er relevant i den grad det gir perspektiv. Jeg har ikke barn selv og jeg kan ofte føle på irritasjon på at mine kollegaer med barn ofte er hjemme og det gir meg merarbeid. Men når alt kommer til alt, vil jeg heller være på jobb med merarbeid enn å måtte være hjemme med syke barn. Så perspektivet hjelper på irritasjonen mot mine kollegaer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #53 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke så relevant med det siste, for en barnløs har jo ingen grunn til å være hjemme med et spysykt barn. Så det er ikke et valg man trenger ta. Ellers enig med resten du skriver, og som mange påpeker i tråden er dette først og fremst lederens problem. En leder må forholde seg til at det plutselig ikke er noen til å ta en vakt. Den ansatte med barn har selvsagt rett på fri, men må slutte å ringe kolleger når de skulle ringt sjefen. Anonymkode: 0f470...9a4 Enig! Sånn er det, men når ikke leder har flere innelåste vikarer i skapet sitt, hva da? Anonymkode: a9ba1...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #54 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor svarer du midt på natten da? Du kan jo fint ha telefonen på lydløs, eller i sånt stillemodus hvor du kan velge hvem som kommer gjennom med lyd og hvem som ikke gjør det. Anonymkode: 8e93d...43c Fordi ts nekter å svare på om jen er leder eller ikke? Anonymkode: 1cc3f...991 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #55 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er butikkleders ansvar å stille dersom hen ikke får tak i vikar. Ved sykdom/sykt barn SKAL man kontakte leder, som har ansvar for at det er folk i butikken. Anonymkode: ff69d...bf0 Ja, men når det ikke er noen å ta av da? Skal man stenge butikken da? Det kan i ytterste ledd få konsekvenser for resterende ansatte på sikt. Anonymkode: a9ba1...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #56 Del Skrevet 2. september Å bli irritert på de med små barn for at småbarnslivet innebærer flere små hendelser eller fraværsdager, fremfor på ledere som ikke planlegger deretter, er virkelig å rette baker for smed. Anonymkode: 6a61c...44d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #57 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men når det ikke er flere vikarer å ta av da? Det går utover noen, enten de har barn eller ei. Kom gjerne med forslag til tiltak Anonymkode: a9ba1...3f8 Det er fortsatt leders ansvar. Da må leder jobbe i kassa da. Slik er det faktisk å være leder. Så lenge det ikke er snakk om et helsevesenet etc, kan man jo ikke beordre folk med begrunnelse i forsvarlig drift heller. Anonymkode: c6686...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #58 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men når det ikke er noen å ta av da? Skal man stenge butikken da? Det kan i ytterste ledd få konsekvenser for resterende ansatte på sikt. Anonymkode: a9ba1...3f8 Kan ikke leder jobbe og ikke får tak i vikarer, må butikken stenges ja. Det sier seg selv. Anonymkode: c6686...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #59 Del Skrevet 2. september Vær glad det ikke er deg som trenger å tørke spy over alt, og risikere omgangssyke selv. Omgangssyke og all sykdom som hører med barn er et helvete. Helt sikker på at de helst ville valgt jobb fremfor spy over hele sofaen, sengen, alle dyner/ puter så man ikke har noe å sove med lenger, gardiner, på seg selv… Den aller største «fornøyelsen» er å skulle ta seg av barn mens man har spysyken selv. -«Mamma må kaste opp, kan jeg få være litt i fred?». Nei, Mini vil opp i toalettet, eller klatre på mamma som er dårlig. Men huff, stakkars deg… Anonymkode: 32d77...c07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #60 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vær glad det ikke er deg som trenger å tørke spy over alt, og risikere omgangssyke selv. Omgangssyke og all sykdom som hører med barn er et helvete. Helt sikker på at de helst ville valgt jobb fremfor spy over hele sofaen, sengen, alle dyner/ puter så man ikke har noe å sove med lenger, gardiner, på seg selv… Den aller største «fornøyelsen» er å skulle ta seg av barn mens man har spysyken selv. -«Mamma må kaste opp, kan jeg få være litt i fred?». Nei, Mini vil opp i toalettet, eller klatre på mamma som er dårlig. Men huff, stakkars deg… Anonymkode: 32d77...c07 Ok? Det er ditt problem, ikke TS sitt. Anonymkode: 28e72...062 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå