AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #161 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan eie egen bolig selv om man har vært innlagt på institusjon. Det er åpenbart at det er grunner for at kommunene er koblet inn. I motsetning til hva noen het skriver, er det neppe en brukket arm som et grunnen til at ts får tilsyn av kommunen. Anonymkode: 8210b...e76 Kommunen er koblet inn uten at ts har bedt om hjelp tenker du? Hvor i alle dager kom institusjon inn i bildet? nei, jeg skrev ikke at ts fikk hjelp pga en brukket arm, les om igjen. Jeg skrev at for og få hjelp og hjemmebesøk av kommunen trenger du ikke mer enn en brukket arm og hjelp til husarbeid . Ts har selv skrevet hvorfor ts får tilsyn. Anonymkode: cab6b...c15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #162 Del Skrevet 2. september 2024 Er det mulig å gjøre stue om til soverom og soverom til stue? Jeg tenker på det du skrev om at du følte du ble bedre av å sove i stua. Hva er det som gjør at du føler du ikke sover så bra på soverommet? Jeg tenker at du må jo sove der du føler deg mest komfortabel, og om det var kommentar på madrassen som var eneste problemet så bruk de ekstra minuttene på å flytte den på plass før de kommer. Da slipper du flere kommentarer på det. Anonymkode: acbc9...94a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #163 Del Skrevet 2. september 2024 Brunello skrev (9 timer siden): Her gjelder det åpenbart en person som har behov for å lære seg hvordan en bor. Da må alt inn med teskje. Brunello skrev (8 timer siden): Fordi noen kommer hjem til henne for å gi råd. Brunello skrev (8 timer siden): Selvsagt er det vanlig å sove på soverommet. Jeg kjenner ingen som ikke gjør det. Det virker som at du har en mening om at man ikke skal ha noe autonomi i eget liv så fort man har hjelp av kommunen? Forstår jeg deg rett? Eller er det slik at du antar at så fort man har hjemmehjelp så er man som bruker underlagt regler som hjemmehjelpen måtte finne det for godt å konstruere opp? Jeg er selv rullestolbruker og har tidvis hatt hjemmehjelp. Hjemmehjelp for å støvsuge stua, ikke for å korrigere eller legge seg opp i hvordan jeg lever livet mitt. Jeg har selv opplevd muggen hjemmehjelp fordi jeg gikk og la meg igjen, etter å ha sluppet henne inn. Hun hadde tatt det opp på fellesmøte og jeg fikk en skjennepreken over telefon. Jeg måtte stå skolerett, samtidig som jeg måtte forklare dem at jeg hadde en krevende jobb for tiden og at jeg hadde jobbet sammenhengende i mange dager til langt på natt med overtid og en deadline som hadde kostet firmaet mitt noen hundretusen kroner, om jeg ikke hadde fått sluttført. Men så skal jeg altså måtte sitte pent i stua å se på at hjemmehjelpen vasker gulvene mine, fordi hun mente det var ufint av meg å sove. Ser du hvor nedverdigende det er å måtte legge seg flat for sånne idiotiske innfall? Det er mange av oss som verken er psykisk syke eller har manglende sjelsevner, som trenger praktisk hjelp. Men i blant får jeg inntrykk av at så fort man mottar noen form for hjelp så er man automatisk umyndiggjort og underlagt et regime bestemt av andre. Jeg regner med at den dagen du brekker beinet og ligger på sykehuset at du er klar for å akseptere at pleier kommer inn, napper headsetet ut av ørene dine og sier at "nå skal du sove!" bare fordi "folk flest skal sove på denne tiden her, og det bør du også!". Du mottar jo en offentlig tjeneste, så skal selvsagt andre ta valg over hodet ditt. Anonymkode: b892e...a5d 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #164 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det slik at du for det meste oppholder deg i stua, så er det kanskje bekymringsverdig av det at du "gror fast" i usunne levemønster. Det er ikke et liv å bo på en madrass på gulvet dersom det fører til at man ikke kommer seg videre. Anonymkode: 1c029...7cc Hvorfor er det så alvorlig usunnt å ha en madrass på stua istede for soverommet? Noen har kun et rom for stue, soverom og kjøkken, da er det plutserlig ikke unormalt. Det er bare tanker og tilfeldige ting vi har blitt enig om er det normale, men vi er frie mennesker og om noe ikke funker for oss i en periode er det mye mer usunnt å ikke sove, enn å sove på stua. Sover på stua selv jeg, når angsten er verre. Om noen sier noe, be dem tre på seg angsten å leve med den selv når de først er igang med å tro deres mening skal bety noe som helst over din egen. Anonymkode: 65be0...a48 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #165 Del Skrevet 2. september 2024 Brunello skrev (5 timer siden): Det kommer helt an på hva slags oppfølging man har. Om hun har oppfølging for å se om hun kan bo utenfor institusjon, kan jo konsekvensen av å ikke følge det som blir sagt være stor. Du er bare maktkåt. Ts bestemmer selv. Anonymkode: 65be0...a48 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #166 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har hjelp fra kommunen som kommer innom noen dager i uka, mest for å snakke og hjelpe meg med noe jeg trenger hjelp til. Jeg sover for tiden på stua da jeg sliter med angst og depresjon og jeg føler det blir bedre når jeg sover på stua. Har madrassen ved sofaen og det går fint. Den ligger ikke i veien. Men ei som var her d. dag sa at jeg får ikke lov til å ligge på stua for man sover på soverommet. Og hun ba meg flytte madrassen inn på soverommet igjen til neste gang hun kommer. Hvis ikke jeg har gjort det så skulle hun snakke med noen andre om det for det er vist bekymringsverdig. Jeg skjønner ikke problemet her. Jeg eier leiligheten og sover på stua hvis jeg vil. Det skader ingen. Har hun noe med å blande seg opp i dette! Og hva er liksom grunn til bekymring her? Trenger ikke å diskutere her årsaken til at jeg har hjelp fra kommunen siden det ikke er relevant for det jeg spør om. Anonymkode: 1ef0a...f3e de har slett ikke lov å be deg om det, du bestemmer selv hvor du vil sove. En del ansatte i kommunen skjønner ikke hva jobben sin går ut på, de kan oppfordre deg til å sove på soverommet, utover det har de ingen rett til å styre dette. Du bør faktisk melde dette til vedkommendes overordnede og be om at du vil ha det skriftlig om kommunen nekter deg dette. De har begått lovbrudd hvis de gjør dette, tvang og makt skal kun utføres når det er fare for liv eller vesentlig skade, ingen har vel dauet av å sove på sofaen, såvidt jeg vet. Anonymkode: dfaf3...f12 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #167 Del Skrevet 2. september 2024 Mange her som ikke kjenner helsepersonnelloven ser jeg, når dere diskutere hva det er med ts så har dere skjønt lite. Tvang og makt er KUN lov når det er fare for liv og helse, uavhengig av hva du har av hjelp eller hvor du bor. Det gjelder samme lovgiving for ALLE , også de som har kapittel 9. Rart så mange skal mene så mye om ting de i utgangspunktet ikke kan noe om. Før dere kommentere bør dere i det minste kunne litt om lovgiving. Anonymkode: dfaf3...f12 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #168 Del Skrevet 2. september 2024 Brunello skrev (7 timer siden): Å si «om du ikke betaler, knuser jeg kneskålene dine» er en trussel. Å si «dersom du ikke gjør a, vil jeg rapportere det videre» er ikke en trussel men en faktaopplysning om konsekvenser. Da er isåfall den kommuneansatte stokk dum, og kan ikke helsepersonelloven. Det er en del helsefagarbeidere der ute som tror de kan bestemme over beboere........uten kjennskap til lovverket. Ikke NOEN kan tvinge folk til å sove på et soverom! Anonymkode: dfaf3...f12 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym ss Skrevet 2. september 2024 #169 Del Skrevet 2. september 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Sånne mennesker er det enklest å bare jatte med. Flytt madrassen når du vet hun kommer, og sov der du vil. Anonymkode: 314fe...9c1 Du ber TS boikotte hjelpen hun får. Skal hun aldri mer sove på et soverom igjen, eller bare gjøre som man føler for til enhver tid? Hva er langtidsplanen med det? Det er en grunn til at stuesoving kun er midlertidig og bør ikke være lenger enn noen dager. Man trenger selvkontroll for å få livet til å gå fremover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 2. september 2024 #170 Del Skrevet 2. september 2024 Mange uvitende folk i denne tråden ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #171 Del Skrevet 3. september 2024 anonym ss skrev (1 time siden): Du ber TS boikotte hjelpen hun får. Skal hun aldri mer sove på et soverom igjen, eller bare gjøre som man føler for til enhver tid? Hva er langtidsplanen med det? Det er en grunn til at stuesoving kun er midlertidig og bør ikke være lenger enn noen dager. Man trenger selvkontroll for å få livet til å gå fremover. Det er ikke å boikotte hjelpen å selv bestemme hvor man skal sove, for selv om man har hjelp så har de ikke rett til å styre livet ditt. Det er ikke skadelig å sove på stua så vidt jeg vet. Og man kan fint ha daglige rutiner likevel. For er jo ikke sånn at man ligger på den madrassen hele dagen. Anonymkode: 1ef0a...f3e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 3. september 2024 #172 Del Skrevet 3. september 2024 anonym ss skrev (1 time siden): Du ber TS boikotte hjelpen hun får. Skal hun aldri mer sove på et soverom igjen, eller bare gjøre som man føler for til enhver tid? Hva er langtidsplanen med det? Det er en grunn til at stuesoving kun er midlertidig og bør ikke være lenger enn noen dager. Man trenger selvkontroll for å få livet til å gå fremover. Haha 😂 Man kan da vel gjøre det man føler for så lenge det ikke går utover noen andre. Jeg hadde da ikke godtatt at en annen person skulle bestemme sånn over meg. Ikke du heller kan jeg tenke meg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #173 Del Skrevet 3. september 2024 anonym ss skrev (2 timer siden): Du ber TS boikotte hjelpen hun får. Skal hun aldri mer sove på et soverom igjen, eller bare gjøre som man føler for til enhver tid? Hva er langtidsplanen med det? Det er en grunn til at stuesoving kun er midlertidig og bør ikke være lenger enn noen dager. Man trenger selvkontroll for å få livet til å gå fremover. Jaha? Hvilken grunn er det til at soving på stuen ikke «bør» være lenger enn noen dager? Og hva i all verden har «selvkontroll» med valget av soveplass å gjøre? Er det bedre at ts kanskje ikke sover i det hele tatt, bare hun oppholder seg på soverommet om natten? Anonymkode: a355d...838 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #174 Del Skrevet 3. september 2024 TS, du bør faktisk rapportere denne personen. Det er ulovlig og truende oppførsel, og noe personen bør få ei skrape for. Du bestemmer helt selv i eget hjem. Ville nok også krevd at personen blir fjernet fra personell som skal hjem til deg. Anonymkode: 9f3c0...371 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 3. september 2024 #175 Del Skrevet 3. september 2024 På meg virker det som TS bør fokusere på å løfte blikket og prøve å få skipet til å flyte fremover, og ut av det depressive farevannet, en å dyrke sin depresjon. Hva med å erkjenne at folk flest er ikke deprimerte, folk flest sover ikke i stuen og at det kan være sunt for egen helse å rydde madrassen vekk på morgenen og prøve å etablere sunne søvnrutiner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #176 Del Skrevet 3. september 2024 Apis skrev (1 minutt siden): På meg virker det som TS bør fokusere på å løfte blikket og prøve å få skipet til å flyte fremover, og ut av det depressive farevannet, en å dyrke sin depresjon. Hva med å erkjenne at folk flest er ikke deprimerte, folk flest sover ikke i stuen og at det kan være sunt for egen helse å rydde madrassen vekk på morgenen og prøve å etablere sunne søvnrutiner. Å sove der man sover best er ikke å dyrke depresjonen, det er å ta et klokt valg for egen helse. Anonymkode: 848be...247 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #177 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg mistenker at du har problemer som er litt mer omfangsrike enn en madrass i stua. Anonymkode: 8210b...e76 Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Det spiller ingen rolle. Fordi ingen fra kommunen kan bestemme hvor ts skal og bør ligge uansett. De har ikke lov til det. Anonymkode: 6cc60...1d6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 3. september 2024 #178 Del Skrevet 3. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Å sove der man sover best er ikke å dyrke depresjonen, det er å ta et klokt valg for egen helse. Anonymkode: 848be...247 Søvnproblemer er en biologisk markør ved depresjoner og angst, god søvnhygiene er viktig. Edit : sier ikke at hun ikke skal sove i stuen, jeg sier å rydde bort madrassen på morgenen, er en del av et godt søvnrituale, for å hindre mange timer i senga. https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene-gode-rad-ved-sovnproblemer Endret 3. september 2024 av Apis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #179 Del Skrevet 3. september 2024 Apis skrev (1 minutt siden): Søvnproblemer er en biologisk markør ved depresjoner og angst, god søvnhygiene er viktig. https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene-gode-rad-ved-sovnproblemer Dårlig og lite søvn påvirker psykisk helse negativt, og man bør dermed sove slik man sover best og mest. Det er bedre for den psykiske helsen å sovne fort på stua enn å ligge våken med tankekjør på soverommet. Det er også bedre for helsen å sovne fort med skjerm enn å vri seg i timesvis. Dårlig søvn er bedre enn ingen søvn, og i perioder med dårligere psykisk helse kan alternativene være dårligere søvnkvalitet på stua med TV på eller ingen søvn på soverommet. Anonymkode: 848be...247 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #180 Del Skrevet 3. september 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Å sove der man sover best er ikke å dyrke depresjonen, det er å ta et klokt valg for egen helse. Anonymkode: 848be...247 Sett i en situasjon hvor ts ikke hadde andre problemer, så kanskje ja sov litt på sofaen, men for ts handler om å ta det første steget i riktig retning og ta tak i hvorfor hun ikke kan sove på rommet. Ved å gjemme seg bak problemer og unnskylde dem, utsetter man de bare. God søvhygiene er å lære seg hvorfor man sover dårlig, ikke gjøre det til noe som styrer livet via en madrass på stua. Det er tidkrevende og vondt å ta tak i. Kommunen mener bare godt Anonymkode: 06dc0...5a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå