Gå til innhold

DNB avsluttet BankID

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan ha bankID i mer enn en bank, så vidt jeg vet.

Tror ikke det. BankID er knyttet til personnummer og forvalter kommer alltid opp uavhengig av hvor du logger på. Så du kan BRUKE banID i alle banker du har kundeforhold til, men forvaltningsansvarlig er EN bank.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre ulike bankID, den med app er koblet til sbanken, hvor jeg ellers har avsluttet all annen aktivitet etter slukingen fra DNB. Har i tillegg bankID med kodebrikker fra to andre banker. Håper aldri kodebrikke forsvinner, for den appen er ikke mye stabil. Pluss skrekken hvis en bankID plutselig blir deaktivert og man må ha bankID for å få bankID igjen... 

Anonymkode: 51f28...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det var da jeg flyttet alt til Nordea og stengte mine gamle konti i annen bank. Kundeservice hjalp meg, som sagt, med bankid-appen og ordnet slik at den kom opp å gå i Nordea. Akkurat samme sak :)

Anonymkode: aef35...c4c

Og som jeg sa, da må du ha vært legitimert og signert på andre måter fra tidligere av, for det er ikke mulig så lenge du aldri har signert noe med en annen bank ID tidligere eller har signert et fysisk skjema 😉

Anonymkode: ed35f...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mener du at den personen som la telefonen på biltaket og dermed mistet telefon med bankID ikke hadde en signert avtale?

Anonymkode: 31a17...97e

Nei. Jeg ser ikke engang hvordan det ha relevans til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Et kredittkort gjør samme nytten som kontanter i en slik situasjon da...

Anonymkode: d5915...20e

Ikke når det ligger igjen på motorveien. 😆 Kredittkortet brukes jo nesten daglig og lå naturlig nok i lommeboka/mobilen. 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Lærdommen er vel heller at man aldri skal ha telefon og absolutt alle betalingskort liggende sammen.

Og jo, Nordea kan iallefall hjelpe med å opprette BankID uten at man har brikke eller gammel app tilgjengelig. Mulig andre banker er kjipere på det.

Ja, enig i at det ikke er lurt å la alt ligge sammen, men det er nok MANGE som har alt samlet, for de fleste har ikke ørten kort. 

Vi har Nordea, det hjalp ingenting ... 😉 Jeg greier ikke huske detaljene her for hvorfor. Jeg passer hvertfall godt på bankbrikkene fra nå. 😅 

Anonymkode: b0dd3...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har tre ulike bankID, den med app er koblet til sbanken, hvor jeg ellers har avsluttet all annen aktivitet etter slukingen fra DNB. Har i tillegg bankID med kodebrikker fra to andre banker. Håper aldri kodebrikke forsvinner, for den appen er ikke mye stabil. Pluss skrekken hvis en bankID plutselig blir deaktivert og man må ha bankID for å få bankID igjen... 

Jeg er villig til å vedde ganske mye på at de to andre er bankens egen to-faktor pålogging, og at du bare har en Bankid. Vanskelig å se for seg hvordan det ellers skulle virke.

(Antagelig også grunnen til at du tror appen er ustabil)

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, Druid said:

Jeg er villig til å vedde ganske mye på at de to andre er bankens egen to-faktor pålogging, og at du bare har en Bankid. Vanskelig å se for seg hvordan det ellers skulle virke.

(Antagelig også grunnen til at du tror appen er ustabil)

Hvor mye vedder du og hvor kan jeg sende kontonummer? 😅 Jeg har bankID i tre banker og kan bruke alle til betaling på nett og innlogging i andre banker og offentlige tjenester. De gangene bankID-appen ikke virker, bruker jeg en av de med kodebrikke. Hver gang jeg betaler noe, kommer det opp valg om hvilken bank jeg vil bruke bankID fra. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på hvordan det ser ut for oss som har bankID i flere banker. Vil absolutt anbefale å ha minst to, så slipper man å sitte i saksa hvis en ikke virker. Jeg opplever det selv ganske ofte, men veldig sjelden alle er nede samtidig.

https://www.landkredittbank.no/veiledninger/slik-bytter-du-bankid/

logg_inn_bankid_merket.jpg
velg_bankid.png

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Her er et eksempel på hvordan det ser ut for oss som har bankID i flere banker. Vil absolutt anbefale å ha minst to, så slipper man å sitte i saksa hvis en ikke virker. Jeg opplever det selv ganske ofte, men veldig sjelden alle er nede samtidig.

Og kan legge til, spesielt nå som bankID på mobil forsvinner og mange har bare appen. Kodebrikke funker så godt som alltid de gangene appen svikter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 16.57):

Dette gjorde DNB med mannen min også. Elendig bank. 

Anonymkode: ec8a4...45f

Ja, klart banken sin feil...🙄

Anonymkode: c3dfd...754

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei. Jeg ser ikke engang hvordan det ha relevans til saken.

Fordi det var det jeg siterte og kommenterte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og kan legge til, spesielt nå som bankID på mobil forsvinner og mange har bare appen. Kodebrikke funker så godt som alltid de gangene appen svikter. 

Det er naturlig. Svakheten med app og SIM  er at de må knyttes til konto: brikken KOMMER fra banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

logg_inn_bankid_merket.jpg
velg_bankid.png

I stand corrected!

Går å stiller meg i skammekroken med en gang. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...