AnonymBruker Skrevet 17. september #21 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du prater bare tull. Dette er en familiehund. Fra NKK: Schapendoes er en gjeterhund som ble brukt, og også i dag brukes, for å gjete saueflokker. På grunn av dette er det nødvendig at rasen har stor utholdenhet, og er smidig og rask. Evnen til å hoppe er viktig, så vel som at den skal være intelligent og selvstendig. I dag brukes rasen hovedsakelig som familiehund. Harmonisk bygget gjeterhund, oppmerksom og modig. Intelligent, vaktsom, glad, livlig, vennlig og temperamentsfull. Rasen er meget lojal og hengiven. Anonymkode: 0cdf7...586 Det er sånn den skal være når den avles riktig ja. Du kan lese en hvilken som helst rasestandard og ganske snart oppdage at de avviker fra virkeligheten. Det NKK skriver er målet, ikke fasiten. Anonymkode: 2d4ea...2b3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #22 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er sånn den skal være når den avles riktig ja. Du kan lese en hvilken som helst rasestandard og ganske snart oppdage at de avviker fra virkeligheten. Det NKK skriver er målet, ikke fasiten. Anonymkode: 2d4ea...2b3 Ja det er det jeg har brent meg tidligere på også. Anonymkode: 7932a...a04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 17. september #23 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Du prater bare tull. Dette er en familiehund. Fra NKK: Schapendoes er en gjeterhund som ble brukt, og også i dag brukes, for å gjete saueflokker. På grunn av dette er det nødvendig at rasen har stor utholdenhet, og er smidig og rask. Evnen til å hoppe er viktig, så vel som at den skal være intelligent og selvstendig. I dag brukes rasen hovedsakelig som familiehund. Harmonisk bygget gjeterhund, oppmerksom og modig. Intelligent, vaktsom, glad, livlig, vennlig og temperamentsfull. Rasen er meget lojal og hengiven. Anonymkode: 0cdf7...586 Du skal være veldig forsiktig med å ta informasjonen de nkk for god fisk. Den er stort sett skrevet av folk som elsker rasen, med rosabrillene på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #24 Del Skrevet 17. september Gliffy skrev (4 timer siden): Du skal være veldig forsiktig med å ta informasjonen de nkk for god fisk. Den er stort sett skrevet av folk som elsker rasen, med rosabrillene på. Det er derfor jeg spurte her også fordi jeg trenger seriøse svar fra andre som har opplevd rasen. Og jeg ser at det var lurt siden de fleste var negative her inne om rasen schapendoes. Anonymkode: 7932a...a04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #25 Del Skrevet 18. september Hvilke andre tilsvarende hunderaser har bedre gemytt enn schapendoes? Anonymkode: 7932a...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. september #26 Del Skrevet 18. september (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvilke andre tilsvarende hunderaser har bedre gemytt enn schapendoes? Anonymkode: 7932a...a04 Bearded Collie. De ligner veldig, stammer bare fra et annet land, men har sannsynligvis noe av samme opphavet. De er opprinnelig gjeterhunder, veldig smarte, og krever en del oppmerksomhet av eierne. Det nytter ikke å la den seile sin egen sjø, da blir den "oppfinnsom" og finner på rampestreker i stedet, om man ikke f.eks lærer den triks og aktiviteter, litt hjernearbeid. Det sies at den er en flott og kjærlig familiehund, men som sagt trenger den noe å gjøre. Lær den triks! Det setter hjernen i gang. Jeg kjøpte f.eks denne boka og lærte min gjeterhund triks fra den. Moro! BEARDED COLLIE: Endret 18. september av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #27 Del Skrevet 18. september Nå skal jeg ikke si at jeg kjenner så mange av rasen, men de individene jeg har møtt, har alle vært trivelige hunder. Jeg har inntrykk av at de ikke alltid er de letteste å trene med, men nå trener de jeg kjenner på relativt høyt nivå med hundene sine. Anonymkode: f900d...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #28 Del Skrevet 18. september Million skrev (4 timer siden): Bearded Collie. De ligner veldig, stammer bare fra et annet land, men har sannsynligvis noe av samme opphavet. De er opprinnelig gjeterhunder, veldig smarte, og krever en del oppmerksomhet av eierne. Det nytter ikke å la den seile sin egen sjø, da blir den "oppfinnsom" og finner på rampestreker i stedet, om man ikke f.eks lærer den triks og aktiviteter, litt hjernearbeid. Det sies at den er en flott og kjærlig familiehund, men som sagt trenger den noe å gjøre. Lær den triks! Det setter hjernen i gang. Jeg kjøpte f.eks denne boka og lærte min gjeterhund triks fra den. Moro! BEARDED COLLIE: Den virka veldig fin. Er de mye enklere å ha enn schapendoes? Anonymkode: 7932a...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. september #29 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den virka veldig fin. Er de mye enklere å ha enn schapendoes? Anonymkode: 7932a...a04 De har mildere og mer omgjengelig gemytt, men du har samme mengde pelsstell som schapendoes, da. Akkurat den biten er ikke enklere. Jeg har kjent to stykker av rasen Bearded collie, og de er flotte hunder. Jeg leste en del om dem før jeg skulle ha hund og de virket veldig interessante. Jeg endte opp med Shetland sheepdog, og angret aldri på det :- ) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #30 Del Skrevet 1. oktober Er det mye lyd i dem? Anonymkode: 465ec...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå