AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Del Skrevet 2. september 2024 Hei, jeg trenger litt hjelp. I fjor sommer døde min bestefar som jeg aldri har møtt eller hatt noen form for relasjon til. Så vidt jeg vet hadde avdøde ingen relasjoner i sine siste år, og begravelsen var det en gravferdskonsulent som sto for. (Stille beravelse uten "gjester"). Det tok noen måneder før jeg fikk et brev om at jeg var utnevnt enearving og måtte ta stilling til skifte. Avdøde bodde i kommunal bolig og hadde verge som tok seg av økonomi. Boet var antatt av liten verdi og vi søkte derfor dødsbo av liten verdi. Da forplikter man seg til å betale utgifter for begravelsen, men resten av regningene bestemmer man selv hvordan man skal fordele, og de begrenser seg til de midler avdøde hadde. I vårt tilfelle 30 000,-, Dette er akkurat nok til å dekke begravelse. Nå i ettertid har kommunen ringt og ringt (Det er de som betalte begravelsen ettersom at avdøde ikke hadde noen relasjoner), og nå krever de oss for både denne og 4 x husleier. Jeg har opplyst at vi ikke kommer til å betale husleiene da det ikke var midler nok i boet, men at vi kommer til å betale for begravelsen. Nå stiller de seg helt vrang og truer med å ta saken videre med advokater. Er det jeg som har misforstått hvordan dødsbo av liten verdi fungerer eller er det jeg som har rett her?? Jeg er kun 20 år og føler meg veldig "liten og maktløs" mot disse kommuneansatte som er direkte usaklig og spydig mot meg. Trenger derfor råd og tips her!! Man kan vel også stille spørsmål til at det har tatt kommunen et år og sende over begravelsesregningen slik at fristen for å søke gravferdsstønad har utløpt og vi går derfor glipp av noen og tjue tusen som kunne dekt begravelse. Anonymkode: c5315...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Del Skrevet 2. september 2024 Du burde valgt offentlig skifte. https://www.advisioadvokat.no/artikler/kan-man-arve-gjeld/ Søk fri rettshjelp, du trenger en advokat. https://www.statsforvalteren.no/portal/folk-og-samfunn/fri-rettshjelp/ Anonymkode: 245c0...fde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #3 Del Skrevet 2. september 2024 Dødsbo av dette slaget er ikke i målgruppa for offentlig skifte. Et offentlig skifte koster mye og er f.eks. aktuelt om verdiene er større, der det er strid mellom arvinger eller hvor forholdet mellom gjeld og midler i boet er uavklart. Ordningen trådstarter viser til er nettopp for den type dødsbo hun beskriver. Etter det jeg kan forstå tar kommunen feil. "Bo av liten verdi Hvis dødsboet er verdt mindre enn 150 000 kroner, kan arvingene bruke en forenklet fremgangsmåte for å skifte boet etter avdøde. Tingretten avgjør om verdien av boet er av liten verdi og hvem som skal få disponere midlene. Den som får midlene til disposisjon, får en fullmakt fra tingretten. For å få fullmakten, må du fylle ut skjemaet Erklæring om privat oppgjør av dødsbo av liten verdi (PDF). Vi kan gi fullmakten til ektefelle, samboer, arvinger etter avdøde, venn, den som har ordnet med begravelsen eller en annen som har stått avdøde nær. Når du får fullmakten, må du først gjøre opp utgiftene til begravelsen. Etter at utgiftene til begravelsen er betalt, velger du hvilke regninger du vil betale. Ansvaret for avdødes gjeld begrenser seg til beløpet du får til disposisjon." https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/forskjellige-former-for-skifte/ Anonymkode: 3317e...696 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaSinforosa Skrevet 2. september 2024 #4 Del Skrevet 2. september 2024 Har selv stått i en lignende situasjon. Oversend skifteattesten du mottok om at boet er av liten verdi til kreditoren, og henvis til domstolen hvis de har flere spørsmål om hvordan den fungerer. Kontakt feks jussbuss hvis du vil ha loven i ryggen uten å bruke masse penger på advokat (det skal du IKKE behøve). Det er sykt nok at folk krever inn penger når en person er gått bort, men ved å ta skifte dødsbo av liten verdi forplikter du deg heldigvis ikke til å betale en krone mer enn hva verdien i boet var. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Del Skrevet 2. september 2024 Du må ikke arve, du kan si ifra deg arv. Om det er lite midler i boet, og mye utgifter, så er jo dette det beste. Men da må det jo ha vert ett offentlig skifte Privat skifte betyr at arvingene selv tar ansvar for å fordele dødsboet. Arvingene blir da også ansvarlige for å betale all gjeld i boet. Hvis du velger privat skifte, er det viktig å være klar over at du også påtar deg risikoen for å arve gjeld. Derfor er det viktig å undersøke nøye om det er mer gjeld enn verdier i boet før du velger privat skifte. Offentlig skifte betyr at en tingrett tar ansvar for å fordele dødsboet. I et offentlig skifte blir ikke arvingene personlig ansvarlige for gjelden. Hvis det er mer gjeld enn verdier i boet, blir gjelden slettet, og arvingene arver ingenting. Anonymkode: 6c407...da0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #6 Del Skrevet 2. september 2024 advokat. Anonymkode: 4ea54...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #7 Del Skrevet 2. september 2024 Sånn holder kommuner på, for fillebeløp. Vi fikk en «etterregning» på ca 6000,- 6-8 mnd etter dødsfallet. Vi betalte den gangen for å få det ut av verden, men i ettertid angret jeg på at vi ikke bestred det. Anonymkode: cc062...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Del Skrevet 2. september 2024 Mamma hadde bo med lite verdi og endel gjeld. Vi takket nei til arven og overlot alt til offentlig skifte. Til begravelsen søkte vi om støtte fra NAV og det fikk vi. Resten dekket vi selv. Selv om vi takke nei til arven så fikk vi hente ut affeksjonsverdier fra boet. Advokaten som har oppnevnt av tingretten ordet det. Anonymkode: 178ca...543 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei, jeg trenger litt hjelp. I fjor sommer døde min bestefar som jeg aldri har møtt eller hatt noen form for relasjon til. Så vidt jeg vet hadde avdøde ingen relasjoner i sine siste år, og begravelsen var det en gravferdskonsulent som sto for. (Stille beravelse uten "gjester"). Det tok noen måneder før jeg fikk et brev om at jeg var utnevnt enearving og måtte ta stilling til skifte. Avdøde bodde i kommunal bolig og hadde verge som tok seg av økonomi. Boet var antatt av liten verdi og vi søkte derfor dødsbo av liten verdi. Da forplikter man seg til å betale utgifter for begravelsen, men resten av regningene bestemmer man selv hvordan man skal fordele, og de begrenser seg til de midler avdøde hadde. I vårt tilfelle 30 000,-, Dette er akkurat nok til å dekke begravelse. Nå i ettertid har kommunen ringt og ringt (Det er de som betalte begravelsen ettersom at avdøde ikke hadde noen relasjoner), og nå krever de oss for både denne og 4 x husleier. Jeg har opplyst at vi ikke kommer til å betale husleiene da det ikke var midler nok i boet, men at vi kommer til å betale for begravelsen. Nå stiller de seg helt vrang og truer med å ta saken videre med advokater. Er det jeg som har misforstått hvordan dødsbo av liten verdi fungerer eller er det jeg som har rett her?? Jeg er kun 20 år og føler meg veldig "liten og maktløs" mot disse kommuneansatte som er direkte usaklig og spydig mot meg. Trenger derfor råd og tips her!! Man kan vel også stille spørsmål til at det har tatt kommunen et år og sende over begravelsesregningen slik at fristen for å søke gravferdsstønad har utløpt og vi går derfor glipp av noen og tjue tusen som kunne dekt begravelse. Anonymkode: c5315...da1 Du ringer Tingretten på stedet avdøde bodde i . Der har de veiledningsplikten overfor arvinger og andre som har behov for hjelp.,Si at det gjelder et dødsfall til xxx og at du er eneste arving og ønsker å snakke med en saksbehandler som har saken. Det avgjørende her er om du har skrevet under på noe, og om du har fått informasjon om hva du har skrevet under på. Men alt dette tar du med skifteretten/tTingretten. Anonymkode: 96cf3...e53 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): advokat. Anonymkode: 4ea54...662 Tull og tøys. Skifteretten på stedet har veiledningsplikt og skal hjelpe til med å ordne opp i slikt tøys. Advokater bruker man først når alt annet er prøvd, fordi advokater koster penger. Mer penger enn regningene fra kommunen. Anonymkode: 96cf3...e53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Del Skrevet 2. september 2024 TS her. Takk for mange svar. Googlet meg grønn før jeg signerte noen papirer. Som jeg har skjønt det koster det fort litt med offentlig skifte, fort 40-50k bare til bobestyrer og det fantes ingen midler i boet. Kommunen kastet alt (!!) i leiligheten før jeg i det hele tatt var kontaktet og visste om hans død. Etterpå er de så frekke at de krever betaling. ift dødsbo av liten verdi var dette det eneste jeg ikke kunne tape penger på, da det ikke var nok midler i boet til å evt dekke offentlig skifte uansett. Skal krangle litt mer med kommunen så får de bare hyre advokat. Jeg er egentlig rimelig sikker på at når jeg har valgt dødsbo av liten verdi begrenser regninger seg til avdødes midler, dette inkludert begravelse. Syns bare det er så sykt at kommunen er så smålige som de er og at det har tatt dem så sinnsykt lang tid fra jeg først tok kontakt med dem for å høre om det var no gjeld i boet. Dette skulle de finne ut av i des-jan, og jeg fikk telefon tilbake først denne uken. I mellomtiden (fra jeg først tok kontakt, og til nå) har jo jeg ordnet skifteattest for dødsbo av liten verdi og når jeg fortalte det forrige uke gikk det helt i svart hos saksbehandleren jeg snakket med. Jeg måtte da vel vite at jeg som tok over et bo var ansvarlig for all gjeld og utgifter, også avsluttet hun samtalen med å le og si at dette er ikke siste jeg hører fra dem. Utrolig smålig vil jeg si. Ekkel opplevelse Anonymkode: c5315...da1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #12 Del Skrevet 2. september 2024 Jeg forstår ikke helt hvem som har betalt begravelsen? Du sier det ble midler til å dekke begravelse, men at kommunen betalte? Var det ingen rundt deg som informerte om større til gravferd? Det er nokså allmennkunnskap blant eldre folk enn deg Anonymkode: 81b13...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #13 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvem som har betalt begravelsen? Du sier det ble midler til å dekke begravelse, men at kommunen betalte? Var det ingen rundt deg som informerte om større til gravferd? Det er nokså allmennkunnskap blant eldre folk enn deg Anonymkode: 81b13...54b Ja, men jeg fikk ikke brev om at jeg var arving før desember i fjor. Da jeg undersøkte hvilke midler og hvor mye gjeld som var i boet opplyste begravelsesbyrået at kommunen allerede hadde betalt begravelsen. Når jeg da snakket med kommunen i vinter skulle de sjekke om de kom til å kreve begravelsen tilbakebetalt, men ikke før nå har de tatt kontakt og krevd tilbakebetaling for både begravelse og husleier (som de ikke opplyste om tidligere). Jeg er «heldigvis» noe opplyst om gravferdsstønad, men da jeg snakket med begravelsesbyrå i vinter sa de at faktura for begravelse allerede var betalt av kommunen og ikke noe de kunne hjelpe med, annet enn å henvise til de. Noe jeg gjorde, og over et halvt år har det gått før svar. Jeg var dessverre uvitende om at fristen for å søke gravferdsstønad var 6 måneder, men dette hadde uansett ikke hatt noe å si da jeg først fikk vite om dødsfallet etter fristen uansett. Ser nå på NAV sine nettsider at man kan søke om unntak på dette, noe jeg kommer til å gjøre. Uansett handler spørsmålet mitt om jeg eller kommunen har riktig ift. Betaling av husleie når jeg har dokument på dødsbo av liten verdi. Begravelse kommer jeg til å dekke da det er det jeg forplikter meg til gjennom dødsbo av liten verdi - jeg er bare kritisk til kommunen sin håndtering av hele greia. Ift. At gravferdsstønad er allmenkunskap for eldre folk enn meg er helt uvesentlig og unødvendig å påpeke. Kunne gjerne tenkt meg og vært både 60, 70 og «erfaren» før jeg må håndtere et dødsbo, men dessverre har jeg måtte håndert dette alene uten særlig til hjelp fra andre Anonymkode: c5315...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 2. september 2024 #14 Del Skrevet 2. september 2024 Bare bestrid det skriflig og la dem evt. ta det videre. De kommer til å tape i neste instans. Gå evt. til media med saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #15 Del Skrevet 2. september 2024 Vet da min far gikk bort. Så tok vi offentlig skifte pga vi viste det var gjeld. Men ikke hvor mye og mine og dine barn. Her og ble det sendt regning fra kommunen ca 7 mnd etter begravelsen, siden vi hadde offentlig skifte slapp vi å betale. Men vet andre ofte bare må betale Anonymkode: b9289...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #16 Del Skrevet 7. september 2024 Håper du får hjelp med dette hus skifteretten eller andre, ts. Hardt å få dette i fanget som tjueåring. Har du noen eldre slektninger du kan få hjelp og støtte hos? Evt venners foreldre, folk på jobben din (hvis du jobber), eller studentprest kanskje, hvis du er student. Hilsen sekstiåring som nylig håndterte dødsbo for første gang. Anonymkode: 8de53...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå