Gå til innhold

Tjenester fra kommunen som blander seg oppi hvor jeg sover

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (5 minutter siden):

Nei, men jeg blir oppgitt over at mange mener TS ikke behøver å høre på råd fra kommunens personell. Folk jeg tipper vet veldig mye mer om TS sin situasjon.

Blir nesten som om en mann plutselig skulle mene en masse om hvordan en barselkvinne best skulle klare seg i tiden etter fødselen

Anonymkode: 92d17...73e

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man ikke får laget seg mat eller vasket kær, så har man jo et behov for å lære seg å bo?

Anonymkode: 74325...927

Nei, det og ikke lage seg skikkelig mat eller vaske klær kan være vanlig når man er deprimert , så det er det ikke rart de spør om, men det har ingenting med boevne og gjøre. Eldre får jo ofte hjelp med dette ? 

Anonymkode: cab6b...c15

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig sove på stua hvis det er der du sover best ts!

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hjelp fra kommunen som kommer innom noen dager i uka, mest for å snakke og hjelpe meg med noe jeg trenger hjelp til. Jeg sover for tiden på stua da jeg sliter med angst og depresjon og jeg føler det blir bedre når jeg sover på stua. Har madrassen ved sofaen og det går fint. Den ligger ikke i veien. Men ei som var her d. dag sa at jeg får ikke lov til å ligge på stua for man sover på soverommet. Og hun ba meg flytte madrassen inn på soverommet igjen til neste gang hun kommer. Hvis ikke jeg har gjort det så skulle hun snakke med noen andre om det for det er vist bekymringsverdig. Jeg skjønner ikke problemet her. Jeg eier leiligheten og sover på stua hvis jeg vil. Det skader ingen. Har hun noe med å blande seg opp i dette! Og hva er liksom grunn til bekymring her? Trenger ikke å diskutere her årsaken til at jeg har hjelp fra kommunen siden det ikke er relevant for det jeg spør om. 

Anonymkode: 1ef0a...f3e

Jah, når våre meldinger om utrangering og selvmordstanker ikke blir tatt på alvor, skal jeg like å se hva som kan bli fattet ut av dette.🤦

Men ts, du har lov til å si ifra om du synes det var ubehagelig, og om det gjentar seg at du ikke vil ha den personen tilbake..

Dersom personen mener dette er en del av ditt sykdomsbilde, er eventuelt kun et symptom. Vi har begynt å behandle årsaker nå, fremover symptomer nå. 

Anonymkode: c8aac...1de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Grunnen til at jeg spurte var at det hørtes ut som alt var på stell hos deg, og at det egentlig ikke var behov for tilsyn. 
Det svaret du ga bekreftet det jeg trodde. 
Trenger en hjelp så gjør en det , og da bør en ta i mot. 
Det viktigste er at en må gå i seg selv og innse realitetene. 
Da har også et større potensiale til å bli friskere også .  
I TS sitt tilfelle så tenker jeg at det er mye vi ikke vet, og det hadde nok ikke gått så bra uten tilsyn.  
I andre tilfeller i samfunnet så må vi sloss som helter for å få tildelt tjenester. 
Derfor mener jeg at helsevesenet stiller opp for å hjelpe oss, og om vi får hjelp så bruk den med den beste klokskapen en har 

Anonymkode: 6ba61...976

Jeg er ts. Og jeg er jo stort sett alene uten tilsyn, og det går helt fint det altså. De kommer noen ganger i uka. Nå er det ikke husarbeid og sånn jeg får hjelp til. Det er andre ting. Er ikke sånn at jeg blir verre og plutselig tar livet mitt fordi jeg sover på stua.  Jeg blir bedre av det og da må vel det være det viktigste mener jeg. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skeptiske som ikke tror meg her. Jeg støvsugde akkurat hele leiligheten nå, trengte ikke hjelp en gang 😂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Blir nesten som om en mann plutselig skulle mene en masse om hvordan en barselkvinne best skulle klare seg i tiden etter fødselen

Hvis denne mannen er erfaren fødselslege vil han jo være mer kompetent til det enn en førstegangsfødende kvinne.

TS har soverom. TS har tett oppfølging fra helsetjenesten (hjemmebesøk flere ganger i uka er ikke lavterksel). TS har angst og depresjon og knytter i HI selv dette sammen med valget om å sove i stuen. At dette til sammen gjør at en av de som følger henne opp reagerer  er strengt tatt et sunnhetstegn, selv om det ikke trenger bety at det er riktig eller hensiktsmessig å tvinge fram en endring.

Alt vaset i tråden om studenter på hybel uten soverom og folk som liker å sove på sofaen foran tven er fullstendig irrelevant her. 

Anonymkode: b7b0e...7d6

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun prøver kanskje å normalisere livet ditt? De fleste har ikke madrass i stua..

I seg selv er det kanskje en bagatell, men summen av sånne småting kan utgjøre en forskjell. 

Anonymkode: bbdf3...0a6

Men man normaliserer ikke noens liv ved å snakke til dem som var de fanger i et fengsel. Det er nemlig ikke normalt å bli tilsnakket slik ts ble av den ansatte. Å komme med trusler er ikke å «normalisere» noe som helst.

Ts: det er ulovlig å true noen. Å si «dersom du ikke gjør x så vil jeg innføre sanksjoner» er en trussel. Den skal og må rapporteres. Så send en skriftlig klage til kommunens sentralbord. Skriv den ansatte sitt fulle navn, dato og tidspunkt, og hva som skjedde.

Det er også ulovlig å utøve tvang. Du kan altså sove naken på en steinbenk i kjelleren, og ingen kan gjøre noe som helst med det uten å først avgjøre at det livskvalitet er til fare for andre enn deg selv. Du har som oppegående voksen lov til å gjøre skade på deg selv - det er et helt normalt og udramatisk livsvalg. Folk flest drikker og røyker og oppsøker overvekt og junkfood uten at noen hever et øyebryn.

Anonymkode: c2cf1...bc5

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Absolutt ikke. Menn kan helt fint mene noe om saker man kan trekke slutninger fra faktaopplysninger om selv om man ikke har født selv.
Men vi kan ikke vite noe om ts situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra kommunen (hjemmesykepleien) og gir blanke i hvor du sover viss det ikke er vedtak på  noe sånt. Jeg bistår i sårstell, medisinering, klesvask osv

Hat du vedtak? Det sier noe om hva du skal ha hjelp til og skal denne bistanden utvides skal det skje i samråd med deg. Noen sover på kjøkkenet, andre i dusjen, noen under stueborde, oppi sofan, i godstolen og noe, muligens de fleste av oss på soverom med seng. Søvn er viktig, sov godt.

Anonymkode: 5fc0b...952

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo snakke med lederen hennes og si at "turid ønsket at jeg skulle slutte å sove i stua mi. Men jeg synes jeg sover så fabelaktig i stua. Om dere mener det er et problem så kan vi så klart snakke om det, men jeg sover så mye bedre sånn og vil gjerne fortsette med det egentlig." 

Antagelig ønsker hun det beste for deg, men på en litt lite nyskjerrig måte synes jeg. Hun kunne vel fint tatt en samtale rundt det på en mer respektfull måte enn å kommandere deg rundt. 

Kan det tenkes at hun ønsker at stua di skal være mer hyggelig for deg? og evt besøk du får da. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette kan hun ikke si. Du er voksen og bestemmer selv hvor du vil sove, og du gjør det som er best for deg.

Enkelte helsearbeidere i kommunen skulle aldri ha jobbet der. Flere er helsefagarbeidere (det som før var hjelpepleier) tror de kan si og gjøre som de vil. Du kan ringe avd.leder og gi beskjed om at du ikke ønsker at akkurat denne personen kommer hjem til deg igjen. Du er da voksen, og så snakker hun til deg på den måten. Jeg hadde blitt sint.

Jeg hadde en fra kommunen på besøk hos meg. Hun overkjørte meg totalt og satte diagnose på meg. Hun kom og med et samtykkeskjema som hun ville jeg skulle signere. Og lista var lang på samtykkeskjema, hin ville innhente opplysninger om meg fra både her og der. Hun skulle kontakte fastlegen for å innhente informasjon samt få en legeerklæring. Det sa jeg nei til, jeg sa jeg skulle bestille time hos fastlegenen. Da svarte hun meg, åja hvis du klarer det. Jeg sendte henne en kraftig melding og ba henne aldri vise seg igjen hos meg. Jeg snakket senere med en annen i kommunen og fikk vite at hun var "bare" helsefagarbeider, allikevel tok hun seg sin frihet til å leke lege og psykolog og satte diagnose på meg. 

Anonymkode: bad77...609

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men man normaliserer ikke noens liv ved å snakke til dem som var de fanger i et fengsel. Det er nemlig ikke normalt å bli tilsnakket slik ts ble av den ansatte. Å komme med trusler er ikke å «normalisere» noe som helst.

Ts: det er ulovlig å true noen. Å si «dersom du ikke gjør x så vil jeg innføre sanksjoner» er en trussel. Den skal og må rapporteres. Så send en skriftlig klage til kommunens sentralbord. Skriv den ansatte sitt fulle navn, dato og tidspunkt, og hva som skjedde.

Det er også ulovlig å utøve tvang. Du kan altså sove naken på en steinbenk i kjelleren, og ingen kan gjøre noe som helst med det uten å først avgjøre at det livskvalitet er til fare for andre enn deg selv. Du har som oppegående voksen lov til å gjøre skade på deg selv - det er et helt normalt og udramatisk livsvalg. Folk flest drikker og røyker og oppsøker overvekt og junkfood uten at noen hever et øyebryn.

Anonymkode: c2cf1...bc5

Å si «om du ikke betaler, knuser jeg kneskålene dine» er en trussel. Å si «dersom du ikke gjør a, vil jeg rapportere det videre» er ikke en trussel men en faktaopplysning om konsekvenser.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville faktisk ha vært før henne og gitt beskjed til hennes ledelse om hva hun har sagt til deg, og høre om hva de tenker. 

Anonymkode: 9c6f7...7b9

Det ville jeg og gjort. Men så hadde folk sagt nå var du dum

Anonymkode: e5522...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne helsefagarbeideren, er at jeg mistenker at hun er en slik type som mener ting skal være på en bestemt måte - ferdig snakka. Vi er vel de fleste enige i at normalen er å sove på soverom,dersom ikke praktiske hensyn som plass eller temperatur tilsier noe annet. Alle sovner på sofaen innimellom, men generelt legger man seg i senga. Her forteller jo TS at psyken er ikke på topp for tiden, og av en eller annen grunn føler hun seg tryggere og mer bekvem på madrass i stua. Jeg tenker da er det viktigst nå, at hun sover godt og gjør ting som hun føler seg bedre av. Når ting normaliserer seg, kan hun heller flytte tilbake igjen på soverommet. Jeg forstår ikke at denne detaljen skal være prioritet her og nå, hverfall ikke dersom det blir et uromoment eller stresstanke for Ts. 

Anonymkode: 314fe...9c1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde besøk fra kommunen noen ganger etter at ektefellen min døde raskt og uventet og jeg hadde AAP pga egen sykdom. Det var mest for å kunne prate litt (noe av det som skjedde var ikke aktuelt å dele mye om til familie og venner) og litt forebyggende fordi jeg plutselig satt alene. Nav la det inn på aktivitetsplanen for at jeg ikke skulle sendes ut i noe som ville forverre helseplagene mine (heldigvis en liten kommune med god kommunikasjon mellom fastleger og nav). Jeg var så heldig at det var en voksen og reflektert person som kunne spørre om ting og komme med råd, men som også respekterte at jeg tok noen valg som ikke er a4 - men allikevel vel gjennomtenkte. Ikke alle som jobber i kommunen er erfarne nok til å se at mennesker trenger å få ta egne valg i krevende situasjoner, og det høres for meg ut som om ts har vært ute for en slik.

Anonymkode: cefc4...0bc

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ber deg gjøre det for at du skal begynne ta litt ansvar for deg selv, du sperrer deg inne på ett rom fordi du har angst, hva blir det neste?

Skaff deg en tv på soverommet, mange synes det føles hyggeligere.

Anonymkode: 79f0e...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun ber deg gjøre det for at du skal begynne ta litt ansvar for deg selv, du sperrer deg inne på ett rom fordi du har angst, hva blir det neste?

Skaff deg en tv på soverommet, mange synes det føles hyggeligere.

Åh var ikke du et sympatisk menneske. 

Ps: Du har ikke peiling på hva du snakker om. Direkte flaut å lese hva du skriver

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh var ikke du et sympatisk menneske. 

Ps: Du har ikke peiling på hva du snakker om. Direkte flaut å lese hva du skriver

Jeg bare konstaterer fakta, jo jeg har langt mer kunnskap enn ett hjelpesløst menneske som deg som ikke tåler at samfunnet stiller litt krav til deg.

Klovn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...