Gå til innhold

Tjenester fra kommunen som blander seg oppi hvor jeg sover

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jaha? Hvilken grunn er det til at soving på stuen ikke «bør» være lenger enn noen dager? Og hva i all verden har «selvkontroll» med valget av soveplass å gjøre?

Er det bedre at ts kanskje ikke sover i det hele tatt, bare hun oppholder seg på soverommet om natten?

Anonymkode: a355d...838

Selvkontroll har med å gjøre gode valg som hjelper en selv ut av en destruktive situasjonen, slik som å flytte madrassen inn på rommet, og heller bruk den som en kriseløsning på de virkelig dårlige dagene 😊

Alle kan gjøre hva de vil i sin leiligheten, alle kan velge å .feks ikke dusje sin egen kropp. Ingenting skader noen. Andre enn seg selv på sikt.. 

Anonymkode: 06dc0...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (41 minutter siden):

På meg virker det som TS bør fokusere på å løfte blikket og prøve å få skipet til å flyte fremover, og ut av det depressive farevannet, en å dyrke sin depresjon. Hva med å erkjenne at folk flest er ikke deprimerte, folk flest sover ikke i stuen og at det kan være sunt for egen helse å rydde madrassen vekk på morgenen og prøve å etablere sunne søvnrutiner. 

Ts har tatt et fornuftig valg ved å legge seg et sted hun får sove. Det dårlige valget ville vært å forbli søvnløs på soverommet.

Det spiller ingen rolle om «folk flest» ikke sover i stuen, så det er på ingen måte noe argument for at ts ikke skal gjøre det hvis det hjelper henne. 

Resten av innlegget ditt er svada som like gjerne kunne vært oppsummert i én setning: «Slutt å være deprimert»

Og til slutt, hva vet du om ts får behandling for sin depresjon og angst?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dårlig og lite søvn påvirker psykisk helse negativt, og man bør dermed sove slik man sover best og mest. Det er bedre for den psykiske helsen å sovne fort på stua enn å ligge våken med tankekjør på soverommet. Det er også bedre for helsen å sovne fort med skjerm enn å vri seg i timesvis.

Dårlig søvn er bedre enn ingen søvn, og i perioder med dårligere psykisk helse kan alternativene være dårligere søvnkvalitet på stua med TV på eller ingen søvn på soverommet. 

Anonymkode: 848be...247

Da tenker jeg det er bedre å ha fokus på hvorfor man sover dårligere i en seng, en å ha en madrass i en stue som permanent løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvkontroll har med å gjøre gode valg som hjelper en selv ut av en destruktive situasjonen, slik som å flytte madrassen inn på rommet, og heller bruk den som en kriseløsning på de virkelig dårlige dagene 😊

Alle kan gjøre hva de vil i sin leiligheten, alle kan velge å .feks ikke dusje sin egen kropp. Ingenting skader noen. Andre enn seg selv på sikt.. 

Slik jeg leser HI og forstår TS er dette 'de virkelig dårlige dagene'.

Apis skrev (1 minutt siden):

Da tenker jeg det er bedre å ha fokus på hvorfor man sover dårligere i en seng, en å ha en madrass i en stue som permanent løsning.

TS har hele veien beskrevet at dette er midlertidig fordi hun akkurat nå sliter med innsovning, og opplever å føle seg tryggere og dermed få mer søvn på stua enn soverommet. 

Og det er i det hele og store irrelevant uansett, voksne mennesker har rett til å velge å få dårligere søvnkvalitet på madrass på stua resten av livet om de ønsker det - kommunalt ansatte har ingen rett til å bestemme hvor andre voksne mennesker skal sove. Den ansatte som forsøkte å bruke trusler om sanksjoner for å få TS til å bytte soveplass har dermed gjort et grovt overtramp.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forklar meg hvordan det skader ts på sikt å sove i stuen? Det ville vært mye mer destruktivt å være opphengt i at man sove på soverommet, med søvnløshet som resultat. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slik jeg leser HI og forstår TS er dette 'de virkelig dårlige dagene'.

TS har hele veien beskrevet at dette er midlertidig fordi hun akkurat nå sliter med innsovning, og opplever å føle seg tryggere og dermed få mer søvn på stua enn soverommet. 

Og det er i det hele og store irrelevant uansett, voksne mennesker har rett til å velge å få dårligere søvnkvalitet på madrass på stua resten av livet om de ønsker det - kommunalt ansatte har ingen rett til å bestemme hvor andre voksne mennesker skal sove. Den ansatte som forsøkte å bruke trusler om sanksjoner for å få TS til å bytte soveplass har dermed gjort et grovt overtramp.

Ingen som kan tvinge deg til å sove på soverommet, jeg leser innlegget ikke som bruk av trusler, men en observasjon fra tjenesteyteren om helsetilstanden til TS, og nødvendigheten av å informere om den, til ansvarlig overordnede. Her gjør faktisk Tjenesteyter jobben sin. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Forklar meg hvordan det skader ts på sikt å sove i stuen? Det ville vært mye mer destruktivt å være opphengt i at man sove på soverommet, med søvnløshet som resultat. 

Eksponeringstrening er veldig vanlig for angst. Faktisk det vanligste. 

Unngåelse av vansker er derimot opprettholdende eller til og med forverrende. I dag angst for å sove på soverommet, om et halvt år angst for å gå ut døra.. Det baller fort på seg 

Anonymkode: bbdf3...0a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Unngåelse av vansker er derimot opprettholdende eller til og med forverrende. I dag angst for å sove på soverommet, om et halvt år angst for å gå ut døra.. Det baller fort på seg 

Bør ikke eksponeringsterapi foregå i litt mer kontrollerte former enn med "tvang"? I "passe" doser hvor man kan bygge opp toleransen? Jeg tviller på at en som kommer fra kommunen (antar det er lavterskeltilbud) sitter på kompetanse til å følge opp eventuelle reaksjoner på en slik form for eksponeringsterapi. 

Anonymkode: cefc4...0bc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For noe vrøvl. Det står heller ikke at ts har angst for sengen eller soverommet.

Jeg har selv hatt depresjon og angst med periodevis insomni. Rådet fra både lege og psykolog var å legge med på et annet rom om det kunne hjelpe på søvnen. Nå har jeg flere rom i huset med seng jeg kunne legge meg på, men om jeg bare hadde hatt ett soverom, ville jeg lagt meg på stuen. Jeg har nå i mange år sovet godt på mitt opprinnelige soverom igjen.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tviller på at en som kommer fra kommunen (antar det er lavterskeltilbud) sitter på kompetanse til å følge opp

Her er du inne på noe vesentlig. Kommunen har ikke kompetanse til å følge opp. Jeg snakker av erfaring. De er en gjeng helsefagarbeidere, UTEN utdannelse i psykiatri. Så springer de rundt og leker lege og psykiater, og tror de har svaret på alt. Hilsen en som har slitt med depresjon og angst i lang tid, og kom ingen vei med kommunen. 

Anonymkode: bad77...609

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit måte å si det på, hun mener nok at det er bedre for deg. Men pasientene har faktisk selvbestemmelse, man kan ikke velge for de, og vil du sove på stua er det ditt valg. 

Anonymkode: 00d18...b33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bør ikke eksponeringsterapi foregå i litt mer kontrollerte former enn med "tvang"? I "passe" doser hvor man kan bygge opp toleransen? Jeg tviller på at en som kommer fra kommunen (antar det er lavterskeltilbud) sitter på kompetanse til å følge opp eventuelle reaksjoner på en slik form for eksponeringsterapi. 

Anonymkode: cefc4...0bc

Det er ikke kommunens jobb. De er der for andre ting. 

Anonymkode: 6cc60...1d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Typisk kg svar dette her.

Anonymkode: 1ef0a...f3e

Ikke meg du svarer, men jeg er enige i det vedkommende skriver. Så klart det er en historie vi ikke vet her. 

Og hjemmetjenesten må nesten bry seg litt,det er det som er jobben deres. Slike ting kan være grunn til bekymringsmelding,for man er ikke frisk når man går til slike forandringer. Jeg har vært der selv og vet. 

Anonymkode: 3518f...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den personen fra kommunen må lese seg opp på lovverket. Hun kan melde bekymring så mye hun vil, det at du sover på stuen en gitt periode pga angst og depresjon er ikke bekymringsverdig, ei heller går det ut over liv og helse.

Det TS nå må gjøre er å melde fra til leder/kontaktperson i det teamet som bistår henne, og melde fra om hva som har blitt sagt. Å komme med denslags "trusler" som hun gjorde er ikke greit. Det hun skal, og burde gjort, er å oppmuntre/motivere deg til å sove på soverommet, noe mer enn det har hun ikke lov til. Det fattes aldri tvangsvedtak på mennesker med angst/depresjon som velger å sove i stuen.

Antar du har mer oppfølging enn kommunen i forhold til din problematikk, meld fra til disse, og forhold deg til hva spesialisthelsetjenesten ber deg om i forhold til eksponering, og ikke en eller annen vilkårlig helseansatt i kommunen, som helt klart ikke kan jobben sin, og som bedriver maktovergrep.

Hilsen vernepleier

Anonymkode: 19efd...2ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er døgnrytmen din? Sitter du mye våken om natta og ser tv etc som går utover livet ditt på dagtid? Jeg hadde en eks som kanskje sov 7 av 10 netter på stua, det var veldig usunt for han. Han fikk lite søvn, ble deprimert, fikk økt angst og adhd problemer og ble på toppen av det voldelig. Søvn har helt sykt mye å si. Han så det ikke selv og mente at det ikke var noe problem at han sov på stua, men det fikk store konsekvenser for både hans og mitt liv. Kan det være noe slikt på gang her?

Anonymkode: 0a285...c09

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er døgnrytmen din? Sitter du mye våken om natta og ser tv etc som går utover livet ditt på dagtid? Jeg hadde en eks som kanskje sov 7 av 10 netter på stua, det var veldig usunt for han. Han fikk lite søvn, ble deprimert, fikk økt angst og adhd problemer og ble på toppen av det voldelig. Søvn har helt sykt mye å si. Han så det ikke selv og mente at det ikke var noe problem at han sov på stua, men det fikk store konsekvenser for både hans og mitt liv. Kan det være noe slikt på gang her?

Nå må du søren meg slutte. Mener du hun skal utlevere det du spør om på et forum?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta sengen ut i stua da, men i et hjørne for seg selv. Skill av seng og stue. Seng er kun til å sove i. Du skal ikke se tv, scrolle mobil eller spise i sengen. Dette er med på å hjelpe deg inn i gode rutiner. 

Anonymkode: a293a...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker det er enorm forskjell på å sitte hele natta og halvsove i en stol, til å ha flyttet en madrass og dyne ut i stua. 

Anonymkode: 314fe...9c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg slet med depresjon og angst og sov på stua i fem år, pass deg så det ikke blir en kunstig trygghet TS og ikke en reel hjelp.. 

Anonymkode: 497dd...44d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nå må du søren meg slutte. Mener du hun skal utlevere det du spør om på et forum?

Igjen:ikke meg du svarer men spørsmålet har relevans. Ingen vits å sitte på nett å prøve å gi råd til folk der man vet bare halve historien 

Anonymkode: 3518f...c12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...